Permalänk

bildstörningar på Wii

God eftermiddag alla clockers!

Jag har ett problem här va. Köpte en Wii i februari och har allt sedan dess haft problem med störningar i bilden. Körde först med standardkabel på en CRT-TV och nu senare på en LCD-TV med komponentkabel.

Störningarna består i att små vertikala linjer av flimrande pixlar, kanske 10 cm höga, uppenbarar sig på skärmen. De syns mer eller mindre hela tiden. Kan tillägga att störningarna är desamma i alla upplösningar.

Anledningen till att jag inte klagat i butik är att jag beställde den från amazon.de i de bistra tider då Wii inte fanns att få tag på i Sverige inom rimlig framtid.

Har jag sålunda fått tag på ett riktigt måndagsexemplar, eller är det någon som känner till någon lösning på detta?

Ytterst tacksam för svar!

mvh
Linus

Permalänk
Medlem

Är det som små vita "pluppar", eller "streck", eller hur man nu ska säga?

Hur och var står ditt Wii? Det kan vara såkallade artefakter, som ofta uppstår på Wii när GPUn blir överhettat.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

Ja precis, små streck är det. Kanske fem sex stycken utspridda över skärmen. Liksom flimrande, syns inte riktigt mot alla bakgrunder, men det verkar som att de alltid är där.

Konsollen står i sitt ställ med gott om luft runtomkring (en halvmeter till väggen bakom, sen fritt fram runt omkring på alla andra håll). Det känns otippat att den skulle bli för varm tycker jag. Dessutom är störningarna där även när konsollen precis är uppstartad.

Permalänk
Medlem

Är det såhär det ser ut? http://youtube.com/watch?v=bS9--El4EDM

Det kan vara så illa att GPU'n blivit skadad. Har hört att andras Wii har fått detta problemet pga att de bara har haft WiiConnect24 påslaget när konsollen är avstängd. Av nån anledning så kan GPU'n bli överhettad då.
Jag har dock själv aldrig haft problem.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

Det är just EXAKT så det ser ut. Ajajaj, skadad GPU alltså? Fasen...
Jaja, får ringa Bergsala och höra vad de har att säga om saken.

Tack så himla mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Är det som små vita "pluppar", eller "streck", eller hur man nu ska säga?

Hur och var står ditt Wii? Det kan vara såkallade artefakter, som ofta uppstår på Wii när GPUn blir överhettat.

//Gorian

För mig så är de inte streck för mig när jag kan sitta å spela så blir de kostiga små färger som kommer fram va kan de vara för nått ?:S

Visa signatur

Msi K7n2 Delta | 1.7Ghz @ 1.85Ghz | 640 Sdr (133) | Geforce 4 Ti4200 | Maxtor 120Gig 7200rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zack
För mig så är de inte streck för mig när jag kan sitta å spela så blir de kostiga små färger som kommer fram va kan de vara för nått ?:S

Jag fick mängder med röda, gröna pixlar på tvn, har även en polare som fått samma fel.

Skickade in konsolen den 18e oktober och har fortfarande inte fått tillbaka den.
Åt helvete med nintendosupporten!

Visa signatur

Msi p67a-c45 / i5 2500k + Nh-d14 / 2x4096 corsair xms 1.5v / Msi 560 ti oc + Thermalright shaman / Corsair hx 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magixx
Jag fick mängder med röda, gröna pixlar på tvn, har även en polare som fått samma fel.

Skickade in konsolen den 18e oktober och har fortfarande inte fått tillbaka den.
Åt helvete med nintendosupporten!

Ja så där med färgerna har de hänt med mig med. hur kan de har hänt så ? ärde bara för att man har hafft på standby och blivit överhättat?:S

Visa signatur

Msi K7n2 Delta | 1.7Ghz @ 1.85Ghz | 640 Sdr (133) | Geforce 4 Ti4200 | Maxtor 120Gig 7200rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zack
Ja så där med färgerna har de hänt med mig med. hur kan de har hänt så ? ärde bara för att man har hafft på standby och blivit överhättat?:S

Inte en aning

Visa signatur

Msi p67a-c45 / i5 2500k + Nh-d14 / 2x4096 corsair xms 1.5v / Msi 560 ti oc + Thermalright shaman / Corsair hx 650W