Permalänk
Medlem

Dom vet vilken stad jag bor i?

På en del sidor så finns det vuxen-reklam som vet vilken stad jag bor i. Hur sjutton är det möjligt?

Jag är helt 100% säker på att jag inte har det nerskrivet någonstans på min dator, så dom måste ju på nått sätt ta reda på det via mitt ip-nummer, men är det verkligen möjligt?

Har sett denna typ av reklam på t.ex opensubtitles.org och några andra jag inte kommer ihåg.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

jepp. spårar dig via ipnumret, fast mig kommer dom inte längre än till tumba, trots ja bor i salem:p..

kan ha fel i att dom plockar dig via IP.t

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
jepp. spårar dig via ipnumret, fast mig kommer dom inte längre än till tumba, trots ja bor i salem:p..

kan ha fel i att dom plockar dig via IP.t

Verkar var IP, efter lite eftersökningar hitta jag t.ex:www.ip-adress.com så får man det till och med utmärkt på en karta..

Fan läskiga grejjer det här.

Kan inte operatörerna ha anonyma proxys som man ligger bakom? Så man bara blir spårad till ens operatör och inte längre... fast det kanske blir för dyrt :/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pago
Verkar var IP, efter lite eftersökningar hitta jag t.ex:www.ip-adress.com så får man det till och med utmärkt på en karta..

Fan läskiga grejjer det här.

Kan inte operatörerna ha anonyma proxys som man ligger bakom? Så man bara blir spårad till ens operatör och inte längre... fast det kanske blir för dyrt :/

trevlig sida:P.. hmjo det borde dom väl ha ??

Permalänk
Testpilot

Vad är det för farligt om dom vet vilken stad du är ifrån? dom kan ju inte direkt spåra upp dig som person ändå.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
jepp. spårar dig via ipnumret, fast mig kommer dom inte längre än till tumba, trots ja bor i salem:p..

kan ha fel i att dom plockar dig via IP.t

stämmer inte till 100% kan jag säga. jag bor i visby och dom sidor där den "reklamen" finns påstår att jag bor i kiruna.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte något att oroa sig för, "de" vet inte var DU bor. Däremot ser "de" vilken postadress/stad din ISP och då också den IP-adress du fått av din ISP har uppgett i RIPE-databasen. Gör en RIPE-Whois på din IP-adress på http://www.ripe.net så får du se.

Känner du dig ändå rädd eller lite osäker, kanske kollar dig 2 gånger bakom axeln varje gång du ser en sådan läskig ad, kan du testa TOR, en gratis anonymitetstjänst.
http://tor.eff.org

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazzir
Det är ju inte något att oroa sig för, "de" vet inte var DU bor. Däremot ser "de" vilken postadress/stad din ISP och då också den IP-adress du fått av din ISP har uppgett i RIPE-databasen. Gör en RIPE-Whois på din IP-adress på http://www.ripe.net så får du se.

Känner du dig ändå rädd eller lite osäker, kanske kollar dig 2 gånger bakom axeln varje gång du ser en sådan läskig ad, kan du testa TOR, en gratis anonymitetstjänst.
http://tor.eff.org

är det verkligen ripe den använder? för på ripe står det typ ingenting om mig, förutom att jag har telia.
De kanske kör trace route eller nåt, och känner till vart noderna sitter.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
stämmer inte till 100% kan jag säga. jag bor i visby och dom sidor där den "reklamen" finns påstår att jag bor i kiruna.

:p, jo ja bor i salem men dom tror ja bor i tumba.. kanske ngn station
därute ?..

men är väl iaf delvis så dom gör iaf?":)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pago
Verkar var IP, efter lite eftersökningar hitta jag t.ex:www.ip-adress.com så får man det till och med utmärkt på en karta..

blev bara fel med 35 mil för mig

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.