Permalänk
Medlem

Ljus

Hej, är inte så speciellt bra bland dator delar, men jag hoppas nån/ni kan förklara lätt för mig fall det är möjligt att lösa detta.
Det är så här att jag har 2 st. ljus i datorn som är blått och som jag vill stänga av, 1 i en fläkt och 1 på start knappen.
Och jag har ingen anning om hur jag stänger av dem, har fått dem med följande utav en vän och han har ingen anning om det heller.

Tack på förhand.

Permalänk

På mina Led-fläktar klippte jag av kabeln till lampan

Permalänk
Medlem

jag vill helst skippa klippa något i datorn, men fall man måste så gör jag väl det, men vill vänta och se på andra svar först

Permalänk
Hedersmedlem

lampan till powerknappen kan vara lite klurig att hitta om man inte pillar mycket med datorer eller har en manual där det står vilken kontakt som skall kopplas ur. Men det andra ljuset kommer från någon form av lysrör eller diod bara för att lysa upp i daton om jag förstått det rätt och då är det väl bara att fökja vart sladdarna går och koppla ur dem. Eller kommer det andra ljuset från någon annan enhet som ex en fläkt?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

hehe byt fläkt annars och sen hittar ritningarna på chassit och klipper bort den andra lampan

Permalänk
Hedersmedlem

ja, det svåra är nog inte att knipsa av sladden till power-lampan. Det svåra är att hitta den. Har man väl hittat vilken av sladdarna som går till power-lampan är det väl dumt att knipsa. Bättre i så fall att bara dra ur strömförsörjningen till denna. Men, som jag sa innan... lättare sagt än gjort utan datorvanan.

Men jag håller med krimskrams om fläkten. Byt fläkt i så fall.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
lampan till powerknappen kan vara lite klurig att hitta om man inte pillar mycket med datorer eller har en manual där det står vilken kontakt som skall kopplas ur. Men det andra ljuset kommer från någon form av lysrör eller diod bara för att lysa upp i daton om jag förstått det rätt och då är det väl bara att fökja vart sladdarna går och koppla ur dem. Eller kommer det andra ljuset från någon annan enhet som ex en fläkt?

Jo det andra ljuset kommer från inuti/bakom en fläkt.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja du. Du skulle kunna kapa strömmen till dioden i fläkten med lite våld. Det stör inte fläkten. Vill du inte det får du ta och köpa en annan fläkt och sätta in. Bättre än så går det nog inte att göra.
Sedan om du vill ha bort ljuset från powerknappen får du ta och leta upp manual från chassi och moderkort för att se vad du ska koppla ur alt klippa av. Kan du inte detta får du antingen följa sladden till diodlampan vilket kan vara ganska jobbigt, slå sönder dioden i fronten eller testa dig fram till vad du kan rycka ut av frontsladdarna.
Det värsta som kan hända är att du inte kan starta datorn eller att ex frontljudet slutar fungera om du drar ut fel kontakt, men då är det bara att sätta in denne igen på samma plats.
Bättre än så kan jag inte hjälpa dig då jag inte har dina manualer. De finns säkert på nätet om du behöver kolla i dem.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk

Och om du gör som Söderbäck skriver, att du testar dig fram, så tänk på att ta ur en kontakt åt gången (allt för många som drar ut ett par styckna på en gång) så du vet vars den skulle.

Permalänk

följ söderbäcks råd om du ska byta fläkt sen så kan du antingen köpa en nexus för runt 90kr bra fläkt för pengarna och om du vill ha lite tystare och lite bättre så köp en noctua 1200varv (NF-S12) sen följer det med motstånd och vibrationsdämpare till den så att den låter ännu mer, den kosstar dock från 186 tror ja till 200 beroände på vart man köper den, men den är as bra om man har pengarna att lägga ner på de

Permalänk
Hedersmedlem

Jag röstar för nexusfläktarna. Grafikkort och processorkylning brukar överrösta ljudnivån på nexusvisparna. Byter man däremot ut alla fläktar i datorn kan man köpa de väldigt tysta noctua för då får man verkligen en tyst dator. Men om man inte byter alla fläktar i datorn känns det överflödigt att köpa en jättetyst när övriga fläktar inte är så tysta.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk

hehe holler med, om man vill sattsa på en riktigt tyst dator och har råd med de så är de noctua annars om man bara ska byta några eller någon så finns det nog inget annat än nexus