Går inte formatera om datorn

Permalänk

Går inte formatera om datorn

Hej, jag har ett konstigt problem. Jag kan inte formatera om datorn. När jag har satt in XP-skivan och så så funkar allt fram tills jag ska välja var xp ska installeras, då kan den inte hitta någon av mina två hårddiskar(den hittar min externa om den är inkopplad) och försöker jag trycka på pil upp eller ner så får jag blåskärm. Jag har testat med två olika XP-skivor.

Permalänk
Medlem

F6 + diskett med hårddiskkontrollerkortsdrivrutiner = synliga diskar!

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Var får jag tag på dem drivrutinerna? Eller vad ska jag söka på?

Permalänk

raid/sata drivrutiner för ditt moderkort (på tillverkarens hemsida)

Permalänk

Hmm det funkade inte. Jag lyckades installera drivrutinerna men den hittar fortfarande inte hårddiskarna.

Permalänk

Testa med en nyare version av Windows XP CD:n.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om den inte hittar diskarna så är det fel drivrutiner...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sippe555
Hmm det funkade inte. Jag lyckades installera drivrutinerna men den hittar fortfarande inte hårddiskarna.

Alltså när den laddar windows cd så står det nere "press F6 to load raid etc" då trycker dy f6 och stoppar i disketten med drivrutinerna du laddade ner (rätt version så de är för floppy).

Alternativa sätt är att slipstream drivrutinerna på en windowsskiva, men det är mer avancerat.

Permalänk

Jag har gjort exakt det och den verkar ladda drivrutinerna men det funkar ändå inte. jag har en Maxtor 7L250S0 om någon skulle kunna vara så snäll att hjälpa mig hitta drivrutiner till den. Hittar inget varken på dells hemsida eller på google.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

känt på IDE/sata kabeln att den sitter i klokt?
kan glida ur....

koppla ut alla usb saker om du har några...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sippe555
Jag har gjort exakt det och den verkar ladda drivrutinerna men det funkar ändå inte. jag har en Maxtor 7L250S0 om någon skulle kunna vara så snäll att hjälpa mig hitta drivrutiner till den. Hittar inget varken på dells hemsida eller på google.

Hårddisken behöver ingen drivrutin, det är sata-kontrollern som behöver drivrutin, och vad det sitter för sata-kontroller på ditt moderkort kan vi bara gissa oss till...
Är din XP-skiva med eller utan servicepack?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

hojja

Har inte svar på din fråga utan lånar tråden lite..

Har en bärbar hp med vista som jag nu vill ha xp på, testar att formatera med xp skivan men den vägrar att hitta hddn. Har testat f6.
Vad ska man göra? Värt att nämna kanske, datorn har ingen floppy