Intel stryper tillgången till nya Penryn

Permalänk
Medlem

själv har man en e8400 som är god för 5023mhz med luft ! fick den för 1750kr innan komplett höjde priset.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

ska skaffa en e8400 senare när jag har råd, troligen i mars eller april, absolut senast maj.
så för mig gör det inte så mkt. mkt tråkigt för dom som vill ha en och inte får, men man fattar ju intel oxå.

lösningen på sånt här kalla PLANERING!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
själv har man en e8400 som är god för 5023mhz med luft ! fick den för 1750kr innan komplett höjde priset.

Vad kör du för volt på den?

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem

Vilken ondska!

*hytter med fingret åt Intel*

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Tycker det är så j*vla dåligt an Intel.

Permalänk
Proffsmoddare

Kan det vara bristen på konkurrens som börjar göra sig synlig?

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d0nnie
Vad kör du för volt på den?

testade med endast 1,7 en snabbis för att se vad den tog

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Får man bara fråga vad alla ni som väntar på quad skall med just quad processorer till? Det finns ju knappt program som använder sig utav quad? Inte ens det mest "tekniskt avancerade spelet i världen" crysis använder sig utav quad. Eller köper ni kanske quad CPU'er för att tjäna in de där 15 sekunderna när ni rar'ar ner semester fotona?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Får man bara fråga vad alla ni som väntar på quad skall med just quad processorer till? Det finns ju knappt program som använder sig utav quad? Inte ens det mest "tekniskt avancerade spelet i världen" crysis använder sig utav quad. Eller köper ni kanske quad CPU'er för att tjäna in de där 15 sekunderna när ni rar'ar ner semester fotona?

QUAD köper man för att det är så himla häftigt med 4 kärnor i datorn, att man får användning av dem är en annan femma. Hårddisken sätter oftast stopp, inte DUAL-coren.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

Historien upprepar sig brukar man ju säga... Det var exakt samma sak när första conroe modellerna kom ut, jag förstår inte denna hets, finns ju absolut ingen anledning att köpa den här CPU om man redan äger en äldre core 2 duo processor vilket jag förmodrar att 98,9% av sweclockers medlemmar redan gör

Det är bättre att vänta tills sommaren då kommer det intressanta CPU:er !

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5B DLX/WIFI-AP | Intel Core 2 Extreme X6800 @4Ghz | Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | XFX GeForce 7900GS 480M Xtreme 256MB | Raptor 74GB | Raptor 150GB | Seasonic M12 700W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Får man bara fråga vad alla ni som väntar på quad skall med just quad processorer till? Det finns ju knappt program som använder sig utav quad? Inte ens det mest "tekniskt avancerade spelet i världen" crysis använder sig utav quad. Eller köper ni kanske quad CPU'er för att tjäna in de där 15 sekunderna när ni rar'ar ner semester fotona?

Just nu har jag en E6750.
Jag ska köpa en Q9450 så jag slipper köpa ny processor innan jag byter hela datorn.
Sen är det alltid trevligt att kunna packa upp semester bilderna 15 sekunder snabbare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ofstudios
Historien upprepar sig brukar man ju säga... Det var exakt samma sak när första conroe modellerna kom ut, jag förstår inte denna hets, finns ju absolut ingen anledning att köpa den här CPU om man redan äger en äldre core 2 duo processor vilket jag förmodrar att 98,9% av sweclockers medlemar redan gör

Det är bättre att vänta tills sommaren då kommer det intressanta CPU:er !

Vad kommer i sommar?

Visa signatur

[ Antec P182 ][ Asus M3A79-T Deluxe ][ AMD Phenom II 955 @ 3.2 Ghz ][ Zerotherm Nirvana 120 ][ Corsair Dominator PC8500 2x2 Gb @ 1066 Mhz 5-5-5-15-14 2T Unganged ]
[ Sapphire HD4870X2 ][ X-fi Xtreme Gamer ][ WD Caviar AAKS 640 Gb ][ Corsair TX650 W ][ Samsung T200 ][Windows 7 Ultimate x64 RC]

Permalänk

hehe tur man redan har en när den var som billigast från komplett

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
QUAD köper man för att det är så himla häftigt med 4 kärnor i datorn, att man får användning av dem är en annan femma. Hårddisken sätter oftast stopp, inte DUAL-coren.

Jag encodar video till min iPod Touch, använder alla fyra kärnorna maximalt så varför inte, q6600@3.6GHz gör jobbet utmärkt och som programmerare är det dessutom trevligt att ha fler kärnor för de problem som går att lösa parallellt. Läser dessutom originalfilerna från en raid 5lösning så diskarna är INTE flaskhals.

Om spelen använder quad-core maximalt bryr jag mig mindre om.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Får man bara fråga vad alla ni som väntar på quad skall med just quad processorer till? Det finns ju knappt program som använder sig utav quad? Inte ens det mest "tekniskt avancerade spelet i världen" crysis använder sig utav quad. Eller köper ni kanske quad CPU'er för att tjäna in de där 15 sekunderna när ni rar'ar ner semester fotona?

alla spelar inte så du vet...vissa andvänder sig av flera program sammtidigt!
eller så kanske man vill kunna spela sammtidigt som man har ett par program på bakgrunden som gör något annat?

det sämsta jag märkt är när man skall göra flera saker och ett par av dom andvänder Hdd'n. då går det jätte sakta PGA hdd'n som är super slö, usch så quad core är överflödigt idagsläget om man skall göra saker som nöter på h-disken...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ofstudios
Historien upprepar sig brukar man ju säga... Det var exakt samma sak när första conroe modellerna kom ut, jag förstår inte denna hets, finns ju absolut ingen anledning att köpa den här CPU om man redan äger en äldre core 2 duo processor vilket jag förmodrar att 98,9% av sweclockers medlemmar redan gör

Det är bättre att vänta tills sommaren då kommer det intressanta CPU:er !

Jag vet inte om man ska ta den dära ":D" som något ironiskt men det är nog helt klart långt ifrån så många som har en core 2 duo. Jag själv sitter på en gammal sliten amd 64 3200+ socket 754.

Vilka intressanta processorer kommer i sommar om jag får fråga?

Jag behövde inte köpa en E8400 precis när den kom, men nu vill ha en och ångrar att jag inte la vantarna på en förut. Jag tycker det är extremt tråkigt att intel verkar ha så stor makt om marknaden idag, vi behöver lite mera konkurrens från amd.

Nu funderar jag på att köpa en Celeron 420 så länge för dryga 300kr för att ha så länge, för till mitten av mars vill jag inte vänta, mitten av februari kan vara okej men mars är alldeles för långt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Får man bara fråga vad alla ni som väntar på quad skall med just quad processorer till? Det finns ju knappt program som använder sig utav quad?

Tja, mitt windows använder just nu ca 600 trådar. Det är väl trevligt att sprida ut dem på 4 cores istället för 2.
Och encoda filmer går ofta på alla cores.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

hehe du sitter till och med på bättre cpu än mig expertive jag har en gammal athlon xp 2800+ ja så lär bli en jäkla skjuts när jag uppgraderar till q9450 som jag väntar på (om dom nu inte planerar att skjuta upp dom också till typ q2 bara för att dom vill sälja bort q6600 först)

kan ju knappast va nehalem som ska släppas i sommar, dom var tänkta till höst/vintern 2008 men det senaste jag läst om dom var att dom blivit uppskjutna till q2 2009

Permalänk
Medlem

Intel meddelar nu att man inte tänker släppa några nya processorer alls fram till 2011.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidReactor
Det finns alternativ, intel har konkurrenter.

Vilket planet lever du på?

Är man sugen på en E8000 för att klocka den upp till över 4GHz , så är en A64 klockad till 3.2GHz som presterar som en 2.4GHz c2d verkligen inget man nöjer med sig istället. Eller om man är sugen på en Q9000 i 4GHz, ska man då nöja sig med en Phenom i 2.5GHz med TLB-buggen ?

Tyvärr, för klockning och max prestanda finns det verkligen ingen konkurrent till Intel just nu. I lågsegmentet, förutsatt att man inte har tänkt att klocka (varför någon på sweclockers inte skulle göra det är ju visserligen en gåta), är AMD ofta ett bra alternativ.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Äkta ondska är dom som redan sitter på en och gottar sig här i forumet över alla andras frustration Men ni som har, när köpte ni? Känns som jag letat ganska länge, och den enda som haft i lager är den där obskyra butiken längst ner i listan på prisjakt som vill ha 3k för den - OM nu deras lagerstatus stämmer...
Skrev ett halvilsket brev till intel, inte för det gör nån nytta, men kan alltid hoppas nån läser det o får lite dåligt samvete

Permalänk
Avstängd

6000 serien funkar lika bra.
prestandavinsten är försumbar.

ifall man kunde köra 4.8ghz 24/7 så skulle det vara lönt att fundera men eftersom e8000 serien gör 4-4.3ghz är prestandan i förbättring mycket liten.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Mörka krafter rör sig där ute...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinkansen
Mörka krafter rör sig där ute...

Nejdå det är bara min Athlon XP som packar upp lite rar arkiv.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
6000 serien funkar lika bra.
prestandavinsten är försumbar.

ifall man kunde köra 4.8ghz 24/7 så skulle det vara lönt att fundera men eftersom e8000 serien gör 4-4.3ghz är prestandan i förbättring mycket liten.

Jag håller med om att det oftast inte är värt att byta till e8000 om man sitter på e6000 (om man nu inte får bra betalt för sin processor på begagnat marknaden ). Däremot så är det ju självklart att man vill ha en e8000 om man ska köpa en ny dator, och förstår att folk blir irriterade att vänta...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell
Intel meddelar nu att man inte tänker släppa några nya processorer alls fram till 2011.

Var har du fått den informationen ifrån? Verkar väldligt konstigt iom att intel har kommande processorer planerade fram tills 2011.

Visa signatur

Q9450 @ 3200Mhz | 2*8800GT Geforce @ 700/1715/1840 | 8gb Ocz platinum 2 @ 1000Mhz | 2*500gb Seagate Barracuda @ raid 0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gromit83
Var har du fått den informationen ifrån? Verkar väldligt konstigt iom att intel har kommande processorer planerade fram tills 2011.

Seriöst, har du inte hört det eller ? Dom ska tillverka traktorer i 3 år nu istället.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Seriöst, har du inte hört det eller ? Dom ska tillverka traktorer i 3 år nu istället.

Äntligen lite hardcore power till traktorerna! *grin*
bäst o döpa om oss till swetrimmers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d0nnie
Jag är också nöjd med min E8400...kör den i 4 ghz med 520 FSB utan att svetas:) Hade tur och lyckades få tag på en...Det va den sista också.

Trycker man på med volten så gör den 4,4. Och det med luftkylning:)

hans quad är ändå snabbare ;D, om man siktar långsiktigt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Jag håller med om att det oftast inte är värt att byta till e8000 om man sitter på e6000 (om man nu inte får bra betalt för sin processor på begagnat marknaden ). Däremot så är det ju självklart att man vill ha en e8000 om man ska köpa en ny dator, och förstår att folk blir irriterade att vänta...

Sen är det ju som sagt priserna, när E6xxx ligger på typ samma nivå så varför inte välja den nyaste av de två, förutom E6850, ska den ligga kvar där så kan vi glömma E8400 i år - OM det nu är 100% sant att Intel håller inne de nya, skulle vara intressant att veta varifrån denna uppgift kommer... Men Intel är Intel, vana att kunna göra precis vad fan dom vill utan att behöva oroa sig över något, så man blir inte förvånad om det skulle vara helt sant.