Permalänk
Medlem

Thermalright på p35-dq6

Kommer en Thermalright ultra-120 eXtreme få plats på en Gigabyte P35-DQ6? Det ser riktigt tight ut...
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5940&page=2

Någon som har testat?

Permalänk

Det går bara om man placerar den vågrätt.

Permalänk
Medlem

Kommer den över minnena då?
Någon bild kanske?

Permalänk
Medlem

Jag satte då fast min extreme på ett P35-DQ6 ikväll, som det ska sitta också. Bara lite bökigt att få fast skruven som sitter närmast silent pipen, annars inga problem:).

Permalänk
Medlem

Arim> ...okey. låter ju helt galet att det får plats på det hållet. Hamnar den ovanför moderkortets flänsar då eller?

Permalänk

Arim, släng upp en bild då så eru snäll! Jag är också nyfiken på hur/om det fungerar

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Arim, släng upp en bild då så eru snäll! Jag är också nyfiken på hur/om det fungerar

Varför bild?

Jag kör också DQ6 + Ultra 120 Extreme, inga problem att installera. Får skruva loss bakplattan på moderkortet bara, men det är enkelt.

Man får som sagt vrida kylaren så att den sitter vertikalt på moderkortet, det vill säga att fläkten blåser mot baksidan av chassiet. Annars går det inte. Antar att de flesta skulle köra så i vilket fall som helst.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Fan då, efter lite research verkar det som att jag får skita i den kylaren, mitt lian-li chasssi e för smalt....jaha....andra förslag på likvärdiga fläktar, men aningen mindre? Har funderat på Zalmans värsting....?

OFF T: xphaze, grek eller?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Fan då, efter lite research verkar det som att jag får skita i den kylaren, mitt lian-li chasssi e för smalt....jaha....andra förslag på likvärdiga fläktar, men aningen mindre? Har funderat på Zalmans värsting....?

OFF T: xphaze, grek eller?

Scythes kylare är väldigt bra (Ninja, Infinity) och Tunic Tower 120.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk

Kan fan inte släppa den här kylaren. Jag ska nog försöka trycka in den i chassit ändå. Men, ni som har den, snälla, gör mig en tjänst. Hur hög e den? Det står 16.5 överallt, men på thermalrights hemsida står d (heatsink only)...vaddå, är den ännu högre, om man räkna från topp till kylpasta?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Heatsink only innebär att den inte kommer med någon fläkt. När du så slänger på en fläkt kommer bara bredden att öka, på ena leden då. Det vill säga om du inte får på en 140mm eller mer, då blir det förmodligen en längdökning även på höjden

Permalänk

Ah, då e jag med. Tack för klargörandet

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Vad är det för Lian-chassi du har?

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

xphaze > Är det så du har satt fast din?
http://static.pici.se/pictures/WctkUFbjr.jpg

Det är så jag vill ha den, för att få plats med dominator minnena (om det nu blir dom).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Vad är det för Lian-chassi du har?

PC 6070b scandinavian edition. får det till ca 18cm från mobot ut till chassiväggen, man tycker ju att det borde räcka. hur bred e din modell, om man räknar från mobot?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
PC 6070b scandinavian edition. får det till ca 18cm från mobot ut till chassiväggen, man tycker ju att det borde räcka. hur bred e din modell, om man räknar från mobot?

Jag har ett "Lian-Li PC6070A Scandinavian Edition" med en 14,2 cm hög "Zalman CNPS9700LED" och ~3 cm tillgodo. [Moderkortet är ett "Gigabyte P35-DQ6"] Är den kylare du vill ha inte högre än 16,5 cm borde det således gå.

Dessutom specar ThermalRight själva höjden till 160.5 mm, dvs 16,05 cm, vilket ger ytterligare lite säkerhetsmarginal...
http://www.thermalright.com/a_page/main_product_ultra120_extr...

Vad i dina efterforskningar är det som gör att du tror att det inte kommer att passa?

Jag behöver ändå köpa en till kylare så om ett par dagar kan jag ge dig ett definitivt svar på om den passar eller inte.

Permalänk

Shyrris Retsam, det hade varit till hjälp.

Jag läste på nåt amerikanskt forum där det va en kille som hade slängt in kylaren i sitt pc6070, å han sa att det var på millimetern att den passade. Det jobbiga med mitt chassi är att jag har isolerat väggen med 4mm bitumen samt skummaterial utanpå, så antagligen försvinner minst 1cm till....

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Shyrris Retsam, det hade varit till hjälp.

Jag läste på nåt amerikanskt forum där det va en kille som hade slängt in kylaren i sitt pc6070, å han sa att det var på millimetern att den passade. Det jobbiga med mitt chassi är att jag har isolerat väggen med 4mm bitumen samt skummaterial utanpå, så antagligen försvinner minst 1cm till....

Är väl sannolikt "bara" att kapa lite i isoleringen då, nu _vet_ vi ju att en amerikansk kille kan få i den iaf, då skall vi väl inte vara sämre

Jag återkommer med rapport när jag har monterat kylaren!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lambroo
xphaze > Är det så du har satt fast din?
http://static.pici.se/pictures/WctkUFbjr.jpg

Det är så jag vill ha den, för att få plats med dominator minnena (om det nu blir dom).

Jepp!

Zax31415926: Ne!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lambroo
xphaze > Är det så du har satt fast din?
http://static.pici.se/pictures/WctkUFbjr.jpg

Det är så jag vill ha den, för att få plats med dominator minnena (om det nu blir dom).

Det sättet som du har fäst Noctua-fläkten på.. Är intresserad då jag själv ska köpa denna kylaren. Kommer spännena med kylaren eller av någon anledning med Noctua-fläktarna, eller måste det köpas separatat?

Och, vad har du för hastighet på den fläkten, är det t. ex. 800rpm-versionen? Och, hur mycket låter den?

Förlåt för alla frågor, men som sagt, ska köpa likadan kylare, och förmodligen även en Noctua-fläkt.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apothysis
Det sättet som du har fäst Noctua-fläkten på.. Är intresserad då jag själv ska köpa denna kylaren. Kommer spännena med kylaren eller av någon anledning med Noctua-fläktarna, eller måste det köpas separatat?

Och, vad har du för hastighet på den fläkten, är det t. ex. 800rpm-versionen? Och, hur mycket låter den?

Förlåt för alla frågor, men som sagt, ska köpa likadan kylare, och förmodligen även en Noctua-fläkt.

Spännena kommer med kylaren. Kolla i recensionarkivet, vi testade Noctuan precis.

http://www.sweclockers.com/recension/?id=5941

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Spännena kommer med kylaren. Kolla i recensionarkivet, vi testade Noctuan precis.

http://www.sweclockers.com/recension/?id=5941

Läste lite snabbt, väldigt imponerande. Verkar som om Thermalright Ultra-120 eXtreme med iallafall en Noctua till att börja med blir riktigt fin kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
PC 6070b scandinavian edition. får det till ca 18cm från mobot ut till chassiväggen, man tycker ju att det borde räcka. hur bred e din modell, om man räknar från mobot?

JJag har använt den kylaren i båda mina Lian. Ett PCV-1000, och ett PC-6070. Inga problem.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Shyrris Retsam, det hade varit till hjälp.

Jag läste på nåt amerikanskt forum där det va en kille som hade slängt in kylaren i sitt pc6070, å han sa att det var på millimetern att den passade. Det jobbiga med mitt chassi är att jag har isolerat väggen med 4mm bitumen samt skummaterial utanpå, så antagligen försvinner minst 1cm till....

Det är gott om plats, inga som helst problem. Du har nog plats för en del isolering också!

Permalänk
Medlem

w00t? Måste den installeras vågrätt? Det kan ju inte vara bra om fläkten ska sitta på undersidan, då suger den ju mer eller mindre varmluft från grafikkortet in in flänsen? Att vända luftflödet neråt är heller inte bra då fläkten på taket blåser ut.. What to do people?

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Min blåser rakt bakåt, monterad precis som flänsen på bild i ett inlägg lite längre upp i denna tråd. Det är inte svårt att montera den så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
PC 6070b scandinavian edition. får det till ca 18cm från mobot ut till chassiväggen, man tycker ju att det borde räcka. hur bred e din modell, om man räknar från mobot?

Ditt chassie är, precis som alla P180/182 - 21 cm brett.
Det borde faktiskt gå att använda vilken som helst av de "stora" kylarna.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag har den gamla Noctua NH-U12 som jag antar är likadan som den nya.
Enda skillnaden verkar vara att man får med Noctua fläkten, och att den går att montera åt båda hållen på 939 sockeln vilken inte min kan.

Det som är så bra med Noctua (iaf den gamla) är att man får med 4 "fläkt spännen" så att man kan monstera 2 fläktar. Såg även att den går att pressa på DQ6 brädan om man knölar lite;)
http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/gaigabyte_...

Det framgår dock inte av bilderna ifall det går att få två fläktar, det ser lite tajt ut.
Det jag funderade på var om det går att få på två fläktar på TR Ultra Extreme?
Vad har kunnat se så får man bara med spännen till en fläkt?
Och ni som har DQ6:an med TR kylaren, skulle det gå att smälla på två fläktar eller e det lilla tornet på silentpipen ivägen?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hashpipe
Jag har den gamla Noctua NH-U12 som jag antar är likadan som den nya.
Enda skillnaden verkar vara att man får med Noctua fläkten, och att den går att montera åt båda hållen på 939 sockeln vilken inte min kan.

Det som är så bra med Noctua (iaf den gamla) är att man får med 4 "fläkt spännen" så att man kan monstera 2 fläktar. Såg även att den går att pressa på DQ6 brädan om man knölar lite;)
http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/gaigabyte_...

Det framgår dock inte av bilderna ifall det går att få två fläktar, det ser lite tajt ut.
Det jag funderade på var om det går att få på två fläktar på TR Ultra Extreme?
Vad har kunnat se så får man bara med spännen till en fläkt?
Och ni som har DQ6:an med TR kylaren, skulle det gå att smälla på två fläktar eller e det lilla tornet på silentpipen ivägen?

Det går smälla på två fläktar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015