Hjälp med att få igång uppgraderad dator!

Permalänk
Medlem

Hjälp med att få igång uppgraderad dator!

Tjena!

Berättade för ett tag sen om mina brända minnen som visade sig orsaka moderkortsproblem. Nu har jag fått tag på ett nytt moderkort och installerat och skruvat dit. Nervöst när jag tryckte på startknappen första gången men det visade sig fungera utmärkt! Den laddade, inga minnesproblem, men gav ett meddelande om "Warning, new CPU installed" eller liknande. Snabbt tryckte jag mig in till BIOS för att kika där litegrann. Ändrade lite datum och tid, körde EXIT AND SAVE CHANGES. Efter det slocknade skärmen och har inte velat komma igång sedan dess.. Vad kan jag göra?

Datorn är en AMD 2400 med mitt nya ASUS K7N8X kort, socket A (462) 1gb ram.. Jag är evigt tacksam för tips!

MVH,
Emil

Permalänk

Nyvaken men prova detta

1, Har du jumprar för FSB (266/333/400Mhz) för processorn på moderkortet? Ställ då
in dom rätt och rensa sen cmos (jumper på moerkortet eller dra ur strömkabeln och plocka
bort moderkortsbatteriet ca 10-30sec).

2, Rensa cmos, startar datorn upp då och startar ej igen efter du sparar i bios? tom då cmos
igen och flasha bios till den senaste versionen och prova spara bios igen.

Visa signatur

Mac Pro | OS X 10.11 | 3.7 GHz QC Xeon E5 | 16GB DDDR3 | AMD FirePro D300 | 256GB SSD | 3x 27" Thunderbolt Display

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret!

Jag har jumprar för FSB. Antingen FSB400/333/266 (läge 1-2) eller FSB200 (läge 2-3). Antar att jag ska köra FSB400/333/266 med magkänslan, men vet inte säkert (vad avgör det? minnena?). Det är också default läget och så jag har kört hittills. Har testat att byta plats på minnena och rensat CMOS.

Efter mitt ingrepp, om nu FSB inställningarna är korrekta så hjälpte det dock tyvärr inte. Skärmen får ingen signal. Det konstiga är just att det gick bra första gången att starta upp. Känns avlägset att grafikkortet skulle paja nämligen.

OBS: Datorn startar och låter helt som den ska, fläktar går igång och CD-romen börjar läsa och sånt. Inga felsignaler eller något. Det är alltså endast skärmen som inte får signal..!

Men jag tackar återigen ordentligt mycket för hjälpen!

EDIT:
Har fortfarande inte fått det att fungera. Ingen som känner igen mitt specifika men ändock luddiga problem och kan hjälpa till?