Permalänk
Medlem

Ska jag byta? 6850 mot Q6600

Jag har 6850 intel proppen och jag undrar om jag är smart om jag byter till en Q6600? är det ett smart eller dåligt byte? på tanke att 6850 går i 3003. Vilken är snabbast för spel mellan dom två?

Permalänk
Hedersmedlem

Nej det vinner du inget på i dagsläget för spel så behåll din E6850 och byt ut den om något år. Du kommer att tappa prestanda om du inte överklockar Q6600.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

okej! Men alla i dagens läge köper Q Datorer, alla stora spelevenamang kör dom med Q så det är därför jag börjar undra ! om Q börjar bli överlägset i spel men tack för svaret !

Permalänk

Jag säger bara att Q datorer är ett stort skämt för en gamer. Duo all the way baby

Permalänk
Medlem

Ska du bara spela så vinner du inget med att byta (såvida du inte klockar). Ska du däemot köra flera tunga program så kan det vara värt ett byte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaveZtream
Jag säger bara att Q datorer är ett stort skämt för en gamer. Duo all the way baby

Hoppas det var ett oseriöst inlägg.. men.
Beror väl på vad man spelar. Jag som spelar extremt mycket SupCom tjänar väldigt mycket på en Quad. Sen klockar många Quad mycket bra upp till ~4GHz på luft.

Sitter du och spelar CS 1.6 så är en Dual Core minst lika mycket onödigt som en Quad.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
...
Sen klockar många Quad mycket bra upp till ~4GHz på luft.
...

Jag spår en utmärkt karriär som... politiker!

Idag är det väl typ 2-3 spel som är anpassade? Det blir säkert fler. Men jag har mycket mycket mycket svårt att se att utvecklingen kommer att utesluta alla med dual core, inom någon närmare framtid.

EDIT: Det hela är rätt enkelt. Många och åter många kommer köpa och även sitta på sina Dual ett bra tag framöver. Om speltillverkarna plötsligt "utesluter" den gruppen, tappar det mängder med kunder. Tror ni detta är speltillverkarnas mål?

Det händer. Men det finns inte "behov", på ett långt tag. Troligtvis inte förrän nästa/nästnästa generation processorer kommer ut på man skippat Dual helt.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim M0rrison
Jag spår en utmärkt karriär som... politiker!

Nu må han ha överdrivit en aning, men 3,5 är det många som kommit upp till utan större problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Köper man nytt så är det inte allt för dålig idé att välja en fyrkärnig. Men nu sitter du redan på en bra processor och ska du uppgradera kanske det är en fyrkärnig yorkfield senare någon gång eller om du väntar tills rimliga nehalem-baserade processorer kommer nästa år.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

En Q6600 klockad @ 3,6ghz prestarar bättre än en E6850 @ 3,8 ghz.
Detta beror på cachen.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2quad-q6600_...

Så, om du inte behöver lägga något mellan, inte tycker det är allt för jobbigt att byta processorn & hittar ett q6600 med bra stepping och klockar den i 3,6ghz så visst.

Men jag skulle nog väntat om jag var du.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nu må han ha överdrivit en aning, men 3,5 är det många som kommit upp till utan större problem.

Nja. Det beror väl på hur kunnig man är och hur bra grejer i övrigt man har. Att komma upp i 3.8/ 4GHz med en bra Q6600 är inte helt omöjligt med luft. Sen finns det såklart många dåliga Q6600 där dom inte klockar mer än ~3GHz sträcket..

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Nja. Det beror väl på hur kunnig man är och hur bra grejer i övrigt man har. Att komma upp i 3.8/ 4GHz med en bra Q6600 är inte helt omöjligt med luft. Sen finns det såklart många dåliga Q6600 där dom inte klockar mer än ~3GHz sträcket..

Jag håller med dig, själv sett folk som passerat fyrastrecket med sina Q66:or, men om vi är helt ärliga: hur högt klockar majoriteten av de som har quads?
De lägger sig oftast i intervallet 3,0 - 3,6 för ett stabilt system.

Permalänk
Medlem

aha tack för svaren ! jag har rätt bra grejer i min burk som gör att den nästan flyger i luften !

Permalänk

Plus hur många spel utnytjar 4 kärnor stor set inga.

Permalänk
Medlem

Ni säger att om man har dual core så ska man vänta p åde bättre Q som kommer om något år....

Men om man är i den sittsen som jag är i...sitter vid en 3,5 år gammal AMD dator och ska köpa en Intel när som helst....ska man då satsa p åen dual-core ( e6750 ) på 2,66 ghz eller ska man redan nu köpa en Q ? då menar jag Q6600 alltså.

Jag vet inte om man ska köpa en quad idag för 500 kr mer än en dual core när man inte har någon större användning av quaden....känns bättre (kanske) att spara de 500 kr å köpa en quad om något år istället, hmm ?

vad tror /tycker ni?

Visa signatur

CPU: Intel Q6600 Moderkort: Gigabyte p45 DS3r GPU: Sapphire HD4870
A- data 4gb ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bangtzi
Ni säger att om man har dual core så ska man vänta p åde bättre Q som kommer om något år....

Men om man är i den sittsen som jag är i...sitter vid en 3,5 år gammal AMD dator och ska köpa en Intel när som helst....ska man då satsa p åen dual-core ( e6750 ) på 2,66 ghz eller ska man redan nu köpa en Q ? då menar jag Q6600 alltså.

Jag vet inte om man ska köpa en quad idag för 500 kr mer än en dual core när man inte har någon större användning av quaden....känns bättre (kanske) att spara de 500 kr å köpa en quad om något år istället, hmm ?

vad tror /tycker ni?

Vad har du tänkt dig göra med datorn då?

Permalänk
Medlem

Kommer använda den till många saker....Jag har tänkt att spela spel, packa upp filer, musik, internet chatta, alltså de vanliga samtidigt som kanske sitter och gör ett skolarbete eller leker i photoshop m.m.
Är ingen seriös gamer, dock gillar jag att spela lite ibland, och de känns som att jag kommer spela mkt mer när jag får en ny data då min, som sagt, är väldigt sliten just nu.

Visa signatur

A- data 4gb ram

Permalänk

bangtzi får jag rekommendera antingen en e8400 eller e8500 på dualcore sidan och q9450 (tror jag den heter) på quad sidan.. Alla processorer har mycket bra pris/prestanda.

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

Jag har såklart vilja hatt ett e8400 då det hade varit perfekt...men det är slut i lager överallt och kommer inte in förräns om en månad och det är nu jag vill /behöver ha en dator.

e8500 samt q9450 är för dyra, ska ligga under 2000 kr så de e precis att q6600 klarar sig

Visa signatur

A- data 4gb ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Kommer använda den till många saker....Jag har tänkt att spela spel, packa upp filer, musik, internet chatta, alltså de vanliga samtidigt som kanske sitter och gör ett skolarbete eller leker i photoshop m.m.
Är ingen seriös gamer, dock gillar jag att spela lite ibland, och de känns som att jag kommer spela mkt mer när jag får en ny data då min, som sagt, är väldigt sliten just nu.

Då du inte kommer köra några tunga program så klarar du allt det där med god marginal med en Duo.

Och du kan alltid köpa en mindre snabb modell för att klocka upp den

Edit: Såvida du inte vill köra quad för sakens skull... Du kommer kunna göra allt du vill med både duo o quad, så är helt upp till din smak, vill du ha en duo i din sign eller quad?

Permalänk
Medlem

Okej, jag kommer säkert kunan gör allt de där med en duo ja.

Men vilken duo rekommenderar ni under 2000 kr....Jag vet e8400, men den e slut och finns inget å göra åt mer än å köpa en annan!

Är e6750 grym? 2,66 ghz orginal, även om jag aldrig klockat så kanske jag kan fixa med hjälp av er, kanske 3 ghz, eller?

jaja, säg vad ni tkr:)

Visa signatur

A- data 4gb ram

Permalänk
Medlem

Ja precis, den kan du klocka betydligt högre än ynka 3GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja precis, den kan du klocka betydligt högre än ynka 3GHz

haha jo okej, kanske de, men jag tar hänsyn till att jag aldrig har klockat å mixtrat med datorer innan...för typ 1,5 månad sen visste jaginte hur moderkort m.m. såg ut, lol

men hoppas jag kan få den över 3 ghz då om jag nu köper en sådan.

Har tänkt köpa en quad om 2 år när de mer behövs, hehe

Visa signatur

A- data 4gb ram

Permalänk
Medlem
Citat:

haha jo okej, kanske de, men jag tar hänsyn till att jag aldrig har klockat å mixtrat med datorer innan...för typ 1,5 månad sen visste jaginte hur moderkort m.m. såg ut, lol

men hoppas jag kan få den över 3 ghz då om jag nu köper en sådan.

Har tänkt köpa en quad om 2 år när de mer behövs, hehe

Allt inom sin tid, välj processor först så finna alla sweclockare här för att hjälpa dig med klockningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Allt inom sin tid, välj processor först så finna alla sweclockare här för att hjälpa dig med klockningen

Det är skönt att höra....får se om de blir quad6600 eller E6750...de väger mellan dem iaf.

Tackar för infon!

Visa signatur

A- data 4gb ram

Permalänk
Medlem

Ps. se till att slänga med en bra kylare om du inte har det, rekommenderar själv en thremalright ultra 120 extreme med valfri 120mm-fläkt,

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men... Är en quad @ 3.0 GHz bättre än en duo @ 3.0 GHz?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 09tomlin

Som sagt endast i vissa renderingar samt ngt enstaka spel.

bangtzi:

Finns en tråd i övrklockningsforumet om celeron 420

den kostar 300 kr och presterar riktigt bra.

köp den i vänta på E8400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 09tomlin

Du kommer märka att det inte är CPUn som är laskhals, oavsett om du kör med duo eller quad, då man har så mycket kraft i dessa att det blir över. Så länge du inte kör renderingar etc då, få kommer quaden vara bättre.

Men i vanligt användande kommer du inte märka skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
Som sagt endast i vissa renderingar samt ngt enstaka spel.

bangtzi:

Finns en tråd i övrklockningsforumet om celeron 420

den kostar 300 kr och presterar riktigt bra.

köp den i vänta på E8400

Haha, känns inte som att de blir lika kul om man köper en celeron på 1,6 ghz.

Vill ha en bra dator direkt, inte en bra dator med kass processor, hehe.

Men samtidigt hade de vatt najs med e8400 sen....

Visa signatur

A- data 4gb ram