Permalänk
Medlem

Gillar inte att vara en olyckskorp , men den där pentrypumpen är inte avsedd att köras långa stunder (timmar).
Den är till för, att fylla upp diskhon, tvätta sig, borsta tänderna mm, i båt/husvagn.
Med lite tur så kanske den klarar det

Ljudnivån på mina pentrypumpar i båten och i min husvagn är HÖG.

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diesel
Gillar inte att vara en olyckskorp , men den där pentrypumpen är inte avsedd att köras långa stunder (timmar).
Den är till för, att fylla upp diskhon, tvätta sig, borsta tänderna mm, i båt/husvagn.
Med lite tur så kanske den klarar det

Ljudnivån på mina pentrypumpar i båten och i min husvagn är HÖG.

Att dom är till för båtar och dess vattensystem visste man ju men att dom håller enligt dig HÖG ljudnivå hade ja ingen anning om. Eller vänta lite... kom precis och tänka på de gånger man varit i husvagn och man vrider om vattenkranen =/ de mullrar ganska rejält vill ja minnas.

Nåt säger mig att den här pump-idén kommer gå åt skogen.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

jao, kanske kanske inte... man vet aldrig förens man testat eller hur?
Och att den inte kan köras längre stunder tvivlar jag mkt starkt på men men, vi får la se hur den funkar och låter:D
Isf så får jag ta plan B, allt löser sej, inget är omöjligt enligt mej!

Skall test köra den nu i helgen eller nästa vecka!

Edit:
Dem pumpar som brötar mkt är antagligen dessa(http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1094&iItemI... eller http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1094&iItemI... ) för den lilla dränkbara pumpen använder man nog inte till till när man skall ducha och fylla upp vatten i diskhon! men återigen den som lever får helt enkelt se:)

Edit2:
http://www.coolerkit.dk/picview.asp?pid=869&pictype=g såg detta testet mellan olika Cpu block är där visar det att Ek supreme blocket är bättre än D-tek fuzion? skall jag byta till ett Ek supreme ist?

Visa signatur

E6850@3900mhz|Asus 8800GTX 768mb@675/2100/1622(Core,mem,shader)|Asus P5K p35|Corsair DDR2 XMS2-6400 2048mb(866mhz)- 4-5-4-10|Creaktive E880|Xilence 700w|samsung 400gb 16mb SATA-2| D-tek Fuzion CPU & D-tek Fuzion GFX|APEVIA X-Cruiser|
SAMSUNG 226BW

Permalänk
Medlem

Om du har en pump med högt tryck så kan du få bättre resultat med EK. Jag kör just nu med D-Tek FuZion och en Eheim 1048 pump och kan konstatera att jag har 27 grader lägre temp än tidigare med luftkylning (det är dessutom nästan helt tyst!). Min pump skulle nog inte klara EK Supreme så bra... misstänker jag. Man kan modifiera D-Tek FuZion med ett "nozzle-paket" och få högre tryck (mer restriktion i kylaren) vilket ger några grader bättre temp (men kräver en pump som klarar av det).
Hoppas detta kan ge dig lite hjälp att ta beslutet! Lycka till!

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk

Intressant detta. Väntar spännt på resultatet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Om du har en pump med högt tryck så kan du få bättre resultat med EK. Jag kör just nu med D-Tek FuZion och en Eheim 1048 pump och kan konstatera att jag har 27 grader lägre temp än tidigare med luftkylning (det är dessutom nästan helt tyst!). Min pump skulle nog inte klara EK Supreme så bra... misstänker jag. Man kan modifiera D-Tek FuZion med ett "nozzle-paket" och få högre tryck (mer restriktion i kylaren) vilket ger några grader bättre temp (men kräver en pump som klarar av det).
Hoppas detta kan ge dig lite hjälp att ta beslutet! Lycka till!

hehe okej, jo jag såg dem där nozzel pack och att det kunde ge 2-5c bättre temp! men om man redan har en kraftig pump så behöver man la inte det nozzel paketet eller? eller ger det ännu bättre temp om man har det då:D?
för om vi säger att det kommer funka med pentry pumpen som ger ca 8L/min så är det ju rätt bra flöde/tryck eller?

Visa signatur

E6850@3900mhz|Asus 8800GTX 768mb@675/2100/1622(Core,mem,shader)|Asus P5K p35|Corsair DDR2 XMS2-6400 2048mb(866mhz)- 4-5-4-10|Creaktive E880|Xilence 700w|samsung 400gb 16mb SATA-2| D-tek Fuzion CPU & D-tek Fuzion GFX|APEVIA X-Cruiser|
SAMSUNG 226BW

Permalänk
Medlem

Tänk på att de pumparna tar mycket ström på 12 Volts linan eller vad du nu har tänkt att driva den med. Står även "EJ avsedd för kontinuerlig drift" på den ena så det är nog inte ett så bra alternativ. Dessutom är knappast någon av pumparna tysta.

EDIT, NOOB3N du har PM

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Tänk på att de pumparna tar mycket ström på 12 Volts linan eller vad du nu har tänkt att driva den med. Står även "EJ avsedd för kontinuerlig drift" på den ena så det är nog inte ett så bra alternativ. Dessutom är knappast någon av pumparna tysta.

EDIT, NOOB3N du har PM

japp det stämmer att den ena av pumparna inte är till för kontinuerlig drift men dem pumparna jag länkade till där var bara dem pumpar som jag tror sitter i båtar och husvagnar som pump för att man skall kunna köra upp vatten till diskhon och dem brötar nog en del ja!

Men denna är det jag skall använda mej av: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1094&iItemI...
och eftersom det inte står någonting om att den inte kan köras kontinuerlig beror nog på att den kan köras kontinuerligt!

Sen 2Ah tycker inte jag är så mkt av 12v linan:P

SmOOthy: Har svarat:)

Visa signatur

SAMSUNG 226BW

Permalänk
Hedersmedlem

heheh.. galleri! väntar såklart på bilder..

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NOOb3N
hehe okej, jo jag såg dem där nozzel pack och att det kunde ge 2-5c bättre temp! men om man redan har en kraftig pump så behöver man la inte det nozzel paketet eller? eller ger det ännu bättre temp om man har det då:D?
för om vi säger att det kommer funka med pentry pumpen som ger ca 8L/min så är det ju rätt bra flöde/tryck eller?

Eheim 1048 ger 10 l/min enligt tillverkaren. Men viktigare är det tryck den kan leverera - vilket är ganska lågt tyvärr. Pentrypumpen du hänvisar till ger visserligen sämre flöde men betydligt högre tryck, vilket borde ge helt andra temperaturer (så länge den funkar...). Jag är lite skeptisk till kvaliteten på en 80-kronors pump, men kan ju ha fel...

P.S. Rent teoretiskt anser jag att EK Supreme är en bättre konstruktion (mer yta att kyla) men av hänsyn till kraven på pumptryck så valde jag D-Tek i kombination med den ganska svaga Eheim 1048. Just nu kör jag q6600 vid 3.9 GHz med temps 59, 54, 58, 56

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem
Citat:

Eheim 1048 ger 10 l/min enligt tillverkaren. Men viktigare är det tryck den kan leverera - vilket är ganska lågt tyvärr. Pentrypumpen du hänvisar till ger visserligen sämre flöde men betydligt högre tryck, vilket borde ge helt andra temperaturer (så länge den funkar...). Jag är lite skeptisk till kvaliteten på en 80-kronors pump, men kan ju ha fel...

P.S. Rent teoretiskt anser jag att EK Supreme är en bättre konstruktion (mer yta att kyla) men av hänsyn till kraven på pumptryck så valde jag D-Tek i kombination med den ganska svaga Eheim 1048. Just nu kör jag q6600 vid 3.9 GHz med temps 59, 54, 58, 56

Nice! jag beställde ett Nozzel kit till blocket:) då blir det säkert likvärdig temp som Ek supremen ger:)

Damn om du ligger på ca 60Load på 3,9Ghz me en quad så lär det ju inte vara några problem att köra 4Ghz på min Dual me bra temp, om jag fått en bra prolle som inte behöver så mkt käk då:D

Hur mkt tryck tål grejerna då på ett ungefär? innan slangarna och sånt går sönder av trycket?
Slangarna bör vell tåla upp emot 10bar?
ClearFlex 60 Premium kommer jag köra med!
För isf så har jag en pump hemma som är ämnad för att gå 24/7 och ger ett tryck på ca 7-8 bar/kg... vet dock inte hur mkt den pumpar per/min men det är nog en del:)
12v är den oxå på, dock drar den ca 8-10Ah och den brötar som om man skulle haft grafikkorts fläkten på 100% på mitt GTX...

Visa signatur

SAMSUNG 226BW

Permalänk
Medlem

Ja det borde nog gå att komma upp i 4 GHz med en dual core. Troligen en bit till också med lite finlir. Jag är nu uppe och nosar på 4 GHz med quad'en men har fått problem med minnena (Crucial Ballistix 8500) - de protesterar och ger fel i Memtest redan vid 1100 MHz. Kanske de behöver kylas mer... med vatten kanske!?

Min pump är dödstyst sedan jag limmade fast impellern - den rasslade våldsamt innan dess, så pass att jag funderade på att skicka tillbaka den, men sånt är jobbigt, så jag tog isär den istället och insåg problemet (glappande impeller).

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ja det borde nog gå att komma upp i 4 GHz med en dual core. Troligen en bit till också med lite finlir. Jag är nu uppe och nosar på 4 GHz med quad'en men har fått problem med minnena (Crucial Ballistix 8500) - de protesterar och ger fel i Memtest redan vid 1100 MHz. Kanske de behöver kylas mer... med vatten kanske!?

Min pump är dödstyst sedan jag limmade fast impellern - den rasslade våldsamt innan dess, så pass att jag funderade på att skicka tillbaka den, men sånt är jobbigt, så jag tog isär den istället och insåg problemet (glappande impeller).

De är alltid impeller-problem på eheim, något annat fel finns inte på kartan :D. Kan inte precis påpeka nåt dumt mot Hydor heller mer än att dom är lite otympliga (dock gör inte de mig nånting)för övrigt går dom dag som natt utan att ens bry sig om att stänga ner sig.

Svar på minnesproblemet. Öka spänningen, och ökad spänning innebär förstås active cooling. Så vattenkyla minnena är inte helt fel igentligen. Vem vet.. kanske nåt man ger sig på senare framåt
Lite overkill är de ju igentligen med tanke på att lite lätt luftkylning ovanifrån gör jobbet utmärkt med en väldigt låg dB.

En fråga dock. Vad håller du för rumstemp? Mest med tanke på din-temp med quaden. Själv blir ja galen då de pågår renovering här så ja tvingas hålla till i ett mindre rum. Just nu spyr 2 datorer ut värme så ja har sommartemp 24/7 här inne ungefär. Men men.. nån månad till ska man väl klara sig =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

någon som vet hur mkt slangarna tål?

Edit:
Har nu varit och köpt ett bra kyl:) får plats 2st 120mm fläktar på det! och hela kylet är i koppar och messing! anslutningen är på 15mm så det kanske går att trycka på 1/2" clearflex slang utan att behöva modda:)

Visa signatur

SAMSUNG 226BW

Permalänk
Medlem

Hur går det? Kan vi inte få några bilder snart?

Permalänk

Så den tappar alltså mindre än ett halvt kilo tryckhöjd som mest? (blå linje)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalsson
Hur går det? Kan vi inte få några bilder snart?

har en annan pump på G:P en Akvarie pump ist.. insåg att pentry pumpen inte överlever så länge..

Visa signatur

SAMSUNG 226BW

Permalänk

bilder snälla! Börjar bli otålig

Permalänk
Medlem

jaja det kommer lite bilder snart:D

Har fått mina vatten block å det nu oxå:) skall bara fixa en tank och antingen en Akvarie pump eller pentry pumpen:P har inte bestämt mej rikigt än:D

Visa signatur

SAMSUNG 226BW

Permalänk

Blir det nått eller? Är nyfiken på biltemapumparna!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

jorå:) men jag sitter fortfarande och filurar lite på om jag skall använda en pentry pump eller om jag skall köpa en akvarie pump eller om jag skall köra med någon annan pump

stay tuned! det kommer snart:)

Visa signatur

SAMSUNG 226BW

Permalänk

Kom igen, kläm till med en 80kronors! Så lite pengar för att få veta om den funkar Har själv varken block eller radde. (var hittar man en bra radde?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Kom igen, kläm till med en 80kronors! Så lite pengar för att få veta om den funkar Har själv varken block eller radde. (var hittar man en bra radde?)

Hehe, jao visst det är ju bara 80spänn så det är ju bara prova igentligen:)
Jag tror inte det är några som helst problem med att den inte skulle funka:) och dem personer jag har frågat så säger dem att pentry pumpar inte brötar så mkt! Elmotorn är ju bara på 2ah och det är ju jääätte lite!

Men jag blev lite osäker när någon skrev att man bör ha en pump på minst 10L/min därför jag inte rikigt vet om jag vill använda en pentry pump:P

Föresten, jag testade en spolarvätsk pump ifrån nån gammel volvo 740 eller nått sånt, den pumpade på rätt bra men den pumpen brötade däremot så man fick ha hörselkåpor typ:D haha

En bra Radiator är vell Thermochill PA120.2 och PA120.3!
finns på www.Vcore.dk och www.coolerkit.dk och petras tech shop!
Om du inte vill lägga så mkt pengar på radiatorn så kan du göra som jag och köpa en på skroten!

Visa signatur

SAMSUNG 226BW

Permalänk

Var ligger skroten? I gbg?

Sen var väl pentrypumpen på 2 ampere och 12 volt alltså 24 watt vilket inte är så väldigt lite. En bit mindre än de typiska datorpumparna dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Var ligger skroten? I gbg?

Sen var väl pentrypumpen på 2 ampere och 12 volt alltså 24 watt vilket inte är så väldigt lite. En bit mindre än de typiska datorpumparna dock.

Det finns många skrotar i gbg^^ men en som jag vet på rakarm som jag brukar köpa ifrån ligger på tagenevägen... på väg bort mot PONCAT...
hehe har nog hjärn släpp för jag kommer inte ihåg vafan skroten heter, å inte gatan heller^^ haha kan ta reda på det någon dag:) eller om du vet på ett ungefär vart jag menar:)
Det är värme paket du skall ha isf för dem är smidigast!
Sen finns det bollebyggd skorten oxå! den är oxå bra, fast lite dyrare eftersom dem redan plockat ut prylarna i bilen och lagt på sitt lager!
Jag fick paya 300spänn för mitt, och då köpte jag det på bollebygs skroten för jag orkade inte plocka ut det själv ur någon bil^^

Visa signatur

SAMSUNG 226BW

Permalänk

Okej, najs. Värmepaket, är det den som kyler kylarvattnet som sitter precis innanför grillen? Eller är det någonting som värmer luft för kupén?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Okej, najs. Värmepaket, är det den som kyler kylarvattnet som sitter precis innanför grillen? Eller är det någonting som värmer luft för kupén?

Kupén! Andra är förstås kylaren, man brukar ju faktiskt inte säga nå annat tilltals ord om den

Visa signatur

Permalänk

Ah tack! Jag läste någnstans där de diskuterade vilka värmepaket som var bästa från olika bilar men tror det gälld amerikanska mest. Vilka är bra av de man typiskt får tag på i sverige?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ah tack! Jag läste någnstans där de diskuterade vilka värmepaket som var bästa från olika bilar men tror det gälld amerikanska mest. Vilka är bra av de man typiskt får tag på i sverige?

Finns ju en as stor skrot i skåne kommer inte ihåg vad den heter men dem har bara skortade amerikanare på den skroten:)

CoolerFreak, jag tänkte sno din ide lite om en radiator box:D
fast lite annat utseende. + en annan liten kul grej som kyler vattnet lite oxå:)

Min "Radiator box" hade jag tänkt mej att den skall vara ca 40*40*15 cm(H/L/B) på ett ungefär har inte rikigt bestämt!
Vatten tanken hade jag tänkt att ha så att den är "omsluten" av "fack" alltså ett fack under vatten tanken, ett fack på var sida om vatten tanken!
Och i dem facken så skall det få plats såna här kylklampar som man brukar lägga ner i kylboxar osv...
Ex på sommaren är det ju bra för att det brukar ju vara rätt varmt inomhus samt utomhus:) och sen om man vill klocka till det ännu mer någon gång så har man lite extra kylning att tillgå:)
Vad tror ni om iden? visst klamparna kanske tinar efter 5h eller något sådant, men på sommaren sitter man heller inte så mkt vid datorn!
Jag tycker att det kan låta bra!

Visa signatur

SAMSUNG 226BW

Permalänk

Många äldre Am.-bilar har riktigt schysta paket/heatercores. Oldsmobil, ford m.fl, de ska även finnas en modell som nästan har en replika av en 3x120 pc-radiator, riktigt fränt.

Här snos ingenting om ja får bestämma.. hehe nädå gör vad du vill ;). Kanske ska ta mig ordentligt i kragen och fixa till alla bilder och allt övrigt småskit så får folk se maskineriet, är för lat helt enkelt. Aja Ett LianLi A05B med vattenkylning ser man iaf inte varje dag

Ska man hålla sig i värmen så är SS svaret.
Skaffar nog SS a.k.a Singelstage senare vilket kan komma att bli innan året har gått alldeles för långt kan ja tänka mig.

Visa signatur