Kan inte välja HDMI på nytt PS3

Permalänk
Medlem

Kan inte välja HDMI på nytt PS3

Syrrans kille köpte ett nytt PS3 40GB men vi får inte HDMI att fungera. Jag har ju själv ett PS3 kopplat till en LCD-TV via HDMI så jag vet vilka inställningar som ska göras. Problemet är att HDMI-alternativet inte finns i menyn där man väljer vilken typ av kabel och bildformat man vill använda, det går bara att välja mellan component, scart och S-video.

Första gången vi kopplade in den använde vi bara HDMI-kabeln vilket fungerade i de två första stegen av "installationen" där man väljer språk och videoformat. Efter att vi bekräftat att vi ville använda HDMI blev bilden svart i en halv minut och sedan var vi tillbaka där man väljer språk. Vi kopplade då in den vanliga kabeln som följde med och kunde då slutföra installationen och uppdatera programvaran, men fick fortfarande inte HDMI att fungera (förutom vid den första delen av installationen).

Är det nån som har en idé om vad det kan vara för fel? Man kan alltså inte ens välja HDMI som utgång, det ska väl funka även på den billigare 40GB-versionen?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Håll in start knappen på PS3:an när ni startar maskinen tills du har hört 2 st pip, då ska han köra på HDMI utgången, tar ca 5-10 sek...

Permalänk
Medlem

Vi testade det och kom då ett steg längre än förut; bilden blev först svart men sen kom det upp en skärm där det stod att man skulle bekräfta med X men det hände ingenting.

Jag testade sen att göra en total återställning med snabbformatering så att användarprofilen försvann, när jag sedan skapade en ny användare fanns plötsligt HDMI-alternativet under skärminställningar och vi kunde välja att använda det så nu är problemet löst. Konstigt bara att det inte fanns där förut.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig i slutändan ialla fall för er...