Nokia N95 - allt och lite till

Permalänk
Medlem

det som suger fett med n95án är ju batteritiden av förståliga skäl. man vill ju kunna använda alla funktioner också utan att behöva springa och leta efter närmaste 220volts uttag eller byta batteri.

Tycker nånstans att nokia skulle ha slängt med ett extra batteri UTAN KOSTNAD i paket

Visa signatur

Apple MacBook Air
Samsung Galaxy S2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av retret
det som suger fett med n95án är ju batteritiden av förståliga skäl. man vill ju kunna använda alla funktioner också utan att behöva springa och leta efter närmaste 220volts uttag eller byta batteri.

Tycker nånstans att nokia skulle ha slängt med ett extra batteri UTAN KOSTNAD i paket

du säger ju att man inte ska leta efter ett 220 volt uttag eller att byta batteri? men varför vill du ha ett till batteri? :S

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
du säger ju att man inte ska leta efter ett 220 volt uttag eller att byta batteri? men varför vill du ha ett till batteri? :S

Nejnej, det säger jag inte. Jag både letar efter störm och byter batteri då och då. Jag säger att man vill ju KUNNA använda telefonen utan att behöva leta efter ström eller byta batteri så fort man har använt lite multimedia och ev gps. Nånstans haddde man väll tyckt att det ok eller acceptabelt om n95 kom med 2 batterier direkt i paketet.

Visa signatur

Apple MacBook Air
Samsung Galaxy S2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av retret
Nejnej, det säger jag inte. Jag både letar efter störm och byter batteri då och då. Jag säger att man vill ju KUNNA använda telefonen utan att behöva leta efter ström eller byta batteri så fort man har använt lite multimedia och ev gps. Nånstans haddde man väll tyckt att det ok eller acceptabelt om n95 kom med 2 batterier direkt i paketet.

jo, men ändå lite jobbigt att ladda batteriet ju :S för måste du ladda den i telefonen å sen måste du ta ut den å ladda den andra :S men den svarta kommer ju ha bättre batteri så hoppas det blir bättre då

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

jag köpte ett batteri på ebay för 68kr inklusive frakt.
iofs piratbatteri men det funkar ju också

Permalänk
Medlem

När ni säger att era telefoner glappar hur mycket rör det sig om?
Min glappar ca 1mm nere i högra hörnan när telefonen är ihop skjuten. Vet inte om jag ska åka in och klaga på det enligt min återförsäljare fick man tåla en visst glapp Hur mycket glappar era?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyRoX
Min glappar ca 1mm nere i högra hörnan när telefonen är ihop skjuten. Vet inte om jag ska åka in och klaga på det enligt min återförsäljare fick man tåla en visst glapp Hur mycket glappar era?

Infälld inget alls, utfälld 0.01mm kanske.
Detta är dock mitt 2:a ex, då mitt första glappade både infälld och utfälld grymt mycket, de bytte dom ut direkt!

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyRoX

självklart ska man inte tåla "visst" glapp!!! om prudukten är fel på så får man byta ut den...din återförsäljare vill tjänna pengar på dig utan att du blir nöjd! jag fick byta ut min n95 6 gånger innan jag bestämde mig för att vänta på den svarta, men mitt problem var ljudet från skärmen å lite glapp MEN om du ska betala över 5-6k så ska du få ett ex som du är nöjd med! punkt slut, gå tillbaka till återförsäljaren OM du nu är onöjd med mobilen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag bytte min för någon vecka sedan bara för att den glappa nere i högra hörnet. kan också varit runt 1mm kanske. var inget snack om saken. som dom andra säger en telefon för den summan ska inte glappa!

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

nu har mini telefon varit på rep i över 1 månad *suckar* hur lång tid ska det ta egentligen???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av masa69
Det står säkert i denna enorma tråd.

Vet någon om Navigon MobileNavigator 6 funkar med den inbyggda gps én i n95:an

Edit: jag har hittat svaret.

O ja det ska funka

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter233
Japp

Navigon skall fungera och sedan finns ju nokias msn messenger att ladda ner i telefonen under "Hämta!"

Ni vet inte om det går att få en större vy, dvs en större kartbild/större landområde (typ zoomout) men ändå kunna se vägar och dylikt.

I t.ex Navigon 6 ? ...känns dumt att köpa om det är samma som i Nokias maps.

Det som är dåligt med nokians inbyggda maps är att när man zoomar ut försvinner vägarna ...jag vill kunna se dom men även se en större landbit.

Inga andra tredje parts kart program som fungerar till N95:ans inbyggda GPS ?

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pf3016
nu har mini telefon varit på rep i över 1 månad *suckar* hur lång tid ska det ta egentligen???

vad lämnade du in den för?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

när jag ringde ett samtal där numret var upptaget (ex. hemnummer) så hängde telefonen sig.
hörluren skorrade.
Autofokus slutade fungera

Permalänk
Medlem
Citat:

när jag ringde ett samtal där numret var upptaget (ex. hemnummer) så hängde telefonen sig.
hörluren skorrade.
Autofokus slutade fungera

oj, men problemet kanske kom efter 2 veckor lr?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nej, när det gäller autofokusen kom problemet efter någom månad men problemen med samtalen kom ganska omgående. Kan dock ej svara på om de alltid var där eller inte. Det är ju inte så ofta man ringer samtal där det tutar upptaget :\

Permalänk
Medlem
Citat:

nej, när det gäller autofokusen kom problemet efter någom månad men problemen med samtalen kom ganska omgående. Kan dock ej svara på om de alltid var där eller inte. Det är ju inte så ofta man ringer samtal där det tutar upptaget :\

aha damn va jobbigt...skulle bli helt galen om min 6k mobil var inne på lagning i ca 1 månad...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste ha en ny mobil men kan inte bestämma mig, en beg. N95 eller en ny SE P1. Priset blir ungefär likt så, är egentligen en "SE-Fan_boy" då jag alltid haft SE men kan ju va kul att testa nåt nytt men hört mkt om att kvaliteten på den här N95 inte är den bästa, plastig och allmänt rapplig hur ligger de till? Satsar nog på en N95 ändå då jag skulle vilja slippa pekskärmen med penna, är inte alls förtjust i det, mycket blir så omständigt. Det som egentligen avgör köpet är hur GPS:en i N95 fungerar, är de svårt att hitta åt någon satelit med den som många säger? Att de kan ta flera minuter att hitta någon och att man måste va på en öppen yta osv..?

Visa signatur

Ny sign på G

Permalänk
Medlem

kör med N95. Jag testade P1 innan jag fick N95'an och det går inte att jämföra.
Visst är det så att P1'an känns med stabil och gedigen, men funktionaliteten går inte att jämföras dem emellan. P1 är en mobil som funnits i många år medan N95 är en mobil av den senaste teknologin. Du har allt du önskar dig med lite plast till på köpet, men det retar man sig på bara några dagar innan mobilens funktionalitet får dig att glömma bort plastigheten.

GPS'en funkar asbra när du uppgraderat till v12.0.13 (eller vad den nu heter igen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Visst är det så att P1'an känns med stabil och gedigen, men funktionaliteten går inte att jämföras dem emellan. P1 är en mobil som funnits i många år medan N95 är en mobil av den senaste teknologin. Du har allt du önskar dig med lite plast till på köpet, men det retar man sig på bara några dagar innan mobilens funktionalitet får dig att glömma bort plastigheten.

GPS'en funkar asbra när du uppgraderat till v12.0.13 (eller vad den nu heter igen)

Då är det tur att p1 an är nyare än n95

Permalänk
Medlem
Citat:

nu förstår jag inte? funnits i många år? du menar p-serien? men om du snackar om p-serien så har n-serien också funnit i något år nu lr mer...:S p1 är nyare än n95... vad är det i n95 som p1 är så underlägsen? n95 har mindre ram minne än p1 är det en fördel? är vanliga knappar en fördel? de enda fördelarna jag kan se med n95 är att den har en bättre kamera... men nackdelarna är ju så mkt mer...glapp, ljud ifrån skärmen, för lite ram minne... MEN den svarta n95 kommer bli så mkt bättre...men det är något helt annat.
För dig som vill skriva mkt så SKA du skaffa p1 för n95 tar det ett jävla lång tid att skriva jämfört med p1 och om kameran inte spelar någon roll så köp p1 annars får du fundera lite på vad du vill ha.
Min erfarenhet med gps i n95 å p1 (extern) så för du snabbare kontakt med p1 än n95 MEN den är ju extern så det blir så jobbigt om du ska använda den till fots annars är det ju bara att ha den i bilen men till p1 är det ju bara ett års verison å du måste ju ladda ner katorna men det är itne så jätte mkt om du använder då å då men då får du ju röststyrning å allt, det får man inte till n95.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har haft båda telefonerna under ca 2 månader nu. Går inte direkt att jämföra modellerna. N95 är plastig och slö. Dock är kameran fantastisk. Speciellt videoinspelning. Positivt är även formatet och slidermodellen. N95ans mottagning, ljud och ljuduppspelning slår allt jag prövat i mobilväg. Och jag har prövat det mesta.
GPSen funkar bra, men låser satelliter för sakta. Jag installerade Route 66 som var bra. S60 3rd edit är bra och stabilt. Dock är t.ex. kalenderfunktion inte så bra. N95ans batteri lämnar mkt över att önska. Orkar knappt en dag för mig. HSDPA känns bra när man plockar hem stora bilagor ifrån mejl. Annars är jag inte säker på användbarheten av det. Telefonen är riktig dålig att surfa på eftersom det tar mkt lång tid att skriva in text. T.ex. hemsidan osv.

För att gå över på P1an så inleder jag med att säga att batteriet suger där också. Klarar max en dag. Kameran är okej, men har alldeles för konstiga inställningsmenyer. Blixten är dessutom på samma nivå som nallarna var för ca 4 år sen. Annars känns byggkvaliteten i P1an som det stora pluset! Menyerna går relativt snabbt när man har öppnat ett program tidigare. Dock går det smärtsamt långsamt när skall t.ex. besvara ett sms. Trycker man svara så tar det rejält lång tid innan man kan börja skriva. Slö processor men mkt ramminne.

Det allra största minuset med P1:an måste vara den fullständigt usla telemottagningen. Jag kör 3G och brukar alltid har full mottagning överallt, då jag bor i sthlms innerstad. Med P1:an har jag dock aldrig mer än 3 staplar, av 5. På landet kan jag inte ens ringa. Ingen mottagning alls. Sätter jag dock i simkortet i N95an så får jag näst intill full mottagning. Detta är mkt svagt av SE. Vill även passa på att klaga på den usla högtalarfunktionen, jämfört med N95ans som är av högsta klass. P1ans högtalare spelar inte i samma liga som nokians. Ljudupptagningen är även den under all kritik. Folk har generellt svårt att höra vad jag säger om jag inte talar högt rakt in i micken.
Ett stort plus går annars till P1ans kalenderfunktion som är det bästa jag har prövat. Tangentbordet fungerar helt okej, men inte lika bra som på min E61i. Minus för att det saknas svenska tangenter.

Skulle gärna ha tagit det bästa från båda nallarna. D.v.s. n95ans kamera, OS, samt telefonegenskaper, och satt det i P1ans tangentbord, byggkvalitet, kalender, och tryckskärm. Gör om gör rätt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
nu förstår jag inte? funnits i många år? du menar p-serien? men om du snackar om p-serien så har n-serien också funnit i något år nu lr mer...:S p1 är nyare än n95... vad är det i n95 som p1 är så underlägsen? n95 har mindre ram minne än p1 är det en fördel? är vanliga knappar en fördel? de enda fördelarna jag kan se med n95 är att den har en bättre kamera... men nackdelarna är ju så mkt mer...glapp, ljud ifrån skärmen, för lite ram minne... MEN den svarta n95 kommer bli så mkt bättre...men det är något helt annat.
För dig som vill skriva mkt så SKA du skaffa p1 för n95 tar det ett jävla lång tid att skriva jämfört med p1 och om kameran inte spelar någon roll så köp p1 annars får du fundera lite på vad du vill ha.
Min erfarenhet med gps i n95 å p1 (extern) så för du snabbare kontakt med p1 än n95 MEN den är ju extern så det blir så jobbigt om du ska använda den till fots annars är det ju bara att ha den i bilen men till p1 är det ju bara ett års verison å du måste ju ladda ner katorna men det är itne så jätte mkt om du använder då å då men då får du ju röststyrning å allt, det får man inte till n95.

Jag menar att P1 känns som den funits länge, titta på M900, typ samma mobil..

Jag får erkänna att jag inte tänkte på n75 och de andra mobilerna som är en föregångare till n95'an..

Att P1 är så mycekt snabbare än n95 håller jag inte med om, tycker att n95 är snabbare. Den har sedan inbyggd GPS vilket gör att man inte kan jämföra med en extern som man kopplar in till P1'an. Att du fick snababre kontakt med P1'ans GPS kanske berodde på att du körde en gammal firmware? v12.x.x är helt sjukt bra. Får kontakt på 10 sekunder utan problem.. Har inte hittat ngn annan GPS som slår detta. Sedan är det dålgit att man får betala för röststyrningen på n95'an men det är ju klart att de försöker tjäna så mycket som möjligt på sina apparater

Permalänk

Jag skulle utan att tveka ha valt SE P1 om jag var i din situation om man är en businessman och är ute efter en bra och smart businesstelefon. Ta bara storleken och jämför med N95:an så ser du bara där en klar markant skillnad, N95 är ju en tegelsten. Min förra telefon var en N95:a och nu har jag köpt en P1 och det går inte ens att jämföra. Jag tycker själv att P1 är helt klart den bästa telefon jag har haft och som ligger långt före N95. Det går mycket bättre att jobba med telefonen med tanke på pennan och touchscreenen när man är ute på resor och träffar kunder. Jag vill också ge en eloge till batteritiden som är mycket bra men först då man kommer underfull med hur man ska hantera aktivitetshanteraren och att man ser till att inte ha igång WLAN och bluetooth konstant.

Sist men inte minst. N95 är en mobil som har en viss känsla av en handdator medans P1 är en bra handdator med en mobil.

Visa signatur

Nicklas || Dataekonomstudent

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag menar att P1 känns som den funits länge, titta på M900, typ samma mobil..

Jag får erkänna att jag inte tänkte på n75 och de andra mobilerna som är en föregångare till n95'an..

Att P1 är så mycekt snabbare än n95 håller jag inte med om, tycker att n95 är snabbare. Den har sedan inbyggd GPS vilket gör att man inte kan jämföra med en extern som man kopplar in till P1'an. Att du fick snababre kontakt med P1'ans GPS kanske berodde på att du körde en gammal firmware? v12.x.x är helt sjukt bra. Får kontakt på 10 sekunder utan problem.. Har inte hittat ngn annan GPS som slår detta. Sedan är det dålgit att man får betala för röststyrningen på n95'an men det är ju klart att de försöker tjäna så mycket som möjligt på sina apparater

P1 känns ha funnit länge? den liknar m600 visst men likar inte n95 n80? jag tycker att p1 ser mkt mer businessaktig ut än n95, den ser mer lekmobil lr vad man ska säga.
Kanske med den nyaste programvaran så går det snabbt MEN den inbyggda gps är på sifII har sämre signal än wayfinders exter som har sirfIII å det ger mkt bättre signal i städer!
Snabbare kanske inte p1 är MEN du kan ha så sjukt mkt saker uppe jämfört med n95...men när du har program liggade i "bakgrunden" så går programmet igång mkt snabbare!
Det handlar helt om vad man vill ha lr så väntar man på den svarta som verkar riktigt komplett, förutom att det går mkt snabbare att skriva på p1 och pekskärm är riktigt skönt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är inte i "business-branchen" som någon skrev ovanför är i byggbranchen så blir bara ett krångel med nån penna och pekskärm, dock har ju p1an qwerty tangenbord i princip så går nog fint att skriva när man lärt sig de, hade en p910 förut och tillslut blev man så less så man orka fan inte svara på sms (körde utan luckan då). Men p1an är så grymt mkt snyggare än n95, ser mkt exklusivare och dyrare ut men tror de inte hjälper, köper nog min första Nokia och testar om en n95 lever upp till förväntningarna!

N95 vs. P1 den frågan kan nog hålla på ett tag då båda telefonerna har för- respektive nackdelar och vissa gillar helt enkelt nokia eller sonyericsson mer så man kommer nog inte längre i den här frågan

För att understryka så köper jag en beg. så ni inte tror ja är tokig som köper en n95 nu när den svarta inte är långt ifrån release

Visa signatur

Ny sign på G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C^W
Är inte i "business-branchen" som någon skrev ovanför är i byggbranchen så blir bara ett krångel med nån penna och pekskärm, dock har ju p1an qwerty tangenbord i princip så går nog fint att skriva när man lärt sig de, hade en p910 förut och tillslut blev man så less så man orka fan inte svara på sms (körde utan luckan då). Men p1an är så grymt mkt snyggare än n95, ser mkt exklusivare och dyrare ut men tror de inte hjälper, köper nog min första Nokia och testar om en n95 lever upp till förväntningarna!

N95 vs. P1 den frågan kan nog hålla på ett tag då båda telefonerna har för- respektive nackdelar och vissa gillar helt enkelt nokia eller sonyericsson mer så man kommer nog inte längre i den här frågan

För att understryka så köper jag en beg. så ni inte tror ja är tokig som köper en n95 nu när den svarta inte är långt ifrån release

Du är ändå tokig i mina ögon om du köper en beg nu...när den svarta släpps så kommer priset på den nuvarande n95 sänkas....då kan du lika bra köpa en ny för typ samma pris...och n95 har en tendens att få lite problem å det är jobbigt om du har köpt en beg å måste lämna in den på lagning lr så.
Om du vill ha en bra kamera å lite mediafunktioner så ska du ta n95 MEN om du vill kunna skriva långa mejl lr många sms så ta p1.
Men jag rekommenderar VÄNTA en månad till...man vet inte hur mkt de kommer att kosta men de har sagt att de kommer sänka priset...men det borde vara ca 4-5k medans den svarta kommer kosta 6-7k

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

detta börjar bli jobbigt med all dessa ny mobiler som släpps till höger och vänster.
sitter för tillfället med en SE k800i som brörjar ge efter för tidens gång och måste ha en ny ganska omgående (ger den ett par veckor till att leva om jag står ut med den, dock aldrig mer en SE!)
problemet ligger i att HTC TyTn 2 finns ute men inte ha en skärm som tilltalar.
och sen så har inte n95 8gb någon touchscreen
htc har allt jag önskar men ett allt för gammalmodig skärm och lite minne n95 8gb har och så allt utom touchscreen och ett vettigt batteri och qwerty-bord.

vad verkar vettigast? sorry för trådlånet men vill inte starta en ny tråd för detta lilla ärende. n95 8gb och tytn2 rockar båda stenhårt ^^

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Enligt en källa på Nokia skall den svarta varianten endast tillverkas i ett visst antal exemplar. Det skall säljas 4000ex i sverige, och dessa genom en specifik ÅF.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Enligt en källa på Nokia skall den svarta varianten endast tillverkas i ett visst antal exemplar. Det skall säljas 4000ex i sverige, och dessa genom en specifik ÅF.

helt seriöst? fy fan va värdelöst när de ska bara sälja en limited edition på en mobil som borde ersätta den nuvarande n95! om det du säger är sant så ska jag fullständigt skit i nokia!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Katshing har N95 8GB uppe för bokning nu. För 7000kr! Shit... priset är ju preliminärt så man får hoppas att det blir lägre.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."