8800GTX på sweclockers marknad till skyhöga begagnatpriser

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjasmuggler

Jag skulle inte betala mer för rysk kaviar än vad man betalar för Kalles.
Tycker du att de ska sälja det till mig för samma pris som kalles då?
Nej precis. Det har inget med saken att göra vad jag skulle betala. Det handlar om vad köparen vill betala.

]

Åh fan...fin jämförelse där du

Ett nytt gtx kostar ca 4k i vettiga butiker. Om det är tillräcklig efterfrågan kan ett begagnat gtx utan vidare säljas för 3000; prisvärt nej men det är inte du som ska köpa...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
När jag sålde mitt 2900xt kort så fick jag 2000:- för det.
Och det va precis när Ati lansera 3800 serien som jag fick det sålt.
La in annonsen i mitten av Oktober.

Enligt Blade80 så skulle ja då ha sänkt priset till ca 1400:- fast han som ville köpa det ville betala 2000:-

*Nu är det så att det finns ett mycke bättre kort för ca2000:- så du får det för 1400:- istället* LOL

Jag skulle iallfall sagt och gjort precis så som i uttalandet innanför asterisker. Kalla mig gärna för en usel affärsman, men för mig är ärligheten viktigare än ett par hundralappar. Jag skulle upplyst kunden om läget och sedan förhandlat om priset.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Du vill ju fortfarande rättfärdiga din snålhet och din brist på moral när det gäller affärer

Moral och marknadsekonomi (i dina ord "affärer") är två vitt skilda begrepp.

Det förstnämda handlar om sammanfattningen av de beteenden som överensstämmer med god sed för en enskild människa/ grupp/kollektiv av människor. Med ett akademiskt språkbruk avser "moral" en persons eller kulturs etiska normer, vare sig dessa är goda eller onda; även "omoraliska" personer kan således anses ha en "moral".
Utifrån detta kan du inte anklaga honom för att ha en brist på moral, enbart för att han ej delar din syn på begreppet. Vår rådande kultur/sed i Sverige menar faktiskt på att en kapitalistisk marknadsekonomi är rätt väg att gå. (tyvärr om du frågar mig)

"Affärer" handlar om att göra den bästa affären jag själv kan göra, det är därför sidor som "pricerunner", "prisjakt et.c. är så populära. I dagens upplysta samhälle är praxis att var och en själv avgör vilka affärer man vill göra och vilka avtal man vill ingå. Om du vill sälja en vara för mindre pengar än du hade kunnat få för den så får du gärna göra det, men jag tycker det är tråkigt att du kallar andra för "snåla och omoraliska" för att de följer rådande spelregler på marknaden.

Jag tycker inte om när man lurar andra människor, men när det med enkla medel går att snabbkolla vad en vara kostar på ovanstående sidor, då är det inte att luras. Om säljaren vet något om varan som inte köparen vet, och därigenom kan ta ut ett högre pris, då är det att luras. Men det kan aldrig vara det på en öppen, helt transparent marknad som det är med dessa datordelar.

Enligt ditt sätt att se på det är praktiskt taget alla säljare på alla marknader "omoraliska" då de vill få så mycket som möjligt för sina prylar. Då faller hela begreppet "moral". Majoriteten kan inte vara omoraliska, då det är deras normer som anses vara rådande moraluppfattning.

Jag menar bara att ditt sätt att se på ordet/begreppet "moral" inte behöver vara rätt. Det är rätt, FÖR DIG, men inte för mig och många andra.
Jag är glad att du anser dig ha "en hög moral", och jag hoppas du och många andra har det i, i mitt tycke, viktigare frågor.

God Jul!

Trent

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Ytterligheter, bara ytterligheter. Man kan väl ta ut ett skäligt pris istället för att ta ut nypris för kortet. Men du kanske bara kan tänka i ytterligheter eller kände du dig träffad kanske?

Kortet är kanske helt nytt och oanvänt, då tycker jag att man kan ta ut vad det kostade när man köpte det.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Kortet är kanske helt nytt och oanvänt, då tycker jag att man kan ta ut vad det kostade när man köpte det.

Ja.

Om man tycker att det är värt exakt 0:- att ha ett tydligt köpeavtal, en veckas ovillkorlig ångerrätt, ett seriöst företag som motpart, hyfsad bra chans att kortet
inte är sönderklockat, alla manualer skivor kablar mm finns med, lukten av fräsch bubbelplast...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

När jag försökte sälja mitt gts 320mb för 1700 för 5 veckor sedan b.la. via sweclockers tog det 3 veckor och prutning ner till 1400 innan jag fick det sålt så helt blåsta verkar marknaden inte vara i alla fall.

Permalänk
Medlem

tycker det är märkligt det är rusning på ett gammalt grafikkort även om det är idag så är ju dom nya gt/gts så mycket prisvärdare och lite nyare för dom har faktiskt bättre shaders osv.. jämför själva på www.gpureview.com..

Permalänk
Medlem

köpte mitt beggat för 1500

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen finns det väl folk som köper till det priset så jag ser inte problemet. Alla kan inte anpassa sig till vad du tycker är ett "skäligt pris".

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Hahaha, fy fasen om han får det sålt http://www.sweclockers.com/annons/?id=38793

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
köpte mitt beggat för 1500

Grymt! Lite synd om säljaren bara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Grymt! Lite synd om säljaren bara

Precis. Han skulle ha sagt att det är minst värt 2000:-
Har han ingen moral?

Permalänk
Medlem

Hahahahaha, Rullar Oppå Finparketen Ler i mjugg!!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Hahaha, fy fasen om han får det sålt http://www.sweclockers.com/annons/?id=38793

Det är ett ganska bra pris? Med tanke på att det är "helt nytt" och ligger under 8800 GTS 512 och lite över 8800 GT

Visa signatur

EOS 1000D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XS7
Det är ett ganska bra pris? Med tanke på att det är "helt nytt" och ligger under 8800 GTS 512 och lite över 8800 GT

LOL, if u say so.

Själv skulle jag lägga till 200kr och köpa ett 8800GTS 512Mb om jag var i köpartagen. Inget 8800GTS 320Mb är värt 2600kr idag, kanske hälften med tanke på konkurrerande korts prestanda och pris.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

jag håller med blade , det är typ så här det fungerar med båtmotorer!!!gamla jävla båtmotorer som gått 2000000timmar vill folk nästan ha vad dom betalade när dom köpte dom???helt sjukt,finns en kraftig tendens på bärbara oxå som svensson har köpt på elgiganten eller nåt annat smart ställe.dom har köpt en bärbar som bara är skit för överpris och sen tror dom att det räcker med att säga"den kosta13.500 ny" sen duger den knappt till att surfa med(men i mina ögon är den max värd 1500:-).
menar som beg spekulant vill inte jag betala ett överpris för att ngn annan har gjort en mindre bra affär.
fanns ngn som länkade till ett prak tex här,nåt x1900xt kort som grabben bara visar vad kortet kostade som nytt!! och då givetvis det dyraste stället>hoppas att han aldrig får det sålt.
men god jul nu och ett gott nytt år.

Visa signatur

Burk1 4770k+ asus970 Burk2 4770k-asus 780ti

Permalänk

Psykos priser köp GT i affären spara 1000 kr ;D

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk

Även jag kan störa mig på att nötter slänger ut en vara efter prisjakts dyrare efter att de skrivit "1 år gammalt, lite använt".

Men det absolut jävligaste är "Nypris" där de nämner vad de gav, inte det aktuella dagsvärdet. Kan tyckas att man är en idiot som köper det och det är man också om man går på det.

Men ändå borde en säljare ha någon som helst ärlighet och någon form av heder?

Elektronik som är relativt nytt men ändå begagnat kan ha en prislapp på ungefär 80% av Dagspriset. Äldre än ett par månader så sjunker priset exponentiellt. Inte proportionellt.

Köper man för idiotpris får man som sagt skylla sig själv....
Ibland vore det dock bara trevligt om de som säljer hade lite heder och samvete i kroppen.

Den sista idiotiske köparen eller säljaren har väl dock inte satt sin fot på denna jord än

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag kan bara inte hålla mig längre. Varför är alla som sätter ut sina 8800GTX på sweclockers marknad så jäkla giriga? Jag menar, priser runt 3000-3500kr för ett 8800GTX? Bara för att marknaden inte har hängt med i prisnedgången så betyder det ju inte att ett 8800GTX fortfarande är värt 4000kr nytt och då är värt 3000-3500kr begagnat. Tänk på att man får ett 8800GT 512Mb under 2000kr och det presterar nästan lika bra och ibland bättre. Det är så lågt att sätta ut sina begagnade kort för skampriser. Jag hoppas verkligen att ni inte får korten sålda.

Själv skulle jag högst betala 2000kr för ett 8800GTX. Men men...folk kommer väl alltid vara giriga och hellre "lura" folk på pengar och tjäna en hacka än att vara ärliga och få lite mindre för kortet.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta men jag håller med dig till 100%!!!

Jag tycker det är så jädrans fånigt att plocka ut så mycket för ett kort som verkligen inte är värt pengarna.

8800Ultra = ~ 2800kr
GTX = ~2300kr
GTS 640 = ~1400kr
GTS 320 = ~1100kr

Ovan priser får folk att dra sig i håret men ovan är så sant som det var skrivet. Jag anser inte att korten ovan är mer värt än detta. Men jag tittar ganska djupt och långt samt detaljerat på saker och ting.

För 2800kr får man ett GTS 512 för idag och det presterar lite bättre än 8800GTX och väldigt lika ett Ultra men är generellt sämre. Ja Ultra kostar fortfarande 5000kr men det är totalt ointressant. Det var inte så länge sedan jag såg Ultra för under 3200kr vilket jag tycker är ett betydligt bättre pris än vad folk idag försöker få sina Ultra sålt för. Man kommer med argument som att folk som sitter med ett kort och vill ha två kort behöver ett till. Jo, det kan ju vara sant men det finns bättre alternativ idag, pris/prestanda och jag hjälper gärna den gosse som inte är insatt.

GTS 512 är bättre än GTX i nästan alla situationer oavsett inställningar. I spel så presterar GTX bättre. Varför ska man betala mer än 2300kr för ett 8800GTX idag? Kan någon förklara för mig varför jag ska betala mer än 2300kr för ett Nvidia Geforce 8800GTX 768Mb idag?

Skriv ner några argument på den frågan så får jag se hur bra säljare ni är i blodet.

Anledningen till mina låga priserna ovan är att:

1.
Man måste titta på hur gamla grafikkorten är, strömkrävande de är, stora de är, specifikationen är, andra hands värdet är samt hur 8800GTX till exempel rent marknadsmässigt står sig mot dagens grafikkort.

2.
Man måste titta på vad man idag för priset av ett begagnat kort kan få pris/prestanda och kanske andra saker?

3.
Så fort man köper någonting av elektronikväg brukar man anse att 25% ryker direkt men detta är på papper, ganska sällan i praktiken.

Att någon försöker ta 3500kr för ett GTX är så fånigt att jag knappt tror den personen har varken jobb, lägenhet, bil, sambo utan bor hemma och har väldigt dåligt med pengar. Detta är tankar som kan flyga i mitt huvud utan några påståenden direkt mot personen. MEN samtidigt så förstår jag att man vill mjölka så mycket som möjligt. Titta på företag som Microsoft, Nvidia, Intel. De mjölkar hela tiden och någonstans kan man inte dumförklara en person för detta. Vi är människor och vårt ego styr oss.
Några av er kanske finner att jag skriver emot mig själv men läs gärna texten några gånger till och förstår ni inte så be mig att förklara hur jag menar så får jag helt enkelt förklara bättre.

Någon som kollat prisjakt på senare dagar? 3 790:- för ett 8800GTX i lager hos datorbutiken.com.

Har någon av ert vart och sökt på 8800GTX på sistånde som ställen som blocket.se?
http://www.blocket.se/li?q=8800GTX&ca=23_8_s&c=0&w=3&aws=&awe...

Det värsta mina vänner är att ni, våra egna medlemmar som ska kunna detta och ska även vara "de kunnigas" ansikte utåt försöker ta ut lika mycket dineras som svenssons försöker på blocket. Kanske är det samma personer, kanske inte. Men det borde inte synas här.

Jag säljer ett 8800GTX och säljer kortet för 4000kr och tänker WOW, jag fick 4lax för kortet och imorgon är det Februari och jag behöver knappt lägga 1000kr på ett helt nytt "9800GTX".

Så tänker endel. Men tänker man aldrig;
Undrar var grabben tänker när han ser på kanske prisjakt eller att någon vän berättat att han köpt sitt likadana grafikkort för 200kr mindre i en butik med kvitto, garanti och allt nytt.

Här börjar man fundera lite om vissa har samvete ibland. Jag personligen är inte känslig för mycket och jag har sett väldigt mycket i denna världen, men vissa saker som kanske är obetydliga för majoriteten är något jag kan fundera kring. Tänk om den där 14 åriga killen som blir slagen hemma, mobbad i skolan, har dåligt självförtroende har sparat till det där kortet i över 9 månader. Han hittar en kille som har just det grafikkortet som är billigt enligt honom för att den där pojken är inte up to date, och blir glad och köper kortet. Ja visst, jag håller med er, skoj att han blir glad och det är ju nästan huvudsaken....för stunden. Hur tror ni han mår när han får reda på att kortet inte är värt mer än 2000kr eller att han får ett nytt för 3800kr, 100kr mindre än det han gav eller kanske 300kr mer än det han gav?

Någonstans så kan jag fundera så här ibland och är det verkligen så att den som säljer kortet har så lite pengar att man måste mjölka så många procent som möjligt bara för att slippa pröjsa så mycket för ett nytt kort eller vad man nu har för planer?

Folk kommer med argument som att "Ah, det är deras eget fel. De måste själva ta reda på, deras problem". Jo, de kunde vart mer uppmärksamma men hur i h** ska man få ett fungerande samhälle när folk tänker så? Då är helt plötsligt ämnet om grafikkort ganska ointressant utan då får man börja titta på hur individer faktiskt tänker vilket är en helt annan historia och energi.

Hur som helst så är det inte alltid så lätt för den som köper OCH kanske inte den som säljer. Den som säljer kanske inte hade någon aning. Detär ju inte så att alla är datornördar som hänger på Sweclockers 4 timmar om dagen, likaså dessa som köper. MEN om man vet så bör man vara som man själv vill bli bemött "handlad". Kanske får du ett superklipp på ett hus 12 framöver tackvare du sålde ett grafikkort för bra pris och du fick bra samvete och någon var likadan för dig. Ingen kan säga att så skulle fallet aldrig bli.

Jag har aldrig skapat en tråd eller yttrat mig om detta i större utstreckning men när ämnet dyker upp så tar jag mig gärna några minuter och skriver lite om vad jag tycker.

Fortsatt god jul på er!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lapdance
jag sitter på ett 8800gts 320 0ch ett 8800gt, kan ju bara säga att i spel så är skillnaden knapp märkbar!!!> om man nu inte e ett benchmark freak<
men spel mässigt så skulle jag typ föredra 8gtx sli typ eller ngt liknande för att va nöjd.så folk spring inte benen av er för ett 8gt kort.

Jag hoppas du förstår att jag tycker det är BS det du skriver.
Att påstå något så felaktigt som att det knappt är märkbart mellan 8800GTS 320 och 8800GT 512 kan få en att tro du var full när du skrev.

8800GT är ca 15-20% snabbare än ett HD3870. Ett HD3870 är cirka 15-25% snabbare än ett 8800GTS 320M. Jo, jag kan skriva att 8800GT är upp till 50% snabbare än 8800GTS 320M men då blir det för enkelt.

Jag hoppas du förstår hur mycket bättre ditt 8800GT är jämfört med ditt äldre 8800GTS 320M.
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6003&page=9

Fortsatt god jul du också monsieur.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Man måste väl för fan få ta vilket pris man vill? Man behöver inte betala om man inte vill. Rätt åt köparen om han/hon inte kollat upp priser osv...

Jag har sålt saker som kanske inte varit värt riktigt så mycket egentligen, men inte mitt problem...bara för att typ komplett tar hutlösa priser för ett 8800 ULTRA, betyder det ju inte att dom lurar någon? eller gör det det?

Dom ändrar knappast texten och skriver :
- Öjj detta kort är inte värt att köpa för det finns mycket billigare alternativ som är typ öhhh lika bra ungefär typ...öhh...men köp det gärna ändå för att vi ska bli av med det.

Sen till A.N'doja

Han skrev bara att man inte märkte skillnad i spel, du vet ju inte vad han spelar för spel? om han sitter och spelar cs, wow, cod, ut3, hl2, tf2 m.m

Då kanske man inte märker någon skillnad eftersom man alltid ligger över 100fps ändå
Men jag förstår hur du tänker, men jag förstår hur han menade när han sa : -Man märker inte så stor skillnad i spel.

Det skulle inte jag heller göra, därför jag inte byter grafikkort heller

GOD JUL!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Det är inte säljaren som ska motivera sitt pris. Det är upp till köparen att motivera varför han ska sänka sitt pris. Så funkar det.

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk
Medlem

Man lägger ju alltid på en prutmån på priset.

Jag räknar aldrig med att få ut det priset jag sätter i annonser.
Sen om köparen inte prutar så är det ju hans/hennes bekymmer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta men jag håller med dig till 100%!!!

Jag tycker det är så jädrans fånigt att plocka ut så mycket för ett kort som verkligen inte är värt pengarna.

8800Ultra = ~ 2800kr
GTX = ~2300kr
GTS 640 = ~1400kr
GTS 320 = ~1100kr

Ovan priser får folk att dra sig i håret men ovan är så sant som det var skrivet. Jag anser inte att korten ovan är mer värt än detta. Men jag tittar ganska djupt och långt samt detaljerat på saker och ting.

För 2800kr får man ett GTS 512 för idag och det presterar lite bättre än 8800GTX och väldigt lika ett Ultra men är generellt sämre. Ja Ultra kostar fortfarande 5000kr men det är totalt ointressant. Det var inte så länge sedan jag såg Ultra för under 3200kr vilket jag tycker är ett betydligt bättre pris än vad folk idag försöker få sina Ultra sålt för. Man kommer med argument som att folk som sitter med ett kort och vill ha två kort behöver ett till. Jo, det kan ju vara sant men det finns bättre alternativ idag, pris/prestanda och jag hjälper gärna den gosse som inte är insatt.

GTS 512 är bättre än GTX i nästan alla situationer oavsett inställningar. I spel så presterar GTX bättre. Varför ska man betala mer än 2300kr för ett 8800GTX idag? Kan någon förklara för mig varför jag ska betala mer än 2300kr för ett Nvidia Geforce 8800GTX 768Mb idag?

Skriv ner några argument på den frågan så får jag se hur bra säljare ni är i blodet.

Anledningen till mina låga priserna ovan är att:

1.
Man måste titta på hur gamla grafikkorten är, strömkrävande de är, stora de är, specifikationen är, andra hands värdet är samt hur 8800GTX till exempel rent marknadsmässigt står sig mot dagens grafikkort.

2.
Man måste titta på vad man idag för priset av ett begagnat kort kan få pris/prestanda och kanske andra saker?

3.
Så fort man köper någonting av elektronikväg brukar man anse att 25% ryker direkt men detta är på papper, ganska sällan i praktiken.

Att någon försöker ta 3500kr för ett GTX är så fånigt att jag knappt tror den personen har varken jobb, lägenhet, bil, sambo utan bor hemma och har väldigt dåligt med pengar. Detta är tankar som kan flyga i mitt huvud utan några påståenden direkt mot personen. MEN samtidigt så förstår jag att man vill mjölka så mycket som möjligt. Titta på företag som Microsoft, Nvidia, Intel. De mjölkar hela tiden och någonstans kan man inte dumförklara en person för detta. Vi är människor och vårt ego styr oss.
Några av er kanske finner att jag skriver emot mig själv men läs gärna texten några gånger till och förstår ni inte så be mig att förklara hur jag menar så får jag helt enkelt förklara bättre.

Någon som kollat prisjakt på senare dagar? 3 790:- för ett 8800GTX i lager hos datorbutiken.com.

Har någon av ert vart och sökt på 8800GTX på sistånde som ställen som blocket.se?
http://www.blocket.se/li?q=8800GTX&ca=23_8_s&c=0&w=3&aws=&awe...

Det värsta mina vänner är att ni, våra egna medlemmar som ska kunna detta och ska även vara "de kunnigas" ansikte utåt försöker ta ut lika mycket dineras som svenssons försöker på blocket. Kanske är det samma personer, kanske inte. Men det borde inte synas här.

Jag säljer ett 8800GTX och säljer kortet för 4000kr och tänker WOW, jag fick 4lax för kortet och imorgon är det Februari och jag behöver knappt lägga 1000kr på ett helt nytt "9800GTX".

Så tänker endel. Men tänker man aldrig;
Undrar var grabben tänker när han ser på kanske prisjakt eller att någon vän berättat att han köpt sitt likadana grafikkort för 200kr mindre i en butik med kvitto, garanti och allt nytt.

Här börjar man fundera lite om vissa har samvete ibland. Jag personligen är inte känslig för mycket och jag har sett väldigt mycket i denna världen, men vissa saker som kanske är obetydliga för majoriteten är något jag kan fundera kring. Tänk om den där 14 åriga killen som blir slagen hemma, mobbad i skolan, har dåligt självförtroende har sparat till det där kortet i över 9 månader. Han hittar en kille som har just det grafikkortet som är billigt enligt honom för att den där pojken är inte up to date, och blir glad och köper kortet. Ja visst, jag håller med er, skoj att han blir glad och det är ju nästan huvudsaken....för stunden. Hur tror ni han mår när han får reda på att kortet inte är värt mer än 2000kr eller att han får ett nytt för 3800kr, 100kr mindre än det han gav eller kanske 300kr mer än det han gav?

Någonstans så kan jag fundera så här ibland och är det verkligen så att den som säljer kortet har så lite pengar att man måste mjölka så många procent som möjligt bara för att slippa pröjsa så mycket för ett nytt kort eller vad man nu har för planer?

Folk kommer med argument som att "Ah, det är deras eget fel. De måste själva ta reda på, deras problem". Jo, de kunde vart mer uppmärksamma men hur i h** ska man få ett fungerande samhälle när folk tänker så? Då är helt plötsligt ämnet om grafikkort ganska ointressant utan då får man börja titta på hur individer faktiskt tänker vilket är en helt annan historia och energi.

Hur som helst så är det inte alltid så lätt för den som köper OCH kanske inte den som säljer. Den som säljer kanske inte hade någon aning. Detär ju inte så att alla är datornördar som hänger på Sweclockers 4 timmar om dagen, likaså dessa som köper. MEN om man vet så bör man vara som man själv vill bli bemött "handlad". Kanske får du ett superklipp på ett hus 12 framöver tackvare du sålde ett grafikkort för bra pris och du fick bra samvete och någon var likadan för dig. Ingen kan säga att så skulle fallet aldrig bli.

Jag har aldrig skapat en tråd eller yttrat mig om detta i större utstreckning men när ämnet dyker upp så tar jag mig gärna några minuter och skriver lite om vad jag tycker.

Fortsatt god jul på er!

Jag hoppas du förstår att jag tycker det är BS det du skriver.
Att påstå något så felaktigt som att det knappt är märkbart mellan 8800GTS 320 och 8800GT 512 kan få en att tro du var full när du skrev.

8800GT är ca 15-20% snabbare än ett HD3870. Ett HD3870 är cirka 15-25% snabbare än ett 8800GTS 320M. Jo, jag kan skriva att 8800GT är upp till 50% snabbare än 8800GTS 320M men då blir det för enkelt.

Jag hoppas du förstår hur mycket bättre ditt 8800GT är jämfört med ditt äldre 8800GTS 320M.
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6003&page=9

Fortsatt god jul du också monsieur.

Det är precis bilden som du målar upp som jag försökte att få fram. Du förtydligar den bra och det är precis som du skriver som jag tycker också.

Jag känner lika, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta jag heller.
Oavsett vad man själv tycker kommer det alltid vara någon som säger att de som köper utan att ha koll få skylla sig själva. Det är just den trångsyntheten som jag blir så matt av att höra på. Men men... det blev i alla fall en diskussion av det hela och det är ju uppenbart att några känner sig träffade av det jag försökte få fram. Ämnet berör i alla fall...det räcker för mig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Det finns olika typer av människor:

Vissa är alltid ute efter att tjäna så mycket som bara är möjligt när de säljer något, utan betänkligheter. Det är ju köparen som bestämmer vad han vill göra med sina pengar.

Sen finns det de som gör tvärt om.

Om man spinner vidare med den första kategorin personers tankesätt så bör man inte ha något medlidande med den som är köpare. Detta kommer att slå tillbaka på er själva. Den dag när ni har blivit grundlurade vid den där bilaffären eller köpt ett dåligt hus, tänk då på att ni borde ha kollat upp saker bättre och försök nu njuta av att säljaren har tjänat mycket pengar på er!

Om ett grafikkort kostar 1000 kronor i en affär (av en handlare) och någon köper detta, då har han garanti etc. samt en viss försäkran om att kortet fungerar.

Om samma person säljer detta vidare nästa vecka, då är det absolut inte värt i närheten av 1000 kronor. Den nya köparen har ingen garanti, eftersom garantin gäller mellan handlaren och köparen. Du har ingen aning om hur kortet har hanterats. Det kan ha tappats i marken, någon kan ha gått på det plus att det är använt, det har tappat i värde.

Själv avskyr jag också när någon försöker ta lika mycket eller mer betalt än vad en likadan nyvara eller likvärdig produkt kostar ny hos handlaren.

Det är bra Blade80 att du står fast vid det du säger. Jag har läst igenom tråden och väldigt många kan inte hålla sig till ämnet utan blandar in andra saker, för att inte tala om det väldigt låga, att gå till personangrepp när ens egna argument har tagit slut.

Jag tycker att man kan tänka lite mer på vad man vill säga innan man säger det. Och i detta fall, kan vi luta oss tillbaka och försöka förstå vad trådskaparen egentligen menar innan vi går till överdrift och tar till så låga metoder som personangrepp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
Man måste väl för fan få ta vilket pris man vill? Man behöver inte betala om man inte vill. Rätt åt köparen om han/hon inte kollat upp priser osv...

Jag har sålt saker som kanske inte varit värt riktigt så mycket egentligen, men inte mitt problem...bara för att typ komplett tar hutlösa priser för ett 8800 ULTRA, betyder det ju inte att dom lurar någon? eller gör det det?

Dom ändrar knappast texten och skriver :
- Öjj detta kort är inte värt att köpa för det finns mycket billigare alternativ som är typ öhhh lika bra ungefär typ...öhh...men köp det gärna ändå för att vi ska bli av med det.

Sen till A.N'doja

Han skrev bara att man inte märkte skillnad i spel, du vet ju inte vad han spelar för spel? om han sitter och spelar cs, wow, cod, ut3, hl2, tf2 m.m

Då kanske man inte märker någon skillnad eftersom man alltid ligger över 100fps ändå
Men jag förstår hur du tänker, men jag förstår hur han menade när han sa : -Man märker inte så stor skillnad i spel.

Det skulle inte jag heller göra, därför jag inte byter grafikkort heller

GOD JUL!

Jag vet att han spelar krävande spel också då jag har sett honom insatt i ett antal diskussioner kring mer krävande spel. Men läser man klartext så kunde jag inte skriva som jag gjorde då han inte uppger vilka spel han spelar. Det har du rätt i.

God Jul!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det är precis bilden som du målar upp som jag försökte att få fram. Du förtydligar den bra och det är precis som du skriver som jag tycker också.

Jag känner lika, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta jag heller.
Oavsett vad man själv tycker kommer det alltid vara någon som säger att de som köper utan att ha koll få skylla sig själva. Det är just den trångsyntheten som jag blir så matt av att höra på. Men men... det blev i alla fall en diskussion av det hela och det är ju uppenbart att några känner sig träffade av det jag försökte få fram. Ämnet berör i alla fall...det räcker för mig.

Japp, jag tycker du gjorde helt rätt som skapade tråden! Bra intiativ från dig och kan faktiskt leda till något för någon, någongång! Man vet aldrig.

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Error: Datorn fick slut på virtuellt minne när texten skulle citeras

Så om jag har ett 8800GTS 320 så får jag max sälja det för dryga tusenlappen annars är jag inte schysst och tar pengar från mobbade fattiga barn utan självförtoende? Tillåt mej gapskratta, du är för rolig

Vad ni än säger så är det varken Blade, A.N'Doja eller vi här på Swec som betämmer priserna utan det är tillgång och efterfrågan på en fri marknad.

God Jul

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk

Fast marknadsekonomin fallerar lite iom att det finns inte ont om grafikkort som motsvarar 8800gtx.

Det man får begagnat för 3500 motsvarar inte vad man får nytt för 3700.

Marknadsekonomi ska aldrig vara okontrollerad och den behöver att köpare och säljare litar på varandra.

Annars hoppas jag att ni när ni växer upp köper en bil som rasar ihop inom en månad eller att ni köper ett hus som visar sig ha ett stort renoveringsbehov.

I dagens samhälle så har saker blivit övervärderat. Vi anser att saker är värda mer pengar pga att vi kan ta lån och köpa på kredit.

Bara för att man kan lura folk så ska man inte göra det.
Den gyllene regeln är alltid bra att följa även om man inte är kristen.
Gör mot andra så som du vill att andra ska göra mot dig.

För länge sen hade jag en bekant som jag var tvungen att göra besviken.
Det var 2000 tror jag och hon hade köpt en dator, en 386:a med 8mb ram och windows 3.11. Hon fick en skärm och en skrivare med. Kostade bara 4000. Det kändes hemskt att behöva berätta att det var ett överpris.
Hon hade inte mycket pengar men behövde en dator iom hennes jobb.
Säljaren var hennes egna bror. Fast jag antar att folks förkärlek till marknadsekonomi säger de att det var helt rätt gjort och att hon faktiskt kunde ha kollat upp det bättre.

För vi vill ju alla ha ett samhälle där vi inte kan lita på varandra.
Skönt att veta att det finns folk på swec som kan bättre men ändå vill lura mer okunniga. Kul att vi alla får den stämpeln när folk dubbelkollar priser mellan blocket och oss mer kunniga.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjasmuggler
blade80

Jag skulle inte betala mer för rysk kaviar än vad man betalar för Kalles.
Tycker du att de ska sälja det till mig för samma pris som kalles då?
Nej precis. Det har inget med saken att göra vad jag skulle betala. Det handlar om vad köparen vill betala.

Du kanske upplever mig som otrevlig, men jag säger bara ärligt vad jag tycker om dig och din åsikt. Konstigt att du rabblar på i 3 A4 sidor åt något som inte är värt att kommentera.

Tillåt mig skratta.

OT: håller med dig till fullo blade.

off: Ganjasmuggler du får årets "argumenterarSomEnNerpundad14ish" award... grattis.

Visa signatur

OCZ StealthXStream 600 Watt | Intel Core i5 750 | Gigabyte GA-P55-UD3 | Corsair 4GB 1333MHz XMS3 | powercolor HD5850 | 500GB Western Digital Caviar Black | Windows 7

Permalänk
Medlem

För min del får folk argumentera hur dåligt som helst, men när de börjar komma med personangrepp och förslag till folk att de bör ta livet av sig så går det alldeles för långt.
Har man den inställningen till sina medmänniskor är det väl en bagatell i sammanhanget att sälja ett grafikkort till överpris.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.