22" Widescreen - söker tips

Permalänk
Medlem

22" Widescreen - söker tips

Jag är på jakt efter en ny skärm, 22" Widescreen (DVI). Den ska användas till kodning, glida runt i operativsystemet och film (jag är ingen extrem filmbög, det har jag tv till) - men inte spel (det har jag annan skärm till).
Vad får man för specifikationer för runt 3000 kr idag? Vad bör man satsa på för att få en fin skärm som håller länge?

Vad får man ge för detta?
Upplösning: 1680x1050
Responstid: 8ms
Kontrast: 2500:1
Ljusstyrka: 300cd/m²
Antal färger: 16,7 milj (24bit)
TCO: TCO-03

Permalänk

Samsung 226BW är det som gäller

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Finns inga 22 tummare idag med annat än TN (eller jo de finns men tror inte dem kommit ut på marknaden särskilt brett än). Å andra sidan kanske du inte behöver mer än TN ?
Men iaf, för att få äkta 8-bit som du nu vill ha måste du välja en paneltyp som ex. VA eller IPS. Men om du inte sysslar mycket med seriös bildredigering eller grafik kan du lugnt hålla dig till TN och b.la. den skärmen som minibite3 nämde.
Tror inte de finns en 20 tummare som innehar dessa paneler och håller sig under 3000 kr faktiskt ? Fanns en Viewsonic innan som hade P-MVA men den har tydligen gått upp i pris.
Ska du ha en riktigt långvarig skärm kanske du får lägga ut lite till ifall du vill ha en bättre panelteknologi än TN.
Är dock inte helt säker, finns säkert någon skärm som jag missat.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag på en Acer P223W 22" just nu. Mycket bra skärm för 2790kr. Visst, inte lika bra som min gamla HP f2105, men fortfarande mycket bra och har många olika förprogrammerade inställningar för ljus. Smilies på MSN känns dock lite suddiga i början tills jag ändrade inställningarna lite.

Väldigt prisvärd skärm. Grym till både surfande, film och spelande.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
Själv sitter jag på en Acer P223W 22" just nu. Mycket bra skärm för 2790kr. Visst, inte lika bra som min gamla HP f2105, men fortfarande mycket bra och har många olika förprogrammerade inställningar för ljus. Smilies på MSN känns dock lite suddiga i början tills jag ändrade inställningarna lite.

Väldigt prisvärd skärm. Grym till både surfande, film och spelande.

Jag kan bara bekräfta. Har en P223W på jobbet och den klår min smasung 225BW.
Dessutom är den jäkligt snyggt designad. Enda nackdelen är att den inte har höj/sänk.

Permalänk
Medlem

håller med funkar kalas

Permalänk
Medlem

Eizo S2201 klarar allt utom kontrast på 2500:1 och priset.

får drygt 4000:- får du däremot Eizos höga kvalitet och 5 års garanti
// Honda

Visa signatur

Finns en anledning till att folk betalar lite extra för en Eizo !!

Gigabyte GA-P35-DS3 Rev 2.0 / E8200 @ 3,2Ghz / Arctic Freezer 7 Pro / 4X1Gb Corsair PC6400 4-4-4-12/ Geforce 8400 / 2 X SATA 160Gb / Eizo / Vista 32-bit

Permalänk
Medlem

Hm denna fråga kanske inte är så lätt att svara på men...
I vilken prisklass får man mest skärm för pengarna?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Samsung 226BW är det som gäller

Passa dig för den!
Finns massa olika peneler i och vissa suger... googla lite eller sök på forumet såhittar du mer info.

Kan varmt rekomendera skärmen som finns i min sign.
Trots att den har tn panel är betraktningsvinkeln väldigt bra. Hadde en mirai 22" innan som jag egentligen var hyffsad nöjd med ända tills jag fick tillfälle att prova HPn hemma... jag behöll den!!!

Visa signatur
Permalänk

Som Trigger sa, HP W2207 är bättre än Samsung 226BW pga att samsung har mellan 3-5 olika sorters paneler på den, vissa som suger och vissa som är bra.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem

Köpte en HP W2207H i helgen, är helnöjd!

Snygg som få, jätteklar o fin bild.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trigger
Passa dig för den!
Finns massa olika peneler i och vissa suger... googla lite eller sök på forumet såhittar du mer info.

Har du testat själv?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

HP W2207H har ju bara 60 Hz vid full upplösning. Jag vill ha minst 75.

Permalänk
Medlem

jag själv ska införskaffa mig en 22-tummare och har fastnat lite i datorskärmsträsket.

just nu står det mellan: LG 22" TFT L226WTQ-SF och HP W2207H

LG verkade ju ha problem med firmware om jag förstått detta rätt? Eller är detta nu fixat? (ang ghosting etc)

HP är väl inte antireflexbehandlad och kan vara jobbigt för ögonen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Har du testat själv?

Troligtvis har han inte testat alla olika panelerna i 226BW, har du gjort det själv?

Permalänk
Medlem

det är ofta bättre för ögonen när de inte är antireflexbehandlade, om du inte istte rpå kontor med jäklans massa ljuskällor. med antireflex så får du effekten sparkling som de kallar det, rekomenderas starkt att kolla in det i butik om man gillar det eller inte, olika skärmar har olika sorters behandling också.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
det är ofta bättre för ögonen när de inte är antireflexbehandlade, om du inte istte rpå kontor med jäklans massa ljuskällor. med antireflex så får du effekten sparkling som de kallar det, rekomenderas starkt att kolla in det i butik om man gillar det eller inte, olika skärmar har olika sorters behandling också.

tackar så mkt för svaret, får nog kika in det där då man är i butik. Känns som det är så jäkla mycket att försöka sätta sig in i då man försöker göra ett bra val.

HP W2207H låter det nog mest åt då, använder mest skärmen för film, q3, wow och surfning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin

Som jag upplevt det är det bättre för ögonen när skärmen är antireflexbehandlad, glossy (detsamma som icke antireflexbehandlad antar jag) blir väldigt skarpt och ljust och jag tycker det anstränger ögonen mer.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk

rekommenderar Asus VW222U igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizor
rekommenderar Asus VW222U igen.

har inte läst så mycket om den skärmen här på forumet, jag själv hade tänkt att gå över från crt till tft nu...har spelat en sjukt massa snabba fps (mest q1 o q3) så man vill ju ha en som svarar snabbt oxo då man känner för att gibba loss

kort sagt, hur känner du att den är i fps-spel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Som jag upplevt det är det bättre för ögonen när skärmen är antireflexbehandlad, glossy (detsamma som icke antireflexbehandlad antar jag) blir väldigt skarpt och ljust och jag tycker det anstränger ögonen mer.

problemet för mig med för mkt reflexbehandling är att jag knappt kan kolla på skärmen ett längre tag utan att få ont i ögonen pågrund av flimret, men det finns skärmar som har en bra balans när det gäller antireflexskyddet, gäller bara att hitta dem, t.ex. apple's cinema displays är hemska, enligt mig så är flimret på dem mkt allvarligt. men har även kolalt på t.ex. nec's proffsskärmar och där är det ett lugnare flimemr som går att uhärda, det är ok. Gillar inte glossy heller, men en helt matt yta tycker jag är bäst(ja eller så nära matt man kan få), då glossy gör konstiga färger etc. det håller jag med om, glossy är bara konstig bild oftast, för konstiga gamma värden.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Asus VW222U verkar vara grymt schysst:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=79440&traff=1

Vad finns det att klaga på?

Permalänk
Medlem

Jag måste faktiskt säga att VW222U verkar hur bra som helst, och går endast på ~2700 kr med frakt från DB, ska fundera om jag ska beställa ett sånt.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Hej.
Tycker att du ska kolla på Eizo´s 22"
Den är fabrikskalibrerad och om man sänker ljusstyrkan på den så är den väldigt behaglig.
Den har även en brightregulator som justerar skärmens ljusstyrka efter rumsbelysningen.

Den kostar lite mer men väl värd att titta närmare på.

//Honda

Visa signatur

Finns en anledning till att folk betalar lite extra för en Eizo !!

Gigabyte GA-P35-DS3 Rev 2.0 / E8200 @ 3,2Ghz / Arctic Freezer 7 Pro / 4X1Gb Corsair PC6400 4-4-4-12/ Geforce 8400 / 2 X SATA 160Gb / Eizo / Vista 32-bit

Permalänk

hur står sig asus vw222u mot hp w2207, nån som jämfört?
vad är det för garantier på asus och hp?

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem

Hm jag skulle föredra om skärmen har ungefär samma höjd som min 19-tummare. Vad brukar gälla för widescreen, vilka skärmar har de samma höjd som generellt sett?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja påstå att HP's w2207h är den bästa under 4000 kr ( det segment dom flesta handlar i ), har själv efter mycket testande och läsande bestämmt mig för en sådan !

Visa signatur

Intel Core 2 QUAD Q6600 | Asus Maximus Formula iX38 | 4 GB Crucial DDR2 BallistiX PC8500 | Corsair HX Series Modular Power Supply 620W | Thermalright Ultra-120 eXtreme + 2 x Silverstone FM121 x2 | Western Digital Raptor 150 GB | Western Digital Raptor 36 GB | Western Digital Caviar XL 500 GB x 4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av om3ga
Hm jag skulle föredra om skärmen har ungefär samma höjd som min 19-tummare. Vad brukar gälla för widescreen, vilka skärmar har de samma höjd som generellt sett?

22 wide har samma höjd ungefär som en vanlig 19.
19 wide som en 17.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Hm har kollat upp ett par skärmar nu... dessa funderar jag på:
* VW222U (ASUS, http://www.webhallen.com/prod.php?id=79440)
* L226WTQ-PF (LG, http://www.webhallen.com/prod.php?id=82495)
* W2207H (HP, http://www.webhallen.com/prod.php?id=80725)

Dessa fördelar hittar jag, vill gärna att andra pekar ut fler fördelar, samt nackdelar:
* VW222U - väldigt billig, fräsch design, okej kontrast
* L226WTQ-PF - grym kontrast, fräsch design, bra pris
* W2207H - ??? vad gör den så bra för 500 kr dyrare än de andra 2?

Alla 3 är TN... vad får man betala om man går över till en bättre panel?
Vad menar de egentligen när de säger att "skärmen är optimiserad för Windows Vista"?