Permalänk
Medlem

BIOS problem och lite frågor...

Hej

Fick förra veckan hem systemet i min sig och tänkte idag försöka mig på att klocka lite. Kort sagt så har det inte alls gått bra... Har läst trådar, sökt på poster angående både moderkort och processor, men hittar inte svaren på ett par saker.

Kör Windows XP, har Orthos, CPU-Z och Everest för att testa clockarna. Problemet är bara att jag väldigt sällan ens kommer så långt.

(Om jag glömmer att ange viktiga värden för att ni ska kunna dra slutsater så säg till, första gången jag pysslar med det här)

Började med att testa att dra den till 3.2ghz efter att ha sett en snabb rekomendation här på forumet.

Ram: 1:1
Multipel: 8
FBUS: 400
vCore: 1.325
VDIMM: 2.1

Ingenting... BIOS drar inte ens igång (får iaf ingen bild). Bootar om och då ställer den om sig i någon form av "felsäkert" läge så jag iaf kan gå in och ändra i BIOS.

Testar olika vCores, höjer NB och SB volten, kör RAM i Unlinked och linked ingenting funkar.

Ibland hänger den sig till och med mitt i BIOS-uppstarten. Efter mycket testande upptäckte jag att om jag då stänger av, och låter datorn "vila" i nån minut så blir den iaf stabil nog att jag snabbt som ögat kan gå in i BIOS, ställa in auto-inställningar så jag iaf kan boota upp och sen lugnt gå in i BIOS igen.

RAMet var från början ställt att köra 5-5-5-17 eller nått, ändrar om till 4-4-4-12 som det ska kunna köra och det funkar utmärkt att köra i 800Mhz (oklockat).

Sänker till FBUS: 375... (3.0ghz). Får nu datorn att starta. Orthos funkar bra, tempsen ser helt okej ut (runt 52 grader i full load) men sen kommer blåskärm när jag testar att köra 3dmark06...

Återigen, experimenterar med att höja vCore (går väl som högst till 1.45), linka och unlinka RAMen, men inget får den stabil.

Nu kör jag Unlinked RAM (2,1v 800Mhz, 4-4-4-12), FBUS: 300 (woho, makalösa 2.7Ghz...), vCore: Auto. och nu äntligen är den stabil. Men det känns ju som ett skämt att clocka 0.3ghz...

Höjer jag ens FBUSen till 325 så börjar BIOS låsa sig under starten och tvingar mig att vila innan jag kan gå in och resetta. (När den låser sig i mitten av BIOS-start slår alltså INTE det felsäkra läget till)

Av det jag läst har jag förstått att det som i de flesta fall borde göra att den inte startar, eller blåscreenar, är att vCoren är för låg. Men 1.45 kan väl ändå inte vara för lågt för att köra en Q6600 i runt 3ghz?!

Frågor då...

1. När den bara totalt vägrar att starta, vad är då felet?

2. När den hänger sig under BIOS-starten och den måste "vila" för att ens kunna SNABBT gå in i BIOS och ändra, då känns det ju logiskt som nått är överhettat och måste kylas ned, men vad blir varmt så snabbt?

3. Varför känns det som att den verkligen inte vill bli stabil hur mycket jag än försöker?

Tips, tricks eller vad som helst mottages tacksamt.

Är det något uppenbart jag missar eller helt har glömt?

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem

Hur mycket volt får CPU FSB i bios då när du klockar?
Den vill nog också ha lite högre spänning när du klockar processorn, min står på 1,5volt den. Läs litet i denna roliga manual:

http://www.nvidia.com/docs/CP/45121/nforce_680i_sli_overclock...

Sidan 21 ger några tips

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Körde upp vCore till 1.5volt. Enligt BIOS får den då 1.45v. Borde inte detta vara MER än nog för att dra upp processorn till iaf 3ghz?

Test1:

RAM Unlinked
Multiplier 8
FSB: 400

Förväntat resultat: 3200ghz

Resultat: Datorn startar inte... Bootar om, BIOS går in i sitt felsäkra läge och sen resettar jag allt.

Test2:

RAM Unlinked
Multiplier: 9
FSB: 325

Förväntat resultat: 2925ghz...

Resultat: BIOS hänger sig under startupen... Måste stänga av 1 minut, sen snabbt in i BIOS och klocka ner igen.

Kan någon förklara varför datorn vägrar starta? Jag har läst guiderna, men det känns ju som att mitt system inte pallar någonting alls vilket verkar väldigt märkligt...

Uppdaterade även BIOS till senaste releasen (inte beta), revision 1205 då jag hört att det kan vara ett problem. MEN, ingenting, precis likadant som förut. Går inte att få upp den över 2.7ghz.

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Vila i frid

Klocka enligt sticky-tråden så _vet_ du vad det är som knasar. Gör inte allt på en gång utan ett steg i taget. Det TAR tid att klocka i början. Räkna med att få sitta en eller två veckor och fnula för att få ut max. Framförallt, se till att ställa in minnestajming manuellt så att du inte får pc5300 istället för pc6400 då du ställer 1:1.

Permalänk
Medlem

Okej, men jag skulle vilja förstå vad som inte funkar här eftersom jag verkligen försöker lära mig.

Om nu:

Divider:1:1
Timing: 5-5-5-18 (står att man ska ställa ner när man testar processorn)
vCore: 1.35
Multipel: 9
FSB: 300

Är helt stabilt... 2.7ghz, inga problem. Bra temps (runt 40 grader i full load), inga fel i Orthos, ingenting.

Då säger guiden att jag ska öka FSB lite.

Om jag nu ökar FSB med så lite som 25mhz så hänger sig datorn plötsligt under boot.

Försöker öka vCore till 1.4... Datorn hänger sig under boot... Försöker med lite mer vCore, datorn hänger sig under boot.

Då har jag till punkt och pricka följt guiden, eller?

Missar jag nånting? Klarar inte mitt mobo/processor mer än en FSB på 300? Kan det vara så kasst?

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warpony
Då har jag till punkt och pricka följt guiden, eller?

Missar jag nånting?

Vad står vNB/MCH, vSB/ICH och vFSB/VTT inställt till? Spänningarna som rekommenderas enligt klockar-guiden eller till något annat? Låst PCI-E?

Permalänk
Medlem

Vad jag ser så rekomenderar guiden som är stickad ingen exakt NB och SB volt (bara hintar att man kan behöva ge NB extra ström med en FSB på över 400). Har dock läst andra guider och har därför kört:

vNB: Har testat auto, även 1.4v
vSB: Har testat auto, även 1.6v

Har inte ändrat CPU VTT alls, den har stått på auto sen början. Läst nu att den bör köras på 1.55v för stabila clocks, kan det vara denna som gjort att min dator inte bootar?

PCI-E för de tre portarna är låst till 101Mhz.

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem

Altså, de kan vara så att ditt mobo har "buggar", precis som mitt P5W Deluxe hade.. Ja kom tex. inte över FSB 370.. Kommer inte ihåg vare va som satte stopp, men testa med att stänga av alla onödiga portar som du inte använder så som firewire etc. Har för mig att de va ngt sådant..

Sök sedan efter ett forum där man diskuterar ditt mobo, dess problem osv. Det var så ja hittade mitt/mina problem..

www.googleisurfriend.com

Permalänk
Medlem

Va tvungen att trixa en del med BIOS för att få den att alls klocka. Har nu hittat en revision som verkar någorlunda stabil och iaf låter mig boota upp mestadels. (Kan fortfarande inte köra nån FSB på över 400Mhz utan att den flippar).

Sitter just nu på 3.24ghz och försöker få den helt stabil.

På 3.3 kunde jag köra Orthos till tiden tog slut, men började få BSOD och critical errors i 3DMark06 och var uppe i en vCore på 1.52 (med temps runt 61 vilket kändes väl högt för att bara va uppe i 3.3)... Så drog ned den lite och är just nu på FSB:360, multipel:9 på vCore 1.4 och kör Prime95. Får se när jag kommer hem från jobbet om det är stabilt

Största problemet verkar väl vara att P5N32-E är ett riktigt jävla dåligt kort att klocka quads på... Börjar gravt ångra mitt beslut att ta en Q6600 över en E6850. Men men, man lär sig nått iaf genom att tvingas pilla

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢