SIS ogiltigförklarar röst om att OOXML blir ISO-standard

Permalänk
Avstängd

In your face MS... hoppas det svider i generationer.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Jag förstår inte,
Vill ni inte ha möjlighet att spara i samma format i open offie som i office 2008 och alla som ska komma samt i kanske acrobat reader ?

Problemet är tvärtom, OOXML är så komplicerat att inte ens MS Office klarar det. Microsoft har även en så dominerande ställning på office marknaden och de är livrädda för att tappa den, de gör allt för att behålla denna marknad för sig själva.

Om det blir ett annat format än deras egna blir standard så kommer MS tvingas till och implementera det eller så kommer företag får ganska stor anledning till och välja andra produkter.
Word är förmodligen microsofts viktigaste produkt, möjligen tjänar de inte mest på den men det är den applikationen som gör att företag även väljer andra produkter från MS.

Det finns mängder av program som kan automat generera word dokument, blir det däremot ett xml format som många applikationer kan läsa så tvingas företaget inte till och köpa office längre.

MS gör detta för att blockera standarder, inte öppna upp. De blockerar med sin dominans

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hedersmedlem

Microsoft har koll på läget i många länder så dom vinner utan problem.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
För det behöver vi inte OOXML. Det går utmärkt med ODF, ett öppet format som kan vidareutvecklas till att möta alla de behov som kan uppkomma. Det finns smarta hjärnor och utvecklare utanför MS domän också! [/B]

Tyvärr brister ODF. MS borde lagt mer krut på att få SUN å gubbarna att ha mer ms office kompatiblitet. Vems fel det är är ganska självklart, hela ODF kommiten och MS. En soppa utan dess like. I dag har vi en standard som inte fungerar för oss som har MS produkter, samt en blivande standard som i sig är onödig eftersom det finns en dokumentstandard, men inte helt eftersom nuvarande standard är gjord utan att ta hänsyn till alla MS användare som finns i dagsläget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Visst, jag har ingen invändning mot detta så länge MS gör det helt klar och juridiskt omöjligt att släppa ett sådant format utan dolda hakar.

Nej, nej och återigen nej! Detta är verkligen ett exempel på tekniskt bakåtsträvande som i slutändan straffar sig hårt. Innovation och förbättringar ska uppmuntras och ges möjlighet att konkurrera mot marknadens dominanter.

Seriöst, ganska gammalt argument det där. MS avsäger sig all rätt att använda sig av sina patent så länge patenten behövs för att implementera, sälja, använda osv OOXML.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ODF är redan ISO, det är alltså en ny standard vi inte behöver. [/B]

Helt rätt, men tyvärr är den ofullständig och att kräma ut en ny version skulle förmodligen ta runt 10 år eller så, efter att alla politiska och penga motiv är utrensade ur gänget som idag styr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Finns ODF plugins till Office 2007 så du behöver inte oroa dig.

Att skapa eller öppna ODF dokument är inte riktigt problemet heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Kanon! Hoppas fler länder där pyttemjuk rufflat runt ångrar sig med och gör om. OOXML behövs inte som standard. Det är bara MS som beöhver det.

Nästan rätt, MS och deras kunder eller tidigare kunder behöver det. Går tyvärr inte bortse från det faktum.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Problemet är tvärtom, OOXML är så komplicerat att inte ens MS Office klarar det. Microsoft har även en så dominerande ställning på office marknaden och de är livrädda för att tappa den, de gör allt för att behålla denna marknad för sig själva.

Hmm intressant, ganska vanligt förekommande kommentar. Förklara gärna hur OOXML är så komplicerat så att inte MS Office klarar av det.

Citat:

Om det blir ett annat format än deras egna blir standard så kommer MS tvingas till och implementera det eller så kommer företag får ganska stor anledning till och välja andra produkter.

Om OOXML inte blir standard får vi verkligen hoppas att det blir så. Men det kommer ta många långa år innan ODF och MS Office är förändrat. Tills dess finns en standard som en väldigt stor del av världen inte kommer använda.

Citat:

Word är förmodligen microsofts viktigaste produkt, möjligen tjänar de inte mest på den men det är den applikationen som gör att företag även väljer andra produkter från MS.

Jag tror många gör misstaget att se till just Word för att dom förknippar dokument med word. Det är helfel. Det handlar om samtliga applikationer, därav komplexiteten. Sedan skulle jag tippa på att Excel är betydligt viktigare för företag i dagsläget.

Citat:

Det finns mängder av program som kan automat generera word dokument, blir det däremot ett xml format som många applikationer kan läsa så tvingas företaget inte till och köpa office längre.

MS gör detta för att blockera standarder, inte öppna upp. De blockerar med sin dominans [/B]

Nej det gör dom inte. Det där är svammel.

För att sluta min post. Det är gött segt att SIS hävde röstningen pga att någon röstat två gånger när det stora problemet är att någon kunde köpa röster. Även om det skulle vara så att MS inte har köpt några röster så KAN man fortfarande köpa röster. Detta är betydligt allvarligare än att någon röst räknats två gånger eller vad som nu gått fel. SIS verkar suga fett.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Hmm intressant, ganska vanligt förekommande kommentar. Förklara gärna hur OOXML är så komplicerat så att inte MS Office klarar av det.[/B]

Har du själv försökt dig på och generera dokument med deras standard? Om inte så kommer du själv sitta där och fundera "hur fan har de tänkt här för att få det så krångligt".

MS har förmodligen apat efter deras egna interna format istället för att utgå från scratch och gjort en så bra standard som möjligt när de skall kunna generera XML.

Ta bara när Excel skall ha datumvärden... deras interna datumformat är eget och gör man en liten variant och hoppas på att excel skall fatta, då blir det krångel direkt. Så man måste göra massa specialare just för att det skall fungera i deras format.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Seriöst, ganska gammalt argument det där. MS avsäger sig all rätt att använda sig av sina patent så länge patenten behövs för att implementera, sälja, använda osv OOXML.

Nej, det gör dem inte. De mummlar någon rappakalja som kan tolkas som att de skall göra det, men i verkligheten så har de inte sagt ett jota vilket ger dem all rätt i världen att sen spela dumma och utnyttja läget efter att alla redan hoppat på tåget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Helt rätt, men tyvärr är den ofullständig och att kräma ut en ny version skulle förmodligen ta runt 10 år eller så, efter att alla politiska och penga motiv är utrensade ur gänget som idag styr.

Som om politik och pengar inte är vad som ledsagar MS då menar du?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Hmm intressant, ganska vanligt förekommande kommentar. Förklara gärna hur OOXML är så komplicerat så att inte MS Office klarar av det.

Läs här:
http://www.arstdesign.com/articles/OOXML-is-defective-by-desi...

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Det är mycket snack om vad OOXML har som inte ODF har och som småföretagare behöver så mycket så om du kunde ge mig en länk eller något Domifuling så skulle jag bli tacksam.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
[B] Har du själv försökt dig på och generera dokument med deras standard?

Absolut inte, jag är inte kodapa. Väldigt intressanta saker i länken du posta. Har skickat vidare det till han som har hand om cirkusen hos oss så får han kolla på det. Mer sånt tack. Både ODF skit och MS skit är uppskattat så länge det inte är någon tråkigt text med sweclockers påhopp från någon "ja tycker linux e de fräckaste sedan converse"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av johlin2
Det är mycket snack om vad OOXML har som inte ODF har och som småföretagare behöver så mycket så om du kunde ge mig en länk eller något Domifuling så skulle jag bli tacksam.

Bakåtkompatiblitet tex. Det är det absolut största problemet i dagsläget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
[B] Nej, det gör dem inte. De mummlar någon rappakalja som kan tolkas som att de skall göra det, men i verkligheten så har de inte sagt ett jota vilket ger dem all rätt i världen att sen spela dumma och utnyttja läget efter att alla redan hoppat på tåget.

Nej, det är inte rappakalja. Vad är det du inte förstår så kan vi försöka bena upp det.

Citat:

Som om politik och pengar inte är vad som ledsagar MS då menar du?

Du förmodar nog att jag älskar microsoft och aldrig skulle ge dom en känga eftersom du kommer med den kommentaren. Om du läst vad jag skrev så är det en känga till MS, och likasinnade (läs ODF teamet) som lägger sig i och försämrar teknisk utveckling.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Nej, det är inte rappakalja. Vad är det du inte förstår så kan vi försöka bena upp det.

Du förmodar nog att jag älskar microsoft och aldrig skulle ge dom en känga eftersom du kommer med den kommentaren. Om du läst vad jag skrev så är det en känga till MS, och likasinnade (läs ODF teamet) som lägger sig i och försämrar teknisk utveckling.

Citat:

Microsoft irrevocably promises not to assert any Microsoft Necessary Claims against you for making, using, selling, offering for sale, importing or distributing any implementation to the extent it conforms to a Covered Specification (“Covered Implementation”), subject to the following. This is a personal promise directly from Microsoft to you, and you acknowledge as a condition of benefiting from it that no Microsoft rights are received from suppliers, distributors, or otherwise in connection with this promise. If you file, maintain or voluntarily participate in a patent infringement lawsuit against a Microsoft implementation of such Covered Specification, then this personal promise does not apply with respect to any Covered Implementation of the same Covered Specification made or used by you. To clarify, “Microsoft Necessary Claims” are those claims of Microsoft-owned or Microsoft-controlled patents that are necessary to implement only the required portions of the Covered Specification that are described in detail and not merely referenced in such Specification. “Covered Specifications” are listed below.

Som jag sade, ren rappakalja. Och nej, det är inte att jag inte förstår, det är att det inte finns någonting att förstå som är problemet. De lämnar nämligen allt för mycket blankt eller öppet för tolkning. Visst lovar de saker, men under villkor som de sen inte uppger. Med andra ord är löftena inte värda ett öre eftersom det enda som krävs för att ändra det hela är att de byter åsikt. Det är samma sorts nonsens som när någon lovar att göra någonting och sen lägger till "någon gång"... Jag tror min sjuåriga kusin använder den typen av undanflykter... "Ja mamma, jag lovar att jag ska städa rummet ... någon gång"

Och vart fick du att jag förmodar att du älskar microsoft ifrån? Jag kunde omöjligt bry mig mindre om vad du tycker om microsoft, jag reagerade på att det skulle vara bättre att acceptera någonting som i längden lär göra mer skada än nytta bara för att det skulle vara för jobbigt att fixa ett fungerande alternativ, eller ta för lång tid i detta fallet. Att MS äntgligen fått ihop kapaciteten att lägga ihop 2 och 2 och komma fram till att de kanske bör försöka göra någonting enligt standarder är underbart. Tyvärr går detta förlorat då de sen ändå försöker göra som alltid innan, d.v.s. forma omgivningen efter sig själv istället för tvärt om som det borde vara. Att ooxml har otroliga brister som en ISO-standard är ingen hemlighet, och att då mena på att det är bättre att acceptera det än att antingen vänta eller göra det som finns bättre är inte bra på något sätt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Om Sveriges röstning blev ett fiasko på flera plan, så har åtminstone Norge gjort ett klart bättre jobb. Norge sa nej, men var också konstruktiva nog att lämna skäl och anmärkningar på saker som måste förbättras i OOXML för att det ska kunna bli en standard.

En PDF med lite kommentarer: http://www.standard.no/pronorm-3/data/f/0/17/24/1_2401_0/2008...

Heja Norge!

...

Edit: jag har skrattat så jag satte smörgåsen på tvären i strupen, och än om ni har sympatier för MS, ja om nu inte all humor vissnat bort, så är den här artikeln riktigt rolig att läsa: http://www.eweek.com/article2/0,1895,2178222,00.asp

Permalänk

Många här glömmer att ogiltigförklaringen inte är pga att några företags sägs a ha blivit "köpta" utan för att en partner fått två röster.

Iaf får dom göra hur dom vill. Jag är nöjd så länge jag får en standar som inte lider av idiotiska patent och är öppen, vilket jag förstås har svårt att tro med microsoft då. Jag hoppas verkligen OpenOffice blir tillräckligt stort om inte microsoft löser problemet. Jag vill inte har en windows dator med tillhörande officie license för att öppna ett valfritt dokument från ett företag eller myndighet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Många här glömmer att ogiltigförklaringen inte är pga att några företags sägs a ha blivit "köpta" utan för att en partner fått två röster.

Eftersom de redan har regler för att man inte får rösta två ggr. är det väl betydligt bekvämare att ogiltigförklara den av den anledningen än att dra igång en process för att undersöka det där?

Men visst bör de (och gör antagligen) se genom rutinerna.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig varför man har olika standarder ? :S

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Kan någon förklara för mig varför man har olika standarder ? :S

Tänk dig följande:

A: Vi gör en standard!
Alla andra: Ja!
B: Såhär gör vi.
C: Nej såhär, för vi vet bättre.
B: Nej men kom igen nu, såhär.
C: Nej säger vi ju, vi kan bättre, vi gör såhär
< utspel av klassiskt JA vs NEJ-bråk á la sandlåda >
Resultat = Flera försök till standarder av folk som istället för att sammarbeta för ett bätre slutresultat ska fjanta runt och tro att de kan bättre bara för att.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Eftersom de redan har regler för att man inte får rösta två ggr. är det väl betydligt bekvämare att ogiltigförklara den av den anledningen än att dra igång en process för att undersöka det där?

Men visst bör de (och gör antagligen) se genom rutinerna.

det är väll just för att slippa se igenom rutinerna (eller iaf slippa erkänna att de inte fungerar) man väljer den utvägen istället. för grundproblemet är ju faktiskt fortfarande att man bara kan köpa en röstsedel i princip.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Oavsett motiv eller baktanke har i alla fall jag förståelse för det och det är inte ovanligt i andra sammanhang. Istället för att stånga huvudet blodigt mot en vägg kan man lägga resurserna på felkällan (visst kan man smita från det hela också men det är upp till dem).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Tänk dig följande:

A: Vi gör en standard!
Alla andra: Ja!
B: Såhär gör vi.
C: Nej såhär, för vi vet bättre.
B: Nej men kom igen nu, såhär.
C: Nej säger vi ju, vi kan bättre, vi gör såhär
< utspel av klassiskt JA vs NEJ-bråk á la sandlåda >
Resultat = Flera försök till standarder av folk som istället för att sammarbeta för ett bätre slutresultat ska fjanta runt och tro att de kan bättre bara för att.

Osäkert om jag kan ha det som svar när jag får frågan : Varför har vi olika standarder?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Osäkert om jag kan ha det som svar när jag får frågan : Varför har vi olika standarder?

Storföretagens självcentrerade sandlådslekar är faktiskt orsaken till det mesta av allt strul på marknaden, så varför inte

Nej, men är det varför det finns flera av samma typ eller varför det finns några alls du tänkt svara på? Att det finns flera av samma typ är ju just för att olika grupper/företag/organisationer med mera anser att deras är bättre och i slutet får man då alltså flera stycken eftersom ingen ger sig.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha svar på om varför det finns ö h t. Kan inte alls mycket om olika standarder, antar bara att det är för att det blir lättare, tex när man bygger en dator, jobbigt om inget passar för att alla har olika kontakter osv. Nej men jag vet inte:P Frågan är: Varför har vi olika standarder?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Jag vill ha svar på om varför det finns ö h t. Kan inte alls mycket om olika standarder, antar bara att det är för att det blir lättare, tex när man bygger en dator, jobbigt om inget passar för att alla har olika kontakter osv. Nej men jag vet inte:P Frågan är: Varför har vi olika standarder?

för att förtydliga Belgas inlägg, ekonomi givetvis. men även fria standarder, även, eller framförallt rentav, de som inte inbringar en krona för de som utvecklat den (sparar för de som använder den dock) är intresserade av att vara standarden för prestige, att arbetet ska ha varit värt det, eller bara av en samhällsnytta man ser, välvilja mao även om den kan kännas påtvingad. (detta utesluter ju inte att Microsoft känner samma sak på riktigt iof, men den häxkitteln hoppar jag inte i igen på ett tag..)

eller för att förtydliga lite till, låt säga att du och din jämnårige bror ritar var sin teckning, om mamma har bara plats för en på kylskåpet så vill du ju helst att din sitter där, inte bara för att det är din utan även för att din bror inte kan rita. (argumentet det allmännas väl alltså) vi kan även se att i vissa fall så låter mamma den sämsta teckningen sitta uppe bara för att din bror är högljudd och jobbig om han inte får som han vill.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Alltså jag fattar inte.. Jag förstår det med brorsan, men jag tycker ändå inte jag fick ett bra svar på varför har vi olika standarder.. Jag vill kunna säga till min mamma: Vi har olika standarder för att osv.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB