Permalänk

Låst BIOS på Dell laptop

Tjena,

Min far kom hem med en laptop (Dell Latitude D610) som vart över på hans jobb när dem bytte lokaler, så han bad mig formatera om den och installera om Windows.

Bara det att jag kan inte ändra boot ordning i BIOS för att den är låst, och kan då inte starta med Windows CD:n

Så jag undrar om nån vet hur man gör för att reseta/clear CMOS på en laptop? sitter det ett batteri innanför all plast? eller går det inte?

Sökte lite på google och där stod det att man måste ringa till dell för att få en ny kod, och bevisa att man är ägaren av laptopen, vart man köpt den osv. vilket då inte går för mig =/

Men borde finnas nåt sätt att ta bort all information på BIOS-minnet, eller?

// Johan

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Det finns ett cmos-battteri, vet ej om jumperswitch är möjligt. Dock finns det ofta ett chip som återställer (stöldsäkert) cmos till ett lösenord, så det kanske bara blir ett nytt lösenord om du tar ur batteriet.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem

Prova om du kommer åt boot menyn med F12 på systemet när du ser den blåa dell logon.
Lägg inte energin på bios batteriet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Varför ber du inte din far kontakta företagets support-avdelning/leverantör så att ni får lösenordet?

Permalänk
Medlem

Han kommer aldrig få ut ett lösenord förrän han kan faxa in orderdetaljer ihop med indentifikation.

Dessutom kan det ta någon dag innan man får ett master-password.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Han kommer aldrig få ut ett lösenord förrän han kan faxa in orderdetaljer ihop med indentifikation.

Dessutom kan det ta någon dag innan man får ett master-password.

Men det är ju inte Dell som låst BIOS-inställningarna utan företaget den kommer ifrån. Att kontakta den/de som hanterar IT-frågor där är ju enklast och snabbast, de behöver bara ge deras standardlösenord (troligast) eller kolla upp vilket lösenord dom gett den specifika datorn.
Detta förutsätter naturligtvis att datorn lämnats över officiellt. Jag har varit med om fall där folk fått datorer som inte används men det inte kunnat ske officiellt p.g.a. idiotiska regler (där datorerna inte har hemligt material, inte kommer omhändertas enligt något återvinningskontrakt eller liknande). Om så är fallet är det betydligt jobbigare.

Oftast brukar det gå att använda endera ett märkesspecifikt standardlösenord eller att beräkna ett datorspecifikt master-lösenord från servicekoden.

Permalänk
Medlem

Dell har ett system där de får ut ett master password till alla datorer de säljer. Må så vara bios password eller HDD password.
Det var detta jag menade han behövde indentifikation till.

Men skitsamma.

Hittade en tråd som såg intressant ut om det nu fungerar.
http://www.techspot.com/vb/topic18780.html
Prova dig fram.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockad
Det finns ett cmos-battteri, vet ej om jumperswitch är möjligt. Dock finns det ofta ett chip som återställer (stöldsäkert) cmos till ett lösenord, så det kanske bara blir ett nytt lösenord om du tar ur batteriet.

har kollat och hittar inget cmos batteri

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
Varför ber du inte din far kontakta företagets support-avdelning/leverantör så att ni får lösenordet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Han kommer aldrig få ut ett lösenord förrän han kan faxa in orderdetaljer ihop med indentifikation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
Oftast brukar det gå att använda endera ett märkesspecifikt standardlösenord eller att beräkna ett datorspecifikt master-lösenord från servicekoden.

hur gör man det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Hittade en tråd som såg intressant ut om det nu fungerar.
http://www.techspot.com/vb/topic18780.html
Prova dig fram.

har testat "latitude.exe", funkade inte, och "Latitude_MasterPW.exe" finns inte att ladda ner nånstans, har kollat google och blir inte klok, nån som kanske har den liggandes så ni kan ladda upp den?

sorry för sent svar, har inte haft tid

// Johan

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Ta ut hårddisken och ta bort alla partioner i en annan dator. Stoppa sedan tillbaka hårdisken i Dellen. Då borde den jobba sig vidare i bootordningen och till slut boota på CDn.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Ta ut hårddisken och ta bort alla partioner i en annan dator. Stoppa sedan tillbaka hårdisken i Dellen. Då borde den jobba sig vidare i bootordningen och till slut boota på CDn.

Fungerar om det är HDD password och inte om det är bios password.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Ta ut hårddisken och ta bort alla partioner i en annan dator. Stoppa sedan tillbaka hårdisken i Dellen. Då borde den jobba sig vidare i bootordningen och till slut boota på CDn.

tack för tipset, fast det är som iller säger..:(

ingen som har nåt annat bra förslag?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Väldigt simpelt, kontakta din Dell Support. När sedan den som står som ägare på datorn i Dells system faxar in en kopia på sitt ID så generas ett lösenord som tar bort BIOS lösenordet. Och nej, det tar inte flera dagar utan någon minut innan ni erhåller den koden.

Mvh,
Dell anställd

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Medlem

prova något av BIOS verktygen som ligger på UBCD, det har fungerat för mig..

http://ubcd.sourceforge.net/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cambora
Och nej, det tar inte flera dagar utan någon minut innan ni erhåller den koden.

Konstigt, det tar minst en dag innan jag får ut lösenordet på min avdelning...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Konstigt, det tar minst en dag innan jag får ut lösenordet på min avdelning...

Vet inte hur ni gör det på din avdelning men vi genererar koden själva on-the-fly.. dvs efter verifikation av identitet tar det någon minut

Visa signatur

Jodå så att..