riktig irriterande vista

Permalänk

riktig irriterande vista

jag fick hem min dator ifrån tbh igår
jag installerade in vista o så alla skivor jag fick med datorn

varje gång jag sätter på datorn, så kommer de upp en ruta ifall jag vill tillåta *gigabyte*köras* hur sätter jag på den på *on*, så slipper jag klicka på ok varje gång

Permalänk

Det är UAC (User Account Control) som frågar om du vill köra programmet. Det är visserligen bra och rekommenderat att det är igång då det gör datorn säkrare. Det går att stänga av i Kontrolpanelen.

Permalänk

Annars kan:
Start --> Kör --> msconfig
Där kan du stänga av det det gjorde jag på min vista tyckte det va lika irriterande som dig!

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Medlem

Stäng av det! Orka vista !!!

Visa signatur

Mmmmm

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

just det stäng av vista:D

kom back när uppdateringar släppts och man har rätt hårdvara...
Xp forever (nästan iaf)

Permalänk
Medlem

Lösningen på problemet idag är helt enkelt antingen att klicka allow varje gång datorn startar eller att stänga av UAC. Man får hoppas att MS gör en förändring i UACn iom nästa stora Service Pack där man tex kan lägga till exceptions

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nille83
Stäng av det! Orka vista !!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
just det stäng av vista:D

kom back när uppdateringar släppts och man har rätt hårdvara...
Xp forever (nästan iaf)

Om ni inte har något att tillföra tråden så var bara tysta.. ni fyller bara ut den med massa skit.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Varför gnäller folk så in i helvete på vista? Jag tycker det funkar asbra, är snabbt och stabilt. Det är ju faktiskt användaren det är fel på i såna här situationer, UAC gör systemet säkrare men är faktiskt jävligt lätt att stänga av i kontrollpanelen. Det enda jag tycker är negativt med Vista är att det inte finns så många teman som det gör till XP, fast vista är ju relativt nytt... XP har ju ett antal år på nacken

Summa sumarum: Lär er använda operativsystemen istället för att sitta och gnälla om hur dåliga de är...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuxieman
Varför gnäller folk så in i helvete på vista? Jag tycker det funkar asbra, är snabbt och stabilt. Det är ju faktiskt användaren det är fel på i såna här situationer, UAC gör systemet säkrare men är faktiskt jävligt lätt att stänga av i kontrollpanelen. Det enda jag tycker är negativt med Vista är att det inte finns så många teman som det gör till XP, fast vista är ju relativt nytt... XP har ju ett antal år på nacken

Summa sumarum: Lär er använda operativsystemen istället för att sitta och gnälla om hur dåliga de är...

Felet är ju att du bara har 2 val med UAC! på eller av! det är ju otroligt ogenomtänkt av microsoft.

Precis som någon tidigare skrev borde det finnas undantag för vad man vill ha för varningar, annars tappar man ju hela poängen med UAC!
Som det är nu gör ju inte UAC systemet säkrare eftersom de flesta stänger av det!
Grundidén är bra! implementeringen är usel!
När även UAC skriker för helt harmlösa ändringar så tappar ju folk förtroende, de slutar läsa meddelande och klickar bara vidare!

-----------------------------
Summa summarum:
Är inte systemet utvecklat för oss människor i centrum så kan vi helt enkelt inte lära oss dem på ett bra sätt.
Microsoft och du tänker helt fel väg när ni tycker att vi människor ska anpassa oss efter ett dåligt system.

Detta är otroligt elementär teknisk psykologi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellepeters
Felet är ju att du bara har 2 val med UAC! på eller av! det är ju otroligt ogenomtänkt av microsoft.

Precis som någon tidigare skrev borde det finnas undantag för vad man vill ha för varningar, annars tappar man ju hela poängen med UAC!
Som det är nu gör ju inte UAC systemet säkrare eftersom de flesta stänger av det!
Grundidén är bra! implementeringen är usel!
När även UAC skriker för helt harmlösa ändringar så tappar ju folk förtroende, de slutar läsa meddelande och klickar bara vidare!

-----------------------------
Summa summarum:
Är inte systemet utvecklat för oss människor i centrum så kan vi helt enkelt inte lära oss dem på ett bra sätt.
Microsoft och du tänker helt fel väg när ni tycker att vi människor ska anpassa oss efter ett dåligt system.

Detta är otroligt elementär teknisk psykologi.

jag kan inte fatta att folk gnäller på UAC konstant i den ena efter den andra tråden. har haft min igång hela tiden sen jag installerade vista för drygt 9mån sedan. visst ploppade det upp med jämna mellanrum den första tiden, men nu ser jag knappt röken av det. känns som det är avaktiverat men icke då. smidigt och lätt flyter vista på med UAC i det tysta.

Permalänk
Medlem

eftersom man ofta är administratör på burken så kan man lika gärna använda det riktiga admin-kontot (det är dolt)

när man väl använder det så slipper man UAC...men som sagt...dessa popuper avtar efter ett slag...

numera kör jag tripleboot på min laptop

XP || VISTA || UBUNTU

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
eftersom man ofta är administratör på burken så kan man lika gärna använda det riktiga admin-kontot (det är dolt)

när man väl använder det så slipper man UAC...men som sagt...dessa popuper avtar efter ett slag...

numera kör jag tripleboot på min laptop

XP || VISTA || UBUNTU

Hur kommer man åt det (dolda) admin kontot då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Hur kommer man åt det (dolda) admin kontot då?

kör | mmc | Add snapin | local user..|ok | ok| users| markera administrator | högerklick | enable account

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
kör | mmc | Add snapin | local user..|ok | ok| users| markera administrator | högerklick | enable account

Tack så mycket. Jag ska testa det direkt när jag kommer hem

Permalänk
Medlem

Fungerar det som ett extra konto eller är det några speciella funktioner som låses upp? kör den program som administratör hela tiden nu eller?

MVH Wakkie

Permalänk
Medlem

tror många här kan vara intresserad av detta:

http://www.tweak-uac.com/

köra UAC i "silent mode"

Permalänk
Medlem

man kommer även åt kontot genom att köra detta i run...

net user Administrator/active:yes

(måste starta consollen som "vanlig" administratör)

då kommer kontot synas vid inloggning - och vill man ta bort det igen skriver man net user Administrator/active:no istället

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...