Problem att köra photoshop på ny bärbar med vista?

Permalänk

Problem att köra photoshop på ny bärbar med vista?

Har nyligen köpt en ny bärbar, HP DV2699 med Vista Premium på.
Problemet är att photoshop går så segt, att öppna en bild på 1 MB tar typ 30-40 s. Går snabbare på min gamla P3:a med 384 MB ram och XP pro.
Någon som har några ideér vad detta kan bero på?

Har testat både photoshop CS och Elements 6, samma på bägge. Är det Vista som suger så mycket eller vad? Har disablat allt krims-krams i vista och minsta på alla effekter, har 2 GB ram och ligger på runt 40% minnesanvändning, ser inte att processorlasten går upp något när den står och tuggar och skall öppna bilden heller. Eller är det grafikkortet det hänger på? Men vanlig bildredigering kräver väl inget värstingkort direkt?

Har testat på min jobb-labtop också med liknande spec, fast sämre grafikkort i den, inbyggt intelkort mot Geforce 8400M i nya HP:n. Enda skillnaden är att den kör jag XP pro på och där flyter det på fint.

Permalänk

Du kan väl köra en diskrensing, fragment, eller nåt liknande. Har aldrig tagit så lång tid för mig. Vilken version är det och är den laglig?

Visa signatur

Acer Aspire: WinXPHomeSP3 | iMac DV SE: Mac OS X Tiger 10.4.11

Permalänk
Testpilot

Är i princip bara CS3 som funkar bra under Vista tyvärr.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Så det är Vista det beror på och inte datorn i sig? Kanske får lägga in XP då istället om man vill använda photoshop mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Är i princip bara CS3 som funkar bra under Vista tyvärr.

jag kör "gamla" CS2 på mitt ultimate problemfritt och snabbt.

Permalänk
Medlem

CS2 och CS3 skall fungera på Vista utan större problem, vad jag har hört. Har ingen egen erfarenhet.

Att det går så mycket segare på din nya bärbara kan ha att göra med Vista, men även en kombo av att minnet och hårddisken är något långsamma (typ PC3100 och 5400 rpm eller dylikt).

Men det låter mer som ett problem i din mjukvara, med tnake på att datorn faktist är ny och har relativt goda specifikationer.

Grafikkortet hjälper inte många meter, det är mest CPU:n samt RAM:et det hänger på när det kommer till PS.

Själv kör jag CS2 på en P4:a, 500 MB RAM, 5400 rpm:are och integrerad grafik. Funkar, inte mer. Tar 10-20 sek att öppna en 6 MB psd

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Så lång tid för en så liten fil = något som är fel i datorn
Minnet lutar det åt ifrån min sida
Om något chip på minnena är defekta men inte sönder kan minneskrävande program bli otroligt sega.
Fick samma problem för några år sedan
Själv öppnar jag en fil på 1-5mb på några få sekunder
Har nyss bytt lite dataprylar men inte till det senaste
Ska uppdatera min spec nu

Visa signatur

CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination

Permalänk

Har äntligen hittat problemet! Problemet var att jag hade en nätverksskrivare mappad som min standardskrivare, efter en del sökande på nätet hittade jag detta och nu flyter photoshop på hur fint som helst!
Verkar vara ett känt problem med Vista och photoshop.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Är i princip bara CS3 som funkar bra under Vista tyvärr.

Nja det tror jag inte jag sitter med en gammal 7.0 och den fungerar utmärkt med mitt Vista Home Premium 64bit.