Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon_Azzaro
Vad ska temperaturen vara i Biosen på denna processor? Jag får 70 precis efter en nyinstallation och jag har Scythe Infinity och en Gigabyte Dq6 moderkort.
Vad kan felet vara?

Tror det är ett typexempel på gör om gör rätt. Eller "GÖR RÄTT DIREKT!!!" som min gamla förman brukade säga. Har du använt kylpasta? Har du kollat att du monterat rätt, har du använt rätt fästen till kylflänsen?(Vet inte om det finns en för Intel och en för AMD, de flesta nyare jag sett har dubbla.). Snurrar fläkten som sitter på?

Permalänk

ok. nu står det runt 47 grader i biosen. Vad är optimal temp i Biosen?

Permalänk
Medlem

Nu blir jag lite rädd här...

Jag beställde en Q6600 från Inet i torsdags och då stod det G0/SLACR, men närjag nu kollar orderstatus så länkas den till en Q6600 med samma spec dock utan G0/SLACR, men till samma pris, 2299:-

Vilken kommer jag få tror ni? =(

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nu blir jag lite rädd här...

Jag beställde en Q6600 från Inet i torsdags och då stod det G0/SLACR, men närjag nu kollar orderstatus så länkas den till en Q6600 med samma spec dock utan G0/SLACR, men till samma pris, 2299:-

Vilken kommer jag få tror ni? =(

Stod det SLACR när du beställde så får du med hög sannorlikhet en SLACR. Annars kan du bara ringa/maila dom och säga att du inte fick det du beställde. Jag tror inte att dom kan kräva att du betalar frakten om dom skickar fel vara.
Men som sagt så tror jag att du får en G0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Stod det SLACR när du beställde så får du med hög sannorlikhet en SLACR. Annars kan du bara ringa/maila dom och säga att du inte fick det du beställde. Jag tror inte att dom kan kräva att du betalar frakten om dom skickar fel vara.
Men som sagt så tror jag att du får en G0

Men det kommer stå SLACR på förpoackningen också va?För det kan ju vara så olyckligt att jag beställde precis innan de ändrade upgiftrna...

Men me, spänningen stiger här:D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men det kommer stå SLACR på förpoackningen också va?För det kan ju vara så olyckligt att jag beställde precis innan de ändrade upgiftrna...

Men me, spänningen stiger här:D

Ja själva processorn är synlig utanpå förpackningen så du ser om det är SLACR.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ja själva processorn är synlig utanpå förpackningen så du ser om det är SLACR.

Det står även på klisterlappen på förpackningen också

Permalänk

Det spelade väl ingen roll igentligen om det var B3 eller G0 ? skillnaden var inte alls stor läste jag ?
Kör med vattenkylning så om den ena är varmare rör inte mig.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk

Temperaturer

Hej,

Har klockat upp mig G0 SLARC till 3,4GHz.
Tycker mina temperaurer är höga:
Utan större belastning:
CPU: 52C
Kärna 1-4 mellan 62-67C.
(Fläkt Zalman 7700 CuAl)

Vilken är temperaturen man inte ska gå över?
I forumet så snackas den om ca 70C, men är der CPUn eller kärnan?

Kan man bränna sönder denna processor eller kommer den stänga av sig själv först?

//Ase

Permalänk

Ja temperaturerna är för höga du har säkert lagt på för mkt kylpasta eller så har du monterat kylaren fel.

Om precessorn blir för varm så stängs den av fast det sker inte förens vid runt 100c men om du har för höga temps runt 60-70 så kommer livslängden förkortas avsevärt.

Permalänk

Original Hastighet

Tack för ditt svar Real Madrid.

Har gått tillbaka till original CPU hastighet.
CPU 27c
Kärnorna 35-40c

Detta är samma som med original Intel CPU fläkten.

Trodde värdena skulle vara lägre än med original fläkten.
Är dessa värden rimliga eller ska jag ta bort den nya fläkten och prova minska på kylpastan?

//Ase

Permalänk

Om du hade haft originalkylaren så hade dessa värden varit normala, men eftersom du har en bra andrahands kylare så är dessa värden för höga.

Du borde montera om kylaren och sätta på mindre kylpasta.

Bra FAQ om kylpasta:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Permalänk

Kylning

Ska montera om imorgon.

2 år gammal Arctic Silver 5 eller Zalman original vid nästa montering?

Någon som har bild på "Rätt mängd" pasta på en CPU?

Vilket värde ska man övervaka CPU eller kärntemperatur?

//Ase

Permalänk
Inaktiv

Re: Kylning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ase_Karlsson
Ska montera om imorgon.

2 år gammal Arctic Silver 5 eller Zalman original vid nästa montering?

Någon som har bild på "Rätt mängd" pasta på en CPU?

Vilket värde ska man övervaka CPU eller kärntemperatur?

//Ase

mängd: cirka ½ kokt riskorn.

Permalänk

Re: Kylning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ase_Karlsson
Ska montera om imorgon.

2 år gammal Arctic Silver 5 eller Zalman original vid nästa montering?

Någon som har bild på "Rätt mängd" pasta på en CPU?

Vilket värde ska man övervaka CPU eller kärntemperatur?

//Ase

Kolla sista sidan där, en som skickade en bra länk till mig...

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

hmm har sålt min q6600 B3 efter 2 tim användning^^Har beställt mig en ny nu från DB,skicka även mail denna gång:)Får jag ingen G0 nu så blir jag tokig:) Tänkte ju ha den å köra med tills "de nya" kommer ut:)

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ase_Karlsson
Ska montera om imorgon.

2 år gammal Arctic Silver 5 eller Zalman original vid nästa montering?

Någon som har bild på "Rätt mängd" pasta på en CPU?

Vilket värde ska man övervaka CPU eller kärntemperatur?

//Ase

lite mer är ett halvt riskorn, det är ju trots allt två st dual core's...

Permalänk
Medlem

Re: Kylning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ase_Karlsson
Ska montera om imorgon.

2 år gammal Arctic Silver 5 eller Zalman original vid nästa montering?

Någon som har bild på "Rätt mängd" pasta på en CPU?

Vilket värde ska man övervaka CPU eller kärntemperatur?

//Ase

På AS egna hemsida har de flera beskrivningar hur man ska applicera pasta.
Bland annat denna:
http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruct/as5/ins_as5_intel...

Det finns som sagt fler instruktioner beroende på processor, det är bar att leta lite. Läs ordentligt!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Fick min G0:a idag o blev alldeles till mig Wieee:D

Enda problemet är dock baraatt jag inte vet hurjag ska uppdatera bioset

Permalänk
Medlem

Hmm jag som trodde DB kunde fixa en G0 om man mailade,men så var visst inte fallet.. jaja får väl bli att kolla med Inet imorgon.. Tänker ju f*****n inte sitta med en B3 till:)

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik29
Hmm jag som trodde DB kunde fixa en G0 om man mailade,men så var visst inte fallet.. jaja får väl bli att kolla med Inet imorgon.. Tänker ju f*****n inte sitta med en B3 till:)

Får väl se om jag har tur, ringde och bruden från kundtjänst sa "ska se vad jag kan göra, om jag inte hör av mig innan beställningen e skickad så har jag lyckats, om jag ringer så får du avbeställa den..."

Fick då inget samtal idag, så förhoppningsvis Ja, hon saju att jag om inte annat kunde skicka tillbaka den..

Visa signatur
Permalänk

Mailade db och de
"vi kan ej lova dig till 100% att du får en g0:a, men vi har dem i lager så chansen är överhängande"
känner mig inte så nöjd med det svaret..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800x Kylning: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 16gb Ballistix 3600 MB: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 GPU: ASUS RTX 3060 M.2: Kingston A2000 250GB SSD: Samsung 850 Evo 500GB, Samsung 860 Evo 1TB HDD: WD Caviar Black 500GB PSU: Cooler Master V700 Chassi: Antec p280

Permalänk
Medlem

Hämtade ut mina prylar idag.
Mathias på inet.se handplockade en G0 åt mig och ett DS4 rev 2.0 åt mig
Blir plocka ihop grejorna imorgon om allt går bra, måste göra om vatten kylningen osv innan bara.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Jag sitter iaf o hoppas på rev. 2 DS4 och G0 från DB ^^

Eller spela roll, skillnaden på B3 och G0 är väl minimal såvida man inte monsterklockar, rev. 1 har ju fetare kylning så det borde man tjäna på, Usb portar skiter jag i, anvnder ju bara 3-4st..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan ni inte lägga ut bilder på era byggen, bra closeups och coola kylningar är välkommet. Det är lite för lite sånt i galleriet. Mest en massa skitbilder och tråkiga "här är min datorhörna"-bilder.

Det vore kul att få se lite byggloggar.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Kan ni inte lägga ut bilder på era byggen, bra closeups och coola kylningar är välkommet. Det är lite för lite sånt i galleriet. Mest en massa skitbilder och tråkiga "här är min datorhörna"-bilder.

Det vore kul att få se lite byggloggar.

Tänkte iallafall att jag skulle dokumentera monteringen av min nya dator steg för steg. Kan ju va skoj... om man kan få bra bilder med mobilen bara så.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kan nog ta lite bilder när jag plockar ihop mitt, alltid skoj och se vatten kylnings lösningar.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Jag sitter iaf o hoppas på rev. 2 DS4 och G0 från DB ^^

Eller spela roll, skillnaden på B3 och G0 är väl minimal såvida man inte monsterklockar, rev. 1 har ju fetare kylning så det borde man tjäna på, Usb portar skiter jag i, anvnder ju bara 3-4st..

B3 drar mer ström än G0 = varmare och klockar väl sämre. Det alltså goda själv även om man inte ska klocka att ha G0.
rev 1.0 har megakylning (ala DQ-6), 1.1 och 1.2 har samma som 2.0.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Nu har jag monterat om kylaren (Ultra-120 eXtreme) med extra motstånd (för hårdare fäste) på min G-nolla. Visst tjänade jag 1-2 grader i load men det är fortfarande stor skillnad mellan core 0-1 och 2-3. 5 grader i load skiljer det ungefär. Jag provade vända kylaren 180 grader nu när jag monterade om men det är fortfarande samma kärnor som blir varmare. Betyder det att det är själva processorn som förmodligen är ojämn eller kan det vara kylaren också?

Att sandpappra kylaren har jag inget problem med men själva processorn vill jag inte röra.

Är runt 55 grader (på kalla halvan) och 60 (på varma halvan) normalt i load på en Q6600 G0, klockad till 3200mhz, med en Ultra-120 eXtreme?

Permalänk
Avstängd

använd ett rakblad, kolla om ytan är plan på kylare samt cpu.
Använd rakbladet och titta om ljus träger igenom mellan blad/yta.

Man kan bli förvånad hur konkavt saker är.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)