Permalänk
Medlem

Tjock vs. Smal - Musmatta

Hello folk,

Undrar över dagens musmattor, vad har tjockleken för roll? Har halkat lite efter när det gäller sådana saker , så en up-to-date skulle inte sitta fel.

Låt oss exempelvis ta Qpad musmatta, finns i 4mm och 1.4mm för samma pris. Vad är för- och nackdelar? Vad vill man ha?

Mvh,
Z

Permalänk

Smaksak till stor del, finns väl någon anledning också.
Jag vet inte att det ska kännas smuttare så den ligger längs bordet istället för att den ligger högre upp

Visa signatur

Dansk i Sverige, spelar alla möjliga spel men dock mest CS.

Permalänk
Medlem

En tjockare musmatta känns "mjukare"... Det är som dannedansk säger, upp till en sjävl vad man gillar... Själv gillar jag Qpad:s lite tjockare variant, speciellt den svarta

Rekommenderas

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk

jag föredrar den tunna 1.5mm mattan då den blir hårdare när den ligger mot bordet och så slipper man nöta upp handleden mot mattkanten

nackdelen är väll att tyget släpper mycket lättare från gummit på den tunna verkar det som. 3 polare har den tjocka och jag den tunna och min har börjat släppa lite här och var i kanten medan polarnas som är flera år äldre fortfarande inte släppt nån stans

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
jag föredrar den tunna 1.5mm mattan då den blir hårdare när den ligger mot bordet och så slipper man nöta upp handleden mot mattkanten

nackdelen är väll att tyget släpper mycket lättare från gummit på den tunna verkar det som. 3 polare har den tjocka och jag den tunna och min har börjat släppa lite här och var i kanten medan polarnas som är flera år äldre fortfarande inte släppt nån stans

Det tycker jag låter omöjligt. lika mycket lim-yta på den tunna som den tjocka.

Själv kör jag med tunn matta och skulle aldrig kunna tänka mig en tjock. Mina argument är desamma som den citerade personens.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Steelseries S&S, väldigt tunn och hård. Finns ingen limfog vad jag kan se. Riktigt skön men verkar som den sliter mycket på glidzen. Kan rekommendera den.

Permalänk

Jag tycker;

Mjuk matta (Q-Pad) - Tjock matta
Hård matta (Steelpad, Icemat mfl.) - Tunn matta

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Tjocka mattor kan riva på armarna om de inte är rundade!
sen är det inte så stor skillnad egentligen.Men om man har en tunn så "Faller" musen inte på sne om man drar för långt till något hålll...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s