Tips om NAS-programvara

Permalänk
Hedersmedlem

Tips om NAS-programvara

Tjo!

Har precis införskaffat en Lacie Ethernet Disk som skall användas som lagring på hemmanätverket. Jag ska inte köra så mycket annat på den så det är främst NAS-funktionen som är intressant. Den kom med Windows XP Embedded installerat vilket jag inte vill ha, men behöver tips på bra NAS-programvaror.

Jag har testat FreeNAS (version 0.66) men tycker det verkar lite buggigt och ofullständigt. Windows Server 2003 lär fungera utan några problem men tar hellre ett "lättare" system som har bättre uptime.

Så, kraven jag har är följande:

  • Ska fungera på VIA:s C7-plattform

  • Tydlig NAS-funktion

  • Webgränssnitt

Önskemål:

  • Inbyggd FTP-server med SSL-stöd

  • Trafikstatistik

  • Aktuell ner/upp-laddningsfunktion

Så, finns det några andra vettiga NAS-programvaror förutom FreeNAS som uppfyller mina krav?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Vad ska du kunna göra med webgränssnittet?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Vad ska du kunna göra med webgränssnittet?

Lite av varje antar jag, kontrollera uptime, hur mkt space det är kvar på diskarna och så vidare. Det behöver inte vara något fancy, men hellre det än ssh eller Remote Desktop iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av w1per
Valfri dist med http://www.webmin.com/ ?

Jag har i princip ingen kunskap om Linux och planerar inte att sitta på nätterna för att lära mig heller, åtminstone atm.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Lite av varje antar jag, kontrollera uptime, hur mkt space det är kvar på diskarna och så vidare. Det behöver inte vara något fancy, men hellre det än ssh eller Remote Desktop iaf.

om det bara är det du vill veta så rekommenderar jag phpsysinfo.

jag installerade apache med php enligt denna guiden. http://www.mysql-apache-php.com/

sen är det bara till att tanka hem phpsysinfo, packa upp det till /var/www/phpsysinfo och esn surfa in på din webbserver och kolla statsen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stantemo
om det bara är det du vill veta så rekommenderar jag phpsysinfo.

jag installerade apache med php enligt denna guiden. http://www.mysql-apache-php.com/

sen är det bara till att tanka hem phpsysinfo, packa upp det till /var/www/phpsysinfo och esn surfa in på din webbserver och kolla statsen.

Som sagt, jag vill ha ett "paket" med NAS-programvara, inte köra upp en dist själv.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

inte använt själv men sett rekomenderas av andra: NASLite

Permalänk

Finns en hel hög av dessa distar dock får du kolla närmare på om dom uppfyller dina krav, orkar inte gå igenom dom själv.

NASLite, FreeNAS, unRAID, Openfiler, Clarkconnect finns säkerligen fler men detta är dom större jag känner till sen går det ju bygga på Windows Home Server också om man känner för det antar jag.

Du får googla fram respektive sida, är för lat för att länka.

Mvh,
Viper@God