Upphovsmän får rätt att själva fightas mot fildelare

Permalänk
Inaktiv

DOM HAR FÖRKLARAT KRIG!!

Som någon/några andra sa så kommer det komma lösningar att kringå detta och förhoppningsvis så kommer någon idiot att inse att det var ett meningslöst försök.

Om några år då dom flesta har fiber och dom flesta har lite mer processorkraft så kommer inte lite kryptering belasta oss så mycket, dock är det nästa steg som oroar mig då, kommer dom förbjuda kryptering då? Hur långt tänker dom gå för att kränka våran integritet?

Det finns vettigare lösningar, bara dom unnar sig att lyssna lite på folket och inte skyffla allt åt sidan. Den nuvarande "lösningen" är som gjord för "MUSIKMAFFIOR".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Låna ut är iofs inte olagligt.
Inte heller att kopiera en cd-skiva och ge till din vän/släkt/familj/whatever i din närmsta bekantskapskrets

men om jag lånar en film av en kompis via dc++ då?

och bränner ut den och ger till min familj.

....

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nja, snarare gissar om vad de ser tanke på vilka paket poster man ser. Enligt NoCom (Phonera) som vi jobbar med så är det väldigt svårt att se vad folk laddar upp och ner via torrent program på grund av alla dessa paketen. Möjligt jag har fel, är själv ingen expert inom området men det låter ganska logiskt.

Att kryptering används är på grund av att man inte vill att ISP'r skall se vare sig de ser eller ej.

Du har nog rätt, läste fel först.

Däremot, om vi pratar snokande ISPer så är det ju inga problem för dem att se vilken torrentsida du hänger på och vilka torrentfiler du sen laddar ner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_eriksson
Jag läste i GP i veckan om en gubbe som hade en BIO i några år. Kommer inte ihåg vilken bio det var. Man har ju hört att feldelningen förstår för bio salonger att ingen kommer och kollar och så vidare.

Men så sa då den här vise mannen att, Om man stänger av fildelningen så tror jag inte det skulle komma fler att komma och kolla på BIO för de. Problemet är att USA svämmar över oss med skit filmer som ändå ingen vill se.

Är det bara jag som tycker att han väldigt rätt i det hela?

Ja det var rätt.

Jag har en god vän till mig som jobbar för sonet film. Han säger att BIO alltid har vart dyrt och kommer förmodligen alltid att vara det. Sedan påstår han att folk går på bio som aldrig förr tack vare internet. Många ser trailers och vart kan man se trailers? Självklart på internet. Annars måste man sitta och glo på reklamer som ändå alla hatar och det är folk inte intresserade av. Det flyger reklamer från höger till vänster på internet och det är svårt att missa en film när du surfar.
Sedan har inte alla en BIO salong hemma eller fetaste ljudet så många tycker det är en upplevelse att gå på bio med sin partner, familj eller bara dra dit sjlv för att koppla av skallen i två timmar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlasher
dock är det nästa steg som oroar mig då, kommer dom förbjuda kryptering då? Hur långt tänker dom gå för att kränka våran integritet?

I USA tillåter man inte för hög kryptering och kan få fängelse för det om du inte låser upp på polisens begäran. Nu vet jag inte om detta gäller för exakt alla distrikt. Om det är så att detta lagförslag går igenom och folk börjar kryptera sina hårddiskar och företag försöker äcka åtal men kommer ingen vart för att du har glömt bort krypterinsnycklen så kommer det sannerligen ske någon form av förändring. Antingen det att regeringen förstår att detta verkligen var en usel idé eller så sänker man krypteringsnivån helt enkelt vilket vore väldigt trist.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solstice^
men om jag lånar en film av en kompis via dc++ då?

och bränner ut den och ger till min familj.

....

Via DC++ kan ju vem som helst ladda ner den.
Hur det är med lagarna att ladda ner själv har jag ingen koll på.
Att du bränner ut den till familjen är väl olagligt i det här fallet eftersom det var olagligt att ladda ner den..

Eller?

Permalänk

Har inte läst igenom tråden men är detta en ny lag som gäller NU, eller är det ett förslag som kommer träda i kraft inom en snar framtid?

Permalänk
Medlem

Detta beslut i sig känns väl kanske inte helt fel. Problemet är hur bevisningen ska gå till. För mig är det en juridisk person mot en privatperson där ord står mot ord. Eventuella "bevis" som skärmdump finns, men detta säger ingenting om inte Internetleveratörerna börjar logga mellan vilka ip-nummer folk ansluter. Men då är vi på djupt vatten.

Varken en logg-fil eller en skärmdump anser jag vara i närheten av bevis. De deltar bara i kriget "ord mot ord" och säger ingenting.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Via DC++ kan ju vem som helst ladda ner den.
Hur det är med lagarna att ladda ner själv har jag ingen koll på.
Att du bränner ut den till familjen är väl olagligt i det här fallet eftersom det var olagligt att ladda ner den..

Eller?

Så här är det. Om du köper en film, album, spel av mig till exempel och du har kvitto på det får du bränna hur många kopior som helst men det får endast vara till dig själv. Ej till några familjemedlemar eller till någon vän eller kusin eller sälja. Med andra ord får du inte skänka eller sälja samt låna ut.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

det snackas om dc++ men är inte torrent en bättre sak då man laddar ner en fil som är splittrad bland flera som delar ut den, alltså på dc++ laddar man ner en bild från en person medans man på torrent kanske laddar ner samma bild från 1000 personer, och alltså tar en pytteliten del av bilden från alla de 1000 personerna? måste ju va säkrare

Läste på nätet om att de är värre i usa om någon blir tagen för att olagligt använda ett program då upphovsinnehavaren kunde stämma personen på flera miljoner kr och därmed få personen ut på gatan.

Permalänk
Medlem

nja, om man får kopiera för EGET bruk är för mig lite oklart då det är olagligt att kringå kopieringsskydd, vilket många dvd och cd skivor faktiskt har.

Sedan tror jag att OM det går, får man dela ut till närmaste krets, säg 5 olika vänner och familj.

Sist, om kryptering, yep, för hög kryptering kan leda till att polis etc. i både england och USA begär avstängning.

So visst, vi i "lilla" sverige kommer dit... om vi inte lyckas segla förbi hela skiten genom att skylla på för "lite resurser" och ge organisationer MINDRE frihet.

Sedan stämmer det.. det finns hemlösa, sjuka och gammla som behöver mer hjälp en hela denna fråga. Polisen skall jaga misshandlare och narkotika, och inte jobba av sig häcken för att tjäna någon PROMILLE extra för Hollywood, som inte ens behöver mer pengar igentligen.

Som sagt, synd att INGEN större stjärna ser sig som en "humanitär" alltså, att tack vare någon ytterst mindre inkomst, blir de ändå så mycket mer "kända" genom att folk tittar på MER än de skulle ifall det kostade.

Seröst, om ALL kopiering skulle sluta, vad skulle hända... Tom Cruiste skulle få 20,3 mlj. $ eller 20$ per film?? eller rent av 19,9??? I vilket fall som helst, är det skitsnack för att pressa ut varje ÖRE, inte ens krona ut ur folket.

Ju mer tiden går, ju mer förstår jag att de kommer få fler personer mot sig själva, vilket leder till större tryck från bolagen, vilket igen leder till att folk kommer i stort sett att börja hata de. Och då kommer de få tänka om..

Framtiden är nog mer som en Fast avgift, där man betalar XXX och får ALLA TV och Filmer som kommer från XXX region. Eller Payperview, men då skall det går ner i 10 kr filmen tex, inte fan DYRARE än att åka till Statoil..

Några tankar, hoppas det är lite av en annan vinkel

Permalänk

Var det inte ett nästan identiskt förslag som detta som blev nedröstat för något år sedan fast då gällde ifall Säpo skulle ha rätt att begära ut Personuppgifter bakom IP-nummer?

Hur i Helsike kan det isf nu vara aktuellt att låta företag och privat personer få ut dessa uppgifter.
Är ju inte bara en risk att det kan missbrukas, Allt som kan missbrukas kommer att missbrukas när det finns makt/ekonomiska intressen bakom.

Nästan så man hoppas att Piratpatiet skulle få egen majoritet nästa val så att medborgarnas intergritet åter blir ett viktigt ämne, Sverige och övriga världen med för den delen ser ut att vara inne på fel spår.

Visa signatur

P4 2,8ghz,asus P4SD-LE, 2GB pc3200, 160gb HD, Leadtek A400LE 12/1,6 @ 399/876 128mb 1,4V, SB Audigy 2, 3dmark 03: 10846 3dmark 05: 4206

E6420, Gigabyte GA-965P-S3, 2GB Corsair twinx2 CM2X1024A-6400 , XFX 8800GTS 320mb, Hiper type-R 530W , antec 900

Permalänk
Medlem

Visst är det väl så att dom måste få tag i själva datorn och kunna kolla på innehållet i den för en fällande dom? Jag menar, inte fan kan det räcka med bevis dom samlat in "från annat håll", t.ex. screenshots, loggar osv?

Och omdet nu skulle vara så att den som då har datorn har använt krypteringsprogram och har glömt lösenordet. Då lär väl allt läggas ner för i dagsläget finns det ingen lag mot kryptering?

Isf kommer det ju bara innebära att de lite mer avancerade användarna börjar med kryptering medan vanliga svenssons är de enda som finns kvar att jaga?

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk

Det var väldigt mycket "Om upphovs...." eller "Om domstolen...". Vilket i mina ögon inte ger mycket hopp om att stoppa folk. JO, kanske dom kommer åt ett tio tal extremer men dom kommer aldrig kunna nå ut till alla som utnyttjar denna tjänst. Många som endast läst nyheten i tidningen eller på internet kommer mycket väl sluta fildela, ett tag iaf. Men om du ”gräver” lite i det så är det 1 på miljonen att DU kommer åka dit.
Citera thx

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem

Låter som att Sverige är helt ute och cyklar när man läser om det nya lagförslaget. Till slut blir det väl någon typ av övervakningssamhälle.

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skyddsobjekt87
det snackas om dc++ men är inte torrent en bättre sak då man laddar ner en fil som är splittrad bland flera som delar ut den, alltså på dc++ laddar man ner en bild från en person medans man på torrent kanske laddar ner samma bild från 1000 personer, och alltså tar en pytteliten del av bilden från alla de 1000 personerna? måste ju va säkrare

Läste på nätet om att de är värre i usa om någon blir tagen för att olagligt använda ett program då upphovsinnehavaren kunde stämma personen på flera miljoner kr och därmed få personen ut på gatan.

Det är helt korrekt.

Tyvärr är det sant det du skriver om USA men dock inte i alla distrikt. Men dessvärre överlag. Men folk som bor i USA och fildelar är oftast betydligt mycket mer skärpta än de i Sverige på grund av hårdare lagar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
nja, om man får kopiera för EGET bruk är för mig lite oklart då det är olagligt att kringå kopieringsskydd, vilket många dvd och cd skivor faktiskt har.

Sedan tror jag att OM det går, får man dela ut till närmaste krets, säg 5 olika vänner och familj.

Fel, ingen i kretsen får använda eller tillhandahålla det Du betalat för som du sedan kopierat utanför ditt hus. Jag har kollat upp detta tidigare såvida de inte ändrat lagen om det. Men det tror jag inte.

Med andra ord får du inte låna ut något du bränt som du orginalt och kvitt på eller sälja till någon. Men om du tar hem kompisar och tittar på en film du bränt är ointressant.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hej

bara undra finns det någon gräns för hur mycket som är lagligt att ha i nerströms och uppströms, för det måste väll endå finnas någon gräns annars kan man väll inte ens ladda ner eller visa en vanlig bild.. ?

eller har jag helt fel ?

Visa signatur

i5-4670K, GTX760, Cooler Master V8 GTS, Fractal Design Define R4.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeff92
Hej

bara undra finns det någon gräns för hur mycket som är lagligt att ha i nerströms och uppströms, för det måste väll endå finnas någon gräns annars kan man väll inte ens ladda ner eller visa en vanlig bild.. ?

eller har jag helt fel ?

Eh...vad menar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Eh...vad menar du?

asså om man laddar ner mycket så kan dom ju se att man tex laddar ner i 1 mb/sek men om man kanske bara laddar ner i 10kb/sek så är dom inte lika uppmärksamma mot en??

Visa signatur

i5-4670K, GTX760, Cooler Master V8 GTS, Fractal Design Define R4.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeff92
asså om man laddar ner mycket så kan dom ju se att man tex laddar ner i 1 mb/sek men om man kanske bara laddar ner i 10kb/sek så är dom inte lika uppmärksamma mot en??

Tror knappast dom bryr sig om hastigheten...

Permalänk
Medlem

Oj, blir till att kryptera lagringsdiskarna då

Permalänk
Medlem

men om man krypterar en disk kan dom inte endå se att man laddat ner ?

Visa signatur

i5-4670K, GTX760, Cooler Master V8 GTS, Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeff92
men om man krypterar en disk kan dom inte endå se att man laddat ner ?

Jo, men dom måste väll ha mer bevis än så? (jag har ingen koll)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeff92
men om man krypterar en disk kan dom inte endå se att man laddat ner ?

De kan fortfarande se att någon på din internetuppkoppling laddar ner det. Men sen brukar man göra husrannsakan för att ta beslag på alla datorer för att vara säker på att det var jusst du som laddade ner det och kan de inte få ut något från din hårddisk så kan de inte bevisa att det var du -> du går fri.
(det kan ju vara någon kompis som hade med sig bärbara datorn, eller någon som snålar på ditt trådlösa nätverk etc.)

Egentligen så behöver det inte vara du som laddat ner något även om det råkar vara på din dator, kan ju varigt någon annan som använt den. Men det är ju helt klart lättare att hävda att man är oskyldig om de inte hittat nerladdat material på ens dator.

Permalänk
Medlem

men om man formaterat hårddisken, då kan dom väll inte hitta något om man har haft något nedladdat med speciella programm osv.. ??

och en sak till husrannsakan hur går det till ?? ställer sig bara polisen utanför din dörr utan förvarning lr ??

Visa signatur

i5-4670K, GTX760, Cooler Master V8 GTS, Fractal Design Define R4.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeff92
och en sak till husrannsakan hur går det till ?? ställer sig bara polisen utanför din dörr utan förvarning lr ??

Nej de ringer först och berättar när de kommer, och ber dig lägga fram din stash på matbordet så att allt går snabbt och smidigt.

Och nej, formaterade diskar är inget hinder. Du måste skriva över dem helt, med dban el liknande program.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeff92
men om man formaterat hårddisken, då kan dom väll inte hitta något om man har haft något nedladdat med speciella programm osv.. ??

Gör du en riktig omformatering, inte en sådan som tar 15 sek, så försvinner allt och ingenting kan efter det åteskapas, inte äns av ibas eller liknande företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klonas
Gör du en riktig omformatering, inte en sådan som tar 15 sek, så försvinner allt och ingenting kan efter det åteskapas, inte äns av ibas eller liknande företag.

Vad menar du mer "riktig omformatering"? skillnaden mellan snabbformatering och formatering i windows är väll bara att disken inte felkollas i snabb?
Jag har själv återskapat data då en disk formaterades (inte snabb) av misstag, och det var inga problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Vad menar du mer "riktig omformatering"? skillnaden mellan snabbformatering och formatering i windows är väll bara att disken inte felkollas i snabb?
Jag har själv återskapat data då en disk formaterades (inte snabb) av misstag, och det var inga problem.

Vi hade en gästföreläsare från just ibas på våran skola för ett tag sedan. Han berättade att det var en myt att det inte skulle hjälpa med att göra en riktig omformatering, och att man ska behöva skriva över en hårddisk en massa gånger för att informationen värkligen skulle försvinna.

Har inte själv testat men tycker det är konstigt om han hade fel.

Permalänk
Medlem

Hur hårt straff är det egentligen på sånt här om man tex laddat ner en film,,? har hört att det är ganska mycket..

Visa signatur

i5-4670K, GTX760, Cooler Master V8 GTS, Fractal Design Define R4.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeff92
Hur hårt straff är det egentligen på sånt här om man tex laddat ner en film,,? har hört att det är ganska mycket..

Dagsböter är det väl..
Alternativt fängelse i några månader..

Tror det är så iaf.