Permalänk
Medlem

lite högt är det ändå, dålig kontakt i'd say

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Japp fläkten ökar i varv, kom upp 1000 rpm och då låg cpun på 57 grader, jag har ett sonata 3 chassi så luftflödet kan bli bättre Dessutom tror jag att jag applicerade kylpastan dåligt.

Thermalright Ultra sitter vågrätt så Noctua NF-P12 fläkten blåser in luft underifrån, relativt nära grafikkortet, jag kanske borde montera om datorn och göra om kylpastan och sätta så det blåser ut mot chassifläkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torpeder
Japp fläkten ökar i varv, kom upp 1000 rpm och då låg cpun på 57 grader, jag har ett sonata 3 chassi så luftflödet kan bli bättre Dessutom tror jag att jag applicerade kylpastan dåligt.

Thermalright Ultra sitter vågrätt så Noctua NF-P12 fläkten blåser in luft underifrån, relativt nära grafikkortet, jag kanske borde montera om datorn och göra om kylpastan och sätta så det blåser ut mot chassifläkten.

Det vore nog en bra idé att förbättra luftflödet. Har du en ambient temp i burken på låt oss säga 35 grader kan du ju inte få bättre temps. Kan vara bra att montera den lodrätt så luften sugs ut i bak.

Tycker fortfarande att det är märkligt att din fläkt inte drar på mer.

Permalänk
Medlem

Ja, montera om kylaren och montera den på andra hållet(så den INTE suger luft nerifrån), och när du monterar ut den så kolla på kylpastan för att se hur bra kontakt den har haft. Jämför också temperaturer med öppen/stängd lucka, för som Eratus säger så är det inte lätt för kylaren att ha bra temperaturer om det är 35 grader i burken.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Riktigt fint nerylf, bara att tacka och gratulera.

Men hur gjorde du när du lappade den? Drog du TRUE:en över hela ytan fram och tillbaka då eller ?

Permalänk
Medlem

Tack.

Japp eller rättare sagt sköt den framåt utan tryck, höll så längt ner på basen som möjligt o bara fram sen lyfta tillbaka sen fram osv, men som jag skrev innan så blev det bättre balans när man kör den på diagonalen, trycker på en hörna

Permalänk
Medlem

Super!

Ska testa detta då jag vet att min lappning blev lite misslyckad. Även om jag fick bättre temps så blev den inte helt plan.

Tack för illustrationen!

Men är det en spegel jag ser på bilden ?

Och vilket grit samt var köpte du dem ?

Permalänk
Medlem

Först 240 sen 600 sist 1200
Jag köpte mina på mekonomen, kostade enorma 7kr arket så det e inte dyrt heheh
Japp en spegel det planaste jag hitta va badrumsskåpsspegeln (hmm långt ord)

Grymma skills i paint jag har va?? hehe

Permalänk
Medlem

Monterade nya fläktar på kylaren , Zalman ZM-F3, blev säker bra , om jag hadde lyckats få på pastan rätt , nu ligger den på 45 grader slö surfning ( 38 före ) men moderkortet blev svalare, bytte ut Coolermaster fläktarna ,ljudnivån med motståndet lågt , vid fulla spjäll STORM i lådan .

Får montera om när datorn svalnar, och återkomma med temp , True verkar gilla fläktar med lite mer flås.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min blev hyfsat plan, även om jag inte la ner min själ i det utan behöver fortsätta nån dag MEN det det gav var att jag nu fick jag bekräftat att även ihsen är ojämn för nu blir det ett snyggt puckelavtryck av cpun mitt i kylpastan(format ungeför som en core)

Det blir alltså även cpu-lappning nästa gång, för helt jämna temps.

Icke desto mindre har jag kört Orthos(Blend) i över en och en halv timme nu i 4130MHz och cputempen ligger tämligen stabilt på 65C enligt SpeedFan 4.34b40, cpun skall börja throttla vid 73C, detta med en tyst Scythe-fläkt@1200rpm, så nog kyler Thermalrighten även om den kan kyla ännu bättre.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk

jag kör min olappad mina temps är 36c idle och 57 i load å då går min cpu i 3603mhz med 1.5v! ska testa lappa sen när man orkar:) men är sjukt nöjd med tempsen redan nu:)

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem

Har alla behövt lappa sina True-s eller ? Är det En stor risk att man behöver lappa de, eller finns det dom som haft tur med sina ?

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att risken är rätt stor, för det var två riktigt stora ovala håligheter mitt på min. Jag fick slipa en hel del för att få en jämn yta.

@JOMBAHEHE!, när du skriver "load", skriv vilket program du "loadar" med och hur länge annars är det ingen som tror på dina temps

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

eller hur det är skit många som skriver att de loadar under 60 vid 3.6 ghz, min är 68 grader på varmaste kärnan :/ har ju bra temperaturer vid lägre klockfrekvenser

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag skulle tro att risken är rätt stor, för det var två riktigt stora ovala håligheter mitt på min. Jag fick slipa en hel del för att få en jämn yta.

@JOMBAHEHE!, när du skriver "load", skriv vilket program du "loadar" med och hur länge annars är det ingen som tror på dina temps

Stresscpu2 tycker jag ger högst cputemp o snabbt, lätt 5c högre än orthos

man behöver kanske inte lappa men ger kanske rejäl temp sänk, tyckte jag hade bra temps o lappat men sen efter lappning hoho vilken skillnad!

Permalänk
Medlem

när ni skriver att ni fick bra temps efter lappning. Vad hade ni innan och vad hade ni efter, och vilken cpu handlar det om. Jag tänkte ha min på en 8400 när den får lust att komma

Permalänk
Medlem

här är ett rätt så fint exempel

66 grader på varmaste kärnan med 1.168 volt till processorn

och här har jag högre volt och högre frekvens, och ändå går den KALLARE

59 grader på varmaste kärnan med 1.216 volt och högre frekvens

you see?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

imponerad av den låga spänningen.

Permalänk
Medlem

ye, den klarar 3600 mhz med 1.360volt, men då loadar den uppemot 70

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk

Jo men det är ju intressant att se hur folk har mätt. Vilka program som mäter temps och vad man kör för stress. Kör jag bara Everest en kort stund kan jag få 57 grader på min varmaste kärna @ 3,6 ghz 1,26V (tror jag är på jobbet). Drar jag däremot på Orthos samtidigt och låter den gå upptäcker jag att jag kommer upp i 66 grader som högst under vissa perioder. Då har jag lappad CPU + TRUE. 3 Nexus på fullvarv + Noctua NF-P12 1300 RPM på TRUE och en Scythe på 1300 RPM, ena pull och andra push.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna nått .

STD clock , Men ska kolla cpu om den ska lappas , och ev byta till AS5

[img="http://img441.imageshack.us/img441/1838/evereststresscb6.th.jpg"]

Visa signatur
Permalänk
Medlem

lappade min lite snabbt så den blev lite jämnare med 600 papper och den fungerar bra.
kör min E8400 i 3.8ghz med 1.4 vcore men cpu-z visar 1.376.

den loadar i 46 och 52 men enligt real temp är det något fel på en av mina sensorer så det är 52 som gäller.

någon som vet varför cpu- z tror jag har en multiper på 6 och cpun enligt cpuz bara går i 2.5ghz? det stämmer inte alls då den går i 3.8ghz. japp har nyaste cpu-z.

edit: var speedstep eller vad det heter...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf

edit: var speedstep eller vad det heter...

Stämmer bra, rekommenderar starkt att du stänger av alla de övriga funktionerna också när du överklockar så CPU:n slipper handskas med de onödiga funktionerna

Permalänk

Passar denna kylare till Gigabyte DS3 moderkortet? Är det svårt att sätta dit?

Mvh

Permalänk
Medlem

Jo då... Gick bra för mig iallafall. Dock var det lite tight i en sonata III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Stämmer bra, rekommenderar starkt att du stänger av alla de övriga funktionerna också när du överklockar så CPU:n slipper handskas med de onödiga funktionerna

märkte att den inte klockades upp automatiskt vid enklare spel(tex diablo2) och resulterade i hackande när det hände mkt på skärmen. allt sånt är nu på off och den hackar inte längre

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Har beställt TRUE och 2x 120mm fläktar. Sen ska det klockas!!

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk

Lyckas någon att montera den här kylaren och få bra temp utan att lappa?

Vilken är den bästa klyaren som INTE behöver lappas och joxas med?!

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RolandGarros

Vilken är den bästa klyaren som INTE behöver lappas och joxas med?!

Scythe brukar ha bra finish.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

min scythe infinity är riktigt konvex(använder true atm)

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3