Permalänk
Medlem

Imon vfd strömadapter

Det är såhär att jag håller på och bygger en HTPC. Jag har hittat en IMON VFD +fjärr till bra pris begagnat. Grejen var dock att när han skulle testa den så märkte han att han hade tappat bort denna kabel:

http://www.techpowerup.com/reviews/Soundgraph/iMONVFD/images/...

Självklart är denna viktig, men kan man köpa en sån löst någonstans eller blir hela displayen totalt värdelös så jag ska skippa i o göra deal? Förstås ingen som har nån liggandes kanske?
Vad säger ni?

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Är du någorlunda bra på att löda så bör ju dessa kablar gå att löda fast utan att använda kontakten.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Hehe, jo jag förstod nästan att man kunde hitta på nåt sånt men jag kan inte ett jota om lödning dessvärre...

Det är ju en helt vanlig 24pin men det är ju en extra historia på den.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Jag har en sån där.

Jag har dock kapat av kablarna till 24pins adaptern så jag bara har dom 3 små kablarna kvar, har sedan skarvat på en vanlig 4pins molex från en gammal Y-kabel så jag kan koppla de till 4pins molexen på nån av aggets kontakter.

Röd till röd och svarta till svart på 4pins molexen. Behöver alltså inte bry sig om den lila kabeln från IR-mottagaren.
Och har man gjort rätt så har man utelämnat en gul och en svart på molexkontakten också.
Funkar prima!

Vad fick du ge för mottagaren och fjärren?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort nån deal än men han sa 200:- först, men nu när han sa att den saknades sen var det visst lite smårepor på displayen så jag kommer väl kanske ge 150:-. Men som sagt, den där kabeln skulle ju sitta fint o ha...

Nu ska det sägas att jag inte har sådär jättebra koll på denna sorts kablar men är denna nånting man kan använda??

http://www.webhallen.com/prod.php?id=39093.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Den kabeln är nog till för att fjärren ska få ström då datorn är av.

Man kan nämligen få stb ström från atx.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Så du tror inte den behövs, jag har verkligen inte nåt behov av att displayen är på när datorn är av. Han som har den sa att han inte kunde testa den då han hade tappat bort den. Står i valet o kvalet här. Vill ju inte köpa den o det är är krångligt o få igång den eller tom omöjligt att få igång den...

Den här länken går till manualen till alltihop, på sidan 9 finns ett kopplingsschema. Kanske någon blir klokare;)

http://www.soundgraph.com/Eng_/Supports/DownloadList.aspx?top...

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Det är inte pga av att skärmen ska vara på när datorn är avstängd som den är kopplad till stb spänningen i ATX-kontakten, utan för att man ska kunna starta datorn med fjärrkontrollen.

Så du kan få igång den genom att koppla till en molex ist, men det kommer inte gå att starta datorn med fjärren.

Permalänk
Medlem

Aha så det är så det ligger till alltså, den går att få igång ändå. Men då gör jag deal på det iaf, om displayen inte fungerar så har jag ju en fjärrkontroll iaf.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Läste du ens min beskrivning om hur man får igång den? Det är ju hur enkelt som helst.
Enda den lila kabeln gör är som sagt att man kan starta datorn med fjärren.

Vad är det för display du pratar om!?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Vilken display, ja det är den som jag alltid har pratat om. Sen hur du har skarvat och såvidare hängde jag dock inte riktigt med på. Att det är hur enkelt som helst för dig behöver ju inte alls betyda att det är lika enkelt för en annan;)

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Kabeln märkt "A2" är den du saknar, den ska alltså in på anslutning "A1".
Anslutning "A1" består av 3-pinnar, den mittersta är GND, de yttersta är 5V och standby.
Svart tråd från en molex ska in på mittenstiftet, och röd till de andra två.
Det är inte säkert att du behöver koppla något till standby öht (lila tråd på shemat), den är ju som sagt bara till för att försörja mottagaren med ström när datorn är avstängd, och då finns det ju ingen spänning i molex iaf så...

Permalänk
Medlem

Lila är väl ändå till för att starta datorn :S ingen nödvändig funktion men den är ju rolig att ha fungerande..

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paran0id
Lila är väl ändå till för att starta datorn :S ingen nödvändig funktion men den är ju rolig att ha fungerande..

Lila är standbyspänning och är till för att kunna starta datorn, ja. Har jag sagt nåt annat?

Men själva starten görs med "B1" som kopplas till "power on" på moderkortet och är för övrigt en väldigt nödvändig funktion om man har en HTPC som man vill kunna starta med fjärrkontrollen från soffan

Permalänk
Medlem

Jag vet att starta datorn från soffan funktionen försvinner men det kan jag leva med. Kanske en fullständigt korkad fråga men hur har buffster tänkt sig när du skriver:

Svart tråd från en molex ska in på mittenstiftet, och röd till de andra två

Jag tänker på "ska in" hur menar du du med "ska in"? Har jag fattar dig rätt så ska jag kapa av en molex för att sätta dit en svart kabel och en röd (kanske två). Men hur ska jag sätta dit dom, löda eller vadå?

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creutz
Vilken display, ja det är den som jag alltid har pratat om. Sen hur du har skarvat och såvidare hängde jag dock inte riktigt med på. Att det är hur enkelt som helst för dig behöver ju inte alls betyda att det är lika enkelt för en annan;)

DOH!

Det var ju just därför jag frågade om du läste det jag skrev. För att se om du hänger med. Eftersom min beskrivning var så komplicerad(?)

Så hur svårt är det egentligen för dig att skarva 2st sladdar?

Vet fortf inte vilken display du menar dock IR-mottagare och fjärrkontroll, någon tillhörande display också eller? För jag är intresserad av vad det kan vara för tillbehör eftersom jag har samma IR -mottagare och fjärr som sagt.

EDIT: Jag provade koppla loss min lila kabel eftersom jag också trodde att den inte behövde +5v hela tiden, men då går den inte igång och funkar ej. Så den lila behöver vara ihopkopplad med +5v tillsammans med den röda för att funka hur som helst.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Vet fortf inte vilken display du menar dock IR-mottagare och fjärrkontroll, någon tillhörande display också eller?

Det är en iMon VFD det handlar om: http://www.soundgraph.com/Eng_/Products/imon25.aspx

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
EDIT: Jag provade koppla loss min lila kabel eftersom jag också trodde att den inte behövde +5v hela tiden, men då går den inte igång och funkar ej. Så den lila behöver vara ihopkopplad med +5v tillsammans med den röda för att funka hur som helst.

Så bra, då vet vi att båda måste anslutas! Hade tänkt testa själv men har inte orkat öppna lådan...

Permalänk
Medlem

Sorry för att man inte hänger med, tentapluggar för fullt så man har bara en jävla massa siffror i skallen, tenta i flervariabelsanalys är inge skoj, spärrtenta dessutom. Men men, jag inväntar min vfd och fjärra vilken dag som helst nu förhoppningsvis. Så hur ska jag göra, ska jag kapa en 4pin molex som går ifrån nätagget, då får jag ju två svarta en röd och en gul löst. Buffster snackar om två röda och en svart som ska dit. Så jag ligger en röd kabel back, måste betyda att jag är ute och cyklar igen haha. Och återigen, hur ska jag sätta dit kablerna på 3pin historian på vfdn där bak dvs A1?

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creutz
Sorry för att man inte hänger med, tentapluggar för fullt så man har bara en jävla massa siffror i skallen, tenta i flervariabelsanalys är inge skoj, spärrtenta dessutom. Men men, jag inväntar min vfd och fjärra vilken dag som helst nu förhoppningsvis. Så hur ska jag göra, ska jag kapa en 4pin molex som går ifrån nätagget, då får jag ju två svarta en röd och en gul löst. Buffster snackar om två röda och en svart som ska dit. Så jag ligger en röd kabel back, måste betyda att jag är ute och cyklar igen haha. Och återigen, hur ska jag sätta dit kablerna på 3pin historian på vfdn där bak dvs A1?

Nej nej nej nej.......

Om du inte ser texten jag skrivit i bilden på båda ställena eller bilden i full storlek, så högerklicka och spara som och sedan kolla med valfritt program på din dator. Så ser du min fina förklaring.

3pin historian är ju bara att koppla rakt på IR-mottagaren som du ser på bilden!?!?! Jag börjar tro att du tagit LSD eller något starkt hallucinogent snart

Hoppas du förstår min bild nu för jag kan inte göra det tydligare att koppla 2 kablar från molexkontakten till dom 3 från ir-mottagaren
Jag förstår verkligen inte ens hur du lyckats förstå det hela så fel Imponerad är jag minst sagt

Säg dock till om du inte förstår kopplingsschemat nu, så ska jag skicka in mig själv på psyket

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Ok hörrni, jag har fått min fjärr och display nu. Märkte att han inte tog med usb-adaptern heller så jag kan sätta dit usb:n direkt på moderkortet:(
Dock ska det nu tilläggas att kopplingsschemat som jag fick med inte är likadant som det är på bilden! All heder till Skillz som verkligen lagt ner sin själ i att förklara för mig. Men men, det kanske inte blir så stor förändring.

Nu är det såhär: Den som är namngiven A2 i det "gamla" kopplingschemat har jag då alltså inte fått med, vilket jag också visste så detta måste lösas. Det jag ser nu på baksidan på min display är att den bara är en 2pin där en svart(GND) och en röd(ST_PWR) ska dit enligt kopplingsschemat jag fick med.

Så frågan kvarstår...

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creutz
Ok hörrni, jag har fått min fjärr och display nu. Märkte att han inte tog med usb-adaptern heller så jag kan sätta dit usb:n direkt på moderkortet:(
Dock ska det nu tilläggas att kopplingsschemat som jag fick med inte är likadant som det är på bilden! All heder till Skillz som verkligen lagt ner sin själ i att förklara för mig. Men men, det kanske inte blir så stor förändring.

Nu är det såhär: Den som är namngiven A2 i det "gamla" kopplingschemat har jag då alltså inte fått med, vilket jag också visste så detta måste lösas. Det jag ser nu på baksidan på min display är att den bara är en 2pin där en svart(GND) och en röd(ST_PWR) ska dit enligt kopplingsschemat jag fick med.

Så frågan kvarstår...

Fick du inte med någon USB alls med ir-mottagaren? eller bara så att du har en USB-adapter utstickandes från mottagaren? Om ja på sista frågan så...
..
Om du har en PCI-plåt med 2 usb-portar på eller nåt liknande som brukar följa med moderkortet så kan du ju använda den om du skruvar lös ena usbn därifrån och drar den mot ir-mottagaren, eller om du fick med en sån usb-bracket med något annat moderkort eller om någon polare har en sån till övers. Om du hajjar... så har du då en sån som fattas för dig.

Den som är namngiven A2 är ett måste för att du ska kunna dra igång ir-mottagaren. Så en sån måste du fixa, eller tillverka en egen kontakt att sticka in i mottagaren, då har du fortfarande användning av bilden jag la in, då du fortfarande måste tjuvkoppla från en molex!

GND och ST_PWR (B1 på bild) är den som används för att ersätta POWER SW-kabeln från orginalknappen av chassiet för att sätta på datorn. Alltså för att kunna sätta på / stänga av datorn med fjärren. Så den är helt värdelös att ha för din del.

Om du har fler frågor eller om något är oklart, så kör på med frågeleken

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jag fick med usb:n, är omkopplaren som jag inte fick, den som göra att man kan sätta dit den direkt på moderkortet. Men sånt går alltid att lösa. Snackade med polaren som faktiskt satt på en sån kabel som jag inte har, han behövde den visst inte heller men däremot så var det en 20pin han hade. Så här kommer denna fråga istället, är detta en smidigare lösning? Att använda mig av hans kabel helt enkelt, va jag vet så måste jag ju ha 24pin...

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Du måste vara en väldigt förvirrad man. först snackar du om en USB sen börjar du snacka om en 20pins ATX-kabel:P

Nej, det blir inte någon smidigare lösning även om du hittar en 24pins ATX-kabel. Den lösningen jag visat är absolut enklast. För du ser ju hur enkelt det är... Kabel på kabel istället för att sätta adapter emellan agget och moderkortet, som du sedan ska skarva ihop 3 kablar på.

Istället för att dra ihop 3 kablar på 2st som du bara kopplar på en molex Jag tror inte du ska hålla på med att köpa sådant här om du inte tycker den lösningen är superenkel. Behöver man inte vara proffs på för fem öre eller för den delen inte veta något om elektronik Det säger jag för dig och din egen dators skull! Om du tycker det lilla är svårt så lägg ner det hela.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Alltså du missförstår mig en aning nu tror jag. Det som inte följde med var usb-omkopplaren men det skrev jag att det löser jag på nåt sätt den vållar inga stora problem och så var det A2 kabeln som sitter ihop med 24pin ATX kabeln som också saknas.

Sen var det så här att polaren sitter på en original IMON kabel dvs A2 som sitter ihop med en ATX kabel, jag finner att du menar en vanlig 20/24pins ATX kabel. Grejen var som sagt den att den han hade var en 20pin.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creutz
Alltså du missförstår mig en aning nu tror jag. Det som inte följde med var usb-omkopplaren men det skrev jag att det löser jag på nåt sätt den vållar inga stora problem och så var det A2 kabeln som sitter ihop med 24pin ATX kabeln som också saknas.

Sen var det så här att polaren sitter på en original IMON kabel dvs A2 som sitter ihop med en ATX kabel, jag finner att du menar en vanlig 20/24pins ATX kabel. Grejen var som sagt den att den han hade var en 20pin.

Hehe.
Nejdå, jag har uppfattat dig helt rätt förutom på att ATX-kabeln som du inte nämnde något om att det var en imon orginal

Så har din polare orginal imon kabeln som är vid A2 på bilden, så har du även A1 eftersom A(1,2)-kabeln är en enda del. Men eftersom det är 20pins så blir det "problem"
Då kan du iofs köpa en 20pin till 24pin också så får du koppla så du har från nätaggets 24pin till -> orginal 20pins imon ATX-kabel till -> 20 till 24pins ATX-adapterkabel, men det ser ju lite lätt tattigt ut

Enklast är fortfarande det förslag jag gav alldeles från början som även står beskrivet på bilden! Alltså kapa av vid A2 och koppla dom 3 på 2 lösa kablar.

Om du inte förstått bilden eller så som jag gjorde så säg ett sätt som jag kan förklara på som du föredrar så kan jag göra det så istället!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini