Permalänk
Medlem

Överklockning av Minne & CPU

Hade förut detta system:
Hiper 500W
Gainward BLISS Geforce 8800 GTS @ stock kylare
Intel C2D E6300 överklockad till 2.2 ghz (315x7)
Corsair CM2X1024-6400 Ver 5.1
Zalman CNPS9500LED CPU-kylare

Köpte nu 2st likadana minneskort fast Ver 5.2 och satte in dem men då reagerade datorn och resettade mina CPU inställningar i Bios tillbaka till 1.8 ghz (266x7), någon aning om varför det blir så?

För tillfället så höjde jag bara V-clock på minnena till 1.95 och processorn till 2 ghz. Tror ni det går mer? datorn är rätt varm, särskilt grafikkortet.

Permalänk
Avstängd

ny hårdvara kräver ofta en re-set av cmos.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jo jag vet men förut kunde jag ju klocka processorn till 2.2 ghz, nu med de nya minnena så går det inte alls. Datorn resettar Bios varje gång och det står att överklockningen inte funkade eller liknande.

Permalänk
Avstängd

justera timings, 4gb är stressande ibland.
vdim etc..

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Det är ju 3 GB inte 4 Kör med Vista X86

http://img227.imageshack.us/img227/2893/tempxs9.jpg
- Där är temperaturen, vad/hur mycket kan man göra utan att den blir för varm? helst att den ligger på normal/bra temp.

Testade nu att ändra FBS från 285 till 300 genom att höja Volten med 0.0150 men fick en BSOD vid inloggningsskärmen. Lite konstigt att jag inte kan klocka någonting eftersom jag har egen fläkt samt att E6300 bör gå att klocka rätt bra?
Har för mig jag använde stock-kylpastan, är det värt att byta till AS5?
Kan ju ha monterat fläkten fel men det tvekar jag på.

Permalänk
Medlem

man kan inte överklocka Nätagget

Visa signatur

- Det är inte lätt när det är svårt...
- Jag har alla stall inne hos hästarna!
- Stenar är hårda men när man tar på dem så spänner de sig.

Permalänk
Medlem

... Det sa jag inte heller, jag skrev dit det för att det spelar roll om man har bra eller dåligt, eller?