Problem med portforwarding i Xavi 5258-p2 (ISP:glocalnet)

Permalänk
Medlem

hehe, är hyfsat van vid att leka i routrar och går en datorutbildning… råkar man göra någon inställning som kanske inte är så bra är det ju bara att ”reseta” modemet. Har försökt öppnar portar genom ”Custom Port Forwarding” men får inte till det. Testat många olika kombinationer vore trevligt om någon viste vilka som var rätt.

Denna sida är väldigt lik den som visas i modemet:
http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/TekCom...

Har försökt att öppna portar på samma sätt.

MyohMy har du ställt in din dator på fast lan ip?

Permalänk
Medlem

Zwaaaap; nopp det har jag inte

Permalänk
Medlem

tack till myohmy, som fixade och gav oss eller iallfall mig en guide på hur man skulle fixa active mode.

thx.

Det är även bara att gå in under Custom Port Forwardning om man inte nöjer sig med portutbudet som redan finns för confat på modemet.

wille

edit -> rätt namn

Permalänk
Medlem

öööh det var jag som gjorde det...

Permalänk
Medlem

haha, har man fixat active på skiten kommer nästa problem

stängde av datorn och gick och la mig, sätter på den och allt man har confat igår har försvunnit xD

skit tråkigt om man inte kan spara saker och ting på routern...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zelxi
=)..

Men vet du hur man får högre hastighet på bitcomet??
har 24mbit men laddar endast ner max 20kb/s =/

Hmm, har precis samma problem.. fast har 8 mbit från glocalnet. Vore trevligt med en lösning=)
eller det bara att försöka att starta om modemet?

Visa signatur

doh;)

Permalänk
Medlem

Har inte testat själv men det finns ju en savefunktion i modemet.

Permalänk
Medlem

aight..
Jag är vädelös på sånt här skit.
Men jag har iaf ett Xavi 5258-p2 och det är från BBB och skulle behöva lite hjälp med att stänga av WiFi
Jag har fattat hur man ska göra för att komma in på modemet. För det lär man kunna göra hemifrån, skulle vara befängt om bara dom kan göra det. :S
Men det jag undrar över är vilket ip modemet har, jag har prövat flera olika, men inga funkar. Finns det något sätt att scanna sig till det eller finns det någonstans det står..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobaFett
Men det jag undrar över är vilket ip modemet har, jag har prövat flera olika, men inga funkar. Finns det något sätt att scanna sig till det eller finns det någonstans det står..

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=737...
Efter att du läst inlägget så intresserar säkert även det 2:a och 3:e inlägget efter det inlägg jag länkande till.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag prövade det där nu.. och det funkade inte.

Permalänk
Medlem

ngn som känner till mitt problem ? mer än mr.henk?
vore trevligt att få problemet löst..
Ringde till gn support och de bad mig att köra tptest. www.tptest.se
och sedan skicka in en rapport ...+ lite andra onödiga saker.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

zelxi, vet inte hur man löser ditt problem.

Själv har jag löst mina. Hade gjort rätt från första början, problemet var bara att testet för att kolla om det fungerade inte fungerade. Det jag inte viste att man inte kunde kolla om exempel en server fungerade genom att testa och försöka komma åt den med yttre ip om man var i lan med den datorn (med denna hårdvara). Hade fått för mig det då jag vart med om att det fungerat för annan hårdvara.

Sedan blev jag lurad på vägen i mitt fel sökande och trodde vissa av funktionerna i modemet var låsta och att man kunde komma runt det genom att brygga modemet men så var det inte. Om man loggar in som Admin/Admin kan man ändra på det man vill.

Permalänk
Medlem

tack iaf
men som sagt..jag lyckas komma in i routern FAST jag vet nada om hur man ändra =/..kanske ändra något och allt blir fel -.-...
Just det , om man resetar routern,blir den som från början eller som inställningar från glocalnet?

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Fixade svar på min tidigare fråga om statiska Ipet med hjälp av denna guiden:

http://portforward.com/networking/static-xp.htm

Ringde även till glocalnet och de gav mig dessa DNS siffrorna:

DNS-Server: 195.58.103.124
Alternativ DNS-Server: 195.58.103.18

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som alla. men jag använder Torrents. Jag använder Utorrent. Det står att ingen port är öpnnad. och när jag försöker ändra så hittar jag inte vart man ska göra det. Jag använder Xavi x5258-p2. jag vill öppna port ö58191. vad ska jag göra?. jag är desperat. precis skaffat clocalnet 24/mbit

Jag har även testart den där Dc++ saken där man skulle lägga till Pc anywhere och allt vad det var. kan connecta till hubbar. men när jag söker på något så komemr det inte framm något.

Snäla hälp mig !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DisaBoa
Jag har samma problem som alla. men jag använder Torrents. Jag använder Utorrent. Det står att ingen port är öpnnad. och när jag försöker ändra så hittar jag inte vart man ska göra det. Jag använder Xavi x5258-p2. jag vill öppna port ö58191. vad ska jag göra?. jag är desperat. precis skaffat clocalnet 24/mbit

Jag har även testart den där Dc++ saken där man skulle lägga till Pc anywhere och allt vad det var. kan connecta till hubbar. men när jag söker på något så komemr det inte framm något.

Snäla hälp mig !

hmm...unistall dc++ , reboota router ....sedan följ MyohMy
instruktioner noga

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Ok! tack. Jag ska testa det.

Men är det någon som vet hur man fixar så man kan använda te.x Utorrent?

----------------------------------------------------------------------------
Nu har jag gjort exakt som du sa. Men det funkar fortfarande inte. när jag söker på något så kommer det inte upp något?

Permalänk
Medlem

hmm...har du xavi 5258-p2? isf borde det funka...
* funkade för mig.
btw det kvittar om det e bärbar lr stationär om någon undrar, för jag har testat båda. trådlöst/lokal samma sak

Hur man fixar torrents har jag också problem med..
Jag kan använda den m.m fast laddar nedströms endast max 20kb/s =/
hmm...kanske öppna portar?
testa använd bitcomet..sägs vara bra för att man kan kolla seeders o leachers...

Edit: har du bra hubbar? kan också vara de felet =/...och funkar det för dig att söka efter hubbar på public hub search inne i dc++?

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Jag har fått igång DC men det funkar itne så bra.

Hubbar:
http://dchublist.com/hublist.xml.bz2
http://www.hublist.org/PublicHubList.xml.bz2

Dom är bra (Y)

Permalänk
Medlem

Jag hittade felet till vf man nt kan tanka ner till maxa hastigheten.
I routen finns det en brandvägg som blockerade.
(Går att stänga av)

Att jag inte hade tänkt på det -.-.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zelxi
=)..

Men vet du hur man får högre hastighet på bitcomet??
har 24mbit men laddar endast ner max 20kb/s =/

Man kan öppna portar på samma sätt som MyohMy skrev. Nu vet jag inte exakt hur sakerna heter i bitcomet, för jag använder utorrent, men det borde vara något liknande.
Gå in på Preferences, leta upp Connection, på port skriver du det MyohMy skrev på TCP dvs. 5631. Färdigt.

Permalänk
Medlem

Fält..kan du berätta hur du gjorde i utorrent?

Jag kom på ett sätt som skulle kanske gå men routern vägrar gå till sidan..

1.Gå in på utorrent sedan option/preferences, gå till connection och kollar vilken port du använder.

2. Ta reda på din static ip address

3. Nu över till routern. Logga in med Admin/Admin.
Tryck på Advanced/ Port Forwarding. Där kommer du se 6 kategorier,
välj User. Skapa en ny. Här kommer jag inte vidare =/.
Får upp en sida : HTTP 400 Ogiltig begäran.

http://192.168.1.1/adv/fdb?var:conid=connection3&var:lanip=19...

Men det ska komma upp en ruta som heter Rule Management. Där ska du fylla i ett namn (kvittar vilket) på port start och port end fyller du i porten
som du fick i utorrent. Och det ska va TCP,UDP. Sista rutan fyller du i ditt static ip address sen apply...Detta borde fixa det.

Men jag kan inte komma fram till sidan..!!!! F%& asså =/
Kan ni kolla om ni kan gå till den sidan`?

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Efter att letat ett par timmar på nätet nu för att kunna komma åt admin-delen av mitt Xavi X5258-P2-modem så hittade jag nu en lösning som fungerade.
Att logga in med Admin/Admin funkade alltså INTE på mitt modem.
Modemet är levererat från Glocalnet igår (17:e augusti 2007) eftersom jag beställt IP-telefoni från dessa.

Så, detta fungerade för mig:

1. Sätt fast ip på din dator
IP: 192.168.1.2
Mask: [fylls i automatiskt, kör med den]
Gateway: 192.168.1.1 (adressen till modemet)

2. Surfa in på http://192.168.1.1/setup/home.htm

Då behöver man inte ange något login och man kommer åt betydligt mer än när man loggar in som user/user (som Glocalnet support sa var det enda sättet att logga in på dessa modem...)

Permalänk
Medlem

Eftersom det verkar vara ett himla pillande med dessa modem kan jag ge några synpunkter som jag VET Glocalnet har:

Loggar du in på Xavi 5258 modemet med Admin/Admin räknas det som Void of Warranty och garantin på modemet försvinner. Varför? Jo för att dom du loggar in med Admin/Admin kan du ändra portar etc för VoIP och dessa inställningar går inte tillbaka till standard vid reset av modem.

För er som inte får någon 192.168.1.x adress tilldelad från modemet så har ni ett modem med DHCP mjukvaran i, då blir modemet helt bryggat och inga portblockeringar ska finnas. Behöver du då ändå nå modemet för att ställa in Wireless t.ex. så hårdställ
IP: 192.168.1.3 (eller 2 eller 4 osv)
Nätmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1
Så kommer du åt interfacet. När du gjort de ändringar som behövs så ställ tillbaka till erhåll automatiskt så att du får en riktig IP tilldelad.

Vad sedan gäller DNS servrar så ligger det till som följer:

Telenor:
DNS1: 195.58.103.124
DNS2: 195.58.103.18

TDC Song:
DNS1: 81.216.65.11
DNS2: 81.216.65.12
tas troligen ur bruk hösten 2007 och ersätts med nya DNS-adresser. Beror mycket på vilka som köper upp TDC's privatdel.

En annan saks om är bra att veta, om du har ett Xavi modem ifrån Glocalnet så kommer du inom en snar framtid att läggas över på DHCP i samband med att de börjat med VoIP. Samma plattform som för BBB gäller då på dessa ADSL kunder. Ditt modem kommer automatiskt att uppgraderas till DHCP mjukvaran och bli bryggat.

Vidare kan nämnas om Xavi 5258 modemet är att visst det går att öppna portar men hur kul är det för killen/tjejen på supporten att hjälpa kunden bryta garantin och när något sedan skiter sig så kommer han/hon få höra att "du hjälpte visst kund bla bla med Xavi modemet, nu har de slutat fungera eftersom kund ändrade portinställningar för VoIP och pajjade modemet, reset hjälper såklart inte eftersom den inte nollställer dessa inställningar och kunden vill ha ett nytt modem men då måste betala"...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av recman

Då behöver man inte ange något login och man kommer åt betydligt mer än när man loggar in som user/user (som Glocalnet support sa var det enda sättet att logga in på dessa modem...)

Huh? Har ringt flera ggr.
Jag fick de flesta ggrna User/User men sedan fick jag av en kille
Admin/Admin ..lol, jag frågade t.o.m. : sa du Admin?

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zelxi
Fält..kan du berätta hur du gjorde i utorrent?

Jag kom på ett sätt som skulle kanske gå men routern vägrar gå till sidan..

1.Gå in på utorrent sedan option/preferences, gå till connection och kollar vilken port du använder.

2. Ta reda på din static ip address

3. Nu över till routern. Logga in med Admin/Admin.
Tryck på Advanced/ Port Forwarding. Där kommer du se 6 kategorier,
välj User. Skapa en ny. Här kommer jag inte vidare =/.
Får upp en sida : HTTP 400 Ogiltig begäran.

http://192.168.1.1/adv/fdb?var:conid=connection3&var:lanip=19...

Men det ska komma upp en ruta som heter Rule Management. Där ska du fylla i ett namn (kvittar vilket) på port start och port end fyller du i porten
som du fick i utorrent. Och det ska va TCP,UDP. Sista rutan fyller du i ditt static ip address sen apply...Detta borde fixa det.

Men jag kan inte komma fram till sidan..!!!! F%& asså =/
Kan ni kolla om ni kan gå till den sidan`?

Jag har gjort såhär:

1. Logga in på modemet med Admin/Admin
2. Klicka på Advanced och sen Port forwarding
3. Sedan väljer du Apps och klickar på valfrit alternativ, jag valde PcAnywhere
4. Klicka add
5. Logga ut och logga in igen, kolla så att PcAnywhere står kvar i den högra kolumnen
6. Gå in i utorrent
7. Tryck Ctrl+P
8. Välj Connection
9. Skriv 65301 på Port used for incoming connections.
10. tryck OK
11. Se hur den röda cirkeln längst ner i programmet blir grön.
(12. om du klickar på den röda/gröna cirkeln så får du upp en ruta där du kan testa om porten verkligan är öppnad.)

Detta är hur jag har gjort, men jag har stött på problem med att porten ibland blir stängd igen av någon märklig anledning, men då är det bara att göra om samma sak igen.

Edit: Efter att själv ha gjort den här inställningen samtidigt som jag skrev detta inlägg så har nu min port stängts igen, men efter att ha öppnat den i modemet så funkar det. Så detta känns inte som en permanent lösning, tyvär.

Permalänk
Medlem

Tack Fält.
Porten är öppen. Fast Triangeln är gul ,lol
Men skitsamma, ska byta router. Har några styckna hemma =D

EDIT: Den blev grön nu hehe

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Jag har detta modem och BBB, fast jag kan inte connecta till http://192.168.1.1/ varken med IE eller Firefox. Vad är felet?

Permalänk

Du måste ha et IP på 192.168.1.0/24-nätet. Förmodligen har du fått ett IP från BBB (ingen router?), och då måste du sätta en statisk IP på din dator först.

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Medlem

Xavi...

Är också en olycklig ägare till detta modem. (Har 14 dagar att ångra mig och idag känns det så)

Kan en hel del, men är ingen expert i detta forum...

Men mitt modem är helt nytt och det funkar inte att logga in med (Admin Admin)

Men har några andra frågor.
Eftersom man får ett nytt ip-för varje gång man loggar in och vi kör ca tre datorer hemma samtidigt så:

- blir det inte sämre säkerhet där alla datorer har publika ip:n?
(såg att ip från x... (nätverksföretag i sthlm) direkt började sniffa mina portar på den stationära datorn)
- om jag skall behålla produkten, bör jag i så fall ha en hårdvarubrandvägg?
- vi kör en hemmaserver som också får ett nytt ip varje gång den slås på och de andra datorerna hittar inte denna utan att köra om den mjukvara jag använder. Dessutom lägger ju sig datorerna på olika subnät så att de inte kan hitta varandra?

Kommer Glocalnet att åtgärda detta med att återinföra acessen till routern så att den har ett ip gentemot glocalnet och att vi hemma har våra interna ip-nummer? Jag vill ju ha bredbandstelefoni, men inte med givna förutsättningar...

Just nu rätt frustrerad över detta...