Permalänk
Avstängd

min 3.0ghz Radeon 9800 256mb pro 1024 ram laggar på diablo t o m i vissa lägen när många monster spawnas... lirade Diablo II senast i juni... Dock blir mitt gfxkort lätt överhettat så kan nog bero lite på det också

Permalänk
Medlem

Ögat kan uppfatta max 30 Bilder per sekund (FPS) vilket med för att 25 BPS är helt okej, du märker ingen direkt skillnad och du störs inte heller.

Men hjärnan klarar av att 100 bilder per sekund så även fast vi inte ser alla, så uppfattar hjärnan de flesta av dessa. Så därför kan man må illa vid 20-25 BPS även, Tycker det är skumt och mår illa över 30 FPS så är det troligtvis något strul med skärmen.

CRT skärmar är strålande vilket gör ont i ögonen efter en stund och man kan även bli illmående. Även värt att nämna är att LCD skärmar begränsar FPSn eftersom många (dåliga) lcd har bara en svarsfrekvens om 50-60hz vilket resulterar i en MAX BPS på 50-60. Och det är inget att vara kräsen över.

Men för i tiden när "CS" var så himla populärt snackades mycket om minst 100Fps vilket är BS totalt onödigt du klarar dig fint på 50 FPS, Det viktiga är att din dator håller det stabilt då du inte kan råka ut för något frys när du spelar.

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av risby
Alltså siktet är dynamiskt och rör sig när man skjuter, och desto högre fps desto snabbare går det in igen.

cl_dynamiccrosshair 0

Sen förstår jag inte att den här FPS-historian alltid ska dyka upp o folk refererar till vad ögat o hjärnan klarar av.

Varför försöker alltid alla spelare få till så hög FPS och HZ som möjligt om det nu skulle stämma.

Citat:

Wikipedia
100Hz-TV är numera vanligast i moderna CRT-skärmar. Det är för att traditionella TV-apparater uppdaterar sig med 50Hz (60Hz i USA, PAL), men eftersom ögat hinner uppfatta flimmret när TVen ska byta bild och börjat projektera en ny har man ofta dubblat till 100Hz, vilket leder till halverad tid med bytet av bilden.

Citat:

http://wiki.fz.se/Frames_per_second
FPS betyder frames per second och är då ett mått på hur många bildrutor som visas på skärmen varje sekund. Många datoranvändare använder FPS som ett direkt mått på sin dator, eller närmare bestämt, sitt grafikkorts, prestanda och många är rent fanatiska över att hålla FPS:en på en tillräckligt hög nivå. Det utbryter lätt diskussioner om vad som är tillräckligt hög FPS, men det är ett vetenskapligt faktum att allt över 30 är "tillräckligt bra" för att ett normalt öga inte skall uppfatta bilden som blinkande. Vill man ha bilden helt flimmerfri ska man i alla fall satsa på ca 85 FPS med samma eller högre Hz på skärmen.

Dock så är det ju fler detaljer som spelar in som gör att spelet kan kännas "hackigt", och det är ju att karaktären man styr helt enkelt inte rör sig som man tycker att den borde göra pga att hastigheten är för låg.
Det var en uppfattning.. nu kommer nästa.

Det spelar roll hur många FPS du har över 30. Det är inte alls ett vetenskapligt faktum att ögat inte kan uppfatta mer än 30 fps. I en "FILM", på bio, på teven eller på datorn stämmer det. Varför? Jo, för i filmen är varje bild i rörelse, precis som om du fotograferar något med din kamera som rör sig. Dvs den är tagen medan det att föremålen rör sig. Det upplevs därför som en konstant rörelse. I ett spel är det en knivskarp bild, som inte flyter in i nästa, det ploppar direkt upp en ny knivskarp ny bild och en ny osv. Det finns ingen rörelse i bilderna. Ögat uppfattar garanterat att det hackar fram.
Välj själv

Så nu har det presenterats två uppfattningar om hur det ligger till. Välj en efter vad du tycker låter rimligt. Prova att spela Quake 3 sätt "com_maxfps 125" i consolen. testa hur det känns. Sätt sedan "com_maxfps 30". Känn hur det känns nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IzzE
Ögat kan uppfatta max 30 Bilder per sekund (FPS) vilket med för att 25 BPS är helt okej, du märker ingen direkt skillnad och du störs inte heller.

Men för sjutton
Lägg ner, finns redan en löjligt långt tråd angående detta.

För mig skulle nog räcka med 30-40 FPS i RTS medans jag gärna vill ha över 60 i allt annat, även RPG så som neverwinter nights då det är fortfarande många effekter samtidigt på skärmen och då blir det lite smått irriterande.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IzzE
Ögat kan uppfatta max 30 Bilder per sekund (FPS) vilket med för att 25 BPS är helt okej, du märker ingen direkt skillnad och du störs inte heller.

Men hjärnan klarar av att 100 bilder per sekund så även fast vi inte ser alla, så uppfattar hjärnan de flesta av dessa. Så därför kan man må illa vid 20-25 BPS även, Tycker det är skumt och mår illa över 30 FPS så är det troligtvis något strul med skärmen.

CRT skärmar är strålande vilket gör ont i ögonen efter en stund och man kan även bli illmående. Även värt att nämna är att LCD skärmar begränsar FPSn eftersom många (dåliga) lcd har bara en svarsfrekvens om 50-60hz vilket resulterar i en MAX BPS på 50-60. Och det är inget att vara kräsen över.

Men för i tiden när "CS" var så himla populärt snackades mycket om minst 100Fps vilket är BS totalt onödigt du klarar dig fint på 50 FPS, Det viktiga är att din dator håller det stabilt då du inte kan råka ut för något frys när du spelar.

Så ögat är digitalt eller? Är det direkt vid 30 fps eller? Ifall du testar att sätta dig framför en fläkt som snurrar 30 varv per sekund. Kommer du då se fläkten eller det som är bakom fläkten eller både och samtidigt? Ifall du ökar varvtalet på fläkten kommer du då att sluta se fläkten helt och hållet?

Finns en hel tråd om myten om att människan inte kan se mer än 30fps. Att hjärnan kan se 100 medans ögonen bara kan se 30 låter ju också väldigt konstigt. Hur lyckas den med det? Ifall ögat bara kan ta emot information 30 gånger per sekund vill säga. 30 bilder per sekund i ett spel blir väldigt ryckigt ifall det rör sig snabbt vid panoreringar och liknande. I film har man motionblur pga slutartider medans man i spel inte har detta.

ALLA LCD-skärmar har en uppdateringsfrekvens på 60hz eftersom det är max via DVI-D.

CS är byggt kring antalet fps precis som gamla spel var byggda kring CPU-klockan istället för moderkortets klocka. Vilket i sin tur gjorde att gamla spel går för fort på nyare datorer. I CS får man en fördel ifall det går fort för då återställer sig siktet snabbare. Ju fler fps ju fortare går animationen och ju fortare kan man skjuta igen.

EDIT: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

EDIT2: http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Hoppas du lärt dig något och kan rätta folk i framtiden som tror att vi inte ser mer än 30 fps.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Så ögat är digitalt eller? Är det direkt vid 30 fps eller? Ifall du testar att sätta dig framför en fläkt som snurrar 30 varv per sekund. Kommer du då se fläkten eller det som är bakom fläkten eller både och samtidigt? Ifall du ökar varvtalet på fläkten kommer du då att sluta se fläkten helt och hållet?

Finns en hel tråd om myten om att människan inte kan se mer än 30fps. Att hjärnan kan se 100 medans ögonen bara kan se 30 låter ju också väldigt konstigt. Hur lyckas den med det? Ifall ögat bara kan ta emot information 30 gånger per sekund vill säga. 30 bilder per sekund i ett spel blir väldigt ryckigt ifall det rör sig snabbt vid panoreringar och liknande. I film har man motionblur pga slutartider medans man i spel inte har detta.

ALLA LCD-skärmar har en uppdateringsfrekvens på 60hz eftersom det är max via DVI-D.

CS är byggt kring antalet fps precis som gamla spel var byggda kring CPU-klockan istället för moderkortets klocka. Vilket i sin tur gjorde att gamla spel går för fort på nyare datorer. I CS får man en fördel ifall det går fort för då återställer sig siktet snabbare. Ju fler fps ju fortare går animationen och ju fortare kan man skjuta igen.

Håller fullständigt med om att ögat inte är digitalt och inte kan uppfatta t.ex. max 30fps. Men om man lägger in en bild som syns väldigt kort stund så kan hjärnan hinna uppfatta vissa detaljer undermedvetet, fast vi itne tänker på det (inte ser det). Man ser det så kort stund att man inte tänker på det då. Man experimenterade med reklam på det sättet förut, men jag tror det blev olagligt. Är inte 100% säker på detta, men jag har hört det från flera olika källor. Nån får gjärna kolla upp det. Skulle vara bra att vara 100% säker.

Sen "ALLA LCD skärmar ... 60hz ..." Varför säljs det så många då som klarar 75hz? Min LCD skärm kör jag i 75hz med en DVI kontakt. Från wikipedia:
* Example display modes (single link):
o HDTV (1920 × 1080) @ 60 Hz with 5% LCD blanking (131 MHz)
..
o SXGA (1280 × 1024) @ 85 Hz with GTF blanking (159 MHz)
..
* Example display modes (dual link):
o QXGA (2048 × 1536) @ 75 Hz with GTF blanking (2×170 MHz)
o HDTV (1920 × 1080) @ 85 Hz with GTF blanking (2×126 MHz)

Rätta mig om jag har fel. Men sökte på DVI-D och hittade detta på wikipedia. Så jag antar att vid singe link så klarar den upp till 85hz i 1280*1024

Edit: Verkar som jag har fel

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Håller fullständigt med om att ögat inte är digitalt och inte kan uppfatta t.ex. max 30fps. Men om man lägger in en bild som syns väldigt kort stund så kan hjärnan hinna uppfatta vissa detaljer undermedvetet, fast vi itne tänker på det (inte ser det). Man ser det så kort stund att man inte tänker på det då. Man experimenterade med reklam på det sättet förut, men jag tror det blev olagligt. Är inte 100% säker på detta, men jag har hört det från flera olika källor. Nån får gjärna kolla upp det. Skulle vara bra att vara 100% säker.

Sen "ALLA LCD skärmar ... 60hz ..." Varför säljs det så många då som klarar 75hz? Min LCD skärm kör jag i 75hz med en DVI kontakt. Från wikipedia:
* Example display modes (single link):
o HDTV (1920 × 1080) @ 60 Hz with 5% LCD blanking (131 MHz)
o UXGA (1600 × 1200) @ 60 Hz with GTF blanking (161 MHz)
o WUXGA (1920 × 1200) @ 60 Hz (154 MHz)
o SXGA (1280 × 1024) @ 85 Hz with GTF blanking (159 MHz)
o WXGA+ (1440 x 900) @ 60 Hz (107 MHz)
o WQUXGA (3840 × 2400) @ 17 Hz (164 MHz)

* Example display modes (dual link):
o QXGA (2048 × 1536) @ 75 Hz with GTF blanking (2×170 MHz)
o HDTV (1920 × 1080) @ 85 Hz with GTF blanking (2×126 MHz)
o WQXGA (2560 × 1600) @ 60 Hz with GTF blanking (2x174 MHz) (30" Apple, Dell, HP, Quinux, and Samsung LCDs)
o WQUXGA (3840 × 2400) @ 33 Hz with GTF blanking (2x159 MHz)

Rätta mig om jag har fel. Men sökte på DVI-D och hittade detta på wikipedia. Så jag antar att vid singe link så klarar den upp till 85hz i 1280*1024

Läs den senaste länken. http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm
Sen är det inte olagligt däremot fungerar det inte och det finns en berömd myt om att en bioägare använde den här tekniken för att öka sin försäljning av popcorn och läsk under pausen. Men det är en myt.

Det du använder är DVI-A. Det vill säga den analoga versionen av DVI. Det sägs ge något sämre bild och fördröjning då skärmen måste behandla en analog signal och visa den som digital. Det vill säga. digital -> analog -> digital. En onödigt omvandling och som i teorin kan skapa input-lag på sämre tft. Av vad jag läst så klarar DVI-D bara av 60hz och det är därför man inför displayport som är en vidareutveckling precis som HDMI är.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Läs den senaste länken. http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm
Sen är det inte olagligt däremot fungerar det inte och det finns en berömd myt om att en bioägare använde den här tekniken för att öka sin försäljning av popcorn och läsk under pausen. Men det är en myt.

Det du använder är DVI-A. Det vill säga den analoga versionen av DVI. Det sägs ge något sämre bild och fördröjning då skärmen måste behandla en analog signal och visa den som digital. Det vill säga. digital -> analog -> digital. En onödigt omvandling och som i teorin kan skapa input-lag på sämre tft. Av vad jag läst så klarar DVI-D bara av 60hz och det är därför man inför displayport som är en vidareutveckling precis som HDMI är.

Ok, kan säkert stämma med båda sakerna du säger. Kom på nu att när jag startar ett spel så kommer det upp en blå ruta mitt i skärmen som säåger "Digital". Och när jag testat då med v-sync så har jag fått 60 fps. Så det verkar smo att jag kör digitalt i spel och analogt i windows :S Men i vissa spel går det att alt+tabba direkt (tar ingen tid alls) så då ställer skärmen altlså itne om sig till annan hertz. Ska kolla upp det där. Kanske går till sig om jag ställer in 60hz i windows.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mark501
Ofta stör man sig lättare på låg fps om man har en fps-mätare tickandes. Man blir mycket mer medveten om låg fps som man kanske inte brytt sig om annars.

Jag störde mig mycket på låg fps i Oblivion i början. Sen stängde jag av FRAPS och slutade bry mig

Hur gör man för att se fps-mätare i oblivion? Finns det fps-mätare i alla spel?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Hur gör man för att se fps-mätare i oblivion? Finns det fps-mätare i alla spel?

Om du vill ha i alla spel så ladda hem http://www.fraps.com/setup.exe

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Ursäkta, 125 FPS!??

Jag har spelat Call of Duty hela mitt liv och varken jag eller någon annan vet att det absolut inte är någon skillnad mellan 60FPS och 100FPS över vad man uppfattar som flytande.

125 FPS-myten måste uppkommit av CS-spelare eftersom man inte blir snabbare i skallen av av mer FPS.

Då är du kass, jag spelade Call of Duty med Viruz, Dignitas och blev inbjuden till en klan av vanillah, kapten för svenska TDM-landslaget.
Och alla pro-players visste att med 125 fps kunde du göra vissa hopp du annars inte kunde, och det behövde vara precis 125 fps också. Minns inte om man hoppade högre eller om man kom längre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpnk
cl_dynamiccrosshair 0

Det ändrar bara den dynamiska funktionen beroende på din position (duckar, står, springer). När du skjuter, oavsett om inställningen är noll, påverkas siktet av rekylen och siktet tar avstånd från mitten. I 100 fps åker siktet tillbaka snabbare än det hade gjort annars. Andra fysiska grejor som bara känns bättre i 100 fps än allt under.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Med tanke på att alla konsol spel tidigare endast (max) har legat på 30 fps så är det fullt spelbart. Många PAL spel har t.ex. tidigare bara gått i 25 fps.

Min gamecube kör ju såvitt jag vet spelen i 50Hz och ibland i 60, jag antog att de kör med motsvarande fps också och bara använder varannan linje för varje fps, men jag vet ju inte säkert. Borde ju ge schysstare rörelser men kanske ser konstigare ut? Jag tycker iofs att det borde se bättre ut, frågan är ju då vilken upplösning de vill ha på grafiken, eller om de använder varannan linje bara.

Är ju lätt att göra 50Hz på pal om man nöjer sig med halva upplösningen.
Eller 50Hz med lite tearing på full upplösning.
Eller 25Hz på full upplösning utan tearing och med enbart interlaceflimmer.

Ögat kan uppfatta max 30 Bilder per sekund (FPS) vilket med för att 25 BPS är helt okej, du märker ingen direkt skillnad och du störs inte heller.

Är bullshit rättigenom.

Hur kan det komma sig att man kan märka någon skillnad mellan 60 och 120 fps om man ändå har en monitor med en uppdateringsfrekvens på 60 Hz?

För att bilden du ser är mer uptodate hur som helst, visst ser du bara 60 bilder per sekund, men det du ser är ju mer korrekt efter vilket läge spelet befinner sig i.

I Call of Duty ville man ha 125 fps, något med spelmotorn som gjorde men kunde hoppa längre om den låg på exakt 125.

I Counter-Strike är 100 max, går inte att komma över. Och det är något med rekylen på vapnena, iaf siktet, som blir mer hanterbart desto högre fps man har. Alltså siktet är dynamiskt och rör sig när man skjuter, och desto högre fps desto snabbare går det in igen.

Så är det ju i väldigt många sådana där spel, men det beror ju på att fysiken suger. "Native" i vanliga quake är väl 72 fps dock?

Angående Diablo II minns jag, satt och spelade på min 333 MHz, 64MB RAM och ett Voodoo Banshee. När man dödade en boss (lirade multiplayer) hann jag aldrig ta några drops för det blev inga bilduppdateringar på runt 5 sekunder efter de dog.Diablo II krävde 128MB ram, vi hade 64 men jag kunde bara köra första världen utan att det kraschade hela tiden.

men det är ett vetenskapligt faktum att allt över 30 är "tillräckligt bra" för att ett normalt öga inte skall uppfatta bilden som blinkande
Folk kanske har högre krav än att HELA JÄVLA BILDEN INTE SKALL STÅ OCH FLIMRA. De kanske dessutom vill ha mjuka rörelser, väluppdaterad bild och se saker som bara flimmrar förbi en kort stund.

Att hjärnan kan se 100 medans ögonen bara kan se 30 låter ju också väldigt konstigt. Hur lyckas den med det?
Hjärnan spekulerar ju såklart fram vad som fanns däremellan, och gissar rätt! ;D

Om något borde han ju ha sagt tvärtom, att ögat kunde ta emot 100 bilder per sekund men att hjärnan inte bryr sig om all information och att man därför bara märker sådant som finns under så lång tid att det motsvarar 30 fps, men det är ju också fel, eftersom folk kan uppfatta saker som bara visas vid 1/200 av en sekund också.

ALLA LCD-skärmar har en uppdateringsfrekvens på 60hz eftersom det är max via DVI-D.
Det där är ju fel, var väl upp till 85 det klarade av eller något, men skitsamma.[/b]

Håller fullständigt med om att ögat inte är digitalt och inte kan uppfatta t.ex. max 30fps. Men om man lägger in en bild som syns väldigt kort stund så kan hjärnan hinna uppfatta vissa detaljer undermedvetet, fast vi itne tänker på det (inte ser det). Man ser det så kort stund att man inte tänker på det då. Man experimenterade med reklam på det sättet förut, men jag tror det blev olagligt. Är inte 100% säker på detta, men jag har hört det från flera olika källor. Nån får gjärna kolla upp det. Skulle vara bra att vara 100% säker.
Sidan jag läste om sådant där berättade om att man hade testat med piloter som fick se ett flygplan mot en bakgrund på om det nu var 1/220 eller 1/200 eller vad det var av en sekund men i vilket fall som helst så hann de inte bara notera att flygplanet visades, UTAN ÄVEN VILKEN MODELL DET VAR. Så nog fan kan vi se mer än 30 fps ..

Då är du kass, jag spelade Call of Duty med Viruz, Dignitas och blev inbjuden till en klan av vanillah, kapten för svenska TDM-landslaget.
Och alla pro-players visste att med 125 fps kunde du göra vissa hopp du annars inte kunde, och det behövde vara precis 125 fps också. Minns inte om man hoppade högre eller om man kom längre.

Jag minns inte säkert vid vilken fps det är i quake, men där är det så att du kan hoppa längre ja. Eller rättare sagt, din karaktärs rörelsehastighet framåt och bakåt (de du går i) är låst, men inte i sidan så om någon smackar på dig med en rocketlauncher kan du fortfarande flyga iväg i sidledd. Det folk gör är ju att de utnyttjar att det inte finns någon begränsning i hastighet åt sidan genom att hoppa iväg och sedan strafea sig om så att de flyger i sidledd. Och man hoppar längre med högre fps som sagt, upp till en viss gräns då var den nu råkar ligga.

An acceleration is experienced in-air while uniformly turning in the same direction as the player is strafing. The act of timing your jumps to the exact moment when you hit the ground prevents the player from decelerating to normal walking speed. The strafing should also be timed in a particular way to the jumping for greatest effect. Using this technique unbroken, allows a player to gradually accelerate to speeds many times the typical running speed.

The speed at which one can bunnyhop is effectively limited by the turning radius, if too sharp a turn is made at high speed, speed is lost. In the old versions of Counter-Strike, the degree to which a player can make sharp turns while bunnyhopping without losing speed is regulated by the sv_airaccelerate server value. This value could be set to 0 to disable bunnyhopping, and had a maximum effective value of 20.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bunny_hopping

Don't forget, Quake 4 is capped at 60 frames per second* just like Doom 3, so the aim in your tweaking will be to get as constant a 60 as often as possible, as with the speed of the movement in the game, you really will notice the lower frame rates.

*You CAN remove this limit, but unlike Quake III Arena where the framerate was tied to game physics, Quake 4 doesn't have this issue. However should you wish to remove the cap, add this to your autoexec -

http://forums.techarena.in/showthread.php?t=392781