Triple Boot - XP, Vista, Ubuntu?!?!

Permalänk
Medlem

Triple Boot - XP, Vista, Ubuntu?!?!

Hej! Jag har 2 st hårddiskar i min dator, 1 SATA och 1 IDE. På SATA-disken har jag 2 st partitioner med XP på en partition och Vista x32 Professional på andra, det jag ska göra är att sätta in en till IDE-hårddisk och installera Ubuntu på den så att jag har 3 st operativsystem att välja på.

För det första ... Är det möjligt?? Och isf hur ska jag göra för att få det att funka???

Visa signatur

Intel C2D E6750 @ 3,2 Ghz | Gigabyte 965P-DS3 rev 3.3 | XFX Geforce 8800GTS 320MB (Klockat) | 2GB RAM

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sedan jag rotade i det där, men har inte moderna BIOS en boot-meny som gör att du kan välja vilken disk du vill boota ifrån? Dvs Ubuntu från disk1 eller dual boot via Vistas loader från disk2.

Permalänk
Medlem

Du menar alltså så att jag får välja vilken "boot-meny" som jag ska öppna??

Visa signatur

Intel C2D E6750 @ 3,2 Ghz | Gigabyte 965P-DS3 rev 3.3 | XFX Geforce 8800GTS 320MB (Klockat) | 2GB RAM

Permalänk
Medlem

Du väljer vilken disk du vill starta ifrån:

Disk1: Ubuntu
Disk2: XP/Vista (Vistas start meny frågar vilken du vill starta)

Jag vill minnas att min dator visar en "Boot menu" om jag trycker F12 vid uppstart, annars startar den från den disk som är satt som standard startdisk.

Undersök vad din BIOS har för möjligheter...

Permalänk
Avstängd

Ja, det är möjligt att ha 3 olika operativ system installerade på samma dator.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska inte vara några problem, oftast gör man så att man installerar Linux sist (som du verkar planera ), och lägger till de övriga OS:en i Linux-bootloadern (t ex GRUB, LILO). Sedan är det bara att sätta BIOS på att boota Linux-disken så kan du välja OS.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Om du inte tar bort windows under installationen så kommer ubuntu lägga till både vista och XP i grub menyn

Permalänk
Avstängd

Bara 15 dagar kvar till nya Ubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon) !

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Om du inte tar bort windows under installationen så kommer ubuntu lägga till både vista och XP i grub menyn

Även när de ligger på en annan disk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PerM
Även när de ligger på en annan disk?

Jag tror det men det slår mig nu att så kanske inte är fallet (har inte testa själv så)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Jag tror det men det slår mig nu att så kanske inte är fallet (har inte testa själv så)

Vore intressant om trådsakaparen rapporterar om det funkar eller inte - jag fick det inte att fungera, men det var ju några år sedan jag försökte; då med w2k, XP och nån Linux dist.

Permalänk
Hedersmedlem

Annars är det ju bara att lägga till dem i configfilen själv, inga större problem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Annars är det ju bara att lägga till dem i configfilen själv, inga större problem.

Tja, om loadern klarar att boota från en annan disk än den som den själv startar ifrån så Helt klart värt att prova iaf

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag ska prova när jag får min nya SATA-Brännare om ca 1 vecka. Sedan ska jag rapportera in så ni får veta....

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PerM
Tja, om loadern klarar att boota från en annan disk än den som den själv startar ifrån så Helt klart värt att prova iaf

Ska det vara något problem det?
Har ingen aning själv, alltså. Borde ju fungera tycker man.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Ska det vara något problem det?
Har ingen aning själv, alltså. Borde ju fungera tycker man.

Inte som jag ser det, men jag är ingen expert på detta