Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
För att inte tala om att det är ett helvete att stämma ner med floyd rose.

Jo sant... men när man väl har gjort så kan man använda ett capodaster när man vill lira E. Fast då funkar inte whammybaren lika bra tror jag

Bra med 2 gitarrer annars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Har hållt på lite nu med min akustiska Gitarr mest lära mig dom vanliga ackorden samt fått in nån liten lått genom at använda dom ackorden jag har övat på, men jag undrar lite det här med powerchords går det bra att spela dom på Akustisk gitarr är det värt att försöka sig på med Akustisk gitarr,tänkte dom flesta Punk/metal eller många spelas ju med powerchords skulle vara kul om man kunde försöka sig på nån sån låt med akustisk vill liksom testa nått nytt:) om inte annat finns det tips på nån låt då som är lite enkel;P

det är inga problem att spela sådant, det mesta man kan spela på elgitarr går ju lira på akustiskt...

men räkna inte med att det låter likadant

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nutshell
Hallå.

Idag bytte jag strängar på min stratocasterkopia. Förut har det rasslat lite ibland när man spelar på låga band, men nu blev det rassel även på en del öppna strängar och det är otroligt irriterande.

Vad tror ni kan vara fel? Jag bytte inte till en annan strängtjocklek och jag har testat att höja strängarna något, men det hjälpte inte.

När du byter alla strängar så släpper trycket på halsen varav den kan justera sig lite, samt om du inte använde samma märke på strängarna än vad som satt där innan så kan det vara en faktor det med, för även om det är samma tjocklek så är det olika metalblandingar i olika strängar vilket kan öka/minska trycket på halsen.
Intonering har inget som helst att göra med band rassel. Intonering är en justering av var ryttare så att det blir rena toner över alla band och att när du tar ett ackord (var som helst på halsen) inte låter ostämt. Och som du säger man mäter i oktaver alltså 12 bandet ska var exact med öppen.

Det brukar ta ett tag innan strängarna" sätter" sig dvs, inte stämmer om sig pga av trycket. och det brukar vara lite knepigare när man som du har ett "flytande" stall. Är det inte bättre efter ett par dagar så kan du börja med att höja stallet lite, skulle det inte ge resultat så är det "bananen" på halsen som är för flack och då får man släppa lite på "trossrodden" som som sitter innuti halsen som man justerar i hålet på huvudet på gitarren med insex nyckel.

Lite band rassel får du nog leva med , eftersom det verkar vara en billigare "strattakopia"
Låter det på tok för mycket så får du lämna in den till en musikaffär så får de se över den. Men var beredd på att det kan kosta lite.

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

denna tråd verkar halvdöd, ska försöka liva upp med en skön "låt"
farewell ballad - zakk wylde

spelade in detta igår...(lärde mig det rätt hastigt också så ha mycket överseende..mycket improvisiation också..som jag aldrig får till) men en riktigt skön låt att spela!

http://www.speedyshare.com/946617310.html

BT:T har ni här, om ni vill spela själva

http://www.speedyshare.com/884583382.html

Permalänk

Ahhh, såg ditt inlägg på playback också

Gillar den låten, och du spelade den mycket bra tycker jag, uppskattar att du lägger upp länk till bt:n också! Vart lite sugen att prova den själv men dom snabba partierna ligger långt över min förmåga :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av @@mårten@@
Ahhh, såg ditt inlägg på playback också

Gillar den låten, och du spelade den mycket bra tycker jag, uppskattar att du lägger upp länk till bt:n också! Vart lite sugen att prova den själv men dom snabba partierna ligger långt över min förmåga :/

haha okej men det var ingen som kommenterade :/ ähh det är bara att köra på, jag är inte heller så snabb jag har bara lite tur när jag träffar nån sträng ibland...men jag ska försöka öva på precision och snabbhet mer, känns som det är jävligt roligt

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på att börja spela gitarr, men känner att jag kommer få svårt att hålla motivationen uppe. Några tips?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamo
Jag är lite sugen på att börja spela gitarr, men känner att jag kommer få svårt att hålla motivationen uppe. Några tips?

Skaffa en hobby som du är motiverad att hålla på med

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Om det bara vore så lätt, har ganska lätt att tappa greppet om saker så att säga.

Permalänk
Medlem

det finns inga genvägar, motivation måste du själv bestämma dig för att du har så att säga

men man måste ju vara intresserad för att kunna hålla motivationen uppe...

Permalänk
Medlem

kommer snart köpa en elgitarr

om jag kommer ihåg rätt så är det en tanglewood (gibson) les paul?
i färgen honey burst

finns det några enkla låtar att spela?
kan redan introt till hard as a rock lite komp och några ackord

Visa signatur

i5 6600K 16 GB RAM GTX 760

Permalänk
Medlem

Trevligt med en gitarrtråd
Ska väl bidra med mina små ägor också:)

* Hughes & Kettner Vortex blue edition helstack (2X, 4X12")
* En liten sketen Realey 30 wattare,

* Fender strata (vit)
* Gibson SG (helsvart)
* Fenix SG ((kopia ;P) helsvart, måste byta elektroniken dock)
* SX stålsträngad (med eq)
* Cort S-series med splittade single-coil mickar från duncan och reggat stall (grön o vit (skitläckert ljud))
* Samick nylonsträngad
* en röd morgan strata
* och till sist ett hemmabygge av en gammal rocksteer gitarr:)

* V-amp 2
och en hel drös med gamla boss och zoom -pedaler

Har även ett trumset från pearl med dubbla kaggar,
en ESP LTD series Viper-304 elbas, en femsträngad bandlös ibanez,
samt en Ampeg vl-502 4X10.

Man har ju varit både trummis och bassist en gång i tiden

Visa signatur

Citera för svar!
MB Asus P8P67 Pro CPU i5 2500K + NH-U12P SE2 GPU HD6950 2GB RAM 16GB Ljud M-Audio Audiophile 2496 HDD 4 X 2TB + 250GB SSD system PSU HX750W Chassi NZXT H2 Skärm 2X Benq G2250
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Fender strata, 60's reissue, sunburst
Levin retro 50W (transistor)
Elite, archtop från 60-talet. Sunburst
1 stycke yamaha sunk-akustisk stål
1 stycke BS sunk-akustisk nylon

chamberlain:

Det bästa sättet att undvika skiten är väl att byta en sträng i taget.

edit:

Bara jag som tycker les paul är tämligen värdelösa?
Dom låter bara bröl. Helt omöjligt att få en nätt och fin klang.

Den enda les paul jag någonsin uppskattat var en med P90.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Skål! Jag undrar om det finns någon affär eller liknande i göteborgsområdet som reparerar gitarrer. Jag har lyckats slå loss en bit på min Jackson Kelly, inte sådär jättesnyggt. Jag har den avslagna biten och den passar perfekt där den ska sitta, men vill inte limma dit den själv då det kommer synas en skarv.

MVH Emanuel

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem

Håller på att försöka lära mig gitarr. Har laddat ner en skiva vid namn Plej!, men jag har svårt att engagera mig i att lära mig.

Har ni några tips?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zear0x
Håller på att försöka lära mig gitarr. Har laddat ner en skiva vid namn Plej!, men jag har svårt att engagera mig i att lära mig.

Har ni några tips?

Det finns inga tips för ditt problem. Om du saknar viljan att lära dig, kan ingen hjälpa dig.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Har ni några tips?

Tycker du inte att det är kul så varför spelar du?

Annars är väl tipset att spela låtar som du tycker om, tenderar att vara roligare än att lira ulf lundell.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är kul, men jag har ju inte kommit längre än till att lära mig ett par ackord och att byta. Ska jag bara träna på en bluestolva med A E och D tills jag lär mig fler ackord?

Permalänk

Jag bara körde på och lärde mig låtar jag gillade helt enkelt.
Man ska inte TRÄNA på att spela gitarr, man ska spela för att man känner för det helt enkelt.

Permalänk

Kan se att du har svårt att engagera dig genom att kolla på Plej och liknande

Vad jag gjorde när jag var nybörjare (är fortfarande iofs), var att lära sig läsa "tabbar", tabulatur och spela de låtar du gillar istället. Du kommer lära dig både ackord och byten på det sättet tror jag.

Du kan väl också titta på programmet Guitar Pro och sen ta en titt på ultimate-guitar.com så kommer du nog vara sysselsatt ett bra tag framöver...

Bara mina fem ören...

Håller med apspektaklet dessutom, engelsk-glosor är något man tränar på (och glömmer...), gitarr spelar man!

Permalänk
Medlem

Tjenare, frågar er i gitarr tråden om ni vet nån hemsida där privat personer säljer
instrument?
Har letat efter en elbas+förstärkare på blocket osv. men undrar om det finns nån annan köp/sälj sajt för musiker?

Permalänk

gmf.se

kolla under forumet och köp och sälj

annars

vendolin.se

Permalänk
Avstängd

Underbart instrument ! ROCK 4 LIFE !

Lite synd att alla okunniga lirar Guitar Hero numera men annars så är ju GH ett bra spel ^^ Men folk börjar glömma det riktiga instrumentet känns det som .

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
Underbart instrument ! ROCK 4 LIFE !

Lite synd att alla okunniga lirar Guitar Hero numera men annars så är ju GH ett bra spel ^^ Men folk börjar glömma det riktiga instrumentet känns det som .

Min lillebrorsa fick en gitarr för en massa år sedan.
Pillade lite på den en gång kanske.
Sen så kirrade han GH nu för ett tag sen och innan i veckan så bad han mig stämma hans gitarr....

Så jaa, helt fel är det kanske ^^ Kanske t.o.m lockar fler till att spela?
Går ju itne att förneka att det är roligare att spela riktig gitarr... och mer brudfix ;>

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har en längre tid tänkt att köpa en elgitarr för hemmabruk.

Men har svårt att hitta den rätta, det jag vill ha är väl en "hårdrocksgitarr"
Lirar helst metal och sådant.

Ni som själva spelar, vad kan ni rekommendera för gura? Eller något paket med förstärkare och allt?

Ska också nämna att jag är något av en nybörjare, guran eller paketet ska ligga runt 3-4 tusen, får väl överskrida någon tusenlapp, men det beror helt på om det är avgörande när det gäller kvalite.. Men som sagt, vill kunna lira lite metal och sånt hemma!

Visa signatur

** Intel Core 2 Duo @ 3Ghz ** 4Gb DDR2 @ 800Mhz ** Geforce 8800GTX 768mb **

Permalänk

en ibanez rg och en roc pro 700 ( jag köpte min roc pro 1000 för 2200)

går att hitta för runt 2000 kr var

gitarr: http://www.blocket.se/vi/14461011.htm?ca=23_3_s

förstärkare : fanns nt på blocket, dyker väll upp. men hitta på tradera men där såldes den med ngn gitarr. men jaja
http://www.tradera.com/Washburn_X_40_Elgitarr_och_Fender_Roc_...

Permalänk
Medlem

Jag läste lite om "Schecter Omen 6" guran.. Den ska tydligen vara mycket "metal/hårdrock" och ha schyst ljud och kostar bara 3 tusen.. Är den något att ha till o börja med tror ni?

Visa signatur

** Intel Core 2 Duo @ 3Ghz ** 4Gb DDR2 @ 800Mhz ** Geforce 8800GTX 768mb **

Permalänk
Medlem

Hej, undrar om ni vet något om Samick gör hyffsad instrument? har blivit erbjuden en trevlig förstärkre m.m och det följer med en Samick bas, nån som har erfarenhet av dom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Largoplz
Skål! Jag undrar om det finns någon affär eller liknande i göteborgsområdet som reparerar gitarrer. Jag har lyckats slå loss en bit på min Jackson Kelly, inte sådär jättesnyggt. Jag har den avslagna biten och den passar perfekt där den ska sitta, men vill inte limma dit den själv då det kommer synas en skarv.

MVH Emanuel

Kontakta gitarren, ligger på skanstorget. De är väldigt duktiga! (www.gitarren.se)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Har ni några tips?

Ett allmänt motivationstips är att skaffa en stor kalender som du väl synligt sätter upp på väggen. Varje dag när du gjort dina uppgifter markerar du med ett stort rött kryss i kalendern. Efter ett tag så kommer känslan att du _MÅSTE_ fortsätta för att du klarar inte av att ha ett stort orött hål i kalendern. Tipset härstammar ursprungligen från Jerry Seinfeld och han lyckades ju i sitt område. Lycka till!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Tycker du inte att det är kul så varför spelar du?

Annars är väl tipset att spela låtar som du tycker om, tenderar att vara roligare än att lira ulf lundell.

Han vill ha ligg! ;D

Visa signatur

qw q b