Permalänk

GAMMAL laptop skärm

tja. Jag hittade en Panasonic Notebook Computer 270 CF-270 Vintage i gömmorna... Skulle det gå å ta skärmen från den å koppla till en dator å sedan köra den som info display för å visa temp å vilken låt som spelas. Eller är det samma problem på den här som det e på dom moderna laptop skärmarna att dom sänder på olika signaler?

Att tilläga e att datan e från nån gång runt 1990

Permalänk
Medlem

om du sökt skulle du hitta rätt många liknande frågor med istort sett samma svar...

kort svar = nej

långt svar = beror på chip och drivare

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
om du sökt skulle du hitta rätt många liknande frågor med istort sett samma svar...

kort svar = nej

långt svar = beror på chip och drivare

Jo jag vet att d e många som frågat om att koppla laptop skärmar till datan... men det som va specielt me den här e att det är en gammal svartvit så det kanske va anorlunda då tänkte jag... men tack för svaret.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dogge-e
Jo jag vet att d e många som frågat om att koppla laptop skärmar till datan... men det som va specielt me den här e att det är en gammal svartvit så det kanske va anorlunda då tänkte jag... men tack för svaret.

Inte lätt alla gånger och just hitta sånt man söker efter då man får massa blindträffar med som sagt;)
Men då vet du till nästa gång och kan förmedla nästkommande medlemmar om samma sak.

Sen för att rätta lite. Lär dig skillnaden på datan och datorn. Lite mindre msn svenska är att föredra. Annars så tycker jag det var bra information du kom med på första raden!

Mvh: Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Inte lätt alla gånger och just hitta sånt man söker efter då man får massa blindträffar med som sagt;)
Men då vet du till nästa gång och kan förmedla nästkommande medlemmar om samma sak.

Sen för att rätta lite. Lär dig skillnaden på datan och datorn. Lite mindre msn svenska är att föredra. Annars så tycker jag det var bra information du kom med på första raden!

Mvh: Martin

Haha ledsen för min slarvighet. Men jag blev så sugen på att bygga något kul nu när helgen kom. Men som det verkar så gör det alltså ingen skillnad på om laptopen är 20 år gammal eller 3 år? Det funkar ändå inte. Har jag förstått det rätt?

För att reda ut varför jag skapade ännu en till sådan här Laptop skärm --> Stationär data tråd. Var därför att jag inte hittade någon tråd som gällde en sån gammal dator som den som jag hade liggandes. Tänkte att det kanske var någon skillnad.

Föresten tack FullMoon för att du hjälper oss yngre in på det rätta spåret igen när det gäller skrivandet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dogge-e
Haha ledsen för min slarvighet. Men jag blev så sugen på att bygga något kul nu när helgen kom. Men som det verkar så gör det alltså ingen skillnad på om laptopen är 20 år gammal eller 3 år? Det funkar ändå inte. Har jag förstått det rätt?

För att reda ut varför jag skapade ännu en till sådan här Laptop skärm --> Stationär data tråd. Var därför att jag inte hittade någon tråd som gällde en sån gammal dator som den som jag hade liggandes. Tänkte att det kanske var någon skillnad.

Föresten tack FullMoon för att du hjälper oss yngre in på det rätta spåret igen när det gäller skrivandet.

Lungt;) Det skulle inte uppfattas som klagandes.

Visst en nyare skärm kör ju med dagens standad och det är ju alltid lättare att hitta saker. det finns produkter att köpa som kan omvandla din skärms signaler till signaler som datorn kan hantera. men då skärmen är svart/vit så är det inte lönt och du hittar troligen en begagnad skärm på blocket för en 5hundring istället.

Kom ihåg § 3.4 bara, dumt och dra på sig en varning.

Lycka till!

Mvh: Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Lite OT;
Fullmoon är du dyslektiker?
Har nämligen aldrig sett dig stava fel någonstans

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ
Lite OT;
Fullmoon är du dyslektiker?
Har nämligen aldrig sett dig stava fel någonstans

Det har jag.

Nä, men läser man igenom sina inlägg ordentligt innan man postar, och ord man är tvexam över, eller upptäcker att man stavat dem på fyra olika sätt i samma inlägg, så finns google alltid nära till hands för att kolla vilket som genererar flest träffar, och antagligen är den korrekta stavningen.

Själv lider jag av ganska "lätt" Dyslexi. Jag har inga problem vad det gäller läsande eller siffror enligt Danderyds Sjukhus. Men övning ger färdighet och vi med svårigheter måste helt enkelt öva mer än andra.
Jag anser själv att jag börjar få ganska bra koll på det svenska språket såhär vid 21 års ålder, men engelskan är något helt annat.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Om man inte vet riktigt hur ett ord stavas så kan man använda Firefox med rättstavningsprogram.

Dock är det lite dåligt på särskrivningar, det får man lära sig själv.
Låter det som ett ord? I så fall är det _ETT_ ord.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg att jag har sett en kille som byggde en hyfsat enkel krets för att koppla en laptop skärm till vga port, typ (10-20) komponenter och den var kapabel till att visa BIOS inställningarna men inte mycker mer. så med rätt kunskap går det nog att få till nån slags enkel statusdisplay av det. men elektroniken varier säkert mellan olika skärmar så det är nog inget enkelt jobb att få de å funka.

Visa signatur

Livet, universum och allting...

Permalänk
Medlem

det här kanske kan vara ett alternativ..
http://www.maxivista.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pro
det här kanske kan vara ett alternativ..
http://www.maxivista.com/

Eller inte?

On Topic:

Jag VET och håller med om att det kan vara fruktansvärt irriterande med återkommande frågor från folk som inte har sökt, men här är det någon som;

A: Kommer med bra information om VAD det är för produkt.
B: Tycker att hans fråga skiljer sig från de tidigare trådarna.
C: Skriver i sin FÖRSTA post att han har sökt.

Beroende på vilken kontroller som sitter mellan själva panelen och grafikprocessorn så kan det vara möjligt. dock så får du slakta/öppna datorn och plocka ur den för att sedan posta bilder på hela härligheten

Även om det inte går så är det både roligt och lärorikt att plocka isär saker!

BTW, om det sitter en HDD i datorn så kan jag rekommendera att skruva isär den, äldre hårddiskar innehåller ibland komponenter av titan, t.ex lager. Kul att leka med.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Eller inte?

On Topic:

Jag VET och håller med om att det kan vara fruktansvärt irriterande med återkommande frågor från folk som inte har sökt, men här är det någon som;

A: Kommer med bra information om VAD det är för produkt.
B: Tycker att hans fråga skiljer sig från de tidigare trådarna.
C: Skriver i sin FÖRSTA post att han har sökt.

Beroende på vilken kontroller som sitter mellan själva panelen och grafikprocessorn så kan det vara möjligt. dock så får du slakta/öppna datorn och plocka ur den för att sedan posta bilder på hela härligheten

Även om det inte går så är det både roligt och lärorikt att plocka isär saker!

BTW, om det sitter en HDD i datorn så kan jag rekommendera att skruva isär den, äldre hårddiskar innehåller ibland komponenter av titan, t.ex lager. Kul att leka med.

Va? Varför skulle det inte kunna vara det? Vet du något som inte jag vet?

Varför skulle det vara ett bättre alternativ att skruva isär hårddisken och leka med lager när man vill använda skärmen än att slänga in ett program som faktiskt fungerar? Förklara gärna! Hursom..maxivista gör det han vill göra, kravet är självklart att datorn i övrigt fungerar..men det står inget om att den inte gör det vad jag kan se..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pro
Va? Varför skulle det inte kunna vara det? Vet du något som inte jag vet?

Varför skulle det vara ett bättre alternativ att skruva isär hårddisken och leka med lager när man vill använda skärmen än att slänga in ett program som faktiskt fungerar? Förklara gärna! Hursom..maxivista gör det han vill göra, kravet är självklart att datorn i övrigt fungerar..men det står inget om att den inte gör det vad jag kan se..

1. Han skriver att han vill göra något kul till helgen.
2. Datorn är arton(18!) år gammal och har en monokrom vgaskärm. Tror du seriöst att maxivista fungerar då? Tror du ens att den har nätverkskort, eller ens modem?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
1. Han skriver att han vill göra något kul till helgen.
2. Datorn är arton(18!) år gammal och har en monokrom vgaskärm. Tror du seriöst att maxivista fungerar då? Tror du ens att den har nätverkskort, eller ens modem?

Då visste du någon inte jag visste..efter att googlat lite snabbt på datorn inser jag att det är kört Får väll be om ursäkt om jag framstod som dryg, fick för mig att du bara drog en "one liner" för att idotförklara mig utan att ha förstått vad maxivista gjorde. Felet är mitt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pro
Då visste du någon inte jag visste..efter att googlat lite snabbt på datorn inser jag att det är kört Får väll be om ursäkt om jag framstod som dryg, fick för mig att du bara drog en "one liner" för att idotförklara mig utan att ha förstått vad maxivista gjorde. Felet är mitt!

Nix, menade bara(som du redan förstått ) att maxivista i detta fall var uteslutet. Var nog lite dryg för att jag tänkte att du i princip bara läste topic och sedan svarade utifrån det Var inte meningen det heller.

Jaja, slutet gott, allting gott

Och trådskaparen, blir det några bilder?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Sluta ljuga pojkar!
Jag har forskat rätt intensivt de senaste dagarna angående detta och snart lägger jag en beställning på komponenter från ELFA. 1 4x OR-krets, 6 resistorer, 3 potentiometrar och en kristalloscillator verkar vara allt som behövs för att få det att funka med skärmen jag har, och den har till och med färg och är endast 13 år gammal!
Vad jag har förstått så behöver man bara ett controller-kort till skärmen om den använder LVDS, men inte äldre "standarder". LVDS kom 1994 och hans skärm har uppenbarligen inte det då. (det kan vara något annat än just LVDS och CMOS som utgör skillnaden, men vad jag har sett så verkar det stämma)

Så länge du vet pinouten på din skärm (vilken pin som är clock, hsync, vsync, osv) så tror jag nog att du kan få det att funka. Sen hur du tar reda på det är en annan sak. Om det inte finns på nätet så kan du ju alltid kontakta tillverkaren, men jag vet inte om de faktiskt kommer att svara.