Stora problem med Vista 32, hjälp mig att börja om.
Jag har enorma problem med mitt Vista, det har pågott ett tag nu men idag har det eskalerat och gått käpprätt åt helvete. Gör en kortare lista över vad som hänt.
- "Skrivbordsprogram" låser sig oavbrutet och explorer kraschar, FireFox, Winzip, diverse installations program etc låser sig och explorer kraschar vilket kräver omstart. Jag kan utan problem spela flera timmar i sträck men surfar jag i 20min får jag "svarar inte".
- Allting tycktes lösa sig av okänd anledning, frid och fröjd, tills jag en morgon startar datorn och kommer till sekvensen där Windows laddar in, den bilden fast för Vista. Inget händer utan den fortsätter ladda i all evighet, lät den stå i över 3h.
- Idag sätter jag mig och försöker lösa problemet vilket slutar i att jag formaterar datorn. När jag bootar från skivan tar varje steg ungefär 15min, från det att väljer att boota skivan till att jag får upp språkvalen. Ytterliggare 15min från det att jag tryckt på installera vista nu tills att jag får upp nästa meny. Själv installationen flöt dock på bra. Men vad kan den långsamma laddningen av skivan bero på?
- Allt flyter bra, jag uppdaterar windows etc och ska sen installera lite program. Försöker installera Live Messenger men något går snett och vista börjar gå åt helvete, precis samma problem som innan. Explorer kraschar och allting låser sig, vet inte om det var Live Messenger som orsakade det eller det bara bröt loss under installationen.
- Nu, försöker starta om allt. Men kommer enbart till Windows laddnings bild, den kommer upp oavsett om jag försöker boota från Vista skivan, starta från felsäkert läge eller i normalt läge.
- När jag väljer starta från felsäkert läge ser jag hur alla drivers laddas in i en lång lista, när den kommer till \system32\drivers\crcdisk.sys stannar den, vet inte om detta är av betydelse.
Jag är helt vilse nu, förstår inte vad det är som kan orsaka det hela. Börjar misstänka hårdvara eftersom problemet återkommer efter att jag formaterat hårddiskan flera gånger. Men samtidigt hade jag inga som helst problem medans jag spelade och det är väll då man pressar hårdvaran till max.
Datorn består av:
Q6600
Gigabyte p35 DS4
8800 Ultra
4x1gb Ram
Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA2
Samsung SH-S183A Dual-Layer DVD
Alla möjliga förslag är ytterst välkomna, jag har inte längre en aning om vad det kan bero på. Allt jag vill just nu är att starta om från början och få in Vista på datorn utan problem.
Tackar i förhand, Velon.