Permalänk

HHar funderingar över att byta ut min krånglade stationära dator med en Znote 6224W.

Konfigurationen som jag funderar är (utöver standardkonfigurationen):

1,66ghz processor
2048mb ram

Detta ska ersätta min stationära dator:

7800GTX
2Gb ram
2x160gb HDD 7200 RPM (raid-0)
Pentium D 3,2ghz

Hur står är prestanda skillnaden? Spelar nu, t.ex WoW med alla inställningar på max med 1920 x 1200 upplösning. Kommer den bärbara klara av det om jag nu kopplar den till en extern skärm?

Permalänk
Medlem

Ja, det där energisparläget har jag också lurat mig ibland.
Helt plötsligt suger datorn när man ska spela och ens ping i spelen blir skyhög..
Dock brukar jag slå på det när jag ska jobba eftersom datorn blir svalare och använder inte fläkten så mycket då.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Ja just det Zerom. Garantin försvinner ju när man överklockar.

MEN, om man underklockar då? DVS. stryper prestandan för längre batteritid och tystare dator. Då syftar jag på processorn och grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Dessutom.. överklocka när grafikkortet ligger på 100+ vid krävande spel? .. låter inte så klokt

Edit F.Ö tror jag inte du får underklocka heller.. eller gör vad du vill så länge dom inte kan härleda att felet uppstått av att du underklockat eller överklockat.. hur nu dom ska se att du gjort det.. då datorn har värdelös kylning så det vore inte förvånande

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Dessutom.. överklocka när grafikkortet ligger på 100+ vid krävande spel? .. låter inte så klokt

Edit F.Ö tror jag inte du får underklocka heller.. eller gör vad du vill så länge dom inte kan härleda att felet uppstått av att du underklockat eller överklockat.. hur nu dom ska se att du gjort det.. då datorn har värdelös kylning så det vore inte förvånande

Bra kylning med tanke på storleken eller hur?.

Men jag tänkte, för att grafikkortet underklockar ju sig självt automatiskt, den har olika Low-Power lägen etc. och man kan ju låsa dem med drivrutinerna så det körs på Low-Power hela tiden.

Permalänk

Det är ok att klocka kortet, men se till att inte bränna något. Fick detta svar av Zepto när jag frågade häromdagen:

Citat:

Om datorn kommer in med t.ex. uppbränt grafikkort, och vi kan se att grafikkortet är klockat, så gäller ingen garanti.

Däremot så är det inte så att hela garantin på datorn uteblir i det ögonblick som du klockar upp eller ner klockfrekvensen på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Har gått och tänkt ett tag nu på att införskaffa mig en bärbar dator, då min stationära 5 år gamla lilla burk går på knäna nu för tiden efter diverse strul. Har framförallt kollat på Zeptos 6224 hos Zeptoexperten.se, med inklusive tilläggen 120 gb 7200rpm och 4 gb ram. Med detta så går det hela på cirkus 11500 kr. Nu när jag kollade lite noggrannare på listan så fick jag ögonen på "Add-ins/Extrakort till din bärbara dator", något som skulle gå på 355 kr till. Frågan är då om det är värt de extra slantarna, eller märks ingen direkt skillnad med eller utan kortet? Något annat jag även tänkt på är om det är någon större kvalitétsskillnad mellan Zeptos egna trådlösa nätverk och Intels? Om det är något jag borde lägga de ovan nämnda slantarna på istället?

Visa signatur

Intel 9700K // EVGA RTX 2080 XC // Corsair LPX 16GB 3200MHz // Samsung 860 EVO 500GB // GIGABYTE Z390M // Corsair RM750X // Noctua NH-U12S // Asus 27" ROG PG278QR // Logitech G Pro // Ducky One 2 TKL

Permalänk
Medlem

Det inbyggda trådlösa nätverkskortet i 6224w är riktigt bra (och också fått mycket bra omdömen i rescensioner).
Har jämfört med mina polares externa wlan-kort som de sätter in.
När de fick mycket dålig signalstyrka stod min på utmärkt/mycket bra.
Något extra utöver detta har jag svårt att se att det skulle vara nödvändigt.

Visa signatur

Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Problem med bluethooth, den hittar den inte, installerade drivers osv, spelar ingen roll.. konstigt.. Känns nästan som om zepto glömde att sätta i den i datorn? <.<

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arcifer
Problem med bluethooth, den hittar den inte, installerade drivers osv, spelar ingen roll.. konstigt.. Känns nästan som om zepto glömde att sätta i den i datorn? <.<

Provat trycka FN + F10?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Provat trycka FN + F10?

nu började det hända saker tror jag, ... eller tydligen inte, står att jag ska koppla in bluetooth enheten O_O.

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem

Alltså, finns det några vettiga drivrutiner alls till grafikkortet ?
Jag börjar nu bli förbannat trött på att spelen kraschar med ca 15 minuters mellanrum (och det står nåt i stilen att bildskärmsdrivrutinen har slutat att svara bla bla)
Sista gången jag kör med ett Nvidiakort om detta är typiskt för dessa kort. Prestandan är bra när den fungerar, men det viktigaste av allt är ju att det fungerar.

Finns det verkligen inte någon välfungerade drivrutin ?
Har prövat andra, men då kraschade det med ännu tätare mellanrum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Jag börjar nu bli förbannat trött på att spelen kraschar med ca 15 minuters mellanrum (och det står nåt i stilen att bildskärmsdrivrutinen har slutat att svara bla bla)
Sista gången jag kör med ett Nvidiakort om detta är typiskt för dessa kort. Prestandan är bra när den fungerar, men det viktigaste av allt är ju att det fungerar.

Provat den som Zepto har på sin ftp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Tyvärr finns det bara riktigt stabila till XP, Vista däremot ser det inte ljust ut för. Testat de senaste från Laptopvideo2go? Eller bara någon random sådär?

http://www.laptopvideo2go.com/
http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=16291

Dessa ska jag testa, Sony's senaste drivrutiner (högst upp) ser intressanta ut, de stöder 8600m GT.
http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=16282

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat zeptos senaste drivrutiner på deras hemsida än.
Ska ladda ner dem och testa.

Ska också testa de där Sony drivrutinerna.
Förresten, Str8forthakill, måste man flytta någon fil som förut, eller är det bara att klicka "setup" ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ska också testa de där Sony drivrutinerna.
Förresten, Str8forthakill, måste man flytta någon fil som förut, eller är det bara att klicka "setup" ?

jag tror inte det. jag ska testa dem också när jag är hemma igen på måndag.

Permalänk
Medlem

Helt sanslöst. Laddade hem de drivers som fanns på zeptos hemsida.
De var de värsta jag någonsin provat. Jag testade att spela team fortress 2.
Varje gång tog det 10-15 sekunder innan allt frös och bildskärmsdrivrutinen slutade svara...
50 poäng mindre i 3Dmark06 gav den också...

De där från Sony gick förresten inte att installera utan vidare. Man måste fixa med någon fil.

Suuuuuck. Jag får gå tillbaka till den gamla drivrutinen som funkat bäst hittils. Då brukar man ibland kunna spela tom upp till en halvtimma innan det hänger sig..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Helt sanslöst. Laddade hem de drivers som fanns på zeptos hemsida.
De var de värsta jag någonsin provat. Jag testade att spela team fortress 2.
Varje gång tog det 10-15 sekunder innan allt frös och bildskärmsdrivrutinen slutade svara...
50 poäng mindre i 3Dmark06 gav den också...

De där från Sony gick förresten inte att installera utan vidare. Man måste fixa med någon fil.

Suuuuuck. Jag får gå tillbaka till den gamla drivrutinen som funkat bäst hittils. Då brukar man ibland kunna spela tom upp till en halvtimma innan det hänger sig..

Det låter som att någonting annat är fel eftersom ingen annan har samma problem som du. Sugen på att omformatera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Det låter som att någonting annat är fel eftersom ingen annan har samma problem som du. Sugen på att omformatera?

Nja, det är jag inte så sugen på...
Det verkar vara just i Team fortress 2 som det håller på att larva sig.
Annars funkar ju datorn bra och det flyter på jättebra i TF2 också tills det fryser.
Någon annan som kör TF2 med Vista 32 bit på sin zeto 6224w ?
Vore bra att se om det enbart är min dator som buggar på just denna kombination..
Kanske är det nån grafikinställning som kan ändras så att det slutar bugga sig ?

Hursomhelst, min förra drivrutin (den förut sk. "bioshockdrivern") verkar vara den som är stabilast. Ibland kan man köra kanske en timma innan det buggar sig. Återgick till den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Bra kylning med tanke på storleken eller hur?.

Men jag tänkte, för att grafikkortet underklockar ju sig självt automatiskt, den har olika Low-Power lägen etc. och man kan ju låsa dem med drivrutinerna så det körs på Low-Power hela tiden.

Nää det är ju inte det..

Blir den för varm så skiter man helt enkelt i hela konceptet med en 14" och gör den lite större.. hade ju kanske räckt med att göra den lite tjockare för att klämma in en större kylfläns.. Men det ska väl vara så billigt som möjligt

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Sitter på en 6224W nu, riktigt fin... dock så har den små udda prestanda fel till och från. Allt kan tlx flyta hur bra som helst i..ja, mellan 15min till 4h sen helt plötsligt så går fps´n ner till 5 ifrån 30 i tlx gears of wars ( high på allt med små fulmodningar i CFG filerna ).
Kan ju bero på att vista detikerar 1.2gb ram till grafikkortet, isåfall hur stänger man av / minskar det?

Även kan man klocka cpu´n på Znotarna? Har fifflat som satan i bios och letat och letat men utan lycka. Känns smått onödigt att en ( 1 ) månad efter inköp att man ska behöva lägga ut 2-3000kr för en 2-2.4ghz S479 (har lite jobbigt med spel som har intensiv / krävande fysik ) =//

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk
Medlem

Hur fungerar 6224W med crysis? Funderar på att beställa en här i dagarna - verkar som en trevlig laptop

Visa signatur

You couldn´t come on time even if you jerked off in front of clocks

Permalänk
Medlem

Ja fan jag är också så jäkla sugen på den! Men alla värmeproblem oroar mig. Min kompis har en 3415w och vi installerade CoD4 igår. Han kör nästan allt på högsta inställningen och det flöt på som fan! Vi satt o spelade ca 30 min och tempen på cpu och gpu gick bara upp 20grader. Från 50 till 70 och höll sig där..

Jag mailade Zeptoexperten och frågade om man kunde slänga in ett grafikkort i en 3215w som går för 6800kr för denna setup:

Intel® Santa Rosa/Centrino™ Duo III
15,4" WXGA Crystal Clear skärm 1280x800
Intel® GMA X3100
Intel® Core™ 2 Duo 2.0 GHz T7250
2gb DDRII dual channel (667
80gb 5400
1 x VGA utgång
100 Mbit nätverk, 56K modem, inbyggd mic
355mm x 257mm x 35.2mm 2,8 kg m/bat
OCH ett 9cells batteri

Visa signatur

Inspiron 1520: T7250 2.0- 2048ddr2- 250gb 5400- 8600m GT - Home premium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faX
Ja fan jag är också så jäkla sugen på den! Men alla värmeproblem oroar mig. Min kompis har en 3415w och vi installerade CoD4 igår. Han kör nästan allt på högsta inställningen och det flöt på som fan! Vi satt o spelade ca 30 min och tempen på cpu och gpu gick bara upp 20grader. Från 50 till 70 och höll sig där..

Jag mailade Zeptoexperten och frågade om man kunde slänga in ett grafikkort i en 3215w som går för 6800kr för denna setup:

Intel® Santa Rosa/Centrino™ Duo III
15,4" WXGA Crystal Clear skärm 1280x800
Intel® GMA X3100
Intel® Core™ 2 Duo 2.0 GHz T7250
2gb DDRII dual channel (667
80gb 5400
1 x VGA utgång
100 Mbit nätverk, 56K modem, inbyggd mic
355mm x 257mm x 35.2mm 2,8 kg m/bat
OCH ett 9cells batteri

En 3215W med grafikkort = 3415W ju

Permalänk
Medlem

Ja men den är ju så mycket dyrare av någon konstig anledning med sämre specs, så man får väl vänta och se vad dom säger.. Kan återkomma ang. det sen
Blir snart en TravelMate 7520G-402G16 ändå :@

Edit: Det blev nyss en Dell inspiron 1520:

Intel Core 2 Duo T7250 2,00 GHz, 2 MB , 800 MHz
2048 MB 667MHz DDR2
8600M GT 256 MB DDR2
250 GB 5 400rpm SATA
9-cells batteri
15,4"WXGA 1280x800 TrueLife
Windows Vista Home Premium(äkta)

Kan inte säga att jag är missnöjd ialla fall.. Fick över 2000 i rabatt i samband med erbjudanden från sidan plus student och kupongerbjudanden, så priset slutade vid ca 9000kr..Hade egentligen velat ha 6224W men storleken och prestandan går inte ihop, man undrar hur lång livslängden blir på dom.

Visa signatur

Inspiron 1520: T7250 2.0- 2048ddr2- 250gb 5400- 8600m GT - Home premium

Permalänk

Jag har problem med att allting flyter perfekt i spel, sen så börjar grafiken att "vagga" fram, typ, långsamt -> snabbt -> långsamt - > snabbt. osv..

Har provat alla de senaste drivrutinerna, men om jag förstått det rätt så behöver man ha WHQL certifikat för att kunna överklocka eller ändra inställningar?

Visa signatur

Laptop: HP ENVY 13 (2017), I5-7200U, INTEL HD GRAPHICS 620
Desktop: DIY Gigabyte Z170-HD3, Core i5-6600K, Nvidia 1080 Ti
<3 Hackingtosh!

Permalänk
Medlem

Hmm en del frågor och en del svar finns redan.

Ang. bluetooth så ska jag lägga till lite.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Är det någon annan än jag som funderat över detta på Zeptos beställningssida?

Spara kr. 3935 inkl. moms (901008) [ -3.298,75 kr ]

Hur kan man spara 3935 inkl. moms om det bara dras av 3299 (värde taget med moms inräknat, 2639 utan moms)?

Visa signatur

Core 2 Duo @ 2,13GHz, 2048mb DDRII, GeForce 8800 GTS 640mb, Creative X-Fi Gamer

Permalänk
Medlem

Kommer Zepto ha 8800m GTX i sina laptops ? Är det inom en snar framtid :)?

Visa signatur

You couldn´t come on time even if you jerked off in front of clocks

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheBoyLo
Kommer Zepto ha 8800m GTX i sina laptops ? Är det inom en snar framtid :)?

F: Kan man byta ut sitt grafikkort i sin Zepto? tänkte tills när 8800M gtx kommer
S: Nope, ingen av modellerna går det att byta grafikkort på. Nya modeller dröjer till Mars/April tidigast.

Visa signatur

Core 2 Duo @ 2,13GHz, 2048mb DDRII, GeForce 8800 GTS 640mb, Creative X-Fi Gamer