Permalänk

AMD Athlon XP 3200+ Kylning

Hejsan jag har en lagom trött gammal AMD Athlon XP 3200+
Har upplevt problem med temperaturen alltid tycker jag.

Har tidigare kört orginal kylningen "Taisol" Men bytade sedan till en Artic Cooling Copper Silent 2M och där steg temperaturen från 48-58 grader till 58-68 (detta är från idle till full load) nu har jag satt tillbaka orginal fläkten för att jag tycker den var lite väl varm har kört båda dera fläktar längre perioder.

Och jag har ingen erfarenhet av "normal temperatur" på en AMD cpu.
Skulle gärna vilja ha lite svar och tips på detta inlägg.

Detta jag nu kraftigt stör mig på är att orginal kylningen för ett himla väsen medans "Copper Silent" är mycket tystare. Ganska stor beslut ångest.

Dator har stått igång dygnet runt sedan inköp vilket är ett antal år.

Och man vill ju ha en tyst dator så möjligt men ogärna att den skall haverera pga av hög temp.

Moderkortet är ett GIGABYTE GA-7N400-L om det är till ngn nytta.

Luftflödet tycker jag skall vara ganska bra i chassit chieftech "hightower"

Kör inga andra fläktar förutom nätaggets fläkt. Passiv kylning på GFX

Please HELP .

Permalänk
Medlem

jag hade satt in fläktar som går på 5 volt..
kan ju vara så att luften runt cpun inte rör på sig.
sen kan det även vara att moderkortet visar fel värde på grader vilket e ganska vanligt.

eller testa dessa
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1718&session=6b3e5e...

om du redan har fläktar liggandes kan du köpa ett pa sånna här

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=456&session=6b3e5e8...

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

En amd athlon går väldigt varmt org.

Min volt på en 3000+ ligger på 1.66 org så min idle med org kylare var ca 48C.

Var du noga med ny kylpasta vid byta av kylare?

Har du plats med en chassifläkt precis vid cpun? isåfall skulle jag rekkomendera att montera en fläkt där som sprutar innåt.

Annars så borde det åtminstone finnas 1 plats för en chassifläkt. MONTERA.

Det du kan göra är också att öppna chassisidan för att se vad temperaturen blir då för att se hur pass dålig cirkulation det är.

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk

Jepp, som skribenten ovan skriver så går AMD Athlon processorerna väldigt varma från början. Min XP-M i sign är lite speciell dock, då det är en vanlig XP men i "Mobile" utförande. Du undrar nog säkert vad jag menar, men min XP-M i samma klockhastighet som din XP, kräver mycket mindre spänning fast är lika snabb

Så vill du ha samma prestanda men mindre värme kan en XP-M vara något. Dessutom klockar dom j*vligt bra. Men annars, se bara till att ha en bra kylare till din Socket A-bräda..

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com