Permalänk
Medlem

Och de som inte vill spela Lost Planet? Jag antar att som någon nämnde tidigare så beror det helt på eget tycke och behov. De som påstår att Quad är "aktuella" just nu däremot behöver vakna, av alla de tusentals program och spel som är ute nu så kunde ni komma på 8 spel, vissa som inte ens är släppta än? Jag står på mig och säger att det antagligen är smartast att vänta ett år - då gissar jag att majoriteten av spel och program stödja Quad, och då kommer med största sannolikhet även nya, bättre Quad processorer ut.

Visa signatur

Intel C2D E6850 3.6 GHz · Gigabyte GA-P35-DS4 · Crucial Ballistix PC6400 2x1GB · 8800 GTS 640MB (620, 1000) · SB X-Fi Xtreme Gamer · Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Medlem

Håller helt med om att det är smartast att vänta 6-12 månader eller så och då få en klarare uppfattning om det är quad som gäller eller möjligtvis någon ny processor.

Men det som tråden handlar om är ju Q6600 vs E6850 eftersom de är i samma prisklass. Och mellan dem tycker jag valet på Q6600 är självklart eftersom man får en prestanda som räcker mer än väl idag och har framtiden för sig.

Det val man egentligen bör göra enligt mig är antingen en E4400 och avvakta marknaden eller chansa att Q6600 är tillräckligt framtidssäker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DARK0
Och de som inte vill spela Lost Planet? Jag antar att som någon nämnde tidigare så beror det helt på eget tycke och behov. De som påstår att Quad är "aktuella" just nu däremot behöver vakna, av alla de tusentals program och spel som är ute nu så kunde ni komma på 8 spel, vissa som inte ens är släppta än? Jag står på mig och säger att det antagligen är smartast att vänta ett år - då gissar jag att majoriteten av spel och program stödja Quad, och då kommer med största sannolikhet även nya, bättre Quad processorer ut.

Jag kan hålla med om att Quad är inte riktigt aktuellt ännu men den håller på att bli hela tiden. Det som jag reagerade på var att ni pratade om att det skulle ta 1-3 år när ett år eller mindre är mest sannoliknast.

Poängen med den här tråden var att se vilken av dem är mer framtidssäker om man ska köpa processor nu.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 9070 XT | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung G60SD
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Lost Planet är bara ett exempel på ett spel som redan nu ger rejäl prestandaökning med quad. Att det inte finns många spel än som stödjer Quad bra är ju för att dessa tidigare kostade löjligt mycket pengar och också är relativt nytt ur konsumentsynpunkt. Det är klart att de flesta äldre spelen inte stödjer Quad, men Quaden presterar inte sämre för det, snarare bättre enligt xbitlabs test tack vare den större L2-cachen. Att de är aktuella är pga. det riktigt bra priset och det faktum att de klockar riktigt bra. E6850 är enligt mig dyr för vad man får.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv

ja en e6750 och q6600 är båda bättre köp en e6850.

Permalänk
Medlem

Imorgon så kommer ni vakna upp, anse att windows twister slukar på tok för mycket resurser, upplösning under 10240x6400 är suddig, att ni behöver tömma er så mycket oftare än eran bil behöver fylla på och att allt över 16 kärnor är overkill.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
ja en e6750 och q6600 är båda bättre köp en e6850.

Precis. Genom att köpa E6850 förlorar man enligt mig hela "Duo är billigt"-effekten. Kan man köpa en nästan likadan Quad för samma pris är det ju allt annat än billigt. E6750 däremot är rejält mycket billigare och har definitivt ett attraktivt pris. Beror bara på hur länge man tror att man kommer köra utan att byta processor.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Imorgon så kommer ni vakna upp, anse att windows twister slukar på tok för mycket resurser, upplösning under 10240x6400 är suddig, att ni behöver tömma er så mycket oftare än eran bil behöver fylla på och att allt över 16 kärnor är overkill.

I något läge så blir ju grafiken motsvarande fotorealism och då är det ju ganska meningslöst att ytterliggare förbättra grafiken, eller hur?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Har blivit ifrågasatt nu av mit val av processor i min grafikkortstråd, så jag använder denna tråden lite. Jag är inte särskilt haj på datorer, vet inte hur man överklockar processorer, och jag tänker inte ge mig in på det heller. Den processor jag kommer köra på de närmsta två åren kommer alltså vara oklockad , vilken skulle ni välja av Q6600 och E6850?

Detta testet visar ju att E6850 presterar bättre i oklockat läge: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2quad-q6600_...

Jag är lite kluven. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Septimiux
Har blivit ifrågasatt nu av mit val av processor i min grafikkortstråd, så jag använder denna tråden lite. Jag är inte särskilt haj på datorer, vet inte hur man överklockar processorer, och jag tänker inte ge mig in på det heller. Den processor jag kommer köra på de närmsta två åren kommer alltså vara oklockad , vilken skulle ni välja av Q6600 och E6850?

Detta testet visar ju att E6850 presterar bättre i oklockat läge: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2quad-q6600_...

Beror på omständigheterna... I ditt fall, om du inte planerar på att köra Lost Planet etc, och om du inte tänker överklocka säger jag helt klart E6850. Den är snabbare både i kärnor och frontsidebuss.

Om du däremot tänker köra spel eller program etc som stöder Quad-cores, eller om du tänker överclocka är jag inte riktig lika säker och det kommer ner till personligt tycke... I program som stöder det är ju Quads snabbare utan tvekan. Saken är att inte många program och spel stöder Quads i dagsläget.

Visa signatur

Intel C2D E6850 3.6 GHz · Gigabyte GA-P35-DS4 · Crucial Ballistix PC6400 2x1GB · 8800 GTS 640MB (620, 1000) · SB X-Fi Xtreme Gamer · Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Septimiux

Om du vill ha det snabbaste idag: E6850.
Om du vill vara framtidssäker: Q6600.

Spelen med quad-core-stöd blir bara fler och fler och om ett år kommer du att ångra dig med en E6850. Å andra sidan så skulle det också kunna vara en plan att köpa en billig dual-core idag och uppgradera till en quad-core om ett år eller så men det mest framtidssäkra är som sagt en Q6600.

Permalänk
Medlem

Är det inte olagligt att inte klocka sin processor?

Köp en billig dual-core nu och avvakta de kommande flerkärniga processorerna och spelutvecklingen de närmaste 6-12 månaderna. Det skulle jag i alla fall göra. Dock lite beroende på krav så tror jag både E6850 och Q6600 kommer att hålla 2 år för dig.

Gissningsvis har troligtvis E6850 i överlag bättre prestanda första året och andra året Q6600. Men det är bara spekulationer.

Permalänk
Medlem

har 6850 för ut3- den kommer stödja duo men inte quad så därför väljer jag den utöver quaden

kommer dock byta när 4kärninga procs kommer och inte 1+1 duo

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
I något läge så blir ju grafiken motsvarande fotorealism och då är det ju ganska meningslöst att ytterliggare förbättra grafiken, eller hur?

dröjer ett tag innan vi får perfekt fotorealistisk grafik, kolla bara hur långsam global illumination med raytracing är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Är det inte olagligt att inte klocka sin processor?...

EDIT 2: Oj! Stort misstag av mig. Läste som en kratta. Missade det sista "inte" i din mening. Gör ju ganska stor skillnad. Håller med dig om att det nästan borde vara kriminellt att inte klocka sin Core 2-processor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle beställa q6600in men i sista sekund så ångrade jag mig och beställde
en e6850 istället. kanske dumt men vi får se hur pass bra den presterar!

MVH Robin

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2.83 ghz | XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB | Asus P5E64 WS Evolution iX48 | Chieftec Tower Silver | Corsair XMS3 DDR3 PC3-12800 1600MHz (4gb) | Samsung 226BW 22" Wide

Permalänk
Medlem

Skulle satsat på en 4kärnig bara för att det känns mer framtidsäkert och ändå kostar lika mycket och nästan har likvärd prestanda i vilket fall som helst. Även för att det klockar bra.

Men e6850 är en riktig jävel på överklockning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rorre
Jag skulle beställa q6600in men i sista sekund så ångrade jag mig och beställde
en e6850 istället. kanske dumt men vi får se hur pass bra den presterar!

MVH Robin

Bad move.

Permalänk

Jag gillar inte Semjonov, han ger mig beslutsångest. Quaden eller E6850n...?

1333Fsb vs 1066fsb

2 vs 4 kärnor...

VILKET ÄR BÄST ?

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

E6850; Bäst just nu, Q6600; Med största sannolikhet bäst senare. Om något år eller så kommer nog de flesta program och spel stöda Quad-core, och då drar den iväg rejält från E6850. Saken är att nya Quad-cores kan dyka upp nästa år och göra den nuvarande C2Q serien föråldrad rakt av - ingen vet. Därför säger jag vänta tills Quads har blivit mer använda och utbudet är större.

Visa signatur

Permalänk

Okej, blir en jävla quad så får man vara nöjd sen

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

tipset är att köpa e6850 och vänta på riktiga quads och inte 1+1duo som jag sa

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

E6850; Bäst just nu, Q6600; Med största sannolikhet bäst senare. Om något år eller så kommer nog de flesta program och spel stöda Quad-core, och då drar den iväg rejält från E6850. Saken är att nya Quad-cores kan dyka upp nästa år och göra den nuvarande C2Q serien föråldrad rakt av - ingen vet. Därför säger jag vänta tills Quads har blivit mer använda och utbudet är större.

tror inte det tar mer än 1-1 ½ år ens innan 4 kärniga blåser förbi 2 kärniga

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk

Kan nån posta en test tråd där dom visar Quad mot e6850

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Kan nån posta en test tråd där dom visar Quad mot e6850

Klick .

Permalänk
Medlem

Hur lätt (skala från 1 till 5 där 5 är super super lätt) är det att klocka en Q6600 till 3.6Ghz på luft förutsatt att man sitter på en bra mobo och bra minnen?

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
tror inte det tar mer än 1-1 ½ år ens innan 4 kärniga blåser förbi 2 kärniga

Ah... skulle vi inte ha flygande bilar år 2000 också?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c
har 6850 för ut3- den kommer stödja duo men inte quad så därför väljer jag den utöver quaden

Tyvärr har du nog gjort ett dåligt val, för UT3 stödjer quad cores.

Citat:

2007 will mark the beginning of multi-threaded games making their impact on the PC gaming market segment. Upcoming game titles that will support Quad-core (or better) support will be Supreme Commander (Gas Powered Games / THQ), Epic's Unreal Tournament 2007 (and all Unreal Engine 3 titles), Valve's Half-Life 2: Episode 2 and Ubisoft's just-released Splinter Cell: Double Agent, mm...

http://www.asisupport.com/ts_quad_core_desktop.htm

Citat:

E6850 är inte bäst nu. Skall man överklocka processorn, vilket jag antar att folk på sweclockers gör, så finns det ingen anledning att köpa något annat än q6600.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2quad-q6600_...
Q6600 @ 3,6GHz slår en E6850 @ 3,85GHz i så gott som alla spel de testade.
Både i de dual och singel threadade spelen trots lägre klock.
Och i Lost Planet som stödjer quad fullt ut så fick E6850 stor stryk med hela 37fps.

För att inte tala om att den vinner med goda till mycket goda marginal i divX, Xvid, H264 Encoding quicktime, 3ds Max 9, cinebench 10 mm...
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2quad-q6600_...
Och sedan får man inte glömma att det kommer släppas flera spel med stöd för quad inom kort.

Om ni skall uttala er kring vilken processor som är bäst, se till att komma med lite konkret fakta innan istället för en massa felaktiga spekulationer.
Om man inte skall överklocka datorn så tycker jag nog därimot att E6850 är det bästa valet..
Men om man inte skall överklocka.. vad gör man då på Sweclockers?

Permalänk
Medlem

Överklockning varierar från dator till dator, person till person etc. Stock är den enda riktigt konkreta testet och där slår E6850 ut Q6600 i nästan allt. Eftersom jag inte pallar överklocka var valet självklart.

Vill man överklocka så kanske Q6600 är bättre till ens behov, men chansen finns alltid att man inte kommer lika långt än med en E6850.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Överklockning varierar från dator till dator, person till person etc. Stock är den enda riktigt konkreta testet och där slår E6850 ut Q6600 i nästan allt. Eftersom jag inte pallar överklocka var valet självklart.

Vill man överklocka så kanske Q6600 är bättre till ens behov, men chansen finns alltid att man inte kommer lika långt än med en E6850.

Snarare är överklockade processorer det ända riktigt konkreta testet då de flesta på sweclockers klockar sina datorer.
Hur de presterar stock är inte lika relevant som då de är överklockade tror jag många håller med mig om.
Och man behöver inte "komma lika långt" med en Q6600 då den presterar bättre än en högre klockad E6850.