Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Snarare är överklockade processorer det ända riktigt konkreta testet då de flesta på sweclockers klockar sina datorer.
Hur de presterar stock är inte lika relevant som då de är överklockade tror jag många håller med mig om.

Absolut inte, resultatet varierar mellan olika moderkort - alltså, inte konkret. Mer relevant? Kanske.

Visa signatur

Intel C2D E6850 3.6 GHz · Gigabyte GA-P35-DS4 · Crucial Ballistix PC6400 2x1GB · 8800 GTS 640MB (620, 1000) · SB X-Fi Xtreme Gamer · Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DARK0
Absolut inte, resultatet varierar mellan olika moderkort - alltså, inte konkret. Mer relevant? Kanske.

Jaja, du vet vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tyvärr har du nog gjort ett dåligt val, för UT3 stödjer quad cores.

http://www.asisupport.com/ts_quad_core_desktop.htm

E6850 är inte bäst nu. Skall man överklocka processorn, vilket jag antar att folk på sweclockers gör, så finns det ingen anledning att köpa något annat än q6600.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2quad-q6600_...
Q6600 @ 3,6GHz slår en E6850 @ 3,85GHz i så gott som alla spel de testade.
Både i de dual och singel threadade spelen trots lägre klock.
Och i Lost Planet som stödjer quad fullt ut så fick E6850 stor stryk med hela 37fps.

För att inte tala om att den vinner med goda till mycket goda marginal i divX, Xvid, H264 Encoding quicktime, 3ds Max 9, cinebench 10 mm...
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2quad-q6600_...
Och sedan får man inte glömma att det kommer släppas flera spel med stöd för quad inom kort.

Om ni skall uttala er kring vilken processor som är bäst, se till att komma med lite konkret fakta innan istället för en massa felaktiga spekulationer.
Om man inte skall överklocka datorn så tycker jag nog därimot att E6850 är det bästa valet..
Men om man inte skall överklocka.. vad gör man då på Sweclockers?

Q6600 blir på tok för varm!!
Som jag sa tidigare vänta på nya Quaden den kommer bli mycket kallare och snabbare och den enligt rykten skall komma innan jul.. det är inte så långt dit om man tänker efter..

Jag skall köpa en Quad men garanterat den nya och den landar perfekt tillsammans med Crysis som kanske kommer i november..

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Inaktiv

tror knappast crysis kommer vara nära att flaskhalsa på en quad, ännu mindre en klockad till 3.6 ghz.

Permalänk
Medlem

Äsch

Permalänk
Medlem

Haha gött att man snart har en av varje,hoppas bara q6600 blir en G0 med:):) Dock så får nog q6600 agera lite server till div spel och annat efter att den plågats lite hårt med clockning:)

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .::faCe::.
Som jag sa tidigare vänta på nya Quaden den kommer bli mycket kallare och snabbare och den enligt rykten skall komma innan jul.. det är inte så långt dit om man tänker efter..

Källa på detta?

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Fått min e6850 Hittils riktigt nöjd!

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2.83 ghz | XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB | Asus P5E64 WS Evolution iX48 | Chieftec Tower Silver | Corsair XMS3 DDR3 PC3-12800 1600MHz (4gb) | Samsung 226BW 22" Wide

Permalänk
Medlem

Nöjd över att den fungerar? En överklock till 4Ghz hade fått mig nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Nöjd över att den fungerar? En överklock till 4Ghz hade fått mig nöjd.

Hehe precis. Blir nöjd om jag får min Q6600 stabil i 3.6Ghz. Godkänt med 3.4Ghz. Allt under och vette fan om jag behåller den.

Permalänk
Citat:

Jag skall köpa en Quad men garanterat den nya och den landar perfekt tillsammans med Crysis som kanske kommer i november..

Kör min Q6600 på 3,6ghz 24/7, i 1.37 volt med en load temp 51-55 grader.
Det är lägre än min tidigare E6600 (3,6ghz 1.41v) som hade load temp på 55-60 grader.
På tok för varm? Q6600 G0 börjar throttla först vid 85 grader.
Som frågat tidigare, enligt vilken källa?

Och om du nu skall köpa en Yorkfield processor i år, får du lägga en hel del då de endast släpper
extreme versionen i novmber och resten ca 2 månader senare under nästa år.

Yorkfield skall vara 4,6% snabbare vid samma klock vad jag har hört.
Mycket snabbare? Du använder stora ord du..
Inte så himla givande men man borde nog kunna klocka den bättre iaf..
Här är ett test:
http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=2972&p=3 (lägg märke till att de kör testet med högre klock på yorkfield)

Permalänk
Medlem

Tyvärr skicka visst inte Db mina grejor igår:( men åandra sidan så hinner jag bencha min 6850 på div inställningar och sen kan jämföra med min q6600:)

Visa signatur

Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik29
Tyvärr skicka visst inte Db mina grejor igår:( men åandra sidan så hinner jag bencha min 6850 på div inställningar och sen kan jämföra med min q6600:)

Hoppas du får ett bra ex. En E6850@3,85ghz jämfört med en Q6600G0@3,6ghz skall bli intressant att se.
Om de stämmer överrens med X-bits lab´s resultat eller ej.

Permalänk
Medlem

ja då har jag en lista över kommande penryn 45nm processorer

Quad-Core:
QX9650 - 3,0Ghz - 9x333, 12MB cache Lanseras i november 07
Q9550 - 2,83Ghz - 8.5x333, 12MB cache resten kommer i januari 08 enligt källa
Q9450 - 2,66Ghz - 8x333, 12MB cache
Q9300 - 2,5Ghz - 7.5x333, 6MB cache

Dual-Core:
E8500 - 3,16Ghz - 9.5x333, 6MB cache
E8400 - 3,0Ghz - 9x333, 6MB cache
E8300 - 2,83Ghz - 8.5x333, 6MB cache
E8200 - 2,66Ghz - 8x333, 6MB cache

källa : http://www.tcmagazine.com/comments.php?shownews=16094&catid=2

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Inaktiv

ny propp först i januari då

eller fast det är kanske inte en nackdel, en q6600 räcker nog bra ett tag till.

Permalänk
Medlem

min första 45nm blir QX9650 oavsett vad den kostar ska jag ha den.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Fyra månader är lång tid inom datorvärlden.

Frågan är hur stor skillnad en massa extra cache kommer göra.

Permalänk
Medlem

Äh, nu får det räcka för min del ett tag. Q6600 och ett värre grafikkort sen när det kommer något bättre än 8800 Ultra.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Har gjort lite tester på min 6850 oklockad och klockad,för att kunna jämföra lite mot q6600. 3dmark06,superpi 1M,16M,32M Sisoft processsor och memmorybandwidth,everest läs,skriv,fördröjning. finns det någon mer jag kan testa med tills imorgon när min q6600 kommer(För nu är den iallfall skickad;);) ) Kanske skulle testa och packa och packa upp några stora filer på tid oxå?.
Har även kört orthos och tagit temp på 2 och 5 min. Finns det fler tester man kan göra så hojta till:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad heter det, Geekmark tror jag det heter. Testa det

Jag sitter på lika system som dig tror jag. Har en E6850 och Dq6 och 8800GTS 320Mb nu och en Q6600 från datorbutiken som är på väg

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Vad heter det, Geekmark tror jag det heter. Testa det

Jag sitter på lika system som dig tror jag. Har en E6850 och Dq6 och 8800GTS 320Mb nu och en Q6600 från datorbutiken som är på väg

Ska leta efter det sen:):)
Haha najs:) min cpu har sorterats i malmö nu så den kommer garanterat till jönköping inatt så jag kan hämta ut den 15.00 imorgon:) När får du din?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ska leta efter det sen:):)
Haha najs:) min cpu har sorterats i malmö nu så den kommer garanterat till jönköping inatt så jag kan hämta ut den 15.00 imorgon:) När får du din?

18 sep kl 14:06 Malmö, Försändelsen har sorterats
17 sep kl 16:55 SHOPPINGSAJTERNA SVENSKA AB, Posten har mottagit elektronisk förhandsinformation från avsändaren

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har gjort lite tester på min 6850 oklockad och klockad,för att kunna jämföra lite mot q6600. 3dmark06,superpi 1M,16M,32M Sisoft processsor och memmorybandwidth,everest läs,skriv,fördröjning. finns det någon mer jag kan testa med tills imorgon när min q6600 kommer(För nu är den iallfall skickad;);) ) Kanske skulle testa och packa och packa upp några stora filer på tid oxå?.
Har även kört orthos och tagit temp på 2 och 5 min. Finns det fler tester man kan göra så hojta till:)

Testar du saker som inte har stöd för fler än två kärnor kommer den processor som är högst klockad mest troligt ha bäst prestanda. Så kan bli lite dålig jämförelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
18 sep kl 14:06 Malmö, Försändelsen har sorterats
17 sep kl 16:55 SHOPPINGSAJTERNA SVENSKA AB, Posten har mottagit elektronisk förhandsinformation från avsändaren

Haha stort sett exakt lika som mig då:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Testar du saker som inte har stöd för fler än två kärnor kommer den processor som är högst klockad mest troligt ha bäst prestanda. Så kan bli lite dålig jämförelse.

Mm dock ska dom testas på olika klock oxå:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kör min Q6600 på 3,6ghz 24/7, i 1.37 volt med en load temp 51-55 grader.
Det är lägre än min tidigare E6600 (3,6ghz 1.41v) som hade load temp på 55-60 grader.
På tok för varm? Q6600 G0 börjar throttla först vid 85 grader.
Som frågat tidigare, enligt vilken källa?

Och om du nu skall köpa en Yorkfield processor i år, får du lägga en hel del då de endast släpper
extreme versionen i novmber och resten ca 2 månader senare under nästa år.

Yorkfield skall vara 4,6% snabbare vid samma klock vad jag har hört.
Mycket snabbare? Du använder stora ord du..
Inte så himla givande men man borde nog kunna klocka den bättre iaf..
Här är ett test:
http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=2972&p=3 (lägg märke till att de kör testet med högre klock på yorkfield)

kolla tidigare inlägg av mig..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

kolla tidigare inlägg av mig..

Funderade först på att skriva detsamma..
Jo jag vet att du är en stor förespråkare av penryn. Tycker själv det verkar vara en bra processor.
Men som sagt, källa på att quaden är "på tok för varm" har jag inte sett dig skriva någonstans i tråden.
Någon hade en load på 68 grader. En person med en q6600 innebär med andra ord att alla q6600 är på tok för varma, jo men visst?
Sedan throttlar den först vid 85 grader så han kan pressa den ytterligare.
Och nej, mycket snabbare enligt tidigare länk är den inte heller, men säkerligen mer lättklockade..
Sedan kan jag väll hålla med dig att det kan vara värt att vänta, men 4 månader är som sagt tidigare lång tid inom datorbranchen.
Och om man nu vill det så kan man ju vänta på AMD´s nya oxå.. osv, osv.
There`s always a bigger fish.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo jag vet att du är en stor förespråkare av penryn. Tycker själv det verkar vara en bra processor.
Men som sagt, källa på att quaden är "på tok för varm" har jag inte sett dig skriva någonstans i tråden.
Någon hade en load på 68 grader. En person med en q6600 innebär med andra ord att alla q6600 är på tok för varma, jo men visst?
Och nej, mycket snabbare enligt tidigare länk är den inte heller, men säkerligen mer lättklockade..
Sedan kan jag väll hålla med dig att det kan vara värt att vänta, men 4 månader är som sagt tidigare lång tid inom datorbranchen.

Precis, finns alltid något nytt att vänta på. Sen brukar det också vara så att det nya inte är speciellt prisvärt i början. När priserna sjunkit till en rimlig nivå finns det något nytt som kommer nästa månad istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

"There`s always a bigger fish. :)"
Visst så sant..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tja! har precis köpt ny dator med q6600 och corsairs xms2 4gb cl4 minnen + gigabyte ds3 moderkort.

Jag installerade en zalman cpu fläkt 8700 lr va den heter.

Men fan e lite skraj för bios när man ska klocka cpu och minnen, man kan välja mhz mellan 300 - 700. (266= oklockad 2.4ghz.)

fan det kändes som att den prestera sämre när jag klockade den så jag drog ner den. Man ska väl ändra volt också..e lite osäker på det där.
Min nya fläkt låter mer än den som låg på när jag köpte datorn.

hjälp mig att klocka

Visa signatur

Stacker 832||Gigabyte GA-P35-DS3 || Intel Q6600 @ 3.5GHz ||GeForce 8800GT 512 || Corsairs 4gb pc-6400 @ 1000Mhz

Permalänk
Avstängd

vem har en cpu en lång tid här?
max 1 år sedan är det dags för en ny generation.

Penryn verkar vara kall och klockar högt, så oavsett q6600 eller e6850 så skulle jag tro att många byter upp sig till penryn om den klockar bättre.
kan man säga 4ghz q6600 penryn?

Sedan är båda bra cpu, fördelarna med olika program/spel är försumbara även om flera kärnor stöds. Jag skulle hellre köpa en E6850 klocka den till 4ghz, vänta till penryns priser sjunker lite och sedan köpa en quadcore.

Men ska man inte uppgradera på ett tag så är en quadcore ett bra val.

Haft min 6600 i 1 år nu, dags att börja skaffa en ny klockvänlig cpu.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)