Modda en laserpekare så att den lyser IR istället för den vanliga röda färgen?

Permalänk

Modda en laserpekare så att den lyser IR istället för den vanliga röda färgen?

Tja! Hur fungerar en sån där vanlig laser? Är det en vanlig liten LED och nån slags lins som gör så att det blir som det blir? Kan man göra så att "pricken" blir i osynligt IR ljus istället? Skulle vara kul att använda den tillsammans med min IR moddade kamera.

Jag har märkt att min mx1000 lasermus har en sån osynlig prick som bara syns med IR moddade kameror. Vad är det för laser som används i en sån mus?

Permalänk
Medlem

Re: Modda en laserpekare så att den lyser IR istället för den vanliga röda färgen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av elaajten.
Tja! Hur fungerar en sån där vanlig laser? Är det en vanlig liten LED och nån slags lins som gör så att det blir som det blir? Kan man göra så att "pricken" blir i osynligt IR ljus istället? Skulle vara kul att använda den tillsammans med min IR moddade kamera.

Jag har märkt att min mx1000 lasermus har en sån osynlig prick som bara syns med IR moddade kameror. Vad är det för laser som används i en sån mus?

IRmoddad kamera? Ser inte de allra flesta kameror IR-ljus?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Re: Modda en laserpekare så att den lyser IR istället för den vanliga röda färgen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av elaajten.
Tja! Hur fungerar en sån där vanlig laser? Är det en vanlig liten LED och nån slags lins som gör så att det blir som det blir? Kan man göra så att "pricken" blir i osynligt IR ljus istället? Skulle vara kul att använda den tillsammans med min IR moddade kamera.

Jag har märkt att min mx1000 lasermus har en sån osynlig prick som bara syns med IR moddade kameror. Vad är det för laser som används i en sån mus?

En laser är ganska så mycket mer avancerad än en enkel lysdiod. Klart att det går att modifiera, men kräver en hel del kunskap. Inget man gör enkelt mao.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Modda en laserpekare så att den lyser IR istället för den vanliga röda färgen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
IRmoddad kamera? Ser inte de allra flesta kameror IR-ljus?

En del kameror har IR-filter. Fråga mig inte varför.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Modda en laserpekare så att den lyser IR istället för den vanliga röda fä

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
En del kameror har IR-filter. Fråga mig inte varför.

För att vi människor tycker att bilderna skulle se konstiga ut om kameran inte uppfattade samma sak som vi?

Sök t.ex. efter <Leica M8 IR> så får du se vad som händer om man inte har tillräckligt kraftigt IR-filter framför sensorn...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Du får byta ut den mot en IR-laser om du ska ha IR.

Vet inte om det finns så små ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Modda en laserpekare så att den lyser IR istället för den vanliga röd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zarkov
För att vi människor tycker att bilderna skulle se konstiga ut om kameran inte uppfattade samma sak som vi?

Sök t.ex. efter <Leica M8 IR> så får du se vad som händer om man inte har tillräckligt kraftigt IR-filter framför sensorn...

Orka söka en halvtimme för att hitta en bild som visar specifikt det du vbill at vi ska se.

Min kamera ser ju iallafall IRljus. måhända att det ändå är ett filter på den som dämpar det lite. Men det är ju mycket tydligt från min ir fjärrkontroll som har irljus att kameran ser det då den ser att den rddioden lyser fram på fjärren trots att inte jag kan se det.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Är vi lata eller lata idag?

Det här är fjärde träffen på Google, om det tar dig en halvtimme att få fram så borde du antingen uppgradera din internetförbindelse (du vet väl om att det finns nyare tekniker än 2,4 kbps modem?) eller söka vård.

http://www.flickr.com/photos/joi/444921209/

Den illustrerar väldigt väl vad jag menar med konstiga bilder om IR-filtret inte är tillräckligt kraftigt. (Åas, om det enda du bryr dig om att fotografera är din fjärrkontroll antar jag att jag kan sluta här...)

Andra exempel på IR-bilder (där istället det synliga ljuset filtrerats bort):
http://www.flickr.com/photos/rsuello/562091908/
http://www.flickr.com/photos/janellelorenzen/500446395/

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zarkov
Är vi lata eller lata idag?

Det här är fjärde träffen på Google, om det tar dig en halvtimme att få fram så borde du antingen uppgradera din internetförbindelse (du vet väl om att det finns nyare tekniker än 2,4 kbps modem?) eller söka vård.

http://www.flickr.com/photos/joi/444921209/

Den illustrerar väldigt väl vad jag menar med konstiga bilder om IR-filtret inte är tillräckligt kraftigt. (Åas, om det enda du bryr dig om att fotografera är din fjärrkontroll antar jag att jag kan sluta här...)

Andra exempel på IR-bilder (där istället det synliga ljuset filtrerats bort):
http://www.flickr.com/photos/rsuello/562091908/
http://www.flickr.com/photos/janellelorenzen/500446395/

www.disney.se

Stanna där tillsammans med andra i din åldersgrupp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
www.disney.se

Stanna där tillsammans med andra i din åldersgrupp.

Grattis till dagens mest meningsfulla inlägg!

Ontopic. Blir nog väldigt svårt att få laseregenskaper via en vanlig lysdiod och linser eftersom ljuset har en förmåga att sprida sig även om det är hyfsat parallellt. Tror dock det finns speciella ir-lasrar att köpa till maskiner och sånt.

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk
Medlem

själva lampan i lasern är väl gjord för att skapa ljus med en viss våglängd, och jag tror inte att det går att modda den att skicka ut någon annan vålängd.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

En lysdiod är ett halvledarelement gjort av en kombination av grundämnen. Beroende på vilken våglängd man vill ha använder man olika kombinationer, t.ex. GaAsP (galliumarsenidfosfid) för gult/orange/rött ljus (beroende på sammansättningen). Det är tämligen omöjligt att byta ut halvledarelementet, du får byta hela lysdioden.

Har du kollat på Elfa efter IR-dioder?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zarkov
.

Har du kollat på Elfa efter IR-dioder?

men det är ju knappast laser

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk

Vad tror ni om denna?

http://www.kjell.com/?item=87213&path=69800000,79210000,79240...

Det är ju IR och den verkar ha en räckvidd på 50m. Man ser "strålen" om kameran ser IR, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elaajten.
Vad tror ni om denna?

http://www.kjell.com/?item=87213&path=69800000,79210000,79240...

Det är ju IR och den verkar ha en räckvidd på 50m. Man ser "strålen" om kameran ser IR, eller hur?

Det tror jag inte. Om det vore som en laser skulle det vara praktiskt taget omöjligt att pricka in på 50m avstånd, om man dessutom inte ser ljuset. Den där dioden har nog spridning som vilken annan lysdiod som helst. Alltså ingen laserstråle

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Det tror jag inte. Om det vore som en laser skulle det vara praktiskt taget omöjligt att pricka in på 50m avstånd, om man dessutom inte ser ljuset. Den där dioden har nog spridning som vilken annan lysdiod som helst. Alltså ingen laserstråle

Det står ju att den har en lins som gör det möjligt att den når upp till 50 meter så jag skulle inte tro att den har särskillt stor spridning. Nån laser är det däremot inte talan om

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Först och främst, du måste vara väldigt försiktig när du leker med IR-laser. Eftersom ljuset är osynligt fungerar inte ögats reflexer och du får väldigt lätt permanenta skador även vid relativt låga effekter.

Man kan ändra våglängden på en laser men bara lite.

Själva laser-delen genererar inte bar en enda skarp våglängd utan istället en fördelning av våglängd - en liten kulle. Det är avståndet mellan speglarna och hur de är behandlade som bestämmer vilken våglängd det blir. Därmed kan du förlänga våglängden genom att värma hela skiten (t.ex. genom att driva med starkare ström). Detta är en vanlig metod för att svepa över ett våglängdsområde i många mätsystem.

Som sagt blir påverkan väldigt liten, att få ner den ända in i det infraröda området kommer inte att gå. Som Zarkov skrev måste du ha en helt annan laser-del och till denna passande speglar.

Satsa istället på att köpa en ny laser byggd för IR. Det finns väldigt billiga modeller.

Permalänk
Avstängd

ursäktar jag bryter tråden men jag har en fråga som jag funderat på ett bra tag nu.
ni vet lasern som sitter in en cd/dvdbrännare.
skulle det vara möjligt att plocka ut den och sätta in i en vanlig laserpekare och få det att funka?
min gamla pekare har gått i trasig och så har jag en hög kaserade brännare i en låda^^

plus vilken volt är det man skall använda/undvika för att inte köra på högsta effekt (brännardelen om den överhuvudtaget skulle kunna göra skada). en kompis sa att det är farligt att ta en brännarlaser om leka med.

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W