Permalänk
Medlem

lan???

hej

jag jobbar på en fritidsgård och vi ska ha ett lan på 40 personer.

jag vill att ni kommer med tips och ideer vad vi ska tänka på

internet?(måste man?)
strömförbrukning?
kablar?

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Världen går inte under om man ej har Internet på ett LAN, vilket många tror. LAN'et blir bara roligare då. Men om ni ska ha tillgång till Internet, inskaffa då en router med inbyggd brandvägg och kör alla kablar via den. Då är alla datorerna väl skyddade från hackers och andra hot. Om ni ej ska ha Internet på LAN'et, behövs det bara en vanlig switch. Strömförbrukning? Um, normal? ^^

Om ni ska köra en tävling i CS eller nått, o den som vinner får ett pris. Välj då _inte_ Norton, Norman, eller AVG! Vad som helst, men inte de! Bara ett litet tips vid sidan av kanten, så att säga

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Ett riktigt LAN skall köras utan internet, för rätta känslan ;). Det ska skrikas på varandra

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara bra med internet iofs, alltid är det någon som inte har fart på sin dator och behöver ladda ner nå drivrutiner eller liknande.

Permalänk
Medlem

säg åt alla som ska komma att de måste ta med ström kabel till bildskärm och dator + nätverkskabel.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergstrom
Ett riktigt LAN skall köras utan internet, för rätta känslan ;). Det ska skrikas på varandra

Indeed, Finish/Army style

Ett tips angående strömföbrukning, dela upp er på flera proppar än en,
vi brukar vara ca 15-20 personer vi är då redan uppdelade på 2 proppar/säkringar. ha alltid det i minnet.

oftast har olika rum skillda säkringar, sen att om ni har kök, ha inte allt för många på den micron, kylen å etc tar rätt så mycket i sig.

Visa signatur

Mer Co-oP åt folket

Permalänk
Medlem

Så länge ni har grendosor, ett fungerande nätverk, micro och en stor kyl (eller flera) så löser det sig

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk

Ett riktigt LAN är ju givetvis utan internet, eftersom LAN står för Local Area Network. Om det det dessutom är ett LAN med mycket personer så rekommenderar jag verkligen inte att ni ska ha internet, eftersom det då är stor chans att någon sitter och tankar ner filmer eller liknande, vilket kan göra så att resten av datorerna inte kommer åt internet överhuvud taget(eller så går det väldigt långsamt om det i vanliga fall är snabbt).

Rekommenderas även att du säger till alla att dom som har förlängningssladdar eller grenutag tar med det, för att vara på säkra sidan.

Permalänk
Medlem

Roligt att ni spikade ett LAN på 40 pers utan att tänkt på sånt innan

Permalänk

Oftast är eluttag avsäkrade med en 10 amp säkring, detta innebär att ni kan ta ut 2300W på ett uttag, detta ger i praktiken max 8 datorer, visst man kan köra fler, om man har tur. Dock! ska alla starta samtidigt, exempelvis om någon råkat dra ur sladden så kommer peakströmen att få proppen att lösa på direkten. Detta ger att ni kommer behöva sammanlagt 5 säkringsgrupper, har ni det?

Strömen är nog det viktigaste enligt mig. 40 pers är mycket folk om man ska arrangera ett LAN med lite erfarenhet, tänk på det. Lycka till med allt och fortsätt ställa frågot om det behövs=)

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk

Ställ i ordning allt innan, med bord och 2 switchar (utgår från att ni inte har en större 24) om det är äldre switchar då man måste ställa in ipn manuellt bör du skriva en lapp till alla om hur man gör, jag mår dåligt på varje lan då man hör "jag kan inte se er i nätet, hur gör jag", sen är det inte dumt att ha en nätkabels testare så man kan utesluta det om nått e fel, sen brandvarnare är oxå ett måste..

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Måste man inte anmäla i förväg att man ska ha såna här evenemang till brandkåren eller dylikt för brandsäkerhetens skull? Senaste lanet jag hade en tumme i var vi tvungna att göra det, bara för att det aldrig hade varit något liknande evenemang i den byggnaden.

Om man ska ha internet på ett LAN så-....

Inför WoW förbjud

Permalänk

Undvik internet, då blir det äkta lan känsla!
Sätt upp en server/router som fixar DHCP.
Största problemet blir strömmen, läs lillpeperoni's inlägg

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Inför WoW förbjud

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

*Inget Internet
*Tävlingar
*Sälj nåt under lanet typ cola och mackor eller nåt
*Bord och Stolar
*Switch
*Nätverkskaplar

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s