Permalänk
Medlem

Hjälp med att välja Fiber Bredband

Då var det entligen dags att få Bredband efter ett antal års väntan!(då vill man ju få ett bra bredband direkt)

Kommer ju nästan bara använda bredbandet till Spel som kräver att det inte krånglar. De leverantörerna jag har att välja på finns nedan och jag har ej någon erfarenhet av samtliga!

Bahnhofs
Adamo
Bredband2
RixPORT80
Abc Bredband
Jacket (Ipbolaget)

Priset spelar inte så stor roll för tycker jag för det är nästan samma priser på samtliga leverantörer.

Mvh Niklas!

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp med att välja Fiber Bredband

Citat:

Ursprungligen inskrivet av niik3
Då var det entligen dags att få Bredband efter ett antal års väntan!(då vill man ju få ett bra bredband direkt)

Kommer ju nästan bara använda bredbandet till Spel som kräver att det inte krånglar. De leverantörerna jag har att välja på finns nedan och jag har ej någon erfarenhet av samtliga!

Bahnhofs
Adamo
Bredband2
RixPORT80
Abc Bredband
Jacket (Ipbolaget)

Priset spelar inte så stor roll för tycker jag för det är nästan samma priser på samtliga leverantörer.

Mvh Niklas!

Bahnhof, Bredband2 och RixPort80 har jag haft och har inte haft något vidare strul med någon av dem.

Ett skumt problem nu bara men det verkar som att det är nätägaren(Opennet) som har gjort något fel.

Permalänk
Medlem

bredband2, bahnhof eller rixport80. Vilken av dem spelar inte så stor roll

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Adamo är också bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Okej, de har ju bara 1 månads upsägningstid också så inga större problem om de felar!..

Fast jag märkte att ja bara kunde ha max 10mbit trodde fiber som fiber hade förväntat mig 100

Permalänk
Medlem

Bredband 2 har usel support.. annars funkar det bra.

Bredbands 2 support funkar så här.
*vänta 15 minuter*
Hej heeeej! välkommen till bb2 suppilisupp.
- tjopp, mitt internet e paj
Okej, jag har lagt in det till en tekniker som hör av sig snart
-ummm okej.. jag har provat att förnya ip bytt kablar osv...
*avbryter* Ja jag har skickat det till en tekniker Tack hej!
*click*

2 dagar senare kommer en tekniker ringa upp dig och felsöka.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

okej men känns lika osäker fortfarande ingen annan som har erfarenheter av dessa leverantörer?

Permalänk

Jag har Bahnhof i Halmstad och är verkligen inte nöjd. Riktigt sunkig uppströmshastighet på dag/kvällstid. Ner mot 2-3Mbit/s av mina 30. Bredband2 har jag hört mkt gott om (iaf av folk här i halmstad)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bananflugan
Jag har Bahnhof i Halmstad och är verkligen inte nöjd. Riktigt sunkig uppströmshastighet på dag/kvällstid. Ner mot 2-3Mbit/s av mina 30. Bredband2 har jag hört mkt gott om (iaf av folk här i halmstad)

Jasså hade funderat på bahnhof eller Adamo här uppe i Varberg kommer att få 10/10 mb/s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niik3
Jasså hade funderat på bahnhof eller Adamo här uppe i Varberg kommer att få 10/10 mb/s

Trevligt med en Varbergare till:) , samma sits här, funderar också på vilken man ska välja.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmonizer
Trevligt med en Varbergare till:) , samma sits här, funderar också på vilken man ska välja.

jarrå vilket är du inne på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niik3
jarrå vilket är du inne på?

Vet inte, står nog mellan bahnhof och bredband2 tror jag.
Får ju gå på vad andra säger då man inte har någon erfarenhet själv
av dem. Trodde också att det var en 100lina först, lite besviken blev man
ju på 10/10 men då är det ju garanterat. Ligger på Glocalnets 24mbit idag
och där har pendlar jag mellan 8-10mbit som bäst.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

Nja, "garanterat" är det ju aldrig utan du får "upp till". Däremot får du ju 10 Mbit upstream vilket du inte får med ADSL.

10 Mbit-linorna brukar dock sällan vara överbelastade så där bör man få ut 9+ Mbit.

Permalänk

Niik3: Har du bestämt dig ännu vilket det blir?
har beslutsångest själv:P Bredband2 kostar ju bara 84 spänn i månaden,
billigt kanske finns en hake undrar jag då.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

Bredband2 har ju halvapriset i 3 månader bara!...
jag valde AbcBredband rätt kass support måste jag säga beställde förra tisdagen över internet sen igår ringde jag å fråga varför jag inte fått något då säger skåningen "Du har inte angivit något uttagsnummer" (fast jag vet 100% att jag gjort de) Men i vilket fall isåfall kunde dom la mailat/ringt mig om de isåfall. hursomhelst killen på Abc sa att bredbandet skulle sättas på under eftermiddagen vilket de gjorde för jag kollade i morse och då var det som Status = "Aktivt!" på deras hemsida då tänkte jag att de var bara att köra på men icke ringde jag dit igen väntade 15 minuter som vanligt med "du är först i kön" då sa han att dom är en slags "mellanhandel" då skulle dom felanmäla till Varbergsenergi som skulle ringa upp mig i eftermidda men inte det heller.. Så blir antagligen att ja får ringa upp dom i morgon bitti IGEN!.

Permalänk
Medlem

har kollat upp peeringen på samtliga och Adamo har relativt överlägset bättre peering/routing än de andra så jag valde dem, är mycket nöjd med mitt val, annars verkar bahnhof vara ganska bra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReDyEy
har kollat upp peeringen på samtliga och Adamo har relativt överlägset bättre peering/routing än de andra så jag valde dem, är mycket nöjd med mitt val, annars verkar bahnhof vara ganska bra

Hur har du gjort detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReDyEy
har kollat upp peeringen på samtliga och Adamo har relativt överlägset bättre peering/routing än de andra så jag valde dem, är mycket nöjd med mitt val, annars verkar bahnhof vara ganska bra

Ja var innne på adamo/bahnhof.. fast så hade ju adamo 1 års bindningstid om ja inte minns fel.. så hade en granne abc och sa de va utmärkt vilket gjorde valet lättare!.. Fick Abc idag och inga större problem med bredbandet nu när det väl funkar! 9.53mb ner och 9.07 mb up har 10mb så det är rätt rimligt (första gången jag tp testa)