Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av william_8711
Napoleon: jag menar ju det. Finns en risk att den förvärras och då löper 14 dagars ångerrätt ut. Men det jag undrar nu är att jag har ju packat upp min M1330, använt den sparsamt men i alla fall använt den. Är det fortfarande OK att använda distansavtalslagen eller gäller det om du ej öppnat produkten?

Jag hade packat upp min och använt sparsamt innan jag skickade tillbaks min. Man måste ju det för att märka att något är fel. Men om något är fel så borde man kunna reklamera om inte dell lyckas fixa det? Alltså även efter att de 14 dagarna gått ut. Någon som kan sånt här kanske kan upplysa oss?

Permalänk

Enligt Distansavtalslagen är det OK att ångra sitt köp trots uppbruten förpackning så länge datorn är i bra skick. Det som inte är OK är om man specialbeställt en vara, t ex en T-shirt med eget tryck, då den T-shirten blir svår att sälja vidare om någon ångrar sitt köp. Jag skickar tillbaka den, känns för mycket pengar att chansa med då jag är orolig hur Dell kommer förhålla sig till så "små problem" (som jag tror de anser att det är) med endast garanti i backup... jag köpte ingen försäkring men med Distansavtalslagen har man rätt att ångra sitt köp utan att ange anledning också.

Permalänk

angående mitt inlägg ovan.

Fick idag beskedet att komponenterna är sena. Datorn "beräknas" vara klar först den 7 januari, alltså en månads leveranstid (med Juluppehåll förvisso).
Inte godkänt Dell, med tanke på att jag har villiga köpare som ska åka utomlands i ett halvår, med min gamla bärbara på jobb

Så ni som beställer i dagarna, räkna med lång väntan.

Det var det här jag menade med min skepsism mot Dell, och sånt jag hört från vänner som köpt datorer av dem.
Inte att de är "elaka roffarkapitalister som sprider USA-imperialism och bidrar till att vidmakthålla de snedvridna maktstrukturer som på bekostnad av tredje världen gör de rikare rikare och de fattiga fattigare"-tjatet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrazy_chris
Beställde just denna, efter att ha avbokat en LG r2oo c.c22...
320 GB HD
2 Gigg minne
home premium
std-batteri
ntel® Core™ 2 Duo T7500-processor (2,2 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache)

Den största nackdelen med LG:n var att den är rätt ful o klumpig, jämfört med ex Vaio VGN-SZ61XN (som har väldigt lite under huven för pengarna)

har tidigare varit helt och fullt antiDell, hoppas hoppas hoppas att man slipper allt strul som man hört om från vänner och andra...

väldigt mkt dator för pengarna enligt specen, helt enkelt. Leveranstid enligt sajtens autosvar 12 kalenderdagar

Visa signatur

köpt 2005: Vaio FS295VP | 1.73 GHz | 512 MB ram | NVIDIA GeForce Go 6200 128 MB | XP Pro | snygg e den iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrazy_chris
angående mitt inlägg ovan.

Fick idag beskedet att komponenterna är sena. Datorn "beräknas" vara klar först den 7 januari, alltså en månads leveranstid (med Juluppehåll förvisso).

Chris, när beställde du då och när var beräknat leveransdatum? Hur fick du beskedet? Sa dom rent utav vilken komponent det rörde?

Sitter lite i samma båt :S

Permalänk
Medlem

Det går inte att lita på leveransdatumet, jag fick beräknat till 4 januari nästa år, men Schenker kommer hem med den till mig på måndag..

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk

Beräknat är typ worstcase. På min var det 1 och en halv månad beräknat men tog ca 1 vecka

Permalänk
Medlem

yeah förstått det, jag är mest orolig om komponenterna är slut och dom säger att man inte kan få den innan januari, blir ju tvungen att umgås med familjen och läsa böcker under julen!

Den har nu vart i förproduktion sen mån (10 dec) till idag fredag (14 dec). Ovanligt långt?

Om så vore fallet kankse det vore passande att ringa supporten och be om 2.2Ghz'arn eller 4 gig ram gratis pga förseningen, nån som har tips?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeynas
Chris, när beställde du då och när var beräknat leveransdatum? Hur fick du beskedet? Sa dom rent utav vilken komponent det rörde?

Sitter lite i samma båt :S

Jag beställde datorn den 5 december, det beräknade leveransdatumet var 18 dec, men det är nu alltså uppskjutet till 7 jan.

Har i dagarna även bytt bank och det var ren tillfällighet att mitt gamla konto fanns kvar när de återförde pengarna till det, annars vete f_n var de hade tagit vägen. Meddelandet om ändringen kom först flera timmar efter återbetalningen, efter att jag ringt...

Jag hoppas iaf att datorn gör mig nöjd, de kanske väntar på nyare hårdvara så man slipper cpu-whinet som så många verkar ha drabbats av.

Visa signatur

köpt 2005: Vaio FS295VP | 1.73 GHz | 512 MB ram | NVIDIA GeForce Go 6200 128 MB | XP Pro | snygg e den iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrazy_chris
Jag beställde datorn den 5 december, det beräknade leveransdatumet var 18 dec, men det är nu alltså uppskjutet till 7 jan.

Har i dagarna även bytt bank och det var ren tillfällighet att mitt gamla konto fanns kvar när de återförde pengarna till det, annars vete f_n var de hade tagit vägen. Meddelandet om ändringen kom först flera timmar efter återbetalningen, efter att jag ringt...

Jag hoppas iaf att datorn gör mig nöjd, de kanske väntar på nyare hårdvara så man slipper cpu-whinet som så många verkar ha drabbats av.

Hmm, undrar om jag sitter i samma skit då, beställde den 10e, beräknad leverans den 21a. Hur fick du reda på att det var uppskjutet? Fick du pengar tillbaka för förseningen eller var det för att du avbeställde datorn?

Permalänk
Medlem

Jag beställde min den 7 dec. Och den är nu i: Fas:4. Leveransen förbereds

Får man den i veckan som kommer tror ni?

Permalänk
Medlem

Det står ju på Schenkers sida att sista utskicksdatum från Irland är 14 december innan nyår så det är väl inte så troligt att det skickas nåt mer därifrån nu..

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeynas
Hmm, undrar om jag sitter i samma skit då, beställde den 10e, beräknad leverans den 21a. Hur fick du reda på att det var uppskjutet? Fick du pengar tillbaka för förseningen eller var det för att du avbeställde datorn?

Nej, utan jag upptackte det av ren slump när jag loggade in på min gamla bank för att dubbelkolla att kontosaldot vor 0,00 sek. Jag hade tänkte gå förbi ett bankkontor o säga upp det samma dag.

Det var då jag såg att det helt plötsligt fanns pengar på kontot som inte skulle finnas där. Jag hade alltså inte gjort någonting, ingen avbetällning eller ändring, utan såg fram emot att datorn skulle dyka upp om ett par dagar. De förde tillbaka pengarna tlls vidare av ngn anledning, reservationen på betalkortet ligger tydligen kvar - ett kort som jag har klippt itu och skickat till min gamla bank.

Jag bad om att få betala per faktura, men utan några tilläggsavgifter. Supporten skulle höra av sig, så än länge vet jag inte hur dell löser det hela.

Visa signatur

köpt 2005: Vaio FS295VP | 1.73 GHz | 512 MB ram | NVIDIA GeForce Go 6200 128 MB | XP Pro | snygg e den iaf

Permalänk
Medlem

Det är något jag också lade märke till, att de reserverade pengarna helt plötsligt hade släppts igen. Upptäckte det här i Onsdes och min dator blir levererad på Måndag (Schenker ringde igår), är utomstädes just nu och glömt dosan hemma så kan inte få någon detaljerad info om kontot just nu men via ett automatudrag igår såg jag att pengarna fortarande var tillgänglig.

Tanken att dom tabbat sig och man ska kunna smyga undan med det här är lockande

Edit: En detaljfråga, hur är Dells bundle paket som kommer förinstallerat på datorn. Funderar på om jag ska blåsa datorn direkt och börja med en fräscha Vista installation eller inte. Vad skulle ni ha rekomenderat?

Permalänk
Medlem

Min levereras också på måndag och mina pengar har kommit tillbaka på kontot.. Men det är kanske så Dell gör, eller? Dom kanske släpper på reservationen och sen drar pengarna direkt eller nåt.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk

tror inte de tabbat sig. tror de dragit pengarna. det är ju så att om du betalar med visa och de inte levererat på tror det är 12 dagar, så måste de lämna tillbaka pengarna i väntan på leverans.. de får inte "hålla pengarna" längre än 12 dagar..(om nu dag antalet stämmer). sen när de skickat den så drar de dem igen... om de mot förmodat tabbat sig. så... grattis!!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Lade beställningen den 4 / 12 och redan den den 12 / 12 hade jag pengarna tillbaka på kontot. Gissningsvis så kommer jag själv nog vara den mest drivande parten om dom inte drar pengarna snart, gillar inte att ha skulder bakom mig och att faktiskt komma undan med dom... är lockande men inte särskillt realistiskt.

Men igen, Dells bundle paket, hurdant är det? Vill gärna veta från början om jag sak formatera eller inte.

Permalänk

Nej de drar alltid pengarna i efterskott. Sådär var det för mig också.

Permalänk
Medlem

det var några som rapporterade prestandaproblem tidigare, här är en möjlig förklaring och lösning:

McAfee följer med i en 30 dagars licens till alla datorer som man inte valt till något säkerhetspaket till. Nu var det så att en dag märkte jag att min dator gick mycket slöare än normal, cpu-användning låg på max utan att några program var igång och hårddisken accessades konstant. Så jag tog en tripp in i den bästa funktionen jag sett i Vista; Resursövervakaren.

Såg där att McAfee gjorde en virussökning i bakrunden. Ok, fair deal, kör på, det blir väl klart nån gång tänkte jag. Jag lät den stå på och ett tag senare samma kom en summering av sökningen upp, den hade hittat någe skräp, men erbjöd sig dock aldrig att ta bort det. Nästa dag när jag använde datorn märkte jag av samma fenomen igen, hårddisken knackade hela tiden och cpu-usage låg konstant mellan 70-100%. Öppnade resursövervakaren igen och ser att McAfees "user management" -process skriver data med ca 20 Mb/min. Jag går till platsen den skriver och upptäcker till min förskräckelse att programmet skapar ett flertal .log-filer på 50-250+ Mb. Det var droppen, nått är fel. Jag tog bort McAfee och startade om, nu ligger cpu-usage mellan 0-5% och hårddisken är tyst när den inte används.

Permalänk
Medlem

McAfee ryker direkt för mig då, några andra Bundle program du märkt av?

Permalänk
Medlem

Yeah låter vettigt, Nod32 är det enda som gäller. Många av dom där (inte minst Norton) brukar ju vara ett virus i sig, slöar ner som fan och omöjliga att få bort.

Permalänk

Tack för tipset Nod32 verkar vara bättre än giganterna med de stora marknadsföringsbudgetarna, Symantec & MacAfee.
Dessutom betydligt billigare, är rätt trött på MacAfees datorkapningar som slöar ner allt genom att ta knappt 100 % cpu-usage, dessutom startar MacAfee typ 7 (underskattad uppskattning i Windows XP Pro-versionen) processer redan när windows startar....

Visa signatur

köpt 2005: Vaio FS295VP | 1.73 GHz | 512 MB ram | NVIDIA GeForce Go 6200 128 MB | XP Pro | snygg e den iaf

Permalänk

http://pcdecrapifier.com/ <- kan vara värt att köra när datorn kommer om man är lite lat och inte vill installera om windows

Permalänk
Medlem

En fråga jag verkligen skulle vela ställa till er som fått era m1330 levererade med är hur lång tid (ungefär) det tog mellan de olika stegen. Alltså, hur lång tid låg datorn i:

- "Förbereder för produktion"?
- "Produktion"?
- "Förbereder för leverans"?

Vore galet tacksam för lite svar här så jag vet vad jag ska förvänta mig!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeynas
En fråga jag verkligen skulle vela ställa till er som fått era m1330 levererade med är hur lång tid (ungefär) det tog mellan de olika stegen. Alltså, hur lång tid låg datorn i:

- "Förbereder för produktion"?
- "Produktion"?
- "Förbereder för leverans"?

Vore galet tacksam för lite svar här så jag vet vad jag ska förvänta mig!

Tog ca. 8 kalenderdagar från beställning tills jag hade den i handen.

Permalänk

Eller så blir det som för mig. Beställde den 5 december, skulle ha fått den den 18, men det har skjutits upp till den 7 januari

Visa signatur

köpt 2005: Vaio FS295VP | 1.73 GHz | 512 MB ram | NVIDIA GeForce Go 6200 128 MB | XP Pro | snygg e den iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Tog ca. 8 kalenderdagar från beställning tills jag hade den i handen.

Har du nån koll på hur den tiden fördelades över de olika produktionsstegen? Smått orolig över att min vart i "förproduktion" i 5 arbetsdagar redan.

Permalänk
Medlem

Rena tortyren att behöva vänta till in i januari med datorn, särskild som jag behöver den för mitt arbete.

Illa nog att inte få den innan julen, men det hade jag inte räknat med eftersom jag beställde den så nyligen. Tycker dock de borde kunna leverera snabbare än 3 veckor (som är ETA).

Permalänk
Medlem

svarar...

Svarar lite generellt på några frågor i denna tråd på slutet här

Det tog ca 13 dagar för mig att få datorn från beställning.

Dom drog pengarna direkt. Men sen kom dom på kontot igen.. Brukar kunna bli så ibland så jag förstod att dom skulle ta pengarna igen senare vilket skedde. Så tro ej att dom "missat" och använd pengarna på annat

En sak som var konstigt för mig var att jag ville ha "N protokollet" (heter det så?) som tillval för det trådlösa nätverket Vilket det stod att man kunde välja men fanns inget val på det på sidan, så jag ringde och fick det fixat via telefon. Fick gratis frakt ändå pga att det ej gick att fixa på sidan.

Många här har gnällt om cpu ljud osv. Jag kanske haft tur eller så har dom fixat det med sina senare leveranser nu emot jul här. För min är knäpp tyst

Jag blåste hela datorn direkt och ville köra in XP. Men fick ej tag på alla drivers så fick återgå till vista. Dock med lite mindre "bloated dell" stuffz på burken.

Är väll hitills nöjd ägare. Men har lite funderingar.

Någon som vet ifall man kan splitta på det digitala ljudet ut via hdmi kontackten? eller måste man ha en reciver med HDMI ?

Samt av någon knasig anledning så får jag ej Dellens egna speaker att spela upp ljud. Undrar på om jag är helt kass på att konfa vista eller om det ej går ?

Permalänk
Medlem

Re: svarar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phonogen
Jag blåste hela datorn direkt och ville köra in XP. Men fick ej tag på alla drivers så fick återgå till vista. Dock med lite mindre "bloated dell" stuffz på burken.

Kan du fortfarande använda "Direct Media"-knappen då eller vad sjutton den hette? Den som accessar din media utan att starta windows.

Permalänk
Medlem

Re: Re: svarar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeynas
Kan du fortfarande använda "Direct Media"-knappen då eller vad sjutton den hette? Den som accessar din media utan att starta windows.

faktiskt inte 100% säker på det men tror det. Kan kolla upp det ikväll då jag kommer hem.