Microsoft Remote Desktop (hur fungerar det med sessioner?)

Permalänk
Medlem

Microsoft Remote Desktop (hur fungerar det med sessioner?)

Jag ska sätta upp en filserver och vill kunna styra den med hemmets två bärbara datorer.

* När jag ansluter till servern, startas en ny session eller fungerar det som t.ex. VNC då man styr datorn precis som om man hade suttit vid den?
* Kan jag välja att starta en ny session så att båda de bärbara datorerna kan använda servern oberoende av varandra?

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så är det väl bara mellan nätverket du kan ha Remote Desktop. Jag har själv aldrig lyckats med att koppla upp mig som VNC kan göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattjon
Vad jag har förstått så är det väl bara mellan nätverket du kan ha Remote Desktop. Jag har själv aldrig lyckats med att koppla upp mig som VNC kan göra.

Mellan nätverket? Jag antar att du menar i samma nätverk? Enligt tidigare inlägg på sweclockers går det alldeles utmärkt att ansluta externt så länge trafiken styrs rätt i routern.

Min fråga gällde inte om huruvida den kan styras lokalt eller inte, utan om en ny session skapas i på servern som man ansluter till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikB
Mellan nätverket? Jag antar att du menar i samma nätverk? Enligt tidigare inlägg på sweclockers går det alldeles utmärkt att ansluta externt så länge trafiken styrs rätt i routern.

Min fråga gällde inte om huruvida den kan styras lokalt eller inte, utan om en ny session skapas i på servern som man ansluter till?

Det beror väl på om du har angett att man kan använda sig av fler sessioner eller inte?
(gpedit.msc - Computer Conf - Ad. Templates - Win. Components - Terminal Services - Restrict Terminal Services users to a single session)

Testade på min labbmaskin precis har 2 sessioner uppe av mstsc på servern funkar utmärkt.

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian