Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
"Ni som är sugna på att uppgradera vänta tills Intel släpper sina nya Quad processorer då kommer du få en betydligt kallare,starkare och klockvänligare cpu!"

Min Q6600 G0 gör 3.9ghz med en maxtemp på 68 full load. Tror knappast de "nya" Quad processorerna klarar överklock och temps mycket bättre än så. Och allt snack om att 4 individuella kärnor skulle vara så mycket bättre än 2*2 är bara löjligt. Den prestandaskillnaden lär vara mycket liten och definitivt ej värd att vänta på.

En Q6600 G0 med så gott som garanterade 3.4Ghz (3/4 klarar det om man vet vad man sysslar med) i överklockning är en klart prisvärd cpu.

Du hävdar en massa saker.
Varifrån kommer din information? Förutom dina vilda gissningar, det vill säga.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Idag fick jag hem Q6600, då har jag alltså både den och E6850 hemma.
Dock fanns det kylarmärken på Quaden så den återköps samtidigt som en ny order läggs. Man skall vara kräsen!

http://img487.imageshack.us/my.php?image=dsc01815dl3.jpg

Vilken ska man egentligen välja?.. Riktigt svårt val då man använder datorn till det allra mesta och inte enbart redigering eller spelande.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Haha jag tror folk nog kan diskutera detta hur länge som helst^^
Jag köpte mig en 6850 och kör den i 400x9 för den ska smita fint ihop med minnena;),och det finns inte en sak som den burken har tvekat att göra och är hur nöjd som helst,,dock är jag helt övertygad om jag skulle blivit minst lika nöjd med q6600 och en 4 kärning kömmer bli min nästa cpu när det är dags att byta!!
Dock har ju inte alla samma användningsområde så det är ju kanon att man kan välja mella 2 mkt bra cpuer till vad man vill göra med dom:):)

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik29
Haha jag tror folk nog kan diskutera detta hur länge som helst^^
Jag köpte mig en 6850 och kör den i 400x9 för den ska smita fint ihop med minnena;),och det finns inte en sak som den burken har tvekat att göra och är hur nöjd som helst,,dock är jag helt övertygad om jag skulle blivit minst lika nöjd med q6600 och en 4 kärning kömmer bli min nästa cpu när det är dags att byta!!
Dock har ju inte alla samma användningsområde så det är ju kanon att man kan välja mella 2 mkt bra cpuer till vad man vill göra med dom:):)

Så sant... jag bara tog en till slut (e6850), och är väldigt nöjd. Kör stock nu i väntan på lite pengar till en bra kylare, men egentligen känns det inte riktigt som överklocken _behövs_, förutom att få lite högre siffror i 3dmark då.

Skitsamma vilken av dessa prollar man väljer, grymt bra ivf

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Idag fick jag hem Q6600, då har jag alltså både den och E6850 hemma.
Dock fanns det kylarmärken på Quaden så den återköps samtidigt som en ny order läggs. Man skall vara kräsen!

http://img487.imageshack.us/my.php?image=dsc01815dl3.jpg

Vilken ska man egentligen välja?.. Riktigt svårt val då man använder datorn till det allra mesta och inte enbart redigering eller spelande.

För "det mesta" och multitasking så skulle jag föredra fler kärnor framför högre frekvens. Det är sällan man maxar en kärna.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
"Ni som är sugna på att uppgradera vänta tills Intel släpper sina nya Quad processorer då kommer du få en betydligt kallare,starkare och klockvänligare cpu!"

Min Q6600 G0 gör 3.9ghz med en maxtemp på 68 full load. Tror knappast de "nya" Quad processorerna klarar överklock och temps mycket bättre än så. Och allt snack om att 4 individuella kärnor skulle vara så mycket bättre än 2*2 är bara löjligt. Den prestandaskillnaden lär vara mycket liten och definitivt ej värd att vänta på.

En Q6600 G0 med så gott som garanterade 3.4Ghz (3/4 klarar det om man vet vad man sysslar med) i överklockning är en klart prisvärd cpu.

Du skojar väl hoppas jag?!
Klart dom kommer att vara bättre..varför annars bygga nya?!
Dummaste svar jag hört på länge!

68c i fullload OMG, vad kokar du på den?
No fens!!

Här är lite info från DIGITIMES:
De fyrkärniga Yorkfield-processorerna ska enligt uppgiftslämnaren ticka på något långsammare: 2,5, 2,66 och 2,83 GHz. Vad den sista processorn i modellserien kommer att ha för klockfrekvens är ännu inte känt, men en kvalificerad gissning är att detta är en trimmad ”extreme”-variant. De tre snabbaste modellerna är utrustade med hela 12 MB L2-cache, medan den långsammaste processorn får nöja sig med 6 MB.

Gemensamt för samtliga processorer är att de använder sig av 1333 MHz systembuss och att de kan hantera Intels nya SSE4-instruktioner. Dessutom sägs de vara strömsnålare än de äldre modellerna.

Uppgiftslämnaren hävdar också att de nya modellerna ska kunna använda halva multipliers och att Intels 45-nanometers tillverkningsteknik ska hålla ända upp till 4 GHz.

Nyheter från hemsidan:
Intels nya Penryn-arkitektur gör dels att Intel kan sänka kostnaderna för att tillverka processorerna, men tekniken gör också att de blir svalare och drar mindre energi. Att processorerna är snabbare råder det knappt någon tvekan om, dock så lär vi på konsumentsidan inte märka av någon större skillnad förutom i teoretiska prestandatestprogram.

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem

68 c i full load är inte så farligt, men det lär då korta av livstiden på processorn en andel, 63~ skulle vara mitt max.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk

q6600 v e6850

Hej!

Först ska jag säga att quad core är bra för musikprogram och bildarbete.
Men alla ni som spekulerar om att det kommer spel som anpassats för quad core är nog ute och cyklar lite, ja det är sant att crysis och ngt annat spel hävdar att de satsat på detta, sanningen är att det i dag inte finns spel som utnyttjar dualcore och det kommer nog vara det första huvuddelen av spelföretagen kommer att satsa på ,entusiastmarknaden räcker inte till för att de helhjärtat ska satsa på quadcore brett som en del tycks tro.
Enligt det jag läst är det oerhört komplicerat att skriva kod för quadcore och för den delen dualcore också.
Denna utveckling av nya s.k äkta quadcore är ngt som intel och AMD använder för att skapa behov.
Nej jag tror inte det kommer att komma så värst många spel för quadcore
på länge, kanske om 2-3 år och de spelen som snart finns är inte testade heller, ni vet alla hur det är när nya produkter kommer ut inom datavärlden,man brukar inte köpa första upplagan av ngt, då den brukar vara full av buggar och annat .
Jag gick och köpte vista ultimate 64bitars/32 och än i dag finns det inte drivrutiner för de applikationer jag brukar använda, så det är avinstallerat i väntan på sådana.
Detta är legio inom datavärlden och det kommer att gälla spel för flera kärnor också.
Och att därför hänvisa till att q6600 är ngt för framtiden är snack, när det kommer spel som fungerar som spel skall göra föer flera kärnor kommer den vara "antik".
Men som sagt skall du spela in musik fungerar den bättre än 6850 då Cubase sx3 &4 och sonar 6 pro 64bitars använder alla kärnor.

Men skall man överklocka och nå över 4ghz då är det 6850 som gäller,även om det går att nå upp till dessa höjder med en q6600 ,så blir det varmt som attan.

Så de så *s*

Tack för ordet

Carolus12

Visa signatur

Carolus12
E6850(4,0ghz),p5b,scythe ninja,ddr2 1060 kingston,pny8800gts(645/2008)Zalman 600w,emu 1820m

Permalänk
Medlem

Re: q6600 v e6850

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carolus12
Hej!

Först ska jag säga att quad core är bra för musikprogram och bildarbete.
Men alla ni som spekulerar om att det kommer spel som anpassats för quad core är nog ute och cyklar lite, ja det är sant att crysis och ngt annat spel hävdar att de satsat på detta, sanningen är att det i dag inte finns spel som utnyttjar dualcore och det kommer nog vara det första huvuddelen av spelföretagen kommer att satsa på ,entusiastmarknaden räcker inte till för att de helhjärtat ska satsa på quadcore brett som en del tycks tro.
Enligt det jag läst är det oerhört komplicerat att skriva kod för quadcore och för den delen dualcore också.
Denna utveckling av nya s.k äkta quadcore är ngt som intel och AMD använder för att skapa behov.
Nej jag tror inte det kommer att komma så värst många spel för quadcore
på länge, kanske om 2-3 år och de spelen som snart finns är inte testade heller, ni vet alla hur det är när nya produkter kommer ut inom datavärlden,man brukar inte köpa första upplagan av ngt, då den brukar vara full av buggar och annat .
Jag gick och köpte vista ultimate 64bitars/32 och än i dag finns det inte drivrutiner för de applikationer jag brukar använda, så det är avinstallerat i väntan på sådana.
Detta är legio inom datavärlden och det kommer att gälla spel för flera kärnor också.
Och att därför hänvisa till att q6600 är ngt för framtiden är snack, när det kommer spel som fungerar som spel skall göra föer flera kärnor kommer den vara "antik".
Men som sagt skall du spela in musik fungerar den bättre än 6850 då Cubase sx3 &4 och sonar 6 pro 64bitars använder alla kärnor.

Men skall man överklocka och nå över 4ghz då är det 6850 som gäller,även om det går att nå upp till dessa höjder med en q6600 ,så blir det varmt som attan.

Så de så *s*

Tack för ordet

Carolus12

Hehe jag kommer inte ge mig att försvara Q6600 till spel ifall det nu inte visar sig att majoriteten av kommande spel de närmaste månaderna inte kan dra nytta av den i alla fall.

Drar mina slutsatser enbart från X-bit labs test och det kan ju vara lite överilat att basera dem på endast deras test. Men de två spel där som har stöd för fyra kärnor visar att en Q6600 i 2.4Ghz har, om inte något bättre, i alla fall lika bra prestanda som en E6850 klockad i 3.85Ghz.

Anledningen att jag vill tro att en stor del av kommande spel kommer dra nytta av fler än två kärnor är att dessa två spel ovan faktiskt började utvecklas för ett bra tag sedan. Skulle inte bli förvånad om det inte ens fanns en processor med fyra kärnor att köpa i affären då de började utvecklas. Lika fullt kan de dra nytta av fler kärnor. Nu tror jag Lost Planet utvecklades i första hand för Xbox 360 och på så vis hade de säkert fler än två kärnor i åtanke i början. Det är ju rätt så vanligt att spel till Xbox 360 även släpps till PC och man tycker speciellt dem borde ha i grundtanke att nyttja fler än två kärnor.

Detta får mig helt enkelt att tro att det finns beräkningar i kommande spel som man utan större problem kan välja att köra som trådar på andra kärnor och där igenom få en tydlig prestandaförbättring. Till och med så stor att en exv. 1Ghz högre klockad E6850 inte har en chans mot en Q6600 ändå.

Tror det kommer dröja något år innan spel i enkom skrivs för fyra kärnor eller fler från grunden. Men det förhindrar inte att om det finns beräkningar i spel som inte är direkt beroende av andra beräkningar, så kan man köra dem i egna trådar på en annan kärna. Av vad jag vet är det en hel del beräkningar som ska göras i spel som inte görs av grafikkortet. Genom att exv. sätta fysikberäkningar på en kärna, AI på en annan osv. borde man kunna nyttja fler än två kärnor utan alltför avancerad programmering.

Sen att det är mycket troligt att det ändå kommer vara grafikkorten som flaskhalsar är ju en annan sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
...

Välskrivet och likadant som jag tänker. Dagens konsoller (utom Wii) hjälper oss troligen i detta fall då de utnyttjar flera kärnor. Dessa hjälper till att snabba på utvecklingen. Sedan ska man inte glömma saker som att man troligen om inte annat kan skapa nya intressanta saker som avancerade partikeleffekter i realtid i spel exempelvis. Betydligt mer avancerad AI skulle också kunna tänkas här. Beror på vad man menar med "från grunden". Skalbarhet är en viktig styrka i en grafikmotor.

Carolus12: Vore bra med någon mer substans än dina egna tankar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Bytte ut min gamla A64 3700+ där det tog mellan 3-4 timmar att koda en filmsnutt på 20min (använder väldigt tunga filtrar). Efter att ha fiflat lite med filtrarna fick jag dem att köras i flera trådar och kodningstiden gick ner till 40min för samma filmsnutt. Jag skulle vilja se en E6850 göra samma.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk

BLUNDEN

Hej igen!

BLUNDEN ,Ja det är riktigt det finns fördelar och jag räknade upp en av dessa, det finns säkert fler.
Men , många skriver att q6600 skulle vara en långsiktig satsning att köpa,
då hävdar jag fortfarande att det dröjer minst 2-3 år innan det finns spel som kan utnyttja quad fullt ut.
Och att i det perspektivet hävda att man hellre ska köpa en quad6600 framför en e6850 håller inte ,det var främst nyttan i spel som har diskuterats av många, därav mina tankar.
Att du sedan hävdar att det inte finns ngn substans i det jag skriver ,får stå för dig, men alla nya bios versioner som behövs för att moderkort ska fungera fullt ,drivrutiner som måste uppdateras för att grundläggande funktioner i varor som kostar tusentals kronor ska gå att använda o.s.v
Med det i åminnelse får du väl ändå ha uppfattningen att det kommer att gå snabbt för quad tekniken att blomma ut på konsumentsidan.
Det finns nog ingen annan bransch där man skulle kunna sälja eller presentera en vara som inte fungerar fullt ut med de priserna.

Men visst fungerar q6600 bra till video o musik.
Så de så
Carolus12

Visa signatur

Carolus12
E6850(4,0ghz),p5b,scythe ninja,ddr2 1060 kingston,pny8800gts(645/2008)Zalman 600w,emu 1820m

Permalänk
Medlem

Re: BLUNDEN

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carolus12
BLUNDEN ,Ja det är riktigt det finns fördelar och jag räknade upp en av dessa, det finns säkert fler.
Men , många skriver att q6600 skulle vara en långsiktig satsning att köpa,
då hävdar jag fortfarande att det dröjer minst 2-3 år innan det finns spel som kan utnyttja quad fullt ut.

Jag har svårt att se hur du kan säga så.

Redan nu finns det spel som tjänar på 4 kärnor. Lost Planet med alternativet concurrent operations höjt till 4 gör att en Q6600 (@2.4ghz) får lika många FPS som en E6850 klockad till 3.85ghz och om man klockar Q6600 upp till 3.6ghz springer den förbi E6850 helt klart överlägset.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2quad-q6600_12.html#sect0 .

Kort sagt: Om man inte vill klocka så är en E6850 bäst för tillfället men det kommer inte dröja länge innan spel kommer med stöd för fler kärnor än 2 (t.ex. Crysis) och därför är Q6600 det mest framtidssäkra. Om man inte är rädd för att klocka så är Q6600 bästa valet oavsett. Den springer då oftast ifrån E6850 (eller ligger i alla fall sida vid sida) och det kommer inte direkt bli sämre för Q6600 med framtidens spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johlin2
Jag har svårt att se hur du kan säga så.

Redan nu finns det spel som tjänar på 4 kärnor. Lost Planet med alternativet concurrent operations höjt till 4 gör att en Q6600 (@2.4ghz) får lika många FPS som en E6850 klockad till 3.85ghz och om man klockar Q6600 upp till 3.6ghz springer den förbi E6850 helt klart överlägset.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2quad-q6600_12.html#sect0 .

Kort sagt: Om man inte vill klocka så är en E6850 bäst för tillfället men det kommer inte dröja länge innan spel kommer med stöd för fler kärnor än 2 (t.ex. Crysis) och därför är Q6600 det mest framtidssäkra. Om man inte är rädd för att klocka så är Q6600 bästa valet oavsett. Den springer då oftast ifrån E6850 (eller ligger i alla fall sida vid sida) och det kommer inte direkt bli sämre för Q6600 med framtidens spel.

Precis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carolus12
Hej igen!

BLUNDEN ,Ja det är riktigt det finns fördelar och jag räknade upp en av dessa, det finns säkert fler.
Men , många skriver att q6600 skulle vara en långsiktig satsning att köpa,
då hävdar jag fortfarande att det dröjer minst 2-3 år innan det finns spel som kan utnyttja quad fullt ut.
Och att i det perspektivet hävda att man hellre ska köpa en quad6600 framför en e6850 håller inte ,det var främst nyttan i spel som har diskuterats av många, därav mina tankar.
Att du sedan hävdar att det inte finns ngn substans i det jag skriver ,får stå för dig, men alla nya bios versioner som behövs för att moderkort ska fungera fullt ,drivrutiner som måste uppdateras för att grundläggande funktioner i varor som kostar tusentals kronor ska gå att använda o.s.v
Med det i åminnelse får du väl ändå ha uppfattningen att det kommer att gå snabbt för quad tekniken att blomma ut på konsumentsidan.
Det finns nog ingen annan bransch där man skulle kunna sälja eller presentera en vara som inte fungerar fullt ut med de priserna.

Men visst fungerar q6600 bra till video o musik.
Så de så
Carolus12

Nu hänger jag inte med riktigt. Det krävs inte nya drivrutiner för flerkärniga processorer. Detta hanteras redan av operativsystemet och har fungerat väldigt länge innan dualcore ens kom. Bios:arna till nyare moderkort har inga problem med Quad. Har inte sett någon bugg som är exklusiv till Quad på något moderkort. Eventuella buggar beror på något annat och påverkar alla processorer i moderkortet.

Min teori är att du baserar din uppfattning på gamla tester som inte längre är aktuella. Inget jag kan säga säkert dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carolus12
Men , många skriver att q6600 skulle vara en långsiktig satsning att köpa,
då hävdar jag fortfarande att det dröjer minst 2-3 år innan det finns spel som kan utnyttja quad fullt ut.
Och att i det perspektivet hävda att man hellre ska köpa en quad6600 framför en e6850 håller inte ,det var främst nyttan i spel som har diskuterats av många, därav mina tankar.

2-3 år?
Supreme Commander = släppt
Lost Planet = släppt
Rainbow Sig Vegas = släppt
Half-Life 2: Episode 2 = Oktober 2007
Crysis = November 2007
Unreal Tournament 3 = November 2007
Gears of War = November 2007
Alan Wake = 2008.
Och det är bara dom stora namnen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem

Jag kan komplettera med följande titlar som också stödjer Quadcore

Bioshock
Company of Heroes
Hellgate: London
Microsft Flight Sim X
Splinter Cell Double Agent
STALKER
Stranglehold
Unreal Tournament 3

Jag är dock beredd att hålla med Carolus12. Det finns få spel som verkligen utnyttjar den fulla styrkan hos quadcore och verkligen visar en dramatisk prestandaökning versus dualcore eller t.o.m. single core.

Stalker:
http://www.firingsquad.com/hardware/stalker_cpu_performance/p...

Bioshock:
http://www.bit-tech.net/gaming/2007/08/30/bioshock_gameplay_g...

Lost Planet:
http://www.hardspell.com/english/doc/showcont.asp?news_id=135...

Rainbow Six:
http://techreport.com/articles.x/11964/3

"As I said earlier, not everyone needs a quad-core CPU, and our gaming tests illustrated that abundantly. Even the higher-end dual-core CPUs aced those tests. For most folks, an affordable dual-core CPU will probably be more than enough processor for the next couple of years."

Källa: http://techreport.com/articles.x/11964/13

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Inaktiv

ja precis, de stora spelen som kommer nu stödjer alla quad core. och efteråt lär det inte bli sämre! spelen som finns ute nu och stödjer quad core utnyttjar inte kärnorna så effektivt dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
ja precis, de stora spelen som kommer nu stödjer alla quad core. och efteråt lär det inte bli sämre! spelen som finns ute nu och stödjer quad core utnyttjar inte kärnorna så effektivt dock.

Det är sant. Vi kan som du säger bara vänta oss ytterligare förbättringar. Redan idag tycker dock jag, detta är alltså min högst personliga åsikt, att skillnaden redan idag i spel som stödjer det hyfsat är och med tanke på det riktigt bra priset är tillräckligt för att motivera Quad före Duo. Är väl om detta folk borde tycka olika om, inte hävda att det inte är skillnad redan nu.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Hej igen!

BLUNDEN när jag skrev om drivrutiner och bios menade jag generellt för branchen, att dom kastar ut halvfärdiga produkter på marknaden som det sedan dröjer innan de fungerar fullt ut.
Jag tror att det kommer att fortsätta så även när det gäller quad och annat för den delen också, de spel som finns kan inte utnyttja quadtekniken fullt ut och för en del spel så är det bara patchar.

Q6600 är en kanonprolle ,jag har faktiskt en i min musikdator och där är den överlägsen allt annat jag haft.

Men en överklockad 6850 på4ghz är att föredra på majoriteten av spel i dag. (Med ett bra graffe ,det är viktigast)

Du har däremot en point i att priset är bra och det skulle väl vara det som får mig att darra lite på stämman då *s*.

Men jag tror att det tar 2-3 år innan quadtekniken är riktigt bra i spel och vid den tiden kommer det att finnas helt andra quadprollar.
Men men priset är bra i dag, det har du rätt i.
Rent praktiskt tycker jag dock att den blir för varm överklockad (q6600).
Den zalmankylare jag har på min är väl inte top of the art men den har kylt andra prollar till ganska bra tempar quaden däremot blev riktigt varm ,när jag närmade mig 3ghz.

Så de så

Carolus12

Visa signatur

Carolus12
E6850(4,0ghz),p5b,scythe ninja,ddr2 1060 kingston,pny8800gts(645/2008)Zalman 600w,emu 1820m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carolus12
Hej igen!

BLUNDEN när jag skrev om drivrutiner och bios menade jag generellt för branchen, att dom kastar ut halvfärdiga produkter på marknaden som det sedan dröjer innan de fungerar fullt ut.
Jag tror att det kommer att fortsätta så även när det gäller quad och annat för den delen också, de spel som finns kan inte utnyttja quadtekniken fullt ut och för en del spel så är det bara patchar.

Q6600 är en kanonprolle ,jag har faktiskt en i min musikdator och där är den överlägsen allt annat jag haft.

Men en överklockad 6850 på4ghz är att föredra på majoriteten av spel i dag. (Med ett bra graffe ,det är viktigast)

Du har däremot en point i att priset är bra och det skulle väl vara det som får mig att darra lite på stämman då *s*.

Men jag tror att det tar 2-3 år innan quadtekniken är riktigt bra i spel och vid den tiden kommer det att finnas helt andra quadprollar.
Men men priset är bra i dag, det har du rätt i.
Rent praktiskt tycker jag dock att den blir för varm överklockad (q6600).
Den zalmankylare jag har på min är väl inte top of the art men den har kylt andra prollar till ganska bra tempar quaden däremot blev riktigt varm ,när jag närmade mig 3ghz.

Så de så

Carolus12

Helt rätt du har mitt fulla stöd!

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carolus12
Jag tror att det kommer att fortsätta så även när det gäller quad och annat för den delen också, de spel som finns kan inte utnyttja quadtekniken fullt ut och för en del spel så är det bara patchar.

Ett par av spelen som finns ute och stödjer quad core visar faktiskt väldigt stora skillnader. Titta till exempel på länken till Lost Planet som LiTo postade och kolla på Cave testet. Där är en quad på 2.4GHz snabbare än en duo på 4GHz. Jag skulle kalla det ganska bra utnyttjande av quadtekniken.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Ett par av spelen som finns ute och stödjer quad core visar faktiskt väldigt stora skillnader. Titta till exempel på länken till Lost Planet som LiTo postade och kolla på Cave testet. Där är en quad på 2.4GHz snabbare än en duo på 4GHz. Jag skulle kalla det ganska bra utnyttjande av quadtekniken.

Precis. Tycker jag är klart prisvärt, särskilt med tanke på att Q6600 också klockar riktigt fint. Eftersom detta är ett spel som redan finns i handeln är jag nästan säker på att flertalet kommande spel minst kommer visa denna skillnad, speciellt om de portas från xbox360 där spelen måste kunna utnyttja flera kärnor bra då xboxen annars inte blir så kraftig.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har bara svårt att se dem som väljer E6850. Tycker valet skulle stå mellan en billigare dual-core att ha tills quad-core eller liknande slår igenom på allvar eller att framtidssäkra.

Men en billigare dual-core blir ju inte direkt flaskhals i något spel, åtminstone inte om man överklockar vilket de flesta ju gör.

Vill inte klanka ned på dem som köpt E6850 och säga att de gjort ett dåligt val, vill man ha det snabbaste som går för dagens spel utan att lägga en förmögenhet är det ju rätt processor. Jag tänker bara för ekonomiskt och långsiktigt.

Permalänk
Medlem

Personligen håller jag inte med resonemanget att fyrkärnigt är framtidssäkert - Quad processorerna är helt nya, och som någon tidigare nämnde är det inte ens "riktiga" fyrkärniga processorer utan två Core 2 Duos ihopsatta. I min mening är det lite för tidigt att hoppa på det tåget, men men.

Visa signatur

Intel C2D E6850 3.6 GHz · Gigabyte GA-P35-DS4 · Crucial Ballistix PC6400 2x1GB · 8800 GTS 640MB (620, 1000) · SB X-Fi Xtreme Gamer · Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DARK0
Personligen håller jag inte med resonemanget att fyrkärnigt är framtidssäkert - Quad processorerna är helt nya, och som någon tidigare nämnde är det inte ens "riktiga" fyrkärniga processorer utan två Core 2 Duos ihopsatta. I min mening är det lite för tidigt att hoppa på det tåget, men men.

Datorn gör ingen skillnad på riktig quadcore eller två hopsatta dualcore. Det går ändå lika snabbt i optimerade spel. Och optimerade spel blir bara vanligare och vanligare och därför kommer fördelen med quadcore bara att öka och öka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johlin2
Datorn gör ingen skillnad på riktig quadcore eller två hopsatta dualcore. Det går ändå lika snabbt i optimerade spel. Och optimerade spel blir bara vanligare och vanligare och därför kommer fördelen med quadcore bara att öka och öka.

Att stödet kommer att öka till att slutligen ta över Dual-cores håller jag fullständig med om - men vi är inte där än. När vi är där kommer jag också att byta till en Quad-core processor.

Så... När kommer Octa-cores?

Visa signatur

Intel C2D E6850 3.6 GHz · Gigabyte GA-P35-DS4 · Crucial Ballistix PC6400 2x1GB · 8800 GTS 640MB (620, 1000) · SB X-Fi Xtreme Gamer · Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Avstängd

1 till 3 år innan quadcore är mer lämplig för köp.
dualcore funkar klockrent idag.
graffet sätter mer stopp för de allra flesta.

om spel/program kommer för 64bit samt quadcore så kommer en quad att vara det naturliga valet, men när det sker är osagt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag förstår i vilket fall inte hur folk tänker då man väljer en dual-core för nästan samma pris som en quad, speciellt då det är folk som tänkt överklocka.

Antingen tar man en billig dual-core, eller så tar man en q6600.

"1 till 3 år innan quadcore är mer lämplig för köp."

Mer lämplig, seriöst, den är mer lämplig nu.

Permalänk
Medlem

Ni här säger ju emot er själva. Hela tiden pratas det om att det kommer ta 1-3 år, samtidigt som CaseW skrev en lista på 8 spel som kommer inom ett halvår och kommer att utnyttja quad-core.

Vill ni inte förstå eller lyssnar ni bara inte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johlin2
Ni här säger ju emot er själva. Hela tiden pratas det om att det kommer ta 1-3 år, samtidigt som CaseW skrev en lista på 8 spel som kommer inom ett halvår och kommer att utnyttja quad-core.

Vill ni inte förstå eller lyssnar ni bara inte?

Tycker jag också är lite intressant. Tror att alla här försöker motivera sina köp. Jag gör säkert säkert likadant. Känns dock som om argumenten för Quad är starkare än för Dual. Bara att se på Lost Planet som ju drar iväg rejält med flera kärnor.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q