LCD Recension - LG L245WP-BN [56.k varning]

Permalänk
Medlem

Hej alla.
Har haft mitt ex i en månad snart och kan inte säga annat att det är en mycket bra panel.
Fick sänka brightness rejäld bara, ljusstark uta f*n.
Spelat crysis på 1920 med allt på high var nice. Dock pallade datorn inte riktigt så fick gå ner på 1650 för att det skulle flyta bättre.

Skulle inte vilja byta bort denna skärm mot någon annan.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra att någon tar sig tid och skriver en sådan utförlig recension och sedan följer upp den efter ett tags användande. Sådant här skall uppmuntras! riktigt bra skrivet förövrigt.

Permalänk

Synd att ni har haft otur. Skärmen fungerar fortfarande och den är klockren.

Så länge denna fungerar rekommenderar jag den för unka 5500kr. Vill man ha bättre bör man sattsa på Eizo men då får man slänga upp med lite mer pengar också.

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Synd att ni har haft otur. Skärmen fungerar fortfarande och den är klockren.

Så länge denna fungerar rekommenderar jag den för unka 5500kr. Vill man ha bättre bör man sattsa på Eizo men då får man slänga upp med lite mer pengar också.

Mvh Albin

Jeg er riktig fornøyd med min, men det er samtidig ikke en 100% perfekt skjerm, og skulle jeg kritisere den er det vel innsynsvinkel og farger som jeg ikke synes er helt bra, fargene kan jo fortsatt være et kalibrerings problem, eller bare jeg som har blitt for vant med TN display...

Og den ligger i kvalitet akkurat som prisen skulle tilsi, litt over TN og litt under Eizo sin kvalitet, samtidig skulle jeg si jeg hadde kjøpt den igjen om prisen var 6000, men skulle det bli 6500 hadde jeg kanskje gått for en Eizo istedenfor.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roosterx
Jeg er riktig fornøyd med min, men det er samtidig ikke en 100% perfekt skjerm, og skulle jeg kritisere den er det vel innsynsvinkel og farger som jeg ikke synes er helt bra, fargene kan jo fortsatt være et kalibrerings problem, eller bare jeg som har blitt for vant med TN display...

Og den ligger i kvalitet akkurat som prisen skulle tilsi, litt over TN og litt under Eizo sin kvalitet, samtidig skulle jeg si jeg hadde kjøpt den igjen om prisen var 6000, men skulle det bli 6500 hadde jeg kanskje gått for en Eizo istedenfor.

LGn visar betydligt battre farger an nagon TN LCD som jag har sett i alla fall. Men givetvis maste man kalibrera skarmen for att uppna bra fargresultat.

Haller med angaende 6000-6500 och Eizo!

(Anledning till varfor jag skriver som jag gor kanske aer for at det blir lattare for dig att lasa? Ser du aa, aaa, ooo - åäo?)

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

(Anledning till varfor jag skriver som jag gor kanske aer for at det blir lattare for dig att lasa? Ser du aa, aaa, ooo - åäo?)

Så som du ser ø så ser han åäö.

och angående skärmen så har den gått ner i pris som fan Men det har även Eizo-skärmar och dom hade jag satsat på istället.

Visa signatur
Permalänk

Okej tack.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Fick hem min för 2v sedan och mycket nöjd. Men hittade en 1 död pixel på min idag, svårt slita blicken ifrån den nu när man vet att den finns där.

Tagen med min kamera med vit bakgrund på skärmen.

Lite osäker på om deras "Zero dead pixel fault" verkligen täcker det. Vad jag kan se så får det inte förekomma några felaktigt lysande pixlar enligt LG, men frågan är om en som inte verkar lysa alls räknas in. På sätt o vis lyser den felaktigt, eftersom den inte lyser alls.

Få se vad de säger har skickat iväg ett e-post meddelande till dem om det.

Visa signatur

https://www.shutterslave.com
AMD Ryzen 5600X | Corsair H150i Pro | Corsair Vengence Pro RGB 3600MHz 32GB RAM | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | ASUS BW-12D1S-U | Samsung HW-T400/XE | Corsair Nightsword | MSI MAG X570 Tomahawk WiFi | Corsair K68 RGB | Nikon D800 | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | Windows 10 x64 |
Prova FELLO, använder Telia's nät.

Permalänk
Medlem

Fick min LG 245WP-BN idag. Färgerna är väl helt okej men svärtan lämnar lite att önska. Inget nämnvärt ljusläckage eller döda/ständigt lysande pixlar. Upplever att den känns snabbare än mina gamla skärmar, Viewsonic VP930b och Hyundai L90D+.

Nackdelar hittills är väl att som alla P-MVA, som jag åtminstående provat, är att vissa detaljer försvinner i mörka bilder. Sen kan jag inte skruva fast DVI kontakten i grafikkortet, skruvarna når inte. Om jag rör i DVI-HDMI sladden lite mer "ordentligt" så tappar skärmen signalen i 2-3 sek, även om jag rör vid skärmen. Någon annan som upplever detta?

Edit: tillverkad september 2007

Visa signatur

Moderkort: Asrock Z77 Extreme4 | CPU: Intel Core I7 3770K, Noctua NH-D14 | RAM: 4x 4GB Corsair Vengeance Low Profile | GPU: Asus GTX 680 DC2T | HD: Samsung SSD 830 128GB | CHASSI: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Färgerna måste ställas in! Rakt ur paktetet är de inte något vidare.

Har ej problemet med att sladen är lös eller att den ska tappa signalen heller, använder hdmi. har vridit och skruvat skärmen i alla riktningar som den klarar utan några problem alls flyttade hela skärmen med kabeln i också och funka lika bra när man skruva fast den tillbaka på dator delen. Sedan den kopplades in har jag inte behövt röra sladen alls på skärm sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Färgerna måste ställas in! Rakt ur paktetet är de inte något vidare.

Har ej problemet med att sladen är lös eller att den ska tappa signalen heller, använder hdmi. har vridit och skruvat skärmen i alla riktningar som den klarar utan några problem alls flyttade hela skärmen med kabeln i också och funka lika bra när man skruva fast den tillbaka på dator delen. Sedan den kopplades in har jag inte behövt röra sladen alls på skärm sidan.

Fick till bättre detaljer med lägre kontrast och nu tycks skärmen inte bry sig längre om jag drar i sladden. Oerhört lustigt. Fast tyvärr så är skruvarna fortfarande för korta i DVI änden så den går inte att skruva fast.

Visa signatur

Moderkort: Asrock Z77 Extreme4 | CPU: Intel Core I7 3770K, Noctua NH-D14 | RAM: 4x 4GB Corsair Vengeance Low Profile | GPU: Asus GTX 680 DC2T | HD: Samsung SSD 830 128GB | CHASSI: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Har nu också lagt in en beställning på denna skärm. (från webhallen)
Uppgraderar mig från en 19" crt-klump.
Ser fram emot att få packa upp denna best.

Hoppas på att slippa pixelfel, knäppanden och annat obehag.
Brukar ha tur med sånt tack och lov. *knackar på skrivbordet*

Visa signatur

If today was perfect there would be no need for tomorrow.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fusion_200
Hör du några knäppningar/knakningar i skärmen ? Jag fick ett sånt problem efter en vecka.

För nån vecka sedan började skärmen knäppa - låter rätt mycket men som tur är det inte ofta det sker. Först trodde jag nått hade ramlat på skärmen från min hylla. Är ju rätt B eftersom min dator är i princip helt tyst.

Jaja - kan leva med det.

Ett helvete att få alla färger ok dock, får gå in o joxa i ATI CCC o justera gamma o contrast på blue,green o red för sig.

Är för övrigt väldigt nöjd med skärmen - speciellt i games _ tex CS.

/DaK

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dakhor
För nån vecka sedan började skärmen knäppa - låter rätt mycket men som tur är det inte ofta det sker. Först trodde jag nått hade ramlat på skärmen från min hylla. Är ju rätt B eftersom min dator är i princip helt tyst.

Jaja - kan leva med det.

Ett helvete att få alla färger ok dock, får gå in o joxa i ATI CCC o justera gamma o contrast på blue,green o red för sig.

Är för övrigt väldigt nöjd med skärmen - speciellt i games _ tex CS.

/DaK

Undra vad det är som gör att skärmen börjar knäppa efter att det gått en vecka exakt samma sak hände ju för mig hade haft den i en vecka och sen började det knäppa och knaka i skärmen. Jag tyckte det var sjukt störande eftersom jag sover i samma rum som jag har skärmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fusion_200
Undra vad det är som gör att skärmen börjar knäppa efter att det gått en vecka exakt samma sak hände ju för mig hade haft den i en vecka och sen började det knäppa och knaka i skärmen. Jag tyckte det var sjukt störande eftersom jag sover i samma rum som jag har skärmen.

Tror det tog runt 3 veckor innan jag hörde första knäppet. Tycker inte det är speciellt störande, kanske för att jag störs mer av surrande ljud osv - därav min passiva vattenkylning.

Enstaka knäpp stör mig inte. Dock värt att nämna är att jag ej hör dem speciellt ofta.

/DaK

Permalänk

Alltså hur låter det när det knäpper? Är det som ett element som behöver luftas eller hur knäpper det? Ingen som kan spela in?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av arto
Fick till bättre detaljer med lägre kontrast och nu tycks skärmen inte bry sig längre om jag drar i sladden. Oerhört lustigt. Fast tyvärr så är skruvarna fortfarande för korta i DVI änden så den går inte att skruva fast.

Låter väldigt konstigt att de skulle vart för korta. Jag använder mig av medföljande sladd, exakt som du och på mitt 8800GTX fungerar det bra.

Jag tror du behöver se över om hur ditt grafikkort sitter i datorn (DVI anslutningarna) därför att ibland när man skruvar fast ett grafikkort så åker det ned och då går du emot chassiekanten och kommer då aldrig kunna skruva fast adaptorn som du ska. Sitter kortet i mitten kan hela DVI adaptorn tryckas ner och därefter skruvas fast.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

Alltså hur låter det när det knäpper? Är det som ett element som behöver luftas eller hur knäpper det? Ingen som kan spela in?

Kommer du ihåg knäppljuden från CRT skärmarna ?
Brukade komma stup i ett för mig när jag satt på en sådan.

Nästan exakt så lät det, och det stod jag inte ut mig så jag köpte Eizon istället.
Men ni som inte har de måste ju haft en väldans tur.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Beställde denna skärmen på Datorbutiken.com för 4100kr på utförsäljning!
Hoppas fanimej att det blir är en rev.2...

Sitter på en LG F900P CRT nu men körde Samsung 957NF tills den började dö för några veckor sen. Dags för ett tronbyte här hemma.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tejpis

Sitter på en LG F900P CRT nu men körde Samsung 957NF tills den började dö för några veckor sen. Dags för ett tronbyte här hemma.

Utförsäljning? Ska modellen utgå? Det var väl inte så länge sen den släpptes?

Om den ska utgå, vet man ännu vad som kommer istället?

Trevligt pris förresten. Hoppas du blir nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Utförsäljning? Ska modellen utgå? Det var väl inte så länge sen den släpptes?

Om den ska utgå, vet man ännu vad som kommer istället?

Trevligt pris förresten. Hoppas du blir nöjd.

I deras Utförsäljningsdel, kan vara serviceex. eller demoprodukt antar jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Kommer du ihåg knäppljuden från CRT skärmarna ?
Brukade komma stup i ett för mig när jag satt på en sådan.

Nästan exakt så lät det, och det stod jag inte ut mig så jag köpte Eizon istället.
Men ni som inte har de måste ju haft en väldans tur.

Jo, kommer ihåg knäppet.

Nja, vi har inte haft tur. Ni som har haft otur, ingen av de jag känner som har beställt skärmen utom Emil en polare har problem. De flesta har inga problem med skärmen.

Citat:

Återknyt i tråden sedan om kommentarer.

Hoppas du blir nöjd.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

Tjena!

Vet inte om den här länken har varit uppe innan?

Jag hittade det här på en fransk sajt som tidigare
har recencerat en L245WP:

http://www.lesnumeriques.com/article-240-1815-35.html

http://www.digitalversus.com/article-424.html

http://www.digitalversus.com/article-423.html

När jag nu gick in igen, så såg jag att de hade lagd upp en färgprofil för
L245WP som är gjord med en LaCie Blue Eye Pro och som också kan laddas ner från sajten.

http://www.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.focus-nume...

Följ stegen och anvisningarna!

Är nu överbelastad med arbete så jag har inte hunnit testa detta själv ännu!

Men ska så fort det lugnar ner sig i slutet av veckan efter deadline
försöka att lägga in denna nedladdningsbara färgprofil för att testa.

Är man inte nöjd med resultatet så är det ju bara
att ta bort den och återgå till ursprungs inställningen!

Ni får själva läsa innantill om hur man går till
väga med detta på sajterna som jag länkar till!

Anvisningar hur man gör framgår på sajterna för de som är intresserade
och genom de länkar som jag postar kan man få en överblick vad det handlar om!

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon?

Mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Tjena!

L245WP som är gjord med en LaCie Blue Eye Pro och som också kan laddas ner från sajten.

Mvh

SUPER! Tack!!!

Du är fortfarande nöjd med din skärm?

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Nu är jag redigt peppad måste jag säga!

Denna blir det om ingen har en bra anledning varför jag inte ska köpa den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Tjena!

Mvh

Tackar, funkade fint. Ni andra som kör med profilen kör ni med sRGB, 6500K, 9300K eller rekommenderar ni någon bra User-inställning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Liquid Freezer III 280 - ASRock B850 Steel Legend - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 - Gigabyte RTX 5080 Aero SFF - Corsair RM850X ATX 3.1 - Phanteks P600S - Acer Predator XB323QKV3 - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

denna frågan kanske inte hör hemma här igentligen, men är det någon som vet om nån av de medföljande kablarna till en PS2 går o använda för o koppla PS2an till skärmen ? har inen TV men e sugen på en PS2 för o lira några gammla sköna lir.

Vore mycket tacksam för svar, mail går bra för o slippa vidare diskussioner kring denna frågan

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Weikav Stars75 // Mouse: Redragon M686 // Display 1: Philips 34M2C6500 // // Display 2: Dell S3422DWG // Cam: Nikon D7500 //

Permalänk
Medlem

Borde jag skicka tillbaka skärmen om det blir så att jag får en rev.1? Jag har inga direkta LCD-erfarenheter att jämföra mot. Förutom systerns iMac 20 tum och min bärbara 12.1 tum. (På den bärbara är det skandalöst dålig skärm)

Permalänk
Citat:

Borde jag skicka tillbaka skärmen om det blir så att jag får en rev.1? Jag har inga direkta LCD-erfarenheter att jämföra mot. Förutom systerns iMac 20 tum och min bärbara 12.1 tum. (På den bärbara är det skandalöst dålig skärm)

Inte om du är nöjd givetvis.

Så är det ju med allt, är du nöjd så är det totalt ointressant om vad andra tycker om skärmen.

Men chansen att du får rev 1 är så minimal att man inte ens behöver tänka på det längre.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Får man med HDMI-HDMI-kabel?

Permalänk
Citat:

Får man med HDMI-HDMI-kabel?

Nope men du får en HDMI>DVI kabel.