Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Två mediaspelare från Linksys

Permalänk
Melding Plague

Två mediaspelare från Linksys

Tillverkaren Linksys har nyligen lanserat två stycken mediaspelare som skall kopplas till TV:n och kunna spela upp filmer, visa bilder och spela upp musik. Modellerna heter DMA2200 och DMA2100 där den största skillnaden är att den förstnämnda har en inbyggd DVD-spelare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan jag koppla denna till min vanliga tjock-tv? Kan inget om beteckningar om olika balla uttag som komposit/komponent hit och dit å HDMI osv..

Permalänk

Verkar rätt meningslös, inte stöd för 1080p och antagligen inte stöd för mkv.

Permalänk
Medlem

Undra om de stödjer speedbooster, måste kolla upp. Hela mitt nätverk bygger på speedbooster. Rent generellt brukar streamad film genom luften fungera dåligt, 1080p är då inte att tänka på.

Permalänk
Avstängd

För dyr.

Man kan köpa en billig Xbox som kan göra typ allt det där, och då får man en 80 gb hård disk också.

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soetnos
För dyr.

Man kan köpa en billig Xbox som kan göra typ allt det där, och då får man en 80 gb hård disk också.

Alla är väl överens om att Xboxen är den bästa HTPC:n to date? Problemet är att den inte klarar HD... Annars är den felfri.

Permalänk
Medlem

yep allt sant.
Men man väntar fortfarande på 1080P, med MKV möjligheter som att kontrollera undertexter och ljudspår. Även AAC, och DTS som audio spår är önskvärda om man vill ha en "riktig" medieserve. Annars går ju vilken divx spelare som helst ganska bra tills dess.

Även om man nu HAR dvd skivor eller några HD varianter om ett tag, kommer man troligen vilja komprimera för att ha på en server. Annars blir det ju nästan billigare att köpa en dvd spelare och en HD dvd spelare eller en kombo för samma peng.

Tycker iaf jag

eller varför inte bygga en liten htpc till det kommer något vettigare (om den inte tar mkv filer förstås).

Jag var på en mässa och då sa en utställare ganska otrevligt, "MKV är ju inte ens en officiellt filformat..." jaha, kanske inte var du kommer ifrån tänkte jag säga, men valde att trevligt gå därifrån.

Permalänk
Medlem

Popcorn Hour a100 är i mina ögon det mest prisvärda allternativet idag. Klarar av det mesta när det gäller videouppspelning. När det gäller musik är den inte optimal på något sätt även om den givetvis fixar även det.
http://www.dustinhome.se/ProductList.aspx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
Popcorn Hour a100 är i mina ögon det mest prisvärda allternativet idag. Klarar av det mesta när det gäller videouppspelning. När det gäller musik är den inte optimal på något sätt även om den givetvis fixar även det.
http://www.dustinhome.se/ProductList.aspx

Härligt namn och fin logga Undra om den skulle vara till nytta hemma hos mig. Funderar ev att ställa huvuddatorn i ett rum skiljt från vardagsrummet. Har trådlöst i hemmet men den här verkar vilja ha fast lina. Undra om inte en vanlig htpc är det mest flexibla som finns.

Permalänk
Medlem

Några tydliggöranden (gäller båda modeller):

- Draft 802.11n stöds i högsta grad, se hemsidan för mer information: http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&child...
- 1080p lär funka fint det med (vilket dock inte framgår på produktens hemsida men väl på flera andra ställen): http://thegreenbutton.com/forums/post/232574.aspx

Vad skiljer dessa från majoriteten av "vanliga" media extenders: framför allt att de har fullt stöd för PIKA (Microsofts V2-standard för media center extenders) vilket innebär att du kan styra en vista-baserad media center dator med dem (inklusive bl.a. att se, pausa och spela in live-TV).

Ja, Xbox 360 klarar mycket av vad dessa kan men saknar bland annat draft n, 1080p samt:
- Stöd för bl.a. DivX
- Fläktlös konstruktion (dessa är helt tysta)

cato: per definition är en Xbox ingen HTPC (kunde inte låta bli!)!

sprucetwig: nej, mkv lär knappast fungera

tSp: Ja, du kan koppla in den i en tjock-tv (om den inte är från 80-talet...) S-video är högs rimligt att anta att du har - i värsta fall ansluts den via kompositingången.

Visa signatur

2 HTPC, 2 servrar, 1 köksdator, 2 speldatorer, 3 bärbara, 2 surfplattor... kan man ha för många datorer?