Permalänk
Medlem

Noob på vattenkylning

Tjena sweclockers!

Funderar på att skaffa vattenkylning till sommaren men har ingen erfarenhet av det. Har gjort lite research och så vitt jag vet så behöver man: pump, vattentank, radiator, slang, kylningsvatten(destillerat vatten med antikorrision?). Det jag har problem med är: Vilka märken är bra? 1/4" och 3/8" är det något mått elr?

Har sett videos på IDG om hur man monterar osv.
Tänkte köpa grejerna på komplett elr Datorbutiken inget annat.

Elr ska jag skita i allting och köpa detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=318419
Är detta bra/dåligt varför/varför inte, give me some feedback, opinion!!!

Visa signatur

| Intel Q8300 2.5GHz | Gigabyte GA-P41T-D3 | Corsair 2*2GB ~1333MHz | Gigabyte AMD 6850 1GB | Seagate 500GB, 1TB, 2TB | Corsair VX 550W |

Permalänk
Medlem

Finns INGET bra i sverige. lägg dina pengar på den bästa luftkylningen som finns men ENBART kvalitets fläktar av önskad hastighet. "Thermaltake BigWater" = Big NoNo

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

okej, leta efter recessioner och såg att den va typ 2 år gammal. Tänkte köpa en extreme-120 förra året men den fick inte plats, sitter därför med en maxorb nu.

Vad sägs om att bygga eget?

Visa signatur

| Intel Q8300 2.5GHz | Gigabyte GA-P41T-D3 | Corsair 2*2GB ~1333MHz | Gigabyte AMD 6850 1GB | Seagate 500GB, 1TB, 2TB | Corsair VX 550W |

Permalänk

http://www.netshop.se/aspx/produkter.aspx?l=2&t=2908&g0=98&g1...

Finns väll helt OK saker? Inte nå vidare billigt dock...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Finns INGET bra i sverige. lägg dina pengar på den bästa luftkylningen som finns men ENBART kvalitets fläktar av önskad hastighet. "Thermaltake BigWater" = Big NoNo

Läst ett par reviews om Thermaltake Big Water 745 och den har starkt ökad prestanda
från sin rent av löjliga lillebror Bigwater 735.
Och verkar vara ett bra köp för den som vill ha pris-prestanda kyling på vatten fronten.

Lite rews:

http://www.techpowerup.com/reviews/Thermaltake/BW745/1.html

http://www.overclockercafe.com/Reviews/cooling/Tt_Bigwater_74...

http://www.xtremecomputing.co.uk/review.php?id=256

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

745 ska vara ett extremt bra kit för det priset... Kanske är bra om du vill ha vattenkylning med liten budget så kan du alltid bygga på det där med tiden

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag använder 745. Jag tycker inte det kyler min Intel C2D E6750 bättre än luft. Det är en välldigt stel slang, jag fick dra åt nipplarna lite extra för cpu blocket läckte en hel del, pumpen låter mycket, du kommer nog få borra skuvhål i chassit för att kunna sätta fast pumpen o vattnet du får till dunstar bort på ett halv år.
Tempen i mitt rum är 19-20c, tempen i mitt chassi lian-li PC-V1000 plus2 är 22-23c, det är välldigt bra luftgenomströmning o svalt chassi. Radiator sitter på utsidan av chassit. Cpun ligger på 36c+ idle o 47c+ på load.
Jag hadde luftkylning innan, Zalman CNPS 9700NT. Och den gick alldrig över 40c. Temps enligt bios o Nv monitor. Jag köpte Thermaltake Big Water 745 som en nybörjar grej.

Visa signatur

♣ASUS Rampage III Gene♣Intel Core i7 930♣Corsair 4GB 1600MHz DOMINATOR DHX♣Corsair SSD 64GB♣2 8800GTX SLI♣Tt 850W♣1TB lagring♣CPU EK Supreme HF♣GPU EK FC88 GTX♣Radiator XSPC RS360♣Tank Swiftech MCRES-Micro♣Pump - Swiftech MCP655 (Laing D5)♣Chassi Lian Li V1000♣

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saxin
Jag använder 745. Jag tycker inte det kyler min Intel C2D E6750 bättre än luft. Det är en välldigt stel slang, jag fick dra åt nipplarna lite extra för cpu blocket läckte en hel del, pumpen låter mycket, du kommer nog få borra skuvhål i chassit för att kunna sätta fast pumpen o vattnet du får till dunstar......

Hur lång slang längd och "stig höjd" har du?

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem

"Hur lång slang längd och "stig höjd" har du?"

Edit: det lät lite kul:D

Det är nog runt 1m, det sitter ganska tajt i chassit.
Allt sitter nästan i jämnhöjd. Det var svårt att plasera tank/pump i mitt chassi. Tank/pump - cpu - radiator.
Cpu'n sitter lite längre ner. Så stig höjd från cpu till radiator är nog 20cm.

Visa signatur

♣ASUS Rampage III Gene♣Intel Core i7 930♣Corsair 4GB 1600MHz DOMINATOR DHX♣Corsair SSD 64GB♣2 8800GTX SLI♣Tt 850W♣1TB lagring♣CPU EK Supreme HF♣GPU EK FC88 GTX♣Radiator XSPC RS360♣Tank Swiftech MCRES-Micro♣Pump - Swiftech MCP655 (Laing D5)♣Chassi Lian Li V1000♣

Permalänk
Medlem

Jag har inte hört ett bra ord om deta kitt förutom priset. Köp från http://www.chilledpc.co.uk , borde inte vara några problem. Blir dock bra mycket dyrare och något krångligare. Fundera över luftkylning annars.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Avstängd

Köper du en e8000 serie processor kan du lika gärna köra på luftkylning.
De når högt med låg vcore.
Varför man vill köra på vatten beror på flera faktorer, man kan få det tystare än luft, lite kallare och hantera flera kylfaktorer som cpu, gpu, NB/SB utan att ljudnivån ökar.

Jag har testat lite olika lösningar, en liten pump är att föredra, ddc pro som jag kör nu är helt fantastisk, en tripple rad samt en vattenbehållare gör att systemet kan köras vid låg temp.
har mitt fönster lite på glänt, 26c GPU 8800GT, 30c cpu, idle, vid alla fläktar av eller på silent så går temps upp till gpu 34c, cpu 42c idle.
Har dock 4 120mm fläktar i chassit.
Vid tillfälle ska en ny fläktkontroller inskaffas där man kan stänga av fläktarna helt vilket ger mest troligt ett ljudlöst system vid idle.

Med den nya cpu serien e8000 finns det dock lite fördelar med vattenkylning då orsaken till värme hög vcore inte blir samma faktor längre.
Många får 4ghz med ca 1.35vcore eller liknande siffror.
Det är typ nåbart med stock kylare!

Ska man vattenkyla bör man köpa lösa saker, men det kostar dock en del.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knight77
Tjena sweclockers!

Funderar på att skaffa vattenkylning till sommaren men har ingen erfarenhet av det. Har gjort lite research och så vitt jag vet så behöver man: pump, vattentank, radiator, slang, kylningsvatten(destillerat vatten med antikorrision?). Det jag har problem med är: Vilka märken är bra? 1/4" och 3/8" är det något mått elr?

Har sett videos på IDG om hur man monterar osv.
Tänkte köpa grejerna på komplett elr Datorbutiken inget annat.

Elr ska jag skita i allting och köpa detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=318419
Är detta bra/dåligt varför/varför inte, give me some feedback, opinion!!!

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering sedan förra inlägget:
Skulle vilja köpa vattenkylning just för att jag gillar att klocka cpun (+ nb automatiskt) och förr att ha lite tystare system. En till orsak är att jag har dålig erfarenhet av cpuer. Min förra dator, Celeron D socket 478 Prescott (netburst), så fort man lyssnade musik o surfa så blev den 61C + och fläkten gick på högvarv. Fatta vad de plågade mig!
Som sagt, ska jag köpa bigwater, de finns ju så många blandade åsikter, eller tycker ni jag ska köpa i delar (så får jag lite erfarenhet ). Om ni tycker jag ska köpa i delar så kan ni göra egna "paket" och motivera gärna varför ni valt just dom delarna. Men välj bara från datorbutiken och komplett.
Lite fakta:
Har EN 250mm fläkt på sidan av chassit som blåser in som kan vara till hjälp?
Vill bara kyla cpu och nb, gpu kanske i framtiden

Tack för alla inlägg som ni skrivit, jag läser dom alla, och fortsätt att skriva!

Visa signatur

| Intel Q8300 2.5GHz | Gigabyte GA-P41T-D3 | Corsair 2*2GB ~1333MHz | Gigabyte AMD 6850 1GB | Seagate 500GB, 1TB, 2TB | Corsair VX 550W |

Permalänk

Hmmmm

Jag har lillebrorn 735 fast med en akvariepump ganska liten men den funkar för tillfället....

först hade ja tank/pump/cpu/radiator 42 idle 53 load

sen hade ja ...................radiator/cpu 32 idle 45 load

nu har ja tank/pump/radiator/gpu/NB/cpu

gpu innan 52 idle 60 load...nu 37 idle 50 load
nb innan 44 idle 60 load...nu 38 idle 60 load vet i fan hur ja ska sänka den några råd???????

cpu nu 26 idle 40 load

kör orthos har endast kört 10 min för att jag är orolig för NB

pasta arctic silver

moderkort Gigabyte GA-MA69GM-S2H cpu 6000+

tacksam för råd om NB

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kuntakinte

först hade ja tank/pump/cpu/radiator 42 idle 53 load

sen hade ja ...................radiator/cpu 32 idle 45 load

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

sånna tips vill jag ha!

Visa signatur

| Intel Q8300 2.5GHz | Gigabyte GA-P41T-D3 | Corsair 2*2GB ~1333MHz | Gigabyte AMD 6850 1GB | Seagate 500GB, 1TB, 2TB | Corsair VX 550W |