Gigabyte P35X-XXX - OC-resultat/tweaking/tips/diskussioner

Permalänk

Jag får inte min e6600 att boota på 4ghz, har testat allt känns det som
vet ej vad det kan vara som sätter stopp, har till och med testat med vcore på 1,65000 vågar inte sätta på 1,7v hahaha har inte råd med en ny prolle just nu så
Har provat med multiple på x8 och x9 ingen skillnad förutom att minnena går högre på x8 då fsb blir högre.
är det ett måste att pilla med timings på minnet, har inte rört dom än då jag inte förstår mig på dom, visst lägre e bra men har läst att man kan sätta dom slappt för att nå högre klock.

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=208055

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem

Är det fler än jag som har noterat att Gigabytes egen RAID-controller ger betydligt sämre prestanda än Intels controller som också finns på kortet?

Jag har ett P35 DQ6 kort och hade först en RAID0 med två st Raptor 150GB på Gigabytecontrollern, upplevde att det var betydligt slöare än det borde vara och benchade mha sisoft sandra 2007 [enda jag hade installerat]. Tyvärr minns jag inte resultatet riktigt, men det var inte fina siffror.

I samband med en ominstallation nyligen flyttade jag över mitt RAID0 till Intelcontrollern och benchade igen, gav betydligt bättre resultat.

Skall precis till att bygga en ny liknande burk och kommer då behöva alla 8 SATA-platser på kortet. I och med att jag kommer att köra en RAID5 med 6 diskar på Intelcontrollern har jag inget annat val än att använda Gigabytecontollern till RAID1 för systemdiskarna.

Förhoppningsvis fungerar RAID1 bättre än RAID0 på controllern i fråga...

Någon annan som har liknande erfarenheter av detta?
Någon som testat att mecka med drivrutiner / firmware eller så och fått positiva resultat?

Permalänk

Någon mer som råkar ut för endless boot på sitt p35-dq6 och inte lyckats få det ur det läget ? Mitt åker på rma i morgon troligtvis.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk

Jag hade ett dq6 som jag kunde klocka med till 3,9ghz utan större pill med minnen och 6600, det gick sönder så jag fick ett nytt formatera inte om eller nåt,ska ju inte behövas när det är exakt samma drivisar m.m
Grejen är nu att jag kommer bara upp i 3,7ghz, kan det ha att göra med att jag inte formaterat om eller har jag haft sån otur att nya kortet klockar sämre

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=233006
Med orginalkylare.
Skall byta kylaren innan jag försöker mig på med mer.

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peak0001
Funderar själv mycket på ett DS4 just nu. Är det någon som fått plats med en Scythe Infinity på detta?

Har hört att det kanske är lite ont om "sjärterummet" runt processor-slotten. Om det är trångt, har ni några tips på ett bättre alternativ?

Funderar nämligen på att köra en Q6600 på DS4:an och den har ju tydligen en ganska stabbig thermal footprint, även om man får tag på den nya steppingen.

Får plats med Infinity på min, revision 1.1 på moderkortet, mindre NB-kylare då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datornörden
Får plats med Infinity på min, revision 1.1 på moderkortet, mindre NB-kylare då.

Var har du köpt det moderkortet? Letar efter affärer med senare revisioner än 1.0 vilket många, inklusive jag fått. Skickade tillbaka min.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Var har du köpt det moderkortet? Letar efter affärer med senare revisioner än 1.0 vilket många, inklusive jag fått. Skickade tillbaka min.

köpte min rev 1.1 ds4 (ddr2) från komplett i måndagskväll fick den i onsdags funkar fin fint med infinity. även om man hade viljat ha 2.0 med crazycool.

Permalänk
Medlem

Tycker det är dumt att säga att ett system är stabilt med superpi 1m, 16m, 32m, 3dmark 01, 03, 05, 06 och orthos i flera timmar, det stämmer liksom inte överrens. Datorn får konstiga felmeddelanden och andra lustiga problem överklockat. Musen dubbelklickar, fast man bara enkelklickar, etc. Så enligt mig är det riktigt svårt att säga vad ett stabilt system är.

Detta har dock inte med tråden att göra, möjligtvis om det bara är gigabyte p35-korten som har dessa problem men det tvivlar jag på.

Har kört den i 3.5Ghz stabil i allting, orthos etc etc, allt förutom 3dmark 06. 3dmark 01, 03 och 05 går hur bra som helst men i 06 får jag artefakter.

Kör 1.6v och har en temp på 54 grader. Det finns väl knappast någon vcore som inte är bra för CPUn sålänge tempen är helt okej? Stiger den över 63 ska jag lägga ner och vara nöjd med den kommande frekvensen.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TijY
köpte min rev 1.1 ds4 (ddr2) från komplett i måndagskväll fick den i onsdags funkar fin fint med infinity. även om man hade viljat ha 2.0 med crazycool.

Idiot som man är märkte jag igår att det endast är 1.0 som har den maffigaste kylningen. Hade på något sätt missat det när jag kollade på jämförande bilder. Returnerade som sagt det kortet som jag nu alltså vill ha. Självklart beställde jag ett nytt från komplett imorse precis innan jag läste ditt inlägg i tron om att jag var säker på att få ett rev 1.0. Det verkar alltså nu som om komplett skickar revision 1.1 som jag nu alltså inte vill ha längre. Har aldrig känt mig mer misslyckad. Har slängt iväg ett mail till komplett nu men med min tur (från ovanstående) kommer väl kortet vara framme innan de svarar på mailet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q