Permalänk
Medlem

Hög temperatur på processorn

Tjena! har ett problem med min processor...det är så att jag hare en C2D E6600 2.4GHZ..men i Pc wizard 2008 står det att den bara körs på 1,5GHZ...vet att AMD hade att den bara körde max när den behövdes men tror inte att de e samma på intel..dessutom går den varmt sånt in i helvete (74*C) idle....det är mycket damm på fläkten kan det ha nån betydelse?

Permalänk
Medlem

När den inte används går speed step igång, därav 1.5 ghz.

montera om kylaren, det måste vara fel antingen där, eller så är sensorn rakt åt skogen.

Permalänk
Medlem

Om det är mycket damm på fläkten så gör det Givetvis skillnad!

Har tempen alltid vart så hög? Med tanke på dammet och att du märkt det nu..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

nej den var väl runt 30 o börja med sen har den stegvis gått upp(under tiden jag haft datorn) låg väl på en 40 sist ja tittade.....men just nu verkar de bara som den fick psykbryt o blev hög som fan

Permalänk
Medlem

dammsug bort dammet och montera om fläkten då ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

ok ska testa de...säkrast vore väl att montera bort fläkten damsuga den o sen lägga tillbaka den?

Permalänk
Medlem

någon som andvänder speedstep? jag stängde av skiten eftersom att processorn inte gick upp på tex diablo2 och då hackade det på vissa ställen?
när jag stängde av det så försvann hacken?

när avaktiveras speed step, måste programmet typ minst dra 75% av prollen?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har fixat det nu =)...var helvetes mycket damm på processor fläkten så ja tog ut den borsta den/dammsög den och nu är tempen nere på 32*C idle igen...härliga tider..tack för hjälpen..denna tråd kan låsas