Blu-ray kan vara knäckt för gott

Permalänk
Medlem

On Topic:
Det är bra att formatet håller på att knäckas. Jag ser hellre ett helt öppet (knäckt) system där oberoende utvecklare, producenter kan arbeta utan att tänka på de höga licensavgifterna... även om jag förstår att det inte var billigt för BluRay-gruppen att slå ut HD-DVD.

Off Topic:
Har alltid trott att det var bara tonåringar med 850 kr bidrag i månaden som försvarade kopiering av upphovsrättsskyddat material. Men när jag ser vuxna människor försöka komma med argument (pekar ej finger mot någon specifik) att rättfärdiga sitt beteende så kommer jag att tänka på alkoholister eller narkomaner som hävdar att de minnsan kan sluta när de vill.

Att ladda ner ett program, spel, musikalbum eller en film är numera olagligt, väldigt lätt och nästintill riskfritt... ååhhh, det perfekta brottet! Vem har inte drömt om det? Är det så att det är så lätt och riskfritt att folk helt enkelt blundar för det faktum att det faktiskt är olagligt att "piratkopiera" eller ladda ner piratkopierat material? Det som är ännu mer förvånande är att människor försöker rättfärdiga sitt agerande genom att blanda in moral, "onda företag" eller helt enkelt försöker utmåla sig själva som något slags Messiah, Judge Dredd... eller bådadera på samma gång.

Väldigt stor del av befolkningen i Sverige "piratkopierar". Det de gör är olagligt, omoraliskt och helt förkastligt. Att det finns företag med "dålig moral" och tvivelaktiga affärsmetoder betyder inte att det är fritt fram att begå brott.

Finns ett bra sätt att "straffa" "onda företag" - köp inte deras produkter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
text

Ja du verka ju ha kolla på vad du pratar om, och det är ju bra. Min åsikt behåller jag dock och du får kalla mig vad du vill för detta. Synd att diskussionen blev till en vi-mot-dom diskussion. Jag kanske är gammamodig, naiv eller rent av dum, men jag håller mig till att man skall betala för det man använder.

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
On Topic:
Det är bra att formatet håller på att knäckas. Jag ser hellre ett helt öppet (knäckt) system där oberoende utvecklare, producenter kan arbeta utan att tänka på de höga licensavgifterna... även om jag förstår att det inte var billigt för BluRay-gruppen att slå ut HD-DVD.

Off Topic:
Har alltid trott att det var bara tonåringar med 850 kr bidrag i månaden som försvarade kopiering av upphovsrättsskyddat material. Men när jag ser vuxna människor försöka komma med argument (pekar ej finger mot någon specifik) att rättfärdiga sitt beteende så kommer jag att tänka på alkoholister eller narkomaner som hävdar att de minnsan kan sluta när de vill.

Att ladda ner ett program, spel, musikalbum eller en film är numera olagligt, väldigt lätt och nästintill riskfritt... ååhhh, det perfekta brottet! Vem har inte drömt om det? Är det så att det är så lätt och riskfritt att folk helt enkelt blundar för det faktum att det faktiskt är olagligt att "piratkopiera" eller ladda ner piratkopierat material? Det som är ännu mer förvånande är att människor försöker rättfärdiga sitt agerande genom att blanda in moral, "onda företag" eller helt enkelt försöker utmåla sig själva som något slags Messiah, Judge Dredd... eller bådadera på samma gång.

Väldigt stor del av befolkningen i Sverige "piratkopierar". Det de gör är olagligt, omoraliskt och helt förkastligt. Att det finns företag med "dålig moral" och tvivelaktiga affärsmetoder betyder inte att det är fritt fram att begå brott.

Finns ett bra sätt att "straffa" "onda företag" - köp inte deras produkter!

Mkt bra skrivet

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Hjälpsam

Klart man skall betala för det man använder.
Visst har jag gjort mig skyldig till annat någon gång, jag också, men det är absolut inget jag anser har varit moraliskt försvarbart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

ok nu vill folket ha algaryten så vi kan göra en ny libdvdcss fast till DB diskar [libdb.os eller vad man ju skall kalla det]

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk

Jag minns den gamla goda tiden då CloneCD ägdes av dåvarande Elby i tyskland innan det blev ett jävla liv där

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Har du nån länk till dessa påståenden?

Vore kul att se.

Nej, och jag har ingen större lust att leta reda på dom. Kassarekorden kan du nog kolla upp genom att kolla hur det gick för Pirates of the Carribean 3, Spiderman 3, Transformers och andra storfilmer. Vanligtvis drar väl sånna filmer tillräckligt första helgen för att täcka produktionskostnaderna, resten är ren vinst.

Resten kan du hitta mha http://google.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warh0g
Däremot hatar jag att film-/musik-/spel-industrin målar upp 1 download lika med 1 förlust för företaget. Detta är befängt då många som laddar ner sakerna aldrig skulle köpt produkten från första början.

Likaså finns det en förbaskat massa som skulle tänka sig köpa en viss produkt, men eftersom många i deras bekantskapskrets redan har fixat produkten gratis, så är det inte längre intressant att köpa produkten.
T.ex. jag skulle kunna kunna köpa BOB serien, alla James Bond filmer på dvd. Men då jag känner många som har dessa utan att betala för det, så är jag inte beredd på att lägga ut mycket pengar på dessa utan struntar helt i dem. -Jag har dem alltså inte olagligt heller.
Likaså köper jag aldrig nya dvdfilmer längre utan bara hyr, av ren princip sak att jag vägrar betala 200kr för något som andra fixar gratis med minimalt arbete och risk. Visst hyra kostar också lite pengar, men där kommer min lathet in.

Och jag är knappast ensam om att vilja lägga ut flera tusen på att få något som andra fixar gratis. Så piratkopiering kan göra reklam, men även förstöra marknadsvärdet på en produkt.
Exempel:
1 download lika med 1 förlust kan stämma, men även
1 download lika med 0 förlust och även
1 download lika med 10 förluster, då produkten har förlorat sitt marknadsvärde (vilken kan innebära att konsumenter helt skiter i produkten) och sist
1 download lika med 10 intäkter, då reklamen sålde produkten.
etc...

Vilken av dessa som ligger närmast varierar från produkt till produkt, men de flesta tänker inte på att piratkopiering faktisk kan förstöra marknadsvärdet. -Att piratkopiering kan göra reklam är det dock väldigt få som inte glömmer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
On Topic:
Det är bra att formatet håller på att knäckas. Jag ser hellre ett helt öppet (knäckt) system där oberoende utvecklare, producenter kan arbeta utan att tänka på de höga licensavgifterna... även om jag förstår att det inte var billigt för BluRay-gruppen att slå ut HD-DVD.

Off Topic:
Har alltid trott att det var bara tonåringar med 850 kr bidrag i månaden som försvarade kopiering av upphovsrättsskyddat material. Men när jag ser vuxna människor försöka komma med argument (pekar ej finger mot någon specifik) att rättfärdiga sitt beteende så kommer jag att tänka på alkoholister eller narkomaner som hävdar att de minnsan kan sluta när de vill.

Att ladda ner ett program, spel, musikalbum eller en film är numera olagligt, väldigt lätt och nästintill riskfritt... ååhhh, det perfekta brottet! Vem har inte drömt om det? Är det så att det är så lätt och riskfritt att folk helt enkelt blundar för det faktum att det faktiskt är olagligt att "piratkopiera" eller ladda ner piratkopierat material? Det som är ännu mer förvånande är att människor försöker rättfärdiga sitt agerande genom att blanda in moral, "onda företag" eller helt enkelt försöker utmåla sig själva som något slags Messiah, Judge Dredd... eller bådadera på samma gång.

Väldigt stor del av befolkningen i Sverige "piratkopierar". Det de gör är olagligt, omoraliskt och helt förkastligt. Att det finns företag med "dålig moral" och tvivelaktiga affärsmetoder betyder inte att det är fritt fram att begå brott.

Finns ett bra sätt att "straffa" "onda företag" - köp inte deras produkter!

Så vad är skillnaden mellan att ladda ner en film olagligt och att inte köpa (eller gå på bio/hyra) den? För företaget i fråga är det ingen skillnad alls, men jag får mig någon timmes underhållning.

Så säg mig, varför ska man anstränga sig för att stöda film- och musikindustrin när den själv inte klarar av att vare sig hänga med i tiden eller skapa bra produkter? Om man som genom en fingerknäppning tog bort piratkopiering skulle det inte säljas mer film och musik. Folk skulle bara se och höra på mindre, eftersom 95% av det som säljs inte är värt pengarna.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warh0g
Men nej man lägger hellre ner miljoner i reklam för att pusha sådant som är skit, vilket oftast visar sig efter första skivan då artisten försvinner ner i en kartong på vinden.

Problemet med ditt resonemang är att så många köper denna "skit". Kanske för att de inte kan motstå reklamen men förmodligen för att de inte är lika övertygade om att det är dåligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Så vad är skillnaden mellan att ladda ner en film olagligt och att inte köpa (eller gå på bio/hyra) den? För företaget i fråga är det ingen skillnad alls, men jag får mig någon timmes underhållning.

Så säg mig, varför ska man anstränga sig för att stöda film- och musikindustrin när den själv inte klarar av att vare sig hänga med i tiden eller skapa bra produkter? Om man som genom en fingerknäppning tog bort piratkopiering skulle det inte säljas mer film och musik. Folk skulle bara se och höra på mindre, eftersom 95% av det som säljs inte är värt pengarna.

Om det mesta bara är skit som man inte vill lägga pengarna på.
Blir filmerna/spelen bättre för att man laddar ner dom?
För är det inte värt att köpa så är dom väll inte värda att lägga ner tid på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Haha! Så gott att det är Sony mm som får på nöten igen för dom är verkligen ett konsumentfientligt företag så skulle inte sakna dom om dom gick omkull.

Vad är det som gör Sony så mkt sämre än typ Microsoft och alla andra företag som vill ha pengar?

Förövrigt. Kul att dom lyckats, Dock dks bra film köpas enligt mig:)

Permalänk
Medlem

Fråga: Så vad är skillnaden mellan att ladda ner en film olagligt och att inte köpa (eller gå på bio/hyra) den? För företaget i fråga är det ingen skillnad alls, men jag får mig någon timmes underhållning.

Svar:
1. Man begår an handling som är förbjuden enligt lag;
2. Du får en tjänst utan att betala för den

Så säg mig, varför ska man anstränga sig för att stöda film- och musikindustrin när den själv inte klarar av att vare sig hänga med i tiden eller skapa bra produkter? Om man som genom en fingerknäppning tog bort piratkopiering skulle det inte säljas mer film och musik. Folk skulle bara se och höra på mindre, eftersom 95% av det som säljs inte är värt pengarna.

Jo jag ska säga dig följande:

Musik-, spel- och filmindustri består av vinstdrivande företag. Företaget säljer en produkt och får en liten slant för det. Lyckas de inte sälja en produkt så går de i konkurs. Så enkelt är det. Samtidigt har inte företagen något intresse i att se till att du får underhållning av högsta kvalite. De levererar det de kan, vill, orkar och du väljer själv om du ska köpa det eller inte - så funkar kapitalismen. Detta borde alla vettiga människor ha fått reda på när de gick i högstadiet.

Att du sedan ställer krav på företag utan att ha någon som helst ekonomiskt intresse (typ köpt ett spel) är en gåta för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Så vad är skillnaden mellan att ladda ner en film olagligt och att inte köpa (eller gå på bio/hyra) den? För företaget i fråga är det ingen skillnad alls, men jag får mig någon timmes underhållning.

Är det fel att stjäla om offret inte märker något? Är det verkligen så farligt att slå ihjäl en pantlånerska som ingen känner? Många frågor blir det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är det fel att stjäla om offret inte märker något? Är det verkligen så farligt att slå ihjäl en pantlånerska som ingen känner? Många frågor blir det.

Men ja tycker itne direkt man kan jämför nerladdning med att man slår ner en pantlånerska.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
--Text--
Så säg mig, varför ska man anstränga sig för att stöda film- och musikindustrin när den själv inte klarar av att vare sig hänga med i tiden eller skapa bra produkter? Om man som genom en fingerknäppning tog bort piratkopiering skulle det inte säljas mer film och musik. Folk skulle bara se och höra på mindre, eftersom 95% av det som säljs inte är värt pengarna.

Man kan stödja film och musikindustrin eftersom 5% av det som säljs är värt pengarna.
Man köper då lämpligen av dessa 5%, då lönar det sig också mer för dom att göra bättre produkter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz

Svar:
1. Man begår an handling som är förbjuden enligt lag;
2. Du får en tjänst utan att betala för den

En handling som inte borde vara förbjuden enligt lag, eftersom en så stor del av folket utför den. I och med att riksdagen besitter den lagstiftande makten är det indirekt folket som bestämmer vad som är lagligt och vad som är olagligt, inte företag.

Och vad är fel med att få en tjänst utan att betala för den när den som vanligtvis erbjuder tjänsten inte lider av det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Jo jag ska säga dig följande:

Musik-, spel- och filmindustri består av vinstdrivande företag. Företaget säljer en produkt och får en liten slant för det. Lyckas de inte sälja en produkt så går de i konkurs. Så enkelt är det. Samtidigt har inte företagen något intresse i att se till att du får underhållning av högsta kvalite. De levererar det de kan, vill, orkar och du väljer själv om du ska köpa det eller inte - så funkar kapitalismen. Detta borde alla vettiga människor ha fått reda på när de gick i högstadiet.

Att du sedan ställer krav på företag utan att ha någon som helst ekonomiskt intresse (typ köpt ett spel) är en gåta för mig.

Precis. Lyckas de inte sälja en produkt går de i konkurs. Så enkelt är det.

Alltså ligger det i deras bästa intresse att jag köper produkten, något jag inte kommer att göra om produkten inte är värd pengarna. Jag ställer inga som helst krav på företagen, förutom krav med förutsättningen att jag ska köpa deras produkt. Det är upp till företagen att skapa en attraktiv produkt, inte upp till mig som konsument att hjälpa ett företag i en läckande båt med att skyffla vatten. Istället ska de lära sig att täppa till hålen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aki||es
Men ja tycker itne direkt man kan jämför nerladdning med att man slår ner en pantlånerska.

En mycket vanlig bortförklaring från pirater. Klart man inte kan jämföra piratkopiering/olaglig nedladdning med ren stöld... men det är fortfarande olagligt. Gillar man inte det så röstar man på Piratpartiet, kidnappar Ponten eller flyttar till Antigua!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Jag antar att ni som tycker detta är bra även lånar ut era datorer till botnets och låter vem som helt komma in från gatan och använda era datorer gratis.
För fortsätter alla innevånare i I-länder med denna mentalitet så dröjer det inte länge innan vi alla kan kalla oss U-Länder och börjar mörda över en brunn med skitigt vatten....skärpning!

Tvärt om tycker jag. Vi får ju lära oss att dela med oss ANNARS börjar vi mörda över en brunn med skitigt vatten :). Varför skall bara en ha brunnen?

Sharing is caring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Man skall stödja film och musikindustrin eftersom 5% av det som säljs är värt pengarna.
Man köper då lämpligen av dessa 5%, då lönar det sig också mer för dom att göra bättre produkter.

Absolut, de x% som är bra ska man ge sitt stöd... men resten ska man inte. Jag tror nog inte att någon pirat alls inte stöder något av det de tycker är bra. Många gillar ju också att samla filmer. Själv gör jag ofta så att jag ser en serie på/från nätet för att senare köpa en fin box jag kan ställa i hyllan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är det fel att stjäla om offret inte märker något? Är det verkligen så farligt att slå ihjäl en pantlånerska som ingen känner? Många frågor blir det.

Kom ihåg att göra skillnad på "märker" och "skadas" här. För mig är det ingen fråga alls egentligen. Om jag t.ex. har byggt upp ett helt otroligt fint hemmabio-rum och någon bygger ett likadant rum som mitt gör det mig inget. Men om han bryter sig in i mitt hus och stjäl grejerna är det en helt annan sak. Stor skillnad.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
En handling som inte borde vara förbjuden enligt lag, eftersom en så stor del av folket utför den. I och med att riksdagen besitter den lagstiftande makten är det indirekt folket som bestämmer vad som är lagligt och vad som är olagligt, inte företag.

Nu får du ursäkta rätt så osmakligt liknelse.
En stor del av befolkningen onanerar, betyder det att det inte borde vara tabu?
En stor del av befolkningen kör för fort, betyder det att vi ska införa fri fart och skita i olyckor med dödligt utgång?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Och vad är fel med att få en tjänst utan att betala för den när den som vanligtvis erbjuder tjänsten inte lider av det?

Lika fel som att planka på bussen. Lika fel som att skriva av grannens tenta eller lämna in uppsats som du laddat hem från www.uppsatser.se.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Precis. Lyckas de inte sälja en produkt går de i konkurs. Så enkelt är det.

Alltså ligger det i deras bästa intresse att jag köper produkten, något jag inte kommer att göra om produkten inte är värd pengarna. Jag ställer inga som helst krav på företagen, förutom krav med förutsättningen att jag ska köpa deras produkt. Det är upp till företagen att skapa en attraktiv produkt, inte upp till mig som konsument att hjälpa ett företag i en läckande båt med att skyffla vatten. Istället ska de lära sig att täppa till hålen.

Får jag fråga dig istället? Vad/vem ger dig rätten att ladda hem ett program som du inte betalt för bara för att du tycker att programmet inte är tillräckligt bra för att köpas ärligt? Tror du verlkigen på det du säger? Du får ursäkta mig, men för mig låter det sista stycket helt absurt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Massa text

OfT
Jag måste säga att för någon som vräker ur sig så mycket egna åsikter så finner jag det udda att du har mage att direkt klanka ned på andras åsikter....
OnT
Om det inte finns ett obligatoriskt ämne i skolan idag som heter etik och moral så borde det införas.

Om vi i framtiden kan kopiera människor skulle då jag bli jävligt lack om jag kom till jobbet en morgon och det redan satt en annan av mig där eller min granne helt plötsligt har en fru som är en identisk kopia av min?

Borde inte personen som blir kopierad få bestämma vad som är tillåtet eller inte?

Jag fattar inte varför vi argumenterar om hurvida det är tillåtet eller ej, för det är redan avgjort då det är en del av svensk lag.

fildelning och Nedladdning av upphovsrättsskyddat material samt kopiering och spridning av det är och förblir tills dess att svensk lag ändras kriminell, det spelar ingen roll om så 95% av svenska befolkningen gör det, det är endå inte lagligt.

Att hävda att det är lagligt och försöka inbilla andra att det är så finns det ett ord för Mytomani slå upp det om ni inte vet vad det betyder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Nu får du ursäkta rätt så osmakligt liknelse.
En stor del av befolkningen onanerar, betyder det att det inte borde vara tabu?
En stor del av befolkningen kör för fort, betyder det att vi ska införa fri fart och skita i olyckor med dödligt utgång?

Sist jag kollade är inte onani tabu. Vi bara undviker att göra det bland folk på grund av att det oftast faller under sexuellt ofredande och att folk i allmänhet inte gillar att se folks könsorgan när de inte vill. Fortkörnings-liknelsen är inte alls giltig, eftersom de flesta inte vill ha fri fart. Det sista väljer jag att ignorera på grund av att det inte är väldigt genomtänkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Lika fel som att planka på bussen. Lika fel som att skriva av grannens tenta eller lämna in uppsats som du laddat hem från www.uppsatser.se.

Nej, dina två exempel har helt olika innebörd. Att inte betala för bussen är värre, eftersom utbud och efterfrågan och konkurrens inte gäller på den marknaden på samma sätt vilket inte på nåt sätt leder till en förbättring av tjänsten. Att skriva av en tenta eller uppsats skadar direkt övriga studerande och kan därför inte jämföras med piratkopiering.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Får jag fråga dig istället? Vad/vem ger dig rätten att ladda hem ett program som du inte betalt för bara för att du tycker att programmet inte är tillräckligt bra för att köpas ärligt? Tror du verlkigen på det du säger? Du får ursäkta mig, men för mig låter det sista stycket helt absurt...

Vad som ger en rätten är inte relevant. Detta främst på grund av att med "rätt" menar man i första hand laglig rätt, vilket inte kan åberopas här då lagarna inte följer den allmäna opinionen. Om man pratar om moralisk rätt, ja.. det är väl det som föregående stycken och den tidigare debatten behandlar.

Nu måste jag studera, så ursäkta om svaren dröjer.

Edit: Birks: Om du kopieras och kopian tar din plats skadas du direkt. Filmbolagens försäljning minskas inte (inte bevisat, i alla fall) av piratkopiering. En mer korrekt liknelse vore om du kopieras och kopian placeras på andra sidan jorden utan att du vet om det alls.

Dessutom är ju lagen helt klart fel om 95% av befolkningen är mot den. Folket har den slutliga makten och lagen ska stiftas efter folket, något annat vore en diktatur.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
OfT
Jag måste säga att för någon som vräker ur sig så mycket egna åsikter så finner jag det udda att du har mage att direkt klanka ned på andras åsikter....
OnT
Om det inte finns ett obligatoriskt ämne i skolan idag som heter etik och moral så borde det införas.

Om vi i framtiden kan kopiera människor skulle då jag bli jävligt lack om jag kom till jobbet en morgon och det redan satt en annan av mig där eller min granne helt plötsligt har en fru som är en identisk kopia av min?

Borde inte personen som blir kopierad få bestämma vad som är tillåtet eller inte?

Jag fattar inte varför vi argumenterar om hurvida det är tillåtet eller ej, för det är redan avgjort då det är en del av svensk lag.

fildelning och Nedladdning av upphovsrättsskyddat material samt kopiering och spridning av det är och förblir tills dess att svensk lag ändras kriminell, det spelar ingen roll om så 95% av svenska befolkningen gör det, det är endå inte lagligt.

Att hävda att det är lagligt och försöka inbilla andra att det är så finns det ett ord för Mytomani slå upp det om ni inte vet vad det betyder.

Det är nog inte många som hävdar att det ska bli helt lagligt att ladda ner hur man vill. Däremot vill folk att mediaföretagen slutar gnälla som småbarn och inser att deras produkter är kassa, föråldrade och svindyra. Erbjud vettiga tjänster till vettiga priser istället för att gnälla år ut och år in.

Sen handlar ju tråden knappast om piratkopering utan om att folk som köper BD-filmer ska få använda dom som dom vill. Har man köpt en film har man enligt lagen rätt att göra en kopia på den, man får väl tom dela med sig till vänner och familj. Med mediaservrar, NAS-enheter och allt vad det heter är behovet av att lagra sina filmer centralt istället för att harva runt med skivor ganska akut.

Permalänk
Medlem

Man får ju spela in en film från tv men inte ladda ner den. Det förstår inte jag.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Sist jag kollade är inte onani tabu. Vi bara undviker att göra det bland folk på grund av att det oftast faller under sexuellt ofredande och att folk i allmänhet inte gillar att se folks könsorgan när de inte vill. Fortkörnings-liknelsen är inte alls giltig, eftersom de flesta inte vill ha fri fart. Det sista väljer jag att ignorera på grund av att det inte är väldigt genomtänkt.

Onani är i allra högsta grad tabu... eller påstår du att du kan lätt fråga någon i din bekantkrets hur många gånger de onanerar per vecka?
Varför är inte fortkörningsliknelsen giltig? Folk kör för fort trots att det inte är tillåtet. Ganska likt om man ska fråga mig.
Varför ignorerar du det sista? Hög fart ökar risk för dödlig utgång i en bilolycka. Köra för fort --> krock --> ev dödsfall
Piratkopiering --> xxx --> xxx
Detta är en ren spekulation, men hur kan du vara så himmla säker på att piratkopiering inte påverkar de producerande bolagen? Har du några siffror. BEvisbördan ligger faktiskt på piraternas sida.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Nej, dina två exempel har helt olika innebörd. Att inte betala för bussen är värre, eftersom utbud och efterfrågan och konkurrens inte gäller på den marknaden på samma sätt vilket inte på nåt sätt leder till en förbättring av tjänsten. Att skriva av en tenta eller uppsats skadar direkt övriga studerande och kan därför inte jämföras med piratkopiering.

Om vi säger så här. Plankar du på X2000 så lär inte SJ märka av det så mycket eller hur? Varför snackar du om tillgång och efterfråga? Planka, skriva av, piratkopiera är ändå helt fel enligt moral och lag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Vad som ger en rätten är inte relevant. Detta främst på grund av att med "rätt" menar man i första hand laglig rätt, vilket inte kan åberopas här då lagarna inte följer den allmäna opinionen. Om man pratar om moralisk rätt, ja.. det är väl det som föregående stycken och den tidigare debatten behandlar.

Nu måste jag studera, så ursäkta om svaren dröjer.

Que? Varför skriver du detta då om det inte kan åberopas här?
Hur du än vrider och vänder på detta så utför du en olaglig handling och rätt att ladda hem är högst relevant... för den måste du nämligen söka hos upphovsrättsinnehavaren.
Jag föreslår att du studerar lagboken, där finns det lite tips på hur du kan påverka systemet och samtidigt inte behöva ladda hem något så förfärligt som Idol-Stinas senaste...

Permalänk
Medlem

bluray = historia....

Tycker det är bra jag att detta är knäckt. Det kanske lär utvecklarna av dessa skydd kan man liga gärna låtabli framöver. Tänk er alla pengar som lagts ner på detta till ingen nytta återigen.

Personligen skiter jag egenbtligen i bluray och HDDVD mm det är format som redan är gammla i min värld.

Ser mycket fram emot att Aples online uthyrning av HD filmer kommer till sverige samt andra företag som nu ger sig in i den marknaden. Bara hoppas på att det blir vettiga priser och att det släpps i good tid där så man inte ser saker 7 månader tidigare online (pirat).

Känner inte ni alla vhs/DVD sammlare er lite små lurade. Ska ni nu bygga upp en film samling igen av era gammla inköpta dvd skivor fast nu i HD format? Hoppas ni sparar mycket pengar för antar om 10 år så har vi väll andra format och spelare igen där ni får bygga upp en ny samling och spendera era pengar på.

Trodde man betalade för upphovsrätten och inte mediumet. Men antar man inte kan få byta in sin dvd emot en bluray och lägga lite pengar i mellan för det lilla extra arbetet som krävts för att rendera ut en ny film i högre kvalite.

som sagt online är framtiden. Om någon säger emot det säger dom även emot att piratkopieringen skulle vara ett problem. För det skulle det inte vara om det nu inte var så att online distrubitionen redan idag lyckas ha sådan spridning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Sett många dåliga "digitala kopior", där man valt bort DTS-ljudet, inte rensat filmen från död information, inte rensat filmen från trailers, där filmen kompimerats hårt och kompimerats med dålig teknik.

Vad har det med pirat-kopiering att göra? Ingenting. Komprimera och välja bort finesser är ju något man gör för att det ska bli praktiskt att hantera datat i en dator och på diverse datamedier. Det är inget inbyggt problem med just piratkopiering. Så dina argument är helt fel applicerade.

Och, dessutom, om du nu är så intresserad av maximal kvalité så köp filmerna (vilket du ju uppenbart gör). Så: Vad fan är problemet? Du har ju bara hittat på ett problem.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

Re: bluray = historia....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phonogen
som sagt online är framtiden. Om någon säger emot det säger dom även emot att piratkopieringen skulle vara ett problem. För det skulle det inte vara om det nu inte var så att online distrubitionen redan idag lyckas ha sådan spridning.

Ett problem är dock att folk inte tycker att det är någon allvarligare synd ladda ned filmer och liknande. Om internetuthyrning blir stort kommer man få välja mellan två alternativ som på många sätt är likvärdiga.
1. Ladda ned via internet och betala
2. Ladda ned via internet men låt bli att betala

Uthyrningsservicen måste bli väldigt bra om de som piratkopierar idag skall föredra den.

Permalänk

Schysst att det är knäckt, dock så är priserna ännu för höga för att de ska vara intressanta att inhandla samt ripparna aningen för stora i förhållande till ens bandbredd för att de ska vara intressanta att ladda ner, dvd-kvalitet duger gott för mig, därmed inte sagt att de inte har en plats i framtiden.

Jag kommer aldrig någonsin att betala för en nedladdning, tycker jag om filmen köper jag den och kräver ett _fysiskt_ "original" som inte går att göra en perfekt 1:1 kopia av till skillnad från en bunt ettor och nollor, jag hoppas att de flesta håller med mig om detta.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2