Permalänk
Medlem

E6850 eller Q6600

hej gott folk! har lite att fundera över. en E6850 eller en Q6600. vad skulle ni rekomendera?. det ända som får mej att tveka är givetvis att Q6600 har 105W och bara 65W på E6850, men kylning går ju att fixa, sen är de ju de där med busshastigheten. 1333vs1066mhz. skulle vara tacksam för svar:)
mvh

Visa signatur

Intel C2D e8400@4,0 Gigabyte GA-EP45-ds4 3gb hyperx 8500@.nVIDIA 8800GT . 1 TB sataII.Acer Aspire s3. i5. 320gb hybrid. 4 gbram.iMac 27" i5 2.8 . 3 tb. 12 gbram. hd57xx

Permalänk

tjena jag har en Q6600, den presterar som ett monster, men den har större värme utväkling än 6850 plus att den kommer antingen som B3 eller G0 medans 6850 inte kommer som B3 vilket gör den till den som jag skulle valt mellan dem, iaf om du ska spela på den annars ska du ha en Q6600

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att om man ska ha processorn ett bra tag, tjänar man på att ha fyrkärnig för framtida användning.

Annars så skulle jag välja E6850.

Permalänk
Medlem

Finns redan en tråd eller ja flera trådar om detta. De flesta börjar vara rörande överens och det är att Q6600 är det givna köpet.

Permalänk
Medlem

Om du köper en Q6600 och skaffar en skaplig kylare till den,så du kan köra den runt 3Ghz per kärna så ska du köpa dig en Q6600.
Ska du inte clocka alls så "känns" 6850 betydligt snabbare.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

E6750 såklart

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

ah. nyss vaknat:S tusentack för alla svar! visste inte att det fanns en liknande tråd. tänkte inte på att kolla mer än typ de 2 första sidorna:P sorry. sj klart ska jag klocka, men ni tror/tycker inte att den verkar bra i spel? lr. spelar inte mycket men ibland kommer polarena och vill lana och så. annars vill jag bara ha en prolle som inte bakar så mycker. min lilla e4300 börjar bli slö för att driva vista ulotimate de är låg buss och cash på den.doch klockar den ju sjukt. . tack för alla svaren!
Mvh

Visa signatur

Intel C2D e8400@4,0 Gigabyte GA-EP45-ds4 3gb hyperx 8500@.nVIDIA 8800GT . 1 TB sataII.Acer Aspire s3. i5. 320gb hybrid. 4 gbram.iMac 27" i5 2.8 . 3 tb. 12 gbram. hd57xx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devil666
ah. nyss vaknat:S tusentack för alla svar! visste inte att det fanns en liknande tråd. tänkte inte på att kolla mer än typ de 2 första sidorna:P sorry. sj klart ska jag klocka, men ni tror/tycker inte att den verkar bra i spel? lr. spelar inte mycket men ibland kommer polarena och vill lana och så. annars vill jag bara ha en prolle som inte bakar så mycker. min lilla e4300 börjar bli slö för att driva vista ulotimate de är låg buss och cash på den.doch klockar den ju sjukt. . tack för alla svaren!
Mvh

Då köper du en Q6600 och ser till att du får en G0,skaffar en skaplig kylare och låter den rulla i 3.0 typ så går den MKT bra.
Då kan du springa 8or runt polarna när ni lanar,hihihi:)

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Typ alla nya FPS som kommer nu typ UT 2007, Crysis, Warmonger m. fl. använder fyra kärnor. Jag har otroligt bra FPS med absolut max upplösningar på Lost Planet: Extreme Condition. Ligger stabilt på 30 fps och det hackar ingenting.
Dator i sign. (Som ni ser har jag inte ens klockat nåt och som sagt den presterar skitbra.)

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Avstängd

http://www.codinghorror.com/blog/archives/000942.html

Beroende på utvecklarna kommer spel att stödja 4 kärnor i en större utsträckning än tidigare.
Frågan är dock om det ger en prestanda vinst i relation med pris.
Idag får man en q6600 (2.4ghz) för samma pris som en dualcore e6850 (3ghz).
Uppenbart är att man behöver överklocka q6600 för att nå den prestanda man är intresserad av.

För min egen del så skulle jag köra med en dualcore E6850 eller till och med en E6750 och klocka dessa till max. Vänta på intels nya cpu penryn och där avvakta deras 4 kärniga lösningar för priserna samt prestanda i överklockning kommer troligen att vara riktigt bra.

Jag spelar lite och använder datorn mycket sällan för videorendering.
Nyttan med en Quadcore är idag försumbart i förhållande till prestanda och värmen med en överklockad quadcore är också en bidragande orsak.

Argumenten i att den ena är bättre än den andre är med dagens kraft i datorerna lite trivialt. Bättre att ha ett rejält grafikkort om man ska spela nyare spel.
Liknande ram, många köpte dyrt ram för det lilla extra när prestandaskillnaden är 0-10% beroende på applikation.

Att man kan se skillnad i tester betyder inte att man ser eller märker skillnaden i praktiken i maskinen.

Dock är det roligare att kunna köra en cpu i 4ghz än 3.8ghz.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
http://www.codinghorror.com/blog/archives/000942.html
Dock är det roligare att kunna köra en cpu i 4ghz än 3.8ghz.

På pappret, ja.

När 3,8ghz-processorn med 4 kärnor "springer åttor" runt den tvåkärniga 4ghz-processorn så är det dock inte lika roligt längre.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johlin2
På pappret, ja.

När 3,8ghz-processorn med 4 kärnor "springer åttor" runt den tvåkärniga 4ghz-processorn så är det dock inte lika roligt längre.

Visa gärna en jämförelse där detta märks i praktiken.
Inte i syntetiska tester.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv

Q6600! inte så att en överklockad sådan kommer vara flaskhalsen i något spel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Visa gärna en jämförelse där detta märks i praktiken.
Inte i syntetiska tester.

Nja vad ska man göra för tester om dom inte är syntet?
Jag kan bara "hänvisa" till mina båda cpuer,båda oklockade så vinner 6850 i det mesta,märks även i win.
men clocka q6600 till 3.0 oxå så går den ta mig 17 minst lika bra som 6850 och man har ändå mer att ge på quaden om det skulle behövas,så ännu en gång,kan man tänka sig att clocka LITE så kör på quaden.Dock gäller detta om man får rev G0,för min B3 ska nog bara vara original så den inte eldar upp något:)

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan