Varför är Firefox SÄMST på spara lösenord?

Permalänk
Medlem

Varför är Firefox SÄMST på spara lösenord?

Så länge jag kan minnas har Firefox haft problem med att spara lösenord till webläsaren. Ibland sparas dom, ibland sparas dom aldrig och man måste skriva in dom manuellt fast man bockat för att lösenordet ska sparas på hemsidan.

Jag fattar inte hur det kan pågå än idag och att inte Mozilla har fixat det i någon patch. Är de helt enkelt sämst eller kan dom inte fixa det? Jag fattar inte...

Finns det något sätt att fixa detta så lösenorden verkligen sparas när dom ska sparas?

Jag körde Opera ett tag just för den webbläsaren sparas lösenorden betydligt bättre men jag gillade inte interfacen och Firefox känns både snabbare och bättre så jag bytte tillbaka ändå.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk

Håller med, skandal!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Får man fråga NÄR du testade Opera?
Hör fortfarande folk som säger att dom provat Opera och sedan kommer det fram att dom testat Opera 5 eller något sådant...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Jag har då aldrig råkat ut för att ha problem med lösenord i FF. Jag antar att ni kör senaste versionen av FF? Det enda problemet jag har med FF är att jag inte vet hur man ändrar bilden på mapp-ikonerna i länkfältet, byter man tema så ändras dom ju men jag vill köra standard. ^^

Lycka till med era problem

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuxieman
Jag har då aldrig råkat ut för att ha problem med lösenord i FF. Jag antar att ni kör senaste versionen av FF? Det enda problemet jag har med FF är att jag inte vet hur man ändrar bilden på mapp-ikonerna i länkfältet, byter man tema så ändras dom ju men jag vill köra standard. ^^

Lycka till med era problem

Vilken version kör du? Nån gammal eller?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft några problem med lösenorden. Kör med ett masterpassword bara, och välj spara alla lösenord (Inte bara i webbläsaren) Fast detta är egentligen en fråga som har med designen av själva sidan (Säkerhetsyften) och har alltså inget med webbläsaren att göra. Det finns alltså en anledning till pinkoden till tex. internetbanken inte sparas, trots att du väljer "Kom ihåg lösenord" Men i opera kan man ju alltid vifta med "trollspöet" ... Dock är opera är tok för slött i javascript för mig, men det är en annan historia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuxieman
Jag har då aldrig råkat ut för att ha problem med lösenord i FF. Jag antar att ni kör senaste versionen av FF? Det enda problemet jag har med FF är att jag inte vet hur man ändrar bilden på mapp-ikonerna i länkfältet, byter man tema så ändras dom ju men jag vill köra standard. ^^

Lycka till med era problem

Har aldrig haft problem, kör alltid med den senaste (SV) versionen, så det är nog inte FF som är problemet

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem

Samma här, har inte haft några problem med FF lösenord,funkar kalas bra för mig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Bara en sida som jag kommer på och det är flashback. Lösenordet och användarnamnet är sparat, men jag måste skriva in första bokstaven i mitt användarnamn för att den ska "hitta" det, sen är det bara att trycka på nicket så kommer lösenord upp och jag kan logga in. Skulle dock vilja kunna trycka på "logga in" direkt. Orka trycka i formulär först och knappa in första bokstaven. =/

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Bara en sida som jag kommer på och det är flashback. Lösenordet och användarnamnet är sparat, men jag måste skriva in första bokstaven i mitt användarnamn för att den ska "hitta" det, sen är det bara att trycka på nicket så kommer lösenord upp och jag kan logga in. Skulle dock vilja kunna trycka på "logga in" direkt. Orka trycka i formulär först och knappa in första bokstaven. =/

Dubbelklickar du på användarnamnsfältet så får du upp alla användarnamn som firefox tror att du använder på den sidan. Om du har fler än ett där så blir det så som du beskriver.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft något problem heller med att lösenord inte sparas med FF, det är inte något som att du rensar cookies med t.ex ccleaner som tar bort autoinloggninar och sådant från sidor kanske?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Har för mig att det är någon bugg om man råkar spara flera lösenord eller användarnamn till samma sida lr något sånt. Vet att jag har haft det problemet och löste sig helt om man går in i options/security/show passwords och raderar dom sider man har problem med

Visa signatur

[AMD 64 3200+ @2200] [Gigabyte K8NS Ultra 939] [1Gb Kingston DDR PC 3200] [Leadtech 6800 le @ 16/1,6] [Seasonic S12 430W] [Antec Sonata]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Dubbelklickar du på användarnamnsfältet så får du upp alla användarnamn som firefox tror att du använder på den sidan. Om du har fler än ett där så blir det så som du beskriver.

Ah, det var ju en metod det också. Fast det borde ändå vara så pass enkelt att man bara behöver klicka på "logga in". Lite bättre att dubbelklicka än att hålla in shift och sen trycka första bokstaven. Jag menar, det funkar överallt om man bortser från flashback.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Ah, det var ju en metod det också. Fast det borde ändå vara så pass enkelt att man bara behöver klicka på "logga in". Lite bättre att dubbelklicka än att hålla in shift och sen trycka första bokstaven. Jag menar, det funkar överallt om man bortser från flashback.

Om du fick två användarnamn när du dubbelklickade på användarnamnfältet får du ta bort ett, den kan ju inte gissa "tror han vill använda det här användarnamnet den här gången".

För att ta bort ett namn ur listan:

1. Dubbelklicka på användarnamnsfältet.
2. Flytta markeringen (pil upp och ner) till det användarnamn du vill ta bort.
3. Tryck på delete.

Om detta inte löser ditt problem, pröva ta bort alla namn i den listan, logga in, låt firefox spara dina uppgifter.

Hoppas jag förstod rätt nu.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Är det bara i allmänhet som det strular eller är det i något speciellt sammanhang?

För mig brukar det strula ibland på phpbb-forum, jag tror det beror på någon bugg i phpbb och inte firefox.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Om du fick två användarnamn när du dubbelklickade på användarnamnfältet får du ta bort ett, den kan ju inte gissa "tror han vill använda det här användarnamnet den här gången".

För att ta bort ett namn ur listan:

1. Dubbelklicka på användarnamnsfältet.
2. Flytta markeringen (pil upp och ner) till det användarnamn du vill ta bort.
3. Tryck på delete.

Om detta inte löser ditt problem, pröva ta bort alla namn i den listan, logga in, låt firefox spara dina uppgifter.

Hoppas jag förstod rätt nu.

Nej, jag har bara ett användarnamn där alltid. Har testas massor av gånger, sett till att uppgifterna sparas och så vidare. Måste ändå alltid skriva in första bokstaven i nicket, eller dubbelklicka i fältet. Tack ändå för att du tog dig tid att hjälpa till, men det verkar snarare vara flashback forum för mig (senaste FF och allt). =/

Har för mig att det var ungefär samma problem med Gmail i dess tidigare stadium. Oavsett om jag valde att spara uppgifterna i både Firefox samt bockade för att den skulle komma ihåg användaruppgifterna när jag gick in på gmail.com så var där tomt när jag skulle in. Fast de verkar ha fixat det nu.

EDIT: På helgon.net så går det inte att spara användarnamn/lösenord alls.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

firefox har aldrig krånglat för mig :S Jag hade rensat allt(kakor o sånt) och sen testat igen.. välj kom ihåg mitt lösenord när FIREFOX frågar, inte hemsidan (:

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
firefox har aldrig krånglat för mig :S Jag hade rensat allt(kakor o sånt) och sen testat igen.. välj kom ihåg mitt lösenord när FIREFOX frågar, inte hemsidan (:

Lyckas denna magiska kombination du tipsar om på helgon.net också? I sådana fall ska jag äta upp min hatt och skämmas i en vecka. På vissa sidor fungerar det bara inte. Flashback är en av dem som det fungerar halvdant på (det sparas, MEN man måste dubbelklicka).

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
firefox har aldrig krånglat för mig :S Jag hade rensat allt(kakor o sånt) och sen testat igen.. välj kom ihåg mitt lösenord när FIREFOX frågar, inte hemsidan (:

Jag antar att det är firefox funktion för att spara användaruppgifter som vi diskuterat hela tiden? o:

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

På hattrick.org så har FF stora problem med att spara lösenordet. Där kommer det upp typ 1 gång av 100 alla andra sidor fungerar som de ska vad jag vet. Iexplorer har inga problem med hattrick.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

samma här, stora problem i Hattrick medan det fungerar överlag överrallt annars.

Offtopic: Jonazz vilket lag är ditt?