Permalänk
Medlem

Gigabyte P35-DS4 oändliga omstarter

Verkar vara en hel del med detta moderkort som har problemet med att datorn startar och stänger av sig i all oändlighet. Tänkte göra en tråd där vi endast disskuterar detta problem och lösning. Så skriv ner vilken revision, övrig hårdvara, hur det uppstår mm.

För mig uppstår problemet när jag startar datorn efter att ha stängt av den normalt via windows eller satt den i S3 standby. Det enda sättet för mig att få igång datorn är att bryta strömmen på nätagget, dränera strömmen ur kretserna genom att trycka på power och därefter kan jag starta datorn.

Skickade mail till Gigabyte och fick detta svar:

Hi,
It sounds like it could be related to the memories. Please note that some memories need more than the standard 1.8V (for DDR2). Check the voltage requirements of your memories and adjust the "DDR2 OverVoltage Control" setting under M.I.T. in BIOS accordingly. Setting the wrong voltage might damage the memory so check the specifications of the memories before making any changes.

Please note that you need to press CTRL+F1 on the main BIOS menu to see all advanced options.

You should also test the memories with memtest from www.memtest.org. You might also try the computer with only one memory installed to see if it makes any difference.

Har provat höja volten med 0.2V, köra endast ett minne, köra singel channel, memtest 14 passes utan fel. Inget hjälper :/

Har revision 1.1 och övriga komponenter enligt sign.

Edit: Problemet hade jag redan från första dagen och om jag inte missminner mig så var det F6 bios, har uppdaterat till F11 och problemet kvarstår. Alla komponenter är oklockade.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk

Lider också av oändliga omstarter men endast efter S3 Stand by. För att få igång datorn när det händer så måste jag också bryta strömmen på nätagget och sedan starta datorn igen. Den enda lösningen som jag har kommit på är i mitt fall att sätta Vcore till "Normal", då funkar allt perfekt. Fast då blir det svårt med stabila klockningar. Känns som om problemet är 100% bugg.

Har mailat om vcore grejen till gigabyte men inte fått något svar på två veckor...

C2D E6750
GA-P35-DS4 Rev 2.0
2x1024Mb Crucial Ballistix PC8500
8800GT
550W beQuiet

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Har liknande problem när jag försöker köra dual channel, ingenting verkar hjälpa. Funderar på att lägga en RMA...

Permalänk
Medlem

Tror det tog en vecka för mig att få svar från Gigabyte, skickade nyss ett nytt. Ni som har problemet och inte mailat till Gigabyte supporten, gör det så kanske dom inser att problemet är vanligt och lyckas lösa det med en BIOS uppdatering för jag tror som SubMarine att det är en bugg.

Tycker det är lite skummt att jag fick en Rev 1.1 från DB.com när jag beställde det i Januari då flera andra som beställt under hösten fått Rev 2.0. Börjar misstänka att mitt moderkort är ett RMA som dom sålt igen...

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem

Har aldrig testat att sätta datorn i stand by, men har problem med bla e-sata och ifall jag efter ett tag har ett flertal program eller fönster öppna.
Problemet kommer även vid användande av min externa disk vid användande av firewire.

Idag så kom det fel jag har när jag skulle in på en partion i utforskaren, då segade den till och sedan började musiken hacka till med ett skorrande läte...och blir det så, så är det bara att starta om och hoppas på att det inte händer igen på ett tag.

Detta är ett rev 2.0, men hade exakt samam fel på ett rev 1.0.
Hade inte detta problem på ett asus moderkort, dock hade inte det kortet någon COM-port, vilket jag behöver för licens till ett program.
Har BIOS f11.
Börjar tröttna, men har inte råd att köpa ett nytt och har inte lust att få ett nytt med samma problem...igen.

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem

Jag har rev 1.0 och har inga sådana problem (men jag sätter aldrig datorn i stand-by så jag vet inte om det skulle bli problem i så fall).

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med S3 standby med, vista fick spatt av det också, gick sönder, fick installera om. Efter det, no more S3, kör bara S1.

Fick för mig att det skulle lösts med en ny bios rev redan?

Tror jag fick massa omstarter med.

Permalänk
Medlem

Jag kör F11 bios och det har inte gjort någon skillnad

Visa signatur

Permalänk

Låter som att det bara är att mailbomba Gigabyte tills de fixar problemet med en ny bios-uppdatering.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Jo googlar man lite så verkar ju problemet vara ganska vanligt och även drabba DS3:or så dom borde ju vakna snart och åtgärda det.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElZoido
Jo googlar man lite så verkar ju problemet vara ganska vanligt och även drabba DS3:or så dom borde ju vakna snart och åtgärda det.

Detta händer mig också med min DS3'a när jag går in i vänteläge i vista.

Men vad menar nui med S3 Standby och S1 Standby*?

Permalänk
Medlem

Har nyss haft omstartsproblem med DS4, men det verkar ha varit minnena, för nu har jag plockat ut 2 av 4 stickor och nu har den inte stängt av sig sen dess (ta i trä).
Däremot har jag också haft problem med datorn vid standbyläge.
Flera gånger har den "vaknat" själv ur standby med windows felskärm sen när den sedan startat omsjälv. hm?....

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

Fick en gång samma problem med en P4:a. Kom fram till att felet berodde på nätagget. Efter byte av dito, smittades min andra dator av felet. D.v.s konstant uppstart/avstänging (fläktarna stannar & startar). Strömspikningar månne? -Eller vad nu detta fenomen kan kallas... Problemet löste av sig själv med borttagen ström.

Fall 2: Slarvigt monterat 24 pins kontakt. Lösning: Bättre fastsättning. :i
MB: P35 ds3p, E8400...

Visa signatur

E8400 @3.6 (1.2v), P35-DS3P

Permalänk

Fick svar från Gigabyte idag!

Min "fråga":

"Hi,
I found out what the issue causing the endless reboot loop when trying to resume from S3 stand by was. If i set the vcore in bios to "Normal", then resuming from S3 works. But if I set it to anything else it just keeps rebooting. Even if I set it manually to the vcore that my cpu should have on stock settings, it doesn't work. Could this be some sort of bios bug? Or do I have a broken board?

Best regards,
Markus Byström"

Svaret:

"Hi,
Thank you for the update. If everything else works, then this should not be a hardware problem. Some devices might not work when they are overclocked, so it could be related to anything. Maybe the CPU can't hande the power saving mode if the settings are incorrect.

best regards,"

Som vanligt verkar de tro att man är en total idiot och vägrar inse att det är något fel i bioset...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har också detta felet. Jobbigt att inte kunna lägga datorn i viloläge.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem

Införskaffade mig en DS4-bräda och har samma problem.
När datorn går ner i viloläge vill den inte boota upp igen (startar om konstant).

System: P4 3.2, Gigabyte DS4 rev 2.1, 4*1Gb Corsair XMS2 DHX.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

som sagt, samma här.

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

Hej på er alla.

Jag får igång datorn efter S3 sleep genom att trycka på power-knappen.
Om jag har ställt in på mouse-resume i bios som för övrigt är F7 så drabbas jag av endless reboot.

Mvh / Daniel

Visa signatur

Silverstone HTPC, Gigatyte P35-DS4 rev 2.0, Q6600 @ 3,2 Ghz, Zalman 9700-NT, ASUS HD 4870,
Crucial BallistiX 8500 2 GB, Barracuda ES-2 250 GB, WD 500 GB MyBook, Mirai DTL-642E500 @ 1080P
3DMark-01 3DMark-03 3DMark-05 3DMark-06

Permalänk
Medlem

Fick problem efter jag körde in 2gb (4 totalt nu), då blåskärmade den och rebootade. Ökade volten med 0,05v= funkar utmärkt. Nu köpte jag en ny sata2-ansluten disk, och upplever samma problem igen! Blåskärm när drivrutinen ska läsas in för den nya disken, och datorn bootar om innan man hinner utläsa något från blåskärmen. Någon lösning? Ser många problembeskrivningar, men inga lösningar direkt Tacksam för alla tänkbara lösningar.

*Edit* Nvm detta inlägg... Inte felsökt fullt ut, men det ser ut som att jag körde med en dålig sata-kabel (kan även vara porten på mb som är kass, återstår att se...)

Visa signatur

Samsung 27" Odyssey G60SD OLED QHD 360 Hz - Fractal Design North Svart - MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC - AMD Ryzen 7 7800X3D - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X - Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB - MSI MAG B650 Tomahawk WIFI - MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Fick svar från Gigabyte idag...

Hi,
Please try to set Vcore to "manual" under M.I.T in the BIOS. I haven't tried that myself, but I saw that tip (regarding start from sleep mode) on a German forum:

Energiesparmodus unter Vista und WinXP landet beim Start in einer Endlosschleife... Abhilfe: Vcore auf manuell belassen...

Best regards,

Känns bra att Gigabytes support sitter och felsöker genom att söka på forum på nätet... Det kan jag göra och har gjort själv. Fan vad less man blir. Att sätta vcore manuellt enligt VID gör ingen skillnad för varken S3 eller kallstarter för mig. Blir väl tvungen att göra en RMA ändå

Visa signatur

Permalänk
Medlem

S3 verkar funka för mig istället för S1.
Har inte haft problem med att starta burken efter att den gått ner i viloläge sedan jag ändrade till S3 i förrgår iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dom här termerna S1 och S3 gör mig lite förvirrad så jag sökte på nätet och hittade detta: http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Configuration_and_Power...

Det som jag brukar använda kallas Hibernation på engelska och viloläge i windowsXP och alla data sparas på hårddisken innan datorn "stänger av sig". Enligt ovanstående länk så skulle detta mostsvara läget S4.

Så problemet uppstår alltså i standby-läget (S3) och inte om man går ner i viloläge (S4)? Viloläge verkar ju funka för mikerrer, men frågan är om vi menar samma sak? Jag tvekar lite att köpa P35-DS4 just på grund av detta problem men det kanske inte drabbar mig om jag endast använder S4?

Permalänk
Medlem

Jag använder hibernation i Vista, alternativen som finns i BIOS är S1 och S3.

S1 (förinställt) orsakade problemen. S3 fungerar änsålänge.
Dock är min 2-dagarsreferens inte något att lita på, speciellt inte när andra verkar ha problem med S3.

Dock förstår jag din frågeställning, att allt ska vara arkiverat tills du startar upp datorn igen.
Det är det inte med S3 vad jag kommer ihåg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Dom här termerna S1 och S3 gör mig lite förvirrad så jag sökte på nätet och hittade detta: http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Configuration_and_Power...

Det som jag brukar använda kallas Hibernation på engelska och viloläge i windowsXP och alla data sparas på hårddisken innan datorn "stänger av sig". Enligt ovanstående länk så skulle detta mostsvara läget S4.

Så problemet uppstår alltså i standby-läget (S3) och inte om man går ner i viloläge (S4)? Viloläge verkar ju funka för mikerrer, men frågan är om vi menar samma sak? Jag tvekar lite att köpa P35-DS4 just på grund av detta problem men det kanske inte drabbar mig om jag endast använder S4?

Det drabbar nog S4 också om du har otur och får en likadan DS4 som jag har som inte ens går att "kallstarta" om datorn stängts av normalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag byggt en dator med Gigabyte P35-DS4 rev 2.0, Q6600 och 2x2 GB RAM och WindowsXP. För mig funkade "vänteläge" (alltså S3) med S3 i BIOS men vid "viloläge" (S4) så ville inte datorn starta upp utan hängde sig efter "Windows fortsätter". Efter att ändrat till S1 i BIOS funkar både vänteläge (S1) och viloläge (S4) utan några problem. Datorn är dock inte överklockad och spännigarna står på Auto i BIOS. Alla strömsparfunktioner är också aktiverade i BIOS.

Så för mig blev det alltså inga problem vid detta datorbygge eftersom det ju är läget S4 som jag kommer att använda. Eller egentligen är detta inte min dator utan jag har byggt den på uppdrag av min pappa men jag kommer troligtvis att bygga en likadan själv så småningom, men med Q9450 istället för Q6600.

Permalänk
Hedersmedlem

rev 1.1 och endless reboot vid väntläge (S3)

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Nu är ju jag allt ifrån kunnig inom detta med minnen och moderkort. Men jag har ändå sökt en hel del på nätet efter lösningar till problemet. Så jag tänkte bara lägga fram en tes här om vad jag tror. Jag är nämligen också i köptankar av detta moderkort.

Många av er har köpt DDR2 Corsair-minnen av olika slag och jag har kollat vissa utav dem på Corsairs hemsida och sett att vissa modeller kräver en spänning på 2.1V. Är det inte så att DDR2 vanligtvis brukar ligga på 1.8V-1.9V? I så fall , trots att man ställer om i BIOSen manuellt till 2.1V så accepteras det inte av just detta moderkort. Den kanske är begränsad till 1.8V-1.9V. Om inte, så kan det vara så att den inte kan köra 4 st stickor på 2.1V, utan bara två stycken?

Ni får gärna kommentera detta om jag har fört ett på tok för ologiskt resonemang.

Visa signatur

Jo just det...

Permalänk
Medlem

Men om det nu är så mycket problem med att just starta datorn ifrån vänte/viloläge.

Varför kan ni inte bara stänga av datorn som vanligt folk så slipper ni ju det?:P

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem

hade liknande problem med ett abit dock 939 bräda, fast då var man tvungen att tömma datorn på ström innan varje uppstart annars blev det svart skärm, sen när jag satte i ett till graffe (SLI) så fungerade det felfritt :/ mkt underligt.

anledningen till att jag nämner detta är att jag beställt ett gigabyte p35 DS3 usch hoppas det inte bråkar för mkt.

jaja alltid är det NÅTT som ska jävlas!

någon som inte har dessa problem med DS3 eller DS4a?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

detta lät intressant så jag testade att gå i standby, och jag kunde inte gå tillbaka fick en endless reboot-loop. (S3) rev1.1

men inte för att de rör mig så mkt i ryggen eg. använder aldrig viloläge.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro